Jump to content

Soundsmith & Stylus audio


Daniel

Recommended Posts

Soundsmithpaua.jpg

 

Vi har börjat samarbeta med den karismatiske pickuptillverkaren Soundsmith. Det finns få företag, som under så många år, varit lika dedikerade till vinylmediet som Soundsmith. Deras chefskonstruktör Peter Ledermann är känd i hela världen för sin rika kunskap i ämnet, sin passion och sin villighet att dela med sig.

 

Soundsmith är mest kända för sina Fixed Coil konstruktioner. Fixed Coil bygger på en idé som kallas Moving Micro-Cross som har sitt ursprung i moving iron tekniken. Man var främst ute efter att minska den rörliga massan i syfte att, enkelt förklarat, få en intimare koppling till spåret. Vilket leder till en högre kanalseparation och en distorsionsfri vacker klang.

 

Att investera i en Soundsmith handlar inte bara om att äga en underbar musikförmedlare. Man blir del av ett företag som tar hand om sina kunder. Soundsmith erbjuder alla kunder att få sin pickup ombyggd för ca 20% av nypriset när den är utsliten. Soundsmith erbjuder också en stor variation av sina konstruktioner så att man kan få en pickup som är perfekt anpassad till sin tonarm och sitt riaa-steg.

 

Kontakta oss om du vill veta mer!

 

stylusaudio.se

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Finns det en chans att det kommer någon sådan här på demo framöver?

 

311sounds.1_0.jpg

 

Soundsmith Strain Gauge SG-200 phono cartridge system

 

 

Den spelades på Rocky Montain Audio Feast i Denver när jag var där 2009. Och Audio Concept körde ett sådant system några år senare. Lät riktigt bra! :mm::thumbsup:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Det kanske mest uppseendeväckande i videon var att han menade att avspelning av en vinyl egentligen är digital till sin natur. Eftersom nålens rörelser såsom "studsande" mellan spårväggarna "samplar" informationen utifrån nålens förmåga att avläsa denna mer eller mindre bra. Alltså igen kontinuerlig signal som beskriver en vågrörelse utan massa små avläsningar som sammantaget utgör denna. Hans uppfattning är därför bl.a. att antiskating är nödvändig. Intressant onekligen! Då kanske ändå bandspelartekniken är den enda sanna analoga?! :D:) ( obs skämt)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, calm said:

Det kanske mest uppseendeväckande i videon var att han menade att avspelning av en vinyl egentligen är digital till sin natur. Eftersom nålens rörelser såsom "studsande" mellan spårväggarna "samplar" informationen utifrån nålens förmåga att avläsa denna mer eller mindre bra. Alltså igen kontinuerlig signal som beskriver en vågrörelse utan massa små avläsningar som sammantaget utgör denna. Hans uppfattning är därför bl.a. att antiskating är nödvändig. Intressant onekligen! Då kanske ändå bandspelartekniken är den enda sanna analoga?! :D:) ( obs skämt)

 

Calm

haha, ja det är väl sannolikt så att han använder liknelsen för att förklara fördelarna med Fixed Coil. Men när man börjar fundera över hur den där lila diamanten ska kunna följa spåret perfekt i de hastigheterna och under de g-krafterna blir man imponerad. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Daniel said:

haha, ja det är väl sannolikt så att han använder liknelsen för att förklara fördelarna med Fixed Coil. Men när man börjar fundera över hur den där lila diamanten ska kunna följa spåret perfekt i de hastigheterna och under de g-krafterna blir man imponerad. 

 

Det var inte jag som sade det,  det var Peter Ledermann 14,20 in i filmen. Tror att det är tydligt nog.:unsure: Upplever det inte som en liknelse.  Sedan kan man alltid diskutera samplingsfrekvensen osv. Och ifrågasätta hans uttalande förstås, men det överlåter jag till de som kan detta på djupet.:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det var så jag sa, och menade. Att han sa det, inte du. :-) Vet ifan om jag vill gå med på det helt och hållet dock. Begreppet Velocity Generator kan jag däremot förstå. 

 

Eller så är jag den som upplever det för smärtsamt att höra. ;-) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...