Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

Hej alla,

 

Jag har länge varit passiv läsare av forumet och bara emellanåt gjort små inhopp, det har varit väldigt intressant och lärorikt att ta del av allas kunskap och erfarenheter. Jag tänkte därför jag skulle skriva ned och dela med mig av min egna hifiresa och mina erfarenheter så här långt men även hur jag ser på framtiden. Lite som en introduktion till mig själv och min anläggning och så kanske jag även kan få tips och idéer av er hur jag ska göra framöver osv. Jag ser det just nu som 5 stora faser jag gått eller går igenom, där jag tänkte beskriva dem var och en för sig där bara den första är nedskriven än så länge.

 

Jag kan nog ibland uppfattas som lite irrationell och rastlös, jag drar mig inte för att göra stora förändringar och det kan ibland verka som det går riktigt snabbt, men faktum är att jag gör alltid massvis med research, lyssnar och läser enormt mycket innan varje beslut jag tar och har egentligen aldrig ångrat något eller känt att jag gjort fel någonstans. Allting har varit en del av min resa och utveckling och man lär sig någonting för varje steg man tar. Jag hoppas det kan vara intressant läsning.

 

Jag har namngett mina faser enligt följande, med reservation för att det kan komma att förändras...

 

Fas 1 “The Naim years” (2010-2015)
Fas 2 “There’s more out there” (2015-2016)
Fas 3 “Tubes baby, tubes!” (2015-2017)
Fas 4 “Going separates” (2017-2018)
Fas 5 “Simplifying...” (2018-)

Fas 6 "The Final Countdown" (2018)

 

Sen blev det fasfel och ballade ur... försök hänga med från slutet på nåt sätt istället... :winking:

 

Mvh,
Rikard

 

Link to comment
Share on other sites

Fas 1 “The Naim years” (2010-2015)

 

Det hela började med min gode vän Henrik som för inte ens 10 år sedan introducerade mig till en hittills mer eller mindre okänd värld. Han var själv ägare av en Moon förstärkare och ett par Totem Model One högtalare. Det var det bästa jag någonsin hört hemma i en lägenhet hos någon. Jag minns att jag skrattade åt honom för att han lagt ca 10k på kablar och jag tyckte han var galen. Föga anade jag väl där och då att galenskap är någonting väldigt väldigt smittsamt och att jag borde skyndat mig därifrån och aldrig blickat tillbaka.

 

Med lite tips och stöd av min vän så började jag göra mina egna efterforskningar och jag minns det som igår hur vi en solig lördag förmiddag traskade tillsammans längre bortåt Östermalm i Stockholm, till hans “hovleverantör” Kent på Hifi-Art, för att lyssna på en Naim förstärkare.

 

Jag har varit väldigt musikintresserad sedan jag var liten, och jag hade genom åren samlat på mig en ca 6-700 CD skivor som jag några år tidigare hade rippat och sålt av. På den tiden det fortfarande gick sälja skivor och få hyfsat betalt för dem. Jag minns hur vi stod och pratade inne på Hifi-Art och jag var jättenervös att de skulle se ner på mig för att jag hade gått “all in” med det digitala. Jag blev dock glatt överraskad över att det redan fanns en acceptans för det här med digitalt och streaming.

 

Det visade sig iaf att de inte längre förde Naim i sortimentet och vi blev tipsade om Ljudmakarn, så vi skyndade raskt dit istället. Det blev en integrerad Naim Nait 5i, det dyraste och finaste jag nånsin hade köpt i hifi sammanhang och jag minns hur jag stolt, glad och förväntansfull bar kartongen hela vägen hem.

 

axoDfZIFBHYUoyWrghFtXdsqhhlBx2yU7OOkGOv9
Naim Nait XS-2, Teddy Pardo strömförsörjning

 

Nu började jakten på ett par högtalare som kunde matcha Naim förstärkaren på ett bra sätt.

 

Vi lyssnade bland annat på Elac, Monitor Audio och Dynaudio, men även en massa andra märken som jag idag inte ens minns vilka de var hos flera olika butiker i stan. Jag hade inte bråttom utan jag ville att det skulle bli rätt. Men det var först när vi, återigen tillbaka hos Ljudmakarn, fick lyssna på ett par Audio Physics Sitara som det kändes som alla pusselbitar föll på plats, vi var helt lyriska. Det här var en högtalare som var långt över min budget, men det visade sig att de skulle sälja sitt demo exemplar och jag skulle få ett riktigt bra pris, som om jag bara sträckte mig lite lite skulle kunna funka. Jag hade hittat mina högtalare!

 

Det var bara ett problem.

 

Min fru.

 

En väldigt inredningsintresserad sådan. När hon anslöt för att lyssna på denna fantastiska högtalare så såg hon långt bortom den ljudbild som målades upp i demo rummet i källaren. Hon såg med förskräckelse ett par hemska svarta högtalare som LUTADE bakåt och hade gigantiska “Musse Pigg öron” till fötter! Hon lade in sitt veto och det blev inga Audio Physics högtalare utan vi gick lite snopet och åt mat med en rolig ananas-glass dessert på en närliggande Thai restaurang istället.

 

Där och då kändes det hopplöst en tid framöver, det var kanske världens kortaste kärleksrelation med ett par högtalare, jag var nedstämd och besviken men jag var tvungen att leta vidare. Med tiden så drevs mitt intresse mer och mer åt Totem hållet, vilket på ett sätt kändes lite “tråkigt” och “fantasilöst” eftersom min vän hade just ett par sådana högtalare, men till slut så blev det ändå ett ett par Totem Arro som jag än idag tycker var helt outstanding för sin lilla och kompakta storlek. Det var lite emotionellt jobbigt att sälja dem några år senare faktiskt.

 

m1d-aK2ahzDvf_AtpgHL5OaPH1jZX9zGtQKID62O
Totem Arro

 

En vacker dag inte långt därefter så ringde min vän och berättade om en liten grej han köpt som kunde “förbättra ljudet” ytterligare, det lät ju helt osannolikt, men jag var ju tvungen att höra det med mina egna öron. Han kom över med sin Cambridge DacMagic och visst hade han rätt, det var ju helt galet, men det fungerade! En D/A omvandlare i anläggningen var därmed en självklarhet från den stunden. På Ljudmakarn hade de börjat prata om Hegel och deras HD10 som verkade väldigt lovande och kanske lite som nästa generation av D/A omvandlare. Den var dyr och kostade lika mycket som min Naim förstärkare, men den verkade riktigt riktigt bra så när de väl fick in den i butiken så lånade jag hem den direkt.

 

Min fru var återigen väldigt skeptisk, tyckte det var sjuka pengar, men sa nånting i stil med att “om jag hör skillnad så får du väl köpa den om du vill”. Min fru har väldigt bra hörsel och visst blev det en HD10. Det var den berömda filten som bokstavligen rycktes bort ifrån högtalarna igen.

 

Under den här tiden så kom och gick bland annat följande komponenter i anläggningen.

 

Naim Nait 5i, Naim Nait XS-2, Naim SuperNait 2
Hegel HD10, Wadia 121 Decoding Computer, Naim DAC1, Chord 2Qute
Totem Arro, Totem Hawk
Chord Epic, Chord Signature, Chord Sarum
Rega RP-6


D1BOWGqmUOzW18WYuHuaG2cL0j8oWGV-oiavMyCg
Naim DAC-V1

 

Jag hade ju alldeles för sent fått upp ögonen för denna fantastiska hobby och hade inte tid att ligga på latsidan längre. Jag klättrade längs Naim stegen, bytte D/A omvandlare och förutom detta så började jag experimentera med kablar, streaming, mjukvara, dedikerade musik servrar, strömförsörjning, vinyl osv. Under Naim åren så körde jag Chord kablar där jag sakteligen klättrade upp till Sarum nivå.

 

Ännu en rolig erfarenhet tillsammans med min fru under denna tid var när jag hade köpt ett par Chord Epic högtalarkablar utan att berätta något och kopplat in dem i anläggningen. Det första min fru säger när hon kommer hem är att det låter annorlunda och frågar om jag gjort något. Detsamma hände för övrigt när jag hade lånat hem Wadia 121 DAC:en och hon hinner knappt stänga dörren förrän hon undrar vad som hänt med anläggningen. I ärlighetens namn så har hon betydligt bättre hörsel än vad jag har, och det är också grymt att kunna ha henne att falla tillbaka på som “bevis” för att det inte är placebo jag hör när jag så gärna vill “uppgradera” nånting ibland.

 

Tiden går fort när man har roligt, komponenter kommer och går, men nånstans mitt i allt så är det viktigt att inte glömma bort att faktiskt lyssna och njuta av musiken också.

 

To be continued….

Link to comment
Share on other sites

Tack! Och visst är det så... :)

Jag tror det kommer visa sig ju längre berättelsen lider att det inte längre finns något utrymme för demokrati kring olika beslut här hemma. Jag försöker dock respektera hennes öga för inredning, och det är något jag själv uppskattar och därför även försöker dölja mycket av anläggningen. Det har även lite praktiska fördelar att det inte blir lika ömtåligt. Däremot är det ett helsike att byta kablar...

Jag skriver så fingrarna blöder här, fas 2 kommer snart....

Link to comment
Share on other sites

Fas 2 “There’s more out there” (2015-2016)

 

När man har ett intresse av någonting så är det väldigt lätt att man hakar upp sig på ett visst märke och då känns det naturligt att avancera uppför den stegen till modellen ovanför. Jag tror både jag och våra vänner föreställde sig att en gigantisk Naim anläggning skulle ta form så småningom. Jag hängde under den här tiden väldigt mycket på Naim forumet och det var mer eller mindre bara Naim som gällde för mig. När det sedan blev dags att ta nästa steg med högtalare så var det från det forumet jag fick upp ögonen för brittiska PMC som ansågs vara en bra matchning och som flera medlemmar var lyriska över. Jag hade ju såklart annars redan spanat in ett par Totem Forest.

 

Framförallt så fastnade jag för PMC’s Fact.8 modell, det vara bara det lilla problemet att de var rejält över min budget. Jag försökte hitta begagnade men de kändes vid det här tillfället fortfarande ganska okända i Sverige så det var svårt. Till slut mailade jag iaf lite på vinst och förlust till det då för mig även okända företaget Perfect Sense som var återförsäljare av PMC i Sverige. Jag hoppades de kunde hjälpa mig med något inbyte, begagnade eller demo exemplar möjligtvis.

 

L36hhtzKOCM_jZ9Ii9IJ6ib0NA9mHk6ktYe3o-oF

PMC Fact.8

 

Det här var början på en lång och trevlig mailkonversation, och som har fortsatt än idag, även om jag försöker att kanske inte “störa” lika mycket nu för tiden. Tack Marcus för all hjälp, bollande av idéer, provlyssning och expertis! Hade det inte varit för dig så hade jag suttit här med ett berg av svarta lådor med grönt lysande logos på framsidan. Absolut inget fel med det, jag är fortsatt ett stort fan av Naim, men Marcus visade mig att det även finns en värld utanför ens egna blickfång som ibland kan vara intressant att upptäcka och utforska.

 

De flesta märken som fanns i ett litet showroom på Vanadisivägen hade jag inte hört talas om vid det här tillfället, det mesta verkade obskyrt men det rådde ingen tvekan om att det var väldigt speciella grejer. Ju mer jag läste på om dem och hörde dem prestera, desto mer förstod jag ju att han hade rätt och visste vad han snackade om. Trots detta så kunde jag inte låta bli att ibland ifrågasätta, utmana, fundera och prova mig fram på egen hand, sen visade det sig ju såklart alltid att han hade rätt från början.

 

Det gick lite drygt en månad från att jag fick mina PMC Fact.8 högtalare till att jag inte kunde hålla mig längre och helt enkelt även blev tvungen att köpa den lilla italienska läckra integrerade förstärkaren som jag hade hört när jag lyssnade på högtalarna, än idag kan jag inte tänka annat än att det var en väldigt smart matchning där som tilltalade mig. Norma Revo IPA-140 blev det första klivet bort från Naim. Jag köpte även en strömrenare och en rejäl strömkabel till den, båda ifrån Audience och allt var frid och fröjd. Jag var hur nöjd som helst. Tills jag fick för mig att jag behövde bättre mekanisk jordning under mina komponenter, mest som en kul grej och i brist på annat att uppgradera. Jag funderade på Nordost men Marcus föreslog ett par Ansuz Darkz Aluminium.

 

77e-n12oGJQRHZgnw_cZq5dmZ_kTD87wm4Um6cez

Norma Revo IPA-140, Rega RP6, LampizatOr Atlantic (tillfällig placering vid ankomst)

 

Det var väl ungefär här någonstans det började spåra ur på riktigt…

 

Jag vill minnas att jag skrivit en del av mina Ansuz erfarenheter tidigare här på forumet. Men när jag även lånade hem lite kablar från Ansuz så upphörde saker och ting att vara logiska, jag förstod inte längre vad som hände, de fullkomligt transformerade min relativt blygsamma anläggning till någonting helt annat. Jag tror att jag framförallt hade lånat några POM och Aluminium kablar och kanske en Ceramic, men jag insåg direkt att jag måste ta steget direkt till fler Ceramic kablar, inte för att de andra var dåliga på något sätt, tvärtom, men Ceramic var så oerhört mycket mer, och hela anläggningen växte i relation med att Ansuz kablarna spelades in, byttes ut och uppgraderades längs vägen.

 

Det var ingen tvekan att jag skulle ha dessa kablar och här resonerade jag med Marcus och han tyckte att jag stod inför ett val. Jag hade ju tidigare satsat på Audience för ström i min anläggning. Skulle jag hålla fast vid det och bara köra Ansuz på signal sidan, eller skulle jag gå “all in” med Ansuz. Jag valde det sistnämnda även om det medförde lite extra krångel och ännu större hål i plånboken. 

 

Vid det här laget hade jag redan byggt upp ett sådant förtroende för Ansuz så jag bytte ut min Audience strömrenare mot Ansuz motsvarighet Mainz 8D utan att ens provlyssna den. När jag väl fick den slutgiltiga stora leveransen från Ansuz med signalkablar, strömkablar och strömdistributören och kopplade in allting så hade jag svårt att finna ord. Det var helt enkelt det sjukaste jag upplevt och jag började för första gången se på min anläggning som “high-end”, även om definitionen såklart är väldigt subjektiv. Mainz 8D strömdistributören blev pricken över i:et på något sätt som band ihop allting till en enhetlig upplevelse. Ansuz bokstavligen lyfte övriga komponenter till helt nya höjder, ju mer Ansuz jag stoppade in, desto bättre blev det.

 

fO8J_99troFCTfbS-LZTdfsAIvOj_wNEsBx1WEYn

Ansuz Diamond RCA

 

Jag är helt hängiven Ansuz idag och skulle ha svårt för att bygga en anläggning utan dem. Jag blir lätt lite väl entusiastisk när jag pratar om deras produkter, vilket flera fått erfara när de köpt kablar osv av mig medans jag sålt av och uppgraderat. Jag ber om ursäkt för detta. Haha!

 

Idag känner jag mig extremt lyckligt lottad som har nått ända upp till Diamond kablar i hela anläggningen. Ceramic var bra, ofta ansedd som “the sweet spot” i Ansuz sortimentet, men Diamond var definitivt någonting extra.

 

Edited by rikard
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, rikard said:

Jag är helt hängiven Ansuz idag och skulle ha svårt för att bygga en anläggning utan dem. Jag blir lätt lite väl entusiastisk när jag pratar om deras produkter, vilket flera fått erfara när de köpt kablar osv av mig medans jag sålt av och uppgraderat. Jag ber om ursäkt för detta. Haha!

 

Idag känner jag mig extremt lyckligt lottad som har nått ända upp till Diamond kablar i hela anläggningen. Ceramic var bra, ofta ansedd som “the sweet spot” i Ansuz sortimentet, men Diamond var definitivt någonting extra.

 

Har du lyssnat nått på de nya kablarna ifrån Ansuz?

 

Jag har haft en D8 list men sålt den precis för uppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara hört de nya kablarna när Ansuz var och demonstrerade dem hos Perfect Sense. Svårt att säga så mycket mer om det än att det såklart lät bra. Skulle vara intressant att testa ordentligt hemma, men jag vet inte om jag vågar... :)

Nya strömlisterna känns väldigt spännande däremot, där skulle jag också kunna tänka mig att uppgradera så småningom. Vilken modell siktar du på? Jag gillar hur de flyttat ingångsmatningen till baksidan och inte har den på sidan som tidigare.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, rikard said:

Nya strömlisterna känns väldigt spännande däremot, där skulle jag också kunna tänka mig att uppgradera så småningom. Vilken modell siktar du på? Jag gillar hur de flyttat ingångsmatningen till baksidan och inte har den på sidan som tidigare.

 

Jag kollade runt lite och pratade med Fritz på Ansuz och enligt honom så är nya Mainz A8 bättre än gamla D8 så den beställde jag. Jag tyckte också att den nya IEC kontakten bakåt var bra då jag använt en vinklad kontakt för att få plats i mitt rack vilket skulle göra det svårt att tex köra Ansuz kablar innan listen.

 

Jag har en bekant som kört Ceramic och Diamond i hela sin anläggning han hade hemma nya A2 serien på prov och de var inte stora skillnader mellan A2 och gamla D enligt honom även om han sen beställde nya C2 och D2 till sitt system.

 

Använder du några Darkz? Jag har Darkz D under strömlisten och en PSU. Kommer mer Darkz till DAC och slutsteg framöver :)

Link to comment
Share on other sites

Förbaskat trevlig inledning. Jag känner igen mycket i detta. Inte minst om frugans öron.Du beskriver mycket bra hur upplevelsen och lärdomen om HiFi kan vara. Man börjar gilla märken som gör en glad och ger en stora musikupplevelser. Med en som det verkar öppen inställningen till möjligheter och produkter är allt detta så mycket lättare. Att kunna ändra sig, utvecklas och ta till sig sina upplevelser är allt i detta tycker jag. Det gör det mycket lättare att lära sig av sina erfarenheter och verkligen ta sig framåt. 

Ser fram mot fortsättningen.  :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, octavia rs said:

 

Jag kollade runt lite och pratade med Fritz på Ansuz och enligt honom så är nya Mainz A8 bättre än gamla D8 så den beställde jag. Jag tyckte också att den nya IEC kontakten bakåt var bra då jag använt en vinklad kontakt för att få plats i mitt rack vilket skulle göra det svårt att tex köra Ansuz kablar innan listen.

 

Jag har en bekant som kört Ceramic och Diamond i hela sin anläggning han hade hemma nya A2 serien på prov och de var inte stora skillnader mellan A2 och gamla D enligt honom även om han sen beställde nya C2 och D2 till sitt system.

 

Använder du några Darkz? Jag har Darkz D under strömlisten och en PSU. Kommer mer Darkz till DAC och slutsteg framöver :)

 

Ja, A8 är nog det smarta och prisvärda alternativet, men jag skulle nog ha svårt att inte satsa på en C8 om jag skulle göra det bytet. Det skiljer för lite emellan.

 

Jag skulle nog finna det ganska svårt att göra ett snabbt test och jämförelse sådär, jag är minst sagt övertygad vad gäller kablars betydelse i en anläggning men jag behöver ändå leva med nya kablar en längre tid för att uppskatta dem och inte minst höra hur de förändras under inspelning som kan ta ett bra tag enligt min erfarenhet. Jag tror inte vi pratar natt och dag skillnad här, även om det är väldigt lockande och jag gärna skulle vilja ha de nya modellerna såklart, men man ska inte glömma bort att v1 modellerna fortfarande är riktigt riktigt bra kablar.

 

Jag älskar Darkz! Haha, man kan aldrig få för många av dem, jag har under mina monoblock, strömdistributör, högtalare och kablar... :) En av de senaste uppgraderingarna jag gjorde var att jag bytte mina Diamond Cable Lifters till D-TC vilket var ett jättelyft. Just på Darkz sidan så är D-TC verkligen i en klass för sig. Vad som faktiskt hände var att jag blev av med ett rumsakustiks problem jag haft, som varit väldigt tydligt i vissa låtar som orsakade vissa vibrationer. De försvann, poff borta!

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Apexorca said:

Förbaskat trevlig inledning. Jag känner igen mycket i detta. Inte minst om frugans öron.Du beskriver mycket bra hur upplevelsen och lärdomen om HiFi kan vara. Man börjar gilla märken som gör en glad och ger en stora musikupplevelser. Med en som det verkar öppen inställningen till möjligheter och produkter är allt detta så mycket lättare. Att kunna ändra sig, utvecklas och ta till sig sina upplevelser är allt i detta tycker jag. Det gör det mycket lättare att lära sig av sina erfarenheter och verkligen ta sig framåt. 

Ser fram mot fortsättningen.  :)

 

Stort tack för de snälla orden! :)

 

Att utforska och lära sig nya saker är ju en del av det roliga med den här hobbyn.... och saker och ting utvecklas ju inte minst, det som var sant ena dan behöver inte vara det imorgon. Jag försöker att ha en öppen inställning... men ibland tror man ändå att man vet hur det ska vara.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Apexorca said:

Förbaskat trevlig inledning

Kan bara instämma. Jag har aldrig riktigt snöat in på Totem. Bra men något fattas, tycker jag. Däremot är jag stor vän av Audio Physics med deras fantastiska ljubild. 

 

Jag har en god vän i stan som är näst intill fanatisk Naim-vän. Det är en tillverkare som jag också gillar. Det är ett märke som tydligen kan reta upp en del men jag tycker de låter fantastiskt baserat på det jag hört hos min kompis som har en mycket respektabel Naim-rigg.

 

Jag känner igen din jakt. Från mitten av 70-talet fram till ca 5-6 år sedan bytte jag något  sådär vart 3-5 år. Men nu har det satt sig...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Kan bara instämma. Jag har aldrig riktigt snöat in på Totem. Bra men något fattas, tycker jag. Däremot är jag stor vän av Audio Physics med deras fantastiska ljubild. 

 

Jag har en god vän i stan som är näst intill fanatisk Naim-vän. Det är en tillverkare som jag också gillar. Det är ett märke som tydligen kan reta upp en del men jag tycker de låter fantastiskt baserat på det jag hört hos min kompis som har en mycket respektabel Naim-rigg.

 

Jag känner igen din jakt. Från mitten av 70-talet fram till ca 5-6 år sedan bytte jag något  sådär vart 3-5 år. Men nu har det satt sig...

 

Tackar... :)

 

Jag hade kanske inte köpt Totem igen idag, men där och då, i en liten lägenhet och som mina första högtalare passade de perfekt.

 

Naim gör bra grejer, men jag är ändå glad att jag lyckades bryta mig ur cirkeln på ett sätt, det hade varit tråkigt att se tillbaka på min hifi-resa och enbart haft grejer från en och samma tillverkare. Sen förstår jag inte hur man kan reta sig på ett märke, man har ju olika tycken och smak såklart, men är det något man inte gillar så behöver man ju inte bry sig om dem.

 

Jag har ju (tyvärr) inte hållit på lika länge, så jag har lite att ta igen... :) jag gör mitt bästa, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Fas 3 “Tubes baby, tubes!” (2015-2017)

 

Jag råkade läsa en recension från Part-Time Audiophile, här kommer ett utdrag som gjorde att jag föll platt och insåg att jag var tvungen att köpa en trots att det inte fanns någon möjlighet till provlyssning…

 

"From the very first moment I put it into the system, and in every system I inserted it into, everything sounded different. There was this … glow. The mid range, and vocals especially, seemed lit-from-within. Tubes? Tubes! Wow. Objectively, I felt that it was an addition, and therefore was entirely artificial, but so what? It was utterly mesmerizing. You like jazz? Female vocalists? Light rock? The Lampi is going revolutionize your listening. It’s like someone managed to aerosolize crack cocaine. One listen and you’re gone, baby, gone. Hooked. And that’s how I feel, months after the departure of the beloved Lampi. Like an addict, pining for one last hit."

 

Jag fick även kontakt med en kille i Polen som kunde guida mig lite i LampizatOr djungeln. Han hjälpte mig att se till att jag fick en specialpimpad Level 4 DAC med extra allt. Här nånstans så började jag väl på riktigt inse D/A omvandlarnas verkliga betydelse, jag hade kanske tidigare mest uppgraderat sidleds mellan olika tillverkare, men nu hände det helt plötsligt magiska saker. Det här var ännu en nivå upp och framförallt tillfördes en enorm glädje och livfullhet till musiken.

 

Det hände en “rolig” sak också, jag var så sjukt nöjd med min nya exotiska Lampi och jag ville att alla skulle få höra den, min vän Henrik var även på jakt efter en ny DAC och vi tänkte slå lite flugor i en smäll och ta med Lampin till Perfect Sense i en shootout med PS Audio DirectStream och Exogal Comet om jag inte minns helt fel. “My precious” blev fullkomligt krossad av dessa! Iofs väldigt bra och trevliga DAC:ar, men den underpresterade dessutom något enormt, det lät helt enkelt inte bra. Jag förstod återigen ingenting. Snopet och förvirrad åkte jag hem med den igen och dagen efter när jag satte mig och lyssnade så lät allting sagolikt bra igen.

 

Min lärdom och insikt blev följande. Tydligen är det inte bra att ha en rörbaserad DAC några timmar i en baklucka av en bil en kall vinterdag. Dessutom är en rörbaserad DAC extremt känslig för vibrationer. En rörbaserad DAC behöver precis som alla andra DAC:ar lite tid på sig att stabilisera sig och bli varm, kanske till och med ännu mer. Kanske inte helt märkligt när man tänker efter lite. Jag skulle iaf aldrig flytta på en LampizatOr med kort varsel innan en lyssnings session igen. 

 

F9DNmk9GEXHJXf6rs3QxKzGBks2MLCAvsM31kf29
LampizatOr Golden Atlantic flightcase

 

Min Level 4 var en riktigt trevlig bekantskap och väldigt rolig att lyssna på, den kanske inte var den mest korrekta ljudåtergivaren, men den hade en enorm dragningskraft som gjorde att det var svårt att slita sig från att lyssna, och här insåg jag också vad som egentligen är viktigt med den här hobbyn. Glädjen och känslan till musiken och återgivningen av densamma och att det nödvändigtvis inte behöver vara perfekt, eller analytiskt korrekt. Så småningom kunde jag dock inte hålla mig från att uppgradera längs LampizatOr stegen och min L4 blev utbytt mot en Atlantic som sedan blev en maxad fullt balanserad Golden Atlantic med inbyggd volymkontroll, mer om detta i nästa fas. Golden Atlantic modellen är så sjukt bra så jag återigen finner inte ord för att beskriva den. Jag hade hittat min favorit-tillverkare av D/A omvandlare och den här gången var jag medvetet inte intresserad av att titta utanför boxen efter andra märken. Det här är en slutdestinations DAC för de allra flesta skulle jag säga.

 

WHcAAQya4rQ9kC3yFQsZsuICzTMcq9hd9UXyVHvu
LampizatOr Golden Atlantic

 

Ett dilemma som jag stod inför var att vid det här laget så hade min analoga vinylrigg hamnat rejält på efterkälken och min digitala anläggning sprang i cirklar runt min stackars vinylspelare. Jag insåg att det skulle krävas en signifikant investering på vinylsidan om jag skulle få upp den i samma nivå och beslutade mig därför för att sälja av den. Jag ser mig själv återvända till vinylen igen i framtiden och göra den investeringen, men just nu behöver jag prioritera smart och jag byter grejer och uppgraderar i sådan takt att jag inte kan underhålla två spår samtidigt.

Edited by rikard
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Mycket trevlig läsning och samtidigt få resan dokumenterad i ord och bild, men är det bara jag som inte ser bilderna?

 

/byZan

 

Tack, ja på nåt sätt så är det trevligt att få det dokumenterat. Tyvärr har/hittar jag ju inte bra bilder på alla gamla grejer, men det är nåt som jag kommer försöka se till att alltid ta framöver.

Nu borde alla bilderna synas. Det såg ut att fungera här så jag blev lite lat och tog några genvägar med Google Photo... :)

Link to comment
Share on other sites

Fas 4 “Going separates” (2017-2018)


Alla har självklart olika idéer och tankar kring sina anläggningar där inget är vare sig rätt eller fel, men en trend som jag upplevde det för nåt år sedan var att fler och fler valde att bara satsa på en DAC och slutsteg, dvs med någon form av inbyggd volymkontroll i DAC:en. Hittills hade jag bara använt mig av integrerade förstärkare, men som med allt så blev man ju nyfiken såklart.

 

Jag började i samma veva även intressera mig för nyare Class D förstärkare som verkade ha kommit en lång väg i sin utveckling och framstod mer och mer ut som ett modernt och spännande alternativ. Jag hänger en del på utländska forum och i ett av dem fanns det en tråd som var över 100 sidor lång där folk var lyriska över en ny och väldigt prisvärt Hypex NC500 baserat slutsteg från England. Jag läste hela tråden från början till slut och kunde till sist inte låta bli att beställa en Nord One. I ett försök att visuellt efterlikna min kära Norma förstärkare så fick jag den specialbyggd med svarta kylflänsar på sidorna.

 

VYUPWar_cYkrBX7nbONIEE5BQUALZOC_QWLO11VF
Nord One SE UP NC500DM

 

Det var bara det att jag var ju tvungen att samtidigt även pimpa min LampizatOr Atlantic med volymkontroll och få den balanserad. Istället för att skicka tillbaka den för uppgradering så hittade jag en glad köpare och jag fick möjligheten att ta ytterligare några kliv uppåt med en Golden Atlantic. Allt löste sig väldigt bra, förutom att det blev några veckor utan musiklyssnande vilket såklart var en väldigt tragisk upplevelse.

 

Jag hade en väldigt positiv erfarenhet med min nya förstärkare. Jag tror att Class D kan vara en riktigt bra komponent i en anläggning, men det kräver väldigt bra matchning då den på ett väldigt transparent sätt bara kommer förmedla vad du matar den med. I mitt fall hade jag en av världens bättre rörbaserade DAC:ar, jag hade sjukt bra strömförsörjning, vilket jag genom lite tester upptäckte att den svarade enormt bra på, mycket mer än något annat jag hade haft i anläggningen. Jag experimenterade även lite med säkringar från Synergistic Research, vilket jag vet att många har svårt för, men efter rejält med inspelningstid för både förstärkaren och säkringen så lät det riktigt bra och det var ingen tvekan att det var ett lyft. Class D behöver i regel hundratals timmar att spelas in för övrigt..

 

Ljudbilden var väldigt klar och tydlig, enormt detaljrik och det fanns egentligen ingenting att klaga över. Jag minns inte riktigt varför, men av nån anledning så började det gnaga inom mig att det trots allt vore intressant att pröva med ett separat försteg i kedjan. Jag hade läst oerhört mycket om passiva försteg, och de diskuterades även flitigt i ovan nämnda Nord tråd. En tillverkare som alltid verkade komma ut som segrare i alla tester var Music First, även de från England. De gör egna handtillverkade transformator baserade passiva försteg, de är inte billiga, och jag beslöt mig för att prova deras minsta modell Baby Classic.

 

Lite av samma karaktär som med förstärkaren så är tanken med de passiva förstegen att vara neutrala och inte tillföra någonting på egen hand. Det kan ju verka meningslöst kan man tycka, och jag vet inte riktigt om det stämmer heller om jag ska vara ärlig, men återigen kändes det som att jag hade en källa av hög kvalitet som matades vidare genom försteg till slutsteg med fantastiskt bra resultat. Försteget bidrog med ännu större ljudbild och mer detaljer. Jag blev oerhört positivt överraskad. Det var ju egentligen deras toppmodell, Baby Reference jag hade velat ha från början, och när den lilla nu hade överträffat alla mina förväntningar så kunde jag såklart inte släppa tanken på den stora modellen.

 

QKeEgQ99qBrCWoK8gH_dG5aFTmvVgvbYsRf-Yuiq
Music First Baby Reference v2

 

Vad Baby Reference v2 gjorde med min anläggning var av minst lika stor karaktär som Ansuz hade varit något år tidigare. Saker och ting fullkomligt exploderade genom högtalarna på ett sätt jag inte hade upplevt tidigare. Ljudbilden växte något enormt, detaljerna var där, basen tog flera kliv uppåt, en enorm pondus och allting blev bara enormt mycket bättre. Men vad det framförallt bidrog med var en form av analogt härligt varm känsla, något som jag kanske hade börjat önska lite mer av på sistone. Där direktanslutningen från DAC till slutsteg kanske var mer korrekt och mer analytiskt detaljerad, så var försteget återigen mer av den här härligt mjuka och tilldragande känslan som jag hade uppskattat från att jag upptäckte LampizatOr. Jag hade ärligt talat inte förväntat mig ett sådant lyft från Baby Classic modellen, och då ska sägas att Baby Classic i sin tur redan hade varit en stor förbättring.

 

Så, här har vi alltså ett neutralt och transparent passivt försteg som inte tillför något på egen hand? Var det återigen min LampizatOr som verkligen kom till sitt rätta jag med hjälp av detta försteg? Jag vet inte, jag vet bara att det blev oerhört bra och att jag en gång för alla bestämt vilken hörna jag står i gällande försteg vs. inget försteg. Jag var övertygad och motbevisad, det var inte längre en diskussion för min del.

 

Mellan Baby Classic och Baby Reference så hann jag faktiskt med att byta slutsteg också. Min Nord One gjorde ett jättebra jobb och jag var jättenöjd med den, men iom att den var så “billig” så kändes den lätt att byta ut för att prova något annat. Jag hade nämligen blivit lite olyckligt kär i Goldmund’s “budget märke” Job och deras monoblock, Job 250. Jag insåg att ett distansförhållande inte längre var möjligt och ett par sådana var tvungna att flytta från Schweiz till Sverige.

 

xoaCTmXM-EG458c6wFw6NCbTdwp_25UTmCwlT0wa

Goldmund Job 250 monoblock

 

Job 250 är ett par jättesmå, söta och effektiva Class A/B monoblock, vilket gör dem väldigt enkla att placera. Med dem fick jag en betydligt mer livfull, levande och spännande ljudbild. Matchningen kändes igen väldigt lyckad, med undantaget att det knappt gick att spela på lägsta volymen sent på kvällarna. Min fru ropade konstant inifrån sovrummet att jag skulle sänka. Det här kunde dock Music First råda bot mot med Baby Reference uppgraderingen.

 

Nu har jag alltså en separat DAC, försteg och två monoblocks. Till detta kommer det en massa kablar och när kablarna är lika dyra som komponenterna i sig eller mer därtill så börjar man efter ett tag fundera... Mer om detta i nästa fas!

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma när det gäller ditt omdöme om Music First, har gjort samma resa från Classic Silver till Baby Reference, visserligen första modellen av BR.

Testat MFBR på Pass Labs monoblock XA-60.8 med mycket bra resultat, innan jag gjorde mitt val som då blev Pure Audio Reference 2.

IMG_0028.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

Jag hänger en del på utländska forum och i ett av dem fanns det en tråd som var över 100 sidor lång där folk var lyriska över en ny och väldigt prisvärt Hypex NC500 baserat slutsteg från England.

 

Man vill ju inte gå i förväg men vad kör du Roon/HQ Player på? De är ju rätt lätt att känna igen dig ifrån Ansuz tråden på Audioshark :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trevlig läsning! Kul att du delat upp din historia stegvis. Från väckelse (introduktion) till utveckling (tillväxt) och uppgradering (mognad), och härnäst tycks kapitulation (tillbakagång) vänta. Vilken fas har du uppskattat mest - dvs varit mest inspirerande?

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Intressanta apparater du hittat. Det är ju nästan en bedrift i sig. Vackra är de också.

 

Tack. Ja, nånstans har jag väl dragit lite åt den här "hemmabyggda" känslan av rå enkel industridesign med tiden, alla grejer jag har idag är verkligen tvärtemot den vackra Norma förstärkaren jag hade en period, men de blir väldigt trevliga på sitt sätt istället. Alla grejerna är dessutom köpta direkt av tillverkaren, vilket också kan ha sin charm med modifieringar efter önskemål osv. Men framförallt är det kul att pröva på lite nya grejer. Det blir ju dock lite av en chansning när man INTE har tillgång till lokala återförsäljare, och det kan även visa sig bli svårt att bli av med lite udda märken när/om man väl vill sälja dem så småningom.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, figge said:

Kan bara instämma när det gäller ditt omdöme om Music First, har gjort samma resa från Classic Silver till Baby Reference, visserligen första modellen av BR.

Testat MFBR på Pass Labs monoblock XA-60.8 med mycket bra resultat, innan jag gjorde mitt val som då blev Pure Audio Reference 2.

 

Vad kul! Då vet du vad jag pratar om... :) v2 sägs vara ytterligare ett par snäpp upp, men jag har aldrig haft möjlighet att göra någon jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Man vill ju inte gå i förväg men vad kör du Roon/HQ Player på? De är ju rätt lätt att känna igen dig ifrån Ansuz tråden på Audioshark :D

 

Hehe... jag har svårt att dölja mina känslor när jag tycker något är riktigt riktigt bra... :)

 

Jag hade nog inte tänkt gå in på streamingdelen riktigt, men det kanske kan bli någon form av appendix så småningom... Jag har en liten fläktlös Intel NUC server som jag kör Roon och HQPlayer på, sedan en Sonore UltraRendu som HQPlayer NAA och mottagare. Jag har lite lösa funderingar här också, vi får se vad som händer framöver.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vita said:

Trevlig läsning! Kul att du delat upp din historia stegvis. Från väckelse (introduktion) till utveckling (tillväxt) och uppgradering (mognad), och härnäst tycks kapitulation (tillbakagång) vänta. Vilken fas har du uppskattat mest - dvs varit mest inspirerande?

 

Tack! Svår fråga faktiskt, alla faserna har ju varit väldigt givande och intressanta och fört mig framåt i min utveckling på olika sätt. Hela Ansuz perioden tog ju saker till en för mig tidigare okänd nivå och där fick jag ju snudd på svårt att kontrollera mig själv, inspirerande just också därför att de lyfte mina befintliga grejer. Upptäckten av Lampi DAC:arna var väldigt rolig. Sen är det kanske lätt att koppla ihop pengar in, med njutning ut, när man stoppar in en DAC för en bit över 100k i en anläggning så förväntar man sig nånting, precis som av ett försteg för 75k. Mina slutsteg har ju varit av rena "budget" modellerna i jämförelse och det har ju varit lite roligt att de har levererat så bra. Jag har inte pratat så mycket mjukvara men Roon innebar ju såklart ett väldigt välkommet lyft på den sidan. Men nånstans så tycker jag nog att det bara blir mer och mer spännande, mer och mer inspirerande. Jag väljer att leva i nuet och vill hävda att sista fasen är den som är mest inspirerande, just nu... hehe...

 

Jag hoppas verkligen att nästa fas inte innebär kapitulation, men det ska bli spännande att se vad det blir av det, jag vet inte helt säkert själv.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...