Sign in to follow this  

Recommended Posts

Tyckte det var dags att presentera min lya, anläggning och en del musik som får min puls att öka! Min anläggning är långt ifrån klar men trots en del skavanker och brister njuter jag dagligen av musik i olika former. 

Jag och sambon har nyligen flyttat till en lägenhet i ett lugnt område där jag nu försöker ordna till ett musikrum. I det förra rummet så trivdes mina NS-1000M som fisken i vattnet och deras bästa sidor kom verkligen till sin rätt. Tyvärr fungerade de inge vidare alls i det nya rummet och efter ett tags funderande togs det ett beslut. 

fot.jpg

Även om mina bilder inte alls är i samma klass som @Apexorca och flera andra mycket duktiga fotografer här på Euphonia så försöker jag. :)

Vad vi ser här är resultatet av en dagstur till Fredrikstens Fästning i Halden, där Karl XII stupade den 30:e november för snart 300 år sedan!

Av en mycket trevlig gutt köptes dessa rejäla pjäser. Vi kan kalla dem halvsyskon till @octavia rs, @Taxmannen och @byZan TAD-pjäser. Dessa är nämligen byggda kring ett ganska likt mellanregister och diskantelement av koncentrisk typ.

Designade av fransmän, byggda av kineser och trimmade av engelsmän och delarna levererade av amerikaner. Kan det bli nåt? ;)

Jodå det kan bli riktigt bra, och de har definitivt fått uppehållstillstånd.

s3ex.jpg

shifts, calle_jr, P-pan and 7 others like this

Kul med lite bilder. Tror man får extremt mycket för pengarna när man skaffar Pioneer S1-EX. Släktskapet med TAD och konstruktören Andrew Jones lyser garanterat igenom i ljudet :)

Just det ja, det är ju den. Pioneer S1-EX, som fanns på mediamarkt när de öppnade i Växjö för några år sedan. Jag höll nästan på att trilla när jag såg den sortens högtalare i en sådan affär. Minns att den fick väldigt bra kritik, tror det var i Hifi & Musik och att man resonerade kring TAD-släktskapet.

Jag har också sett den har jag för mig på Mediamarkt. Enda problemet var att man lassade på för högt så det gick inte att vara där inne. Det var bara att bege sig till kaffe bryggarna istället...:icon_smile_clown: :black:

Edited by Hifi_Perrra

Hjärtligt tack för era kommentarer! :)

För saken skull nämner jag att högtalarna är Pioneer S-3EX, alltså de något mindre i serien och de har diskantmembran i ”keramisk grafit” eller nåt liknande medan S-1EX har diskanter i beryllium. TADs egna högtalare har väl även mellanregistrets membran i beryllium om jag förstått rätt.

Jag tänkte mig att stegvis fotografera och beskriva mitt system idag men det kan ta litet tid mellan postningarna!

Passar på att tipsa om ett mycket givande album så länge:

44967C15-CF25-4C84-ADA6-E1E94FB407AB.jpeg

7 hours ago, AlfaGTV said:

För saken skull nämner jag att högtalarna är Pioneer S-3EX, alltså de något mindre i serien och de har diskantmembran i ”keramisk grafit” eller nåt liknande medan S-1EX har diskanter i beryllium. TADs egna högtalare har väl även mellanregistrets membran i beryllium om jag förstått rätt.

Inte lätt att se skillnad på S-1 och S-3 när de inte står bredvid varandra.

TAD har beryllium i diskant/mellanregister i Reference serien och i Evolution är det beryllium i diskant och magnesium i mellanregister. 

Kul med lite musiktips :thumbsup:

8 hours ago, AlfaGTV said:

För saken skull nämner jag att högtalarna är Pioneer S-3EX

Mycket trevliga högtalare. Vet inte om jag hört exakt denna modell, men åtminstone några liknande.

Det verkar medvetet att du börjar i slutet av kedjan i stället för vid källan.

Kul att du även här gör en presentationstråd, ska följa den den även här på Euphonia:mm:

3 hours ago, lindome said:

En analog kille med massa digitala påhitt:D

:24:

/byZan

Var på plats igår kväll.

Förstår varför det blev ett högtalarbyte, ett helt annat rum och vad jag förstår så fungerade det aldrig riktig med de gamla Yamaha.

Även om det lät bra i det gamla rummet så tycker jag nog mer om ljudet nu, bättre balans i de olika registren och rappare bas.

Sen blev det ju inte bättre att det var "utförsäljning" av gamla vinylplattor då AlfaGTV skall minska sin samling till 700 stycken. Fick med mig 4 st godingar.

Sen träffade jag David S från grannforat, han blev också några skivor rikare.

Ja, lindome har nog helt rätt:

9 hours ago, lindome said:

En analog kille med massa digitala påhitt

Jag spelar ungefär 50/50 digitalt och vinyl men vi kommer närmare källorna lite senare. Oavsett källa behövs det lite krut för att sätta fart på högtalarelementen, vilka de nu är!

Och där har jag till min hjälp denna dunderklump!

kas270.JPG 

Karan KA S 270 med en nettovikt på nära 60kg är ingen rolig pjäs att flytta på men jag är verkligen förtjust i hur den spelar musik. Ofta har den membranen i ett järngrepp och tag tror det kan tänkas bero på den väldigt höga dämpfaktorn, men jag kan ha helt fel! ;)

Mellan slutsteget och de för tillfället anslutna högtalarna sitter en Tellurium Q Ultra Black. Ja, det finns högtalarkablar med mera kontur och precision men dessa har ändå fungerat okej under de år jag haft dem.

3 hours ago, figge said:

Var på plats igår kväll

Ja, tack för besöket, trevligt som vanligt Figge! Vi får dra ihop ett tillfälle där vi kan pytsa i oss lite "orm-olja" och spela musik också framöver! ;) Sen vet jag nästan säkert att du var bra sugen på att köpa min vinyl med Trance Dance! :)

Och jo, nu kanske ni ser varifrån min avatar kommer, om ni inte redan identifierat den!

Edited by AlfaGTV

1 hour ago, AlfaGTV said:

Ja, lindome har nog helt rätt:

Jag spelar ungefär 50/50 digitalt och vinyl men vi kommer närmare källorna lite senare. Oavsett källa behövs det lite krut för att sätta fart på högtalarelementen, vilka de nu är!

Och där har jag till min hjälp denna dunderklump!

kas270.JPG 

Karan KA S 270 med en nettovikt på nära 60kg är ingen rolig pjäs att flytta på men jag är verkligen förtjust i hur den spelar musik. Ofta har den membranen i ett järngrepp och tag tror det kan tänkas bero på den väldigt höga dämpfaktorn, men jag kan ha helt fel! ;)

Mellan slutsteget och de för tillfället anslutna högtalarna sitter en Tellurium Q Ultra Black. Ja, det finns högtalarkablar med mera kontur och precision men dessa har ändå fungerat okej under de år jag haft dem.

Ja, tack för besöket, trevligt som vanligt Figge! Vi får dra ihop ett tillfälle där vi kan pytsa i oss lite "orm-olja" och spela musik också framöver! ;) Sen vet jag nästan säkert att du var bra sugen på att köpa min vinyl med Trance Dance! :)

Och jo, nu kanske ni ser varifrån min avatar kommer, om ni inte redan identifierat den!

Trance Dance får du nog behålla, har lite span på ett annat album.

AlfaGTV likes this

Trevligt system!

Beroende på högtalare krävs normalt kraft för att få en högtalare att blomma ut fullt. Gillar din setup som inger en viss pondus!:)

Calm

Trevligt! Har följt dig på grannforat. Jättekul att du startar upp tråd här. Jag har inte kommit till skott att skaffa inlogg till grannforat, och jag har inte kunnat fråga för än nu anledning till varför dina Audio Physic Tempo V fick lämna.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this