Jump to content

Beresta TRIO LUXURY EDITION 26 hos Akkelis


Apexorca

Recommended Posts

Nu fick även Göteborgarna chansen att lyssna till Avantgardes lyxigaste system. TRIO LUXURY EDITION 26. 26 står för att det bara görs 26 system och Luxury för att det är lyxiga... Asien kräver dyra system och tyckte inte att Avantgarde hade så dyra system. Eftersom man inte kunde göra bättre trattar eller förbättra de reden nyutvecklade membranen kopplade man ihop högtalaren med silverkablar och dyra material. När flygplansaluminium, som brukligt bland fina högtalare, inte duger har Avantgarde dragit till med kirurgiskt stål!!! Dessa högtalare skall uppenbarligen dissekera fram ljudet. 

 

_49U8935.jpg.c2b87537bfecc90e03f255c439ac01e7.jpg

 

Dessutom använder man något speciellt träslag som skall ligga och torka tills de blir svart/brunt och extremt hårt för att montera trattarna på.

 

_49U8934.jpg.41f9cd1328cbe3318c334773ae8bf3fe.jpg

 

Stockholm senast och München High-End för knappt ett år sedan och bara gud vet var de varit emellan dessa tillfället. Troligen lite överallt. 

 

Om inte 1137000kr är dyrt nog kan man montera flera basdelar på varandra så högt taket når för att det skall bli ännu dyrare.  Detta system kräver sitt rum. Jag antar att det skall vara riktigt stora rum för att göra detta system rättvisa.

 

_49U8917.jpg.f94400082ac36d1da958b467e2ea5866.jpg_49U8919.jpg.09cf810e217fcde140314f14959e12d5.jpg_49U8929.jpg.c0c93f633c0d7705007556e804440e2b.jpg

 

Kul att fota trattar.

 

_49U8925.jpg.6be7f3da731e0299661d6d4a69312310.jpg

 

 

Avantgardes egna förstärkare med transistorer i ren klass A och maxar 7 watt. Här på IKEAS "slaktarblock". Det passar till den extrem känsligheten som jag tror var runt 109db. 

 

_49U8920.jpg.405eb0faffba762e1e31fc8c7c01edd5.jpg

 

_49U8931.jpg.08ae9dff160b5095e218da3ce355c2f7.jpg

 

Bakifrån...

 

_49U8921.jpg.413e3f90a8eaec39c15a9a798fa30c1d.jpg

 

Här strömmar dynamisk och djup bas ut.

 

_49U8932.jpg.20e2004896891674cb9ed170fc31b974.jpg

 

Dynamiken är enorm och det går att spela så öronen blöder. Vi toppade lätt runt 100db och det kändes som det bara var tomgång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_49U8922.jpg

 

 

_49U8923.jpg

 

Tackar Akkelis för denna dynamiska upplevelse.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Det skall vara element designade av Avantgarede själva, men de får hjälp att bygga dem, och de är extrem kortslående vilket gör dem snabba. Där nog inte vanliga, men de bygger på "vanliga" principer, men som sagt så slår det bara bråkdelar så långt som "vanliga" element, men med stor effekt, alltså det blir mycket ljud. Enligt Avantgarde så gör detta att det blir mindre distorsion och ökad transientsnabbhet.

Där också designade ihop med hornen så att det blir en luftkudde närmast elementen, som stämmer av rörelsen i membranet på något vis. Undrar om lufttrycket påverkar effekten av detta i någon mån???

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Tack för toppfina bilder! (Du hade möjligen något bättre förhållanden än i L&Ls nedsläckta föreläsningssal ;) )

 

 

2 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Tack för alla fina bilder och detaljer Apex! 

 

Mvh Claes 

 

Tack! 

Jag hade tur med ljuset i dag! :thumbsup:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Apexorca said:

 

 

Tack! 

Jag hade tur med ljust i dag! :thumbsup:

 

Hahaha. Du så fall alltid tur med ljuset! Tror mer på ett bra öga och förmågan att göra en bra komposition innan bilden är tagen och fånga upp det du vill få med. Dvs. det finns en tydlig tanke bakom varje bild :26:

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Taxmannen said:

Jäkligt fräckt system - finfina bilder Apex! :thumbsup:

 

Hur stora är dom egentligen?

Är hornen internt förbundna, eller tog du bilder under uppställningen - jag noterade att en del terminaler på dina bilder inte ser ut att vara anslutna!?

Tack!

Jag reflekterade över det också, men jag antog att det gick något kablage internt. Stefan berättade om internkablage i silver, så jag antog att det är så, men det kunde vara spännande att få det bekräftat. Tänk om vi körde med bara det stora hornet???  :blush Det kan säkert Stefan, Björn eller plind svara på.

Värt att notera att elementen spelar utan filter och diskanthornet har bara någon komponent som skär av basen. Basarna styrs av ett program där man kan styra delningsfrekvenser och rumskorrigering mm.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Tack!

 

Det skall vara element designade av Avantgarede själva, men de får hjälp att bygga dem, och de är extrem kortslående vilket gör dem snabba. Där nog inte vanliga, men de bygger på "vanliga" principer, men som sagt så slår det bara bråkdelar så långt som "vanliga" element, men med stor effekt, alltså det blir mycket ljud. Enligt Avantgarde så gör detta att det blir mindre distorsion och ökad transientsnabbhet.

Där också designade ihop med hornen så att det blir en luftkudde närmast elementen, som stämmer av rörelsen i membranet på något vis. Undrar om lufttrycket påverkar effekten av detta i någon mån???

Genom att fokusera magnetfältet kan man öka styrkan vilket ger högre känslighet (högre Bl). Nackdelen e såklart kortare slaglängd men det kompenseras ju av hornen. 

Link to comment
Share on other sites

Tack Calle, snygga bilder som alltid. Det är annars rätt svårfotat här med allt motljus men din "tur" verkar hålla i sig ;-). 

 

Lite mer info om Triosystemet. Vi kan börja nedifrån. Bashornen, i detta fall 2 st har vardera 2 *12" element i en variant av förstärkt papper med ferritmagneter. Lådorna är slutna, men ed en lång horngång. Lådorna är byggda i en kombination av MDF, plywood och aluminium och i varje låda sitter det ett 1000 watts slutsteg med elektroniskt delningsfilter och avancerade EQ funktioner. Man kan med detta anpassa basen efter rummet, ställa vilka frekvenser man ev vill höja eller sänka eller helt ta bort, men kan ställa q värde för dessa EQ punkter, man kan finjustera delningsfrekvensen uppåt, mot själva Triosystemet. Som standard är delningsfrekvensen 120 hz med 24 db/oktav.

 

Sedan har vi det stora hornet, 950 mm stor hornöppning. Där sitter ett 8" element av egen konstruktion.Magnetsystemet är Strontium-Ferrit  Det bygger på något som liknar ett galler där man tätat alla hål med en massa. Svårt att beskriva, men det blir en lite rufflig yta, gallret gör membranet styvt och massan gör det tätt med bra dämpning. Till former ser den ut som en dome diskant, dvs lite bullig utåt.Det finn singet delningsfilter, det är raka rör från förstärkaren. Men hornets utformning  med halsen, en luftkudde som bildas länggs in och hur det rullar av utåt ger 3:e ordningens delning nedåt, 2:a ordningens uppåt och man räkna med delningsfrekvensen nedåt till 120 hz och uppåt vid 600 hz

 

trio-lowmid.jpg

 

Sedan har vi nästa horn, även där magnetsystem med Strontium-Ferrit. elementet är på 2" och  hornet har en öppning på 570 mm. konmaterialet är "Coated PEEK". Delningsfrekvensen mot stora hornet är då 600 hz och mot diskanthornet 4000 hz. som alltid med Avantgarde så saknas delningsfilter, det är hornets utformning som ger akustisk avrullning motsvarande 3:e ordningens filter nedåt,2:a ordningens uppåt.

 

Slutligen då diskanten som sitter i ett 180 mm horn. Det är en kompressionsdriver på 25 mm som  har en kondensator i kombination med en transformator (passiv) och som delas vid 4000 hz. Man har denna lösning för att kondensatorer har en dielektriskt minneseffekt som påverkar ljudet negativt, denna koppling osm dom kallar CPC har inte denna "defekt".

 

Kablaget är som ni noterat draget internt i stativet. Man kan ansluta högtalarkablarna till valfritt element och alla kommer att få signal. Impedansen på systemet är 27 ohm och känsligheten 109 dB.

 

slutligen en liten reservation om förstärkaren. Som monoblock ger dom 300 watt i 8 ohm, som stereosteg 150 watt i 8 ohm. Hur många watt som är klass A specificerar dom inte, Peter hade hört siffran 7 watt nämnas i Sthlm.

 

Försteget kan jag nämna har inbyggda batterier så det kan köras i batteridrift. Vi gjorde inte det under Calles besök, kom på det lite senare och slog över i batteridrift då.

Link to comment
Share on other sites

Tack för gedigen info, det var intressant! Jag hörde också 7w nämnas i Stockholm men då var det en sanning med modifikation alltså.

Är det inte väldigt eget att inte ha några delningsfilter? Tål verkligen resp element full bandbredd? Svaret ligger ju i framförandet givetvis, men det säger ju inte så mycket om livslängs.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett skojigt system det här och i torsdags när jag tittade förbi lät det riktigt trevligt, jag gissar att det låter ännu lite bättre nu efter mer finjusteringar. Så där rasande stor plats tar det inte heller.

 

Beträffande akustiskt filtrering av låga frekvenser så lär den sättas av lådan och element/hornladdning i samspel där lådan får en undre gränsfrekvens som alltid med slutna lådor och därefter faller med 12dB/oktav. Den ökade massan som elementet får genom hornladdningen sänker lådresonansens frekvens och begränsar möjligheten för elementet at röra sig snabbt, dvs det ger en avskärning av högre frekvenser. Det är ett intressant sätt att bygga system på.

Link to comment
Share on other sites

Vi, jag och mina två främsta hifipolare, hade egentligen planerat att komma till Göteborg denna helgen. Dessvärre var det inte genomförbart. Med tanke på vad jag tidigare hört från detta högtalarmärke, framförallt då Duo Mezzo XD, kan jag bara tänka mig hur detta låter. 

Tack för kanonbilder!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

 

Jo, men inte helt eget. Jag har hört fler högtalare utan filter. Tex Onda Ligera. De låter bra.

Det var som sjutton, de har jag hört flera varianter av och tyckt bra om. Visste inte att de konstruerats utan filter dock!

 

 

11 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag tror att trattarna filtrerar och bromsar/hindrar elementen får för låda frekvenser. Man kan nog prata om akustisk eller akusto-mekanisk filtrering till skillnad från traditionell elektronisk filtrering.

Kanske en korkad fråga men dessa typer av filtrering, påverkar dessa fas och impedans för förstärkeriet? Jag antar att de flesta högtalarelement skickar tillbaka någon form av elektriska egenheter via högtalarkablarna också.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Det var som sjutton, de har jag hört flera varianter av och tyckt bra om. Visste inte att de konstruerats utan filter dock!

 

 

 

Jag har hört dem i München, men jag vet inte om det gäller alla deras modeller. Den jag tänker på och hörde på lätt riktigt bra och hade inga filter i alla fall. (det var den med 4 basar utan låda och ett relativt litet horn. Onda Ligera Reflector 218Q tror jag det var.

Link to comment
Share on other sites

Engelholm skrev:

"Genom att fokusera magnetfältet kan man öka styrkan vilket ger högre känslighet (högre Bl). Nackdelen e såklart kortare slaglängd men det kompenseras ju av hornen. "

 

Varför är kort slaglängd en dålig sak? Från Avantgardes perspektiv är det en bra sak, inte att ett element ev är begränsat, men att det rör sig väldigt kort sträcka då  man spelar. En kort rörelse är ju mycket snabbare än en lång. Start och stop blir mycket snabbare vilket gör att även små detaljer som annars skulle försvinna i en lång konrörelse framträder tydligare. Kort, liten, rörelse ger också avsevärt lägre distrortion.

 

Och filterlöst är ju alltid att föredra. Inga komponenter som ligger i vägen för signalen, för hur det är är, så försvinner alltid något i filterkomponenter. Men givetvis måste element och övrig högtalarkonstruktion vara anpassade för att spela utan filter.

 

http://avantgarde-acoustic.de/en/horn-technology.html

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Akkelis Audio said:

Engelholm skrev:

"Genom att fokusera magnetfältet kan man öka styrkan vilket ger högre känslighet (högre Bl). Nackdelen e såklart kortare slaglängd men det kompenseras ju av hornen. "

 

Varför är kort slaglängd en dålig sak? Från Avantgardes perspektiv är det en bra sak, inte att ett element ev är begränsat, men att det rör sig väldigt kort sträcka då  man spelar. En kort rörelse är ju mycket snabbare än en lång. Start och stop blir mycket snabbare vilket gör att även små detaljer som annars skulle försvinna i en lång konrörelse framträder tydligare. Kort, liten, rörelse ger också avsevärt lägre distrortion.

 

Och filterlöst är ju alltid att föredra. Inga komponenter som ligger i vägen för signalen, för hur det är är, så försvinner alltid något i filterkomponenter. Men givetvis måste element och övrig högtalarkonstruktion vara anpassade för att spela utan filter.

 

http://avantgarde-acoustic.de/en/horn-technology.html

Här måste vi skilja på saker och ting. :) Och jag tror jag behöver bryta isär ditt inlägg lite för att kommentera (även om jag gissar det ter sig lite viktig-petter, av mig). Och låt mig förtydliga att jag inte har nått emot dessa horn eller säger nått om deras prestanda. Tvärtom tycker jag det är kul med alternativa konstruktioner än standard "2-vägs stativare".

 

Vi börjar med schematiska bilder:

 

 

spkr_cross_section.png

Förenklat kan vi prata om "höjden" som Voice Coil och Top Plate tillåter membranet att röra sig upp/ner.

 

 

Quote

Varför är kort slaglängd en dålig sak?

Kort och gott (!) för att en högtalares max SPL dB bestäms av slaglängd och membranarea. Ju större dessa två är, desto starkare kan man spela. Ju större dessa är, desto lättare har man för att hålla sig inom idealet (utan att pressa systemet).

 

Quote

Från Avantgardes perspektiv är det en bra sak, inte att ett element ev är begränsat, men att det rör sig väldigt kort sträcka då  man spelar. En kort rörelse är ju mycket snabbare än en lång.

Nja...en kort slaglängd ÄR en begränsning. Och en kort rörelse ÄR är inte snabbare än en lång (givet samma frekvens).

Att en kort rörelse är snabbare än en lång är fel, eller menar du på något annat sätt? Om vi inte ändrar hastigheten, utan behåller samma frekvens, så är det ju större krav på lång slaglängd än kort:

sine2-600x260.jpg

 

 

Quote

Start och stop blir mycket snabbare vilket gör att även små detaljer som annars skulle försvinna i en lång konrörelse framträder tydligare. Kort, liten, rörelse ger också avsevärt lägre distrortion.

Kanske menar du att om man KLARAR sig med en kort kon-rörelse, så är det premierande? Isf håller jag med. Och det är därför som det är bättre med ett väldesignat 12 tums baselement jämfört med ett väldesignat 4 tums element, när det kommer till att återge t.ex. 30 Hz.

I Avantgards fall är det ju hornladdningen som ger utväxling så att kort slaglängd "räcker".

 

Quote

Och filterlöst är ju alltid att föredra. Inga komponenter som ligger i vägen för signalen, för hur det är är, så försvinner alltid något i filterkomponenter. Men givetvis måste element och övrig högtalarkonstruktion vara anpassade för att spela utan filter.

Ja det är en attraktiv tanke men ställer väldiga krav på omvärlden. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar konstruktioner som går "all-in" och där de försöker göra något så bra som möjligt istället för praktiska kompromisser. Systemet i den här tråden hör till dessa. :thumbsup:

 

Horn hör kanske till de mindre praktiska högtalarsystemen eftersom de blir ganska stora och inte så billiga heller om kompromisser undviks. Avantgarde's konstruktör verkar veta vad han håller på enligt alla de vittnesmål och uppgifter som nått mig och när det gäller elementens optimering och den resulterande korta slaglängden är det bara en naturlig följd av principen. Kompressionshorn använder större area på elementen och behöver därmed mindre slaglängd. Dessutom tror jag att det är svårt att bygga kompressionsdrivers med längre slaglängd eftersom de måste vara magnetstarka och ha mycket dämpning (lågt Q) för att hantera kompressionen. Med längre slaglängd minskas magnetstyrkan och det är svårt att få en linjär dämpning av membranet.

 

Detta är bara mina funderingar utifrån fysikaliska förutsättningar, jag har ingen praktisk erfarenhet av elementbygge eller kompressiondrivers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...