Jump to content

Hemma hos Daniel


Apexorca

Recommended Posts

Så till den stora nyheten. Men först en prolog. 

 

När jag först hörde Verteres toppmodell Mystic blev jag imponerad över dess omedelbarhet, dynamik och nästan rullbandsliknande förmåga att måla upp en verklighetstrogen musikscen. Det är så att de 2 bästa system jag någonsin hört hade Mystic som sin yttersta signalkälla. Väl hemma i mitt system har jag jämfört Mystic, som trots sitt i sammanhanget blygsamma pris kunde konkurrera med betydligt dyrare pickuper avseende just den verklighetstrogna dynamiken. Den har inte samma upplösning som mina andra favoritpickuper, men för sin prisklass är den helt oklanderlig även på det. toppmodellerna från både Lyra och Soundsmith erbjuder mer upplösning,  och kan mejsla ut musikscenen bättre. 

 

Så innan sommaren hade jag ett samtal med Touraj om detta. Och jag ver helt ärlig med vad jag tyckte. Tänk om man kunde få den där enorma spelglädjen med ökad upplösning. Det hade varit något, men säkert inte görbart. Min lekmannamässiga kunskap om pickup-konstruktioner ledde mig till slutsatsen att kanske är det cantilevern i aluminium, förvisso teleskopisk och sofistikerad, men långt ifrån så exotisk som boron, rubin eller kaktus. Eller är det nålslipningen?

 

Alla dessa frågor ledde till en lekfull föreläsning av Touraj. Där han leende förklarade att han hade något nytt och väldigt spännande på gång. Men inget hade med nålslipning eller cantilevermaterial att göra. De valen var han klar över är orsaken till Mystics fenomenala spelglädje och realism. Han förklarade om trycket som diamanten måste ha i förhållande till anläggningsytan mot vinylen. Om vibrationer, resonanser, limningar, upphängningar, inställningar osv. Jag fick en inblick i en konstruktör som inte bara är teoretisk väldigt duktig, men som också har provat och utvärderat olika lösningar och material i ca 40 år. 

 

Så på den nya toppmodellen XtraX sitter nyheterna på insidan, diamant och nålrör är nytt, men i princip en liknande konstruktion som Mystic.XtraX_RG-1_2.thumb.jpg.4b049bd1de869d2a9a9454d778102f72.jpg

 

image.thumb.jpeg.ca78226d2fb4034bb50f638487082b50.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Han förklarade om trycket som diamanten måste ha i förhållande till anläggningsytan mot vinylen. Om vibrationer, resonanser, limningar, upphängningar, inställningar osv. Jag fick en inblick i en konstruktör som inte bara är teoretisk väldigt duktig, men som också har provat och utvärderat olika lösningar och material i ca 40 år. 

 

Så på den nya toppmodellen XtraX sitter nyheterna på insidan

:clapping:

Sådana detaljer visade Kantrowitz, Hunt, White, Pierce mfl matematiskt i början på 60-talet.

Men med de beräknings-, simulerings- och tillverkningsmöjligheter som finns idag inom snart sagt alla områden så borde det väl vara behov av en uppdatering :shrugging:

Varför är det ingen som kan redovisa riktiga artiklar längre?

Hur ser kontaktmekaniken under gång ut i en modalanalys beaktat skanningsförluster för en modern pu?

Vi gjorde ett försök i denna artikel, men vi har ju inte tillgång till de rätta egenskaperna för material och beståndsdelar. Varför kan inte branschen göra det längre?

 

Nä, det mesta från de senaste 30 åren ska vara "mystic"...

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Vi gjorde ett försök i denna artikel, men vi har ju inte tillgång till de rätta egenskaperna för material och beståndsdelar. Varför kan inte branschen göra det längre?

 

Nä, det mesta från de senaste 30 åren ska vara "mystic"...

 

Trade secrets. Sen säljer det nog bara till mekaniknördar.

 

Så var det väl även förr på 70-80 tal med alla buzzwords på apparaterna. Trade secrets som fått säljande ord.

 

Annat var det i radions barndom. Då fick man med både kretsschema och funktionsbeskrivning av själva elektroniken.

Link to comment
Share on other sites

 

Det är inte en stor sak, och om alla pu-tillverkare ägnar så mycket tid åt utveckling och utvärdering av nya material och tekniker som de säger (40 år), så är det en liten sak i jämförelse.

Ortofon och Lyra menar att de lägger ner två manår på en ny modell.  

Jag undrar helt ärligt vad de gör förutom att leta efter magneter och sällsynta metaller :shrugging:

 

 

3 minutes ago, conan said:

Trade secrets

Jag köper inte det.

Det som möjligen är en trade secret är att man inte bemödar sig att göra det.

 

Link to comment
Share on other sites

Att hitta rätt material och en leverantör som tillverkar det hela är nog en stor del. Handgjorda grejer är ju enklare på ett sätt men då blir man ju en sorts hantverkare med bra och dåliga dagar.

 

Som skrönan om Levingitarrerna som gick sönder och ingen förstod varför ... det visade sig vara han som rörde ihop limmet och bara fyllde på vatten dag efter dag till rätt konsistens. Det blev bara sämre och sämre lim med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. 40 års erfarenhet är dock inte samma sak som 40 års utveckling. Bara att man har tillräckligt många mil bakom ratten för att veta. Jag pratade länge med Jonathan Carr när Etna var ny. De hade hållit på ett jäkla tag. Frågan är nog hur effektiv processen är i dessa små företag. Det tar nog en jäkla tid. Men det är sannolikt inte högintesitetsarbete. 
 

Sen får ni inte glömma att det inte finns några high end företag som kan ens det mest grundläggande inom marknadsföring. De är 100% ingenjörer. vilket gör att argumenten oftast är tekniska och klumpiga. Inget om hur deras produkter kan förbättra människors livskvalitet. Det hade varit marknadsföring. 😀😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, conan said:

Att hitta rätt material och en leverantör som tillverkar det hela är nog en stor del.

Materialen är till en del avgörande, men jämför vad Shure gjorde på 70-talet med sin pu-utveckling baserad på forskning. 

De lyfte sina puppor till helt nya nivåer med mycket enkla material, och framför allt visste de vad de gjorde och vad som påverkade.

Här ett exempel på vad jag menar (taget från rapport av Lawrence Happ, Shure Brothers Inc), och exemplet visar hur de verifierar sin modellering av impedansförhållanden mellan vinyl och nål med mätningar:

image.png

 

De gjorde hundratals såna här delstudier och satte ihop dem i helhetsmodeller, som deras puppor sedan baserades på. 

 

 

1 hour ago, Daniel said:

Inget om hur deras produkter kan förbättra människors livskvalitet.

Det gör de ju förvisso för mig redan ändå :blush: De låter ju fantastiskt :winktongue:

Det enda som försämrar min livskvalitet lite i förhållande till highend-företag är när deras marknadsföring inte har en vetenskaplig grund :sunglasses:

Man skulle lösa det om man lånar ut en Lyra Atlas till en industridoktorand på KTH och Euphonia är handledare :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Du är en outtröttlig källa till information. Tack 🙏 

 

Skillnaden på marknadsföringens olika ben får vi ta över en bärs. 😉 jag tror nämligen att vår värld skulle attrahera en betydligt större grupp livsnjutare om vi slutade prata teknik och började förklara hur musiken kan förbättra deras livskvalitet. Tekniken är bara kul för oss superintresserade.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Du är en outtröttlig källa till information. Tack 🙏 

 

Skillnaden på marknadsföringens olika ben får vi ta över en bärs. 😉 jag tror nämligen att vår värld skulle attrahera en betydligt större grupp livsnjutare om vi slutade prata teknik och började förklara hur musiken kan förbättra deras livskvalitet. Tekniken är bara kul för oss superintresserade.  

Jag ser prov på ointresset hemmavid för dagens ungdomar är mer fokuserade på att spela spotify i bluetooth-högtalare ... än att lyssna på LP-skivor. Det är mer att mejsla ut en melodi på pianot än att fråga vilka hörlurar ska jag ha för bästa ljudkvalitet. Men det kanske väcks ett intresse om jag lyssnar vidare, helt enkelt! Föredöme ... eller fördärv? En skivsamling tar ju ändå lite plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ändå hoppfull om dagens ungdom och utvecklingen av vinyl. Ser att cool-faktorn tycks vara drivande och att intresset tycks öka. I de butiker jag besöker träffar jag inte bara gamla stofiler som undertecknad, utan många engagerade ungdomar som diskuterar musik. Förhoppningsvis leder intresset också till att man börjar diskutera ljudkvalitet också. Lite som när det gäller läsning så kanske det är bättre att börja med att läsa seriemagasin än att gå direkt på James Joyce Ulysses, som är ganska svettig att ta sig igenom. Ingen litteratur man sträckläser som en deckare och rekordet lär vara den bokklubb i England som tog 22 år på sig att ta sig några sidor i taget att läsa och analysera. Det finns många bottnar i allt.  Det är väl lite som spännvidden mellan normalintresse för vinyl spelad på Ikeas spelare  och till den yttersta teknikfördjupningen som understundom presenteras på detta forum. Så jag tycker ändå att utvecklingen går åt rätt håll.:thumbsup::smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, calm said:

Jag är ändå hoppfull om dagens ungdom och utvecklingen av vinyl. Ser att cool-faktorn tycks vara drivande och att intresset tycks öka. I de butiker jag besöker träffar jag inte bara gamla stofiler som undertecknad, utan många engagerade ungdomar som diskuterar musik. Förhoppningsvis leder intresset också till att man börjar diskutera ljudkvalitet också. Lite som när det gäller läsning så kanske det är bättre att börja med att läsa seriemagasin än att gå direkt på James Joyce Ulysses, som är ganska svettig att ta sig igenom. Ingen litteratur man sträckläser som en deckare och rekordet lär vara den bokklubb i England som tog 22 år på sig att ta sig några sidor i taget att läsa och analysera. Det finns många bottnar i allt.  Det är väl lite som spännvidden mellan normalintresse för vinyl spelad på Ikeas spelare  och till den yttersta teknikfördjupningen som understundom presenteras på detta forum. Så jag tycker ändå att utvecklingen går åt rätt håll.:thumbsup::smile:

 

Calm

 

Jag är helt enig. Musik är en för viktig del av kulturen och vår vällevnad. Jag ser också många unga som vänder blicken åt vår värld.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

Ortofon och Lyra menar att de lägger ner två manår på en ny modell.  

Jag undrar helt ärligt vad de gör förutom att leta efter magneter och sällsynta metaller :shrugging:

De lägger nog en del tid på en lämplig story, hur produkten skall positioneras gentemot egna produkter, på marknaden, mot konkurrenter, kalkyler och hur de skall övertyga styrelsen och eventuella finansiärer. Sådan insamling och analyser tar också tid och ”snyts inte ur näsan”.  Storyn måste ju också vårda befintligt sortiment. Ortofons senaste nyhet ”Diamond” story var nog snarare styrd av att man inte ville förknippas med ryska operasångerskan Anna Netrebko (MC Anna). Men det var inte så man byggde upp lanseringen.
 

Hur mycket det handlar om ökad ljudkvalitet och omsorg av kunder/marknad kontra avkastning på kapital och egen födkrok kan man ju spekulera kring; framför allt från ägarhåll. Utvecklingsingenjörerna har oftast andra drivkrafter än t ex de som ansvarar för sunda finanser. Min erfarenhet är också att de har en övertro på den tekniska betydelsen för en lyckad satsning. Samtidigt har marknadsförare och kommunikatörer ofta en raljerande ton mot tekniksidan. Båda är lika irriterade på finanssidans krav på avkastning, payoff-tider mm. Samtidigt är det ett ömsesidigt och dynamiskt beroende.
 

Lyra och Ortofon nämns och jag tycker de är rätt goda exempel på tillverkare som positionerat sig på flera segment men där Lyra börjar i mitten och Ortofon på instegsnivå. Rimligtvis ger nya innovationer i övre segmenten allt mindre nytta för kunden i förhållande till kostnad och en mer svårtippad avkastning för dessa tillverkare(?) De har ju heller inte koll på hela kedjan, t ex riaa-stegens utveckling och satsningar. Dessutom allt fler nya aktörer och inte sällan till lägre priser. Hama och Soundsmith är bra exempel men även Audio Technica som ser ut att fått ny luft under vingarna. Och nu även Vertere… I Ortofons fall har deras senaste lanseringar riktat in sig på bättre pickuper i det lägre sortimentet enligt devisen ”bättre ljud för den stora massan” vars större volymer hjälper till att finansiera både produktionsprocesser och övre sortimentet.

 

Det märks också i diskussionerna här att ”hifi-intresse” är en mångfacetterad sport med blandning av genuint teknik-/vetenskapligt intresse, design, musik, max eller lagom prestanda, ekonomi, mode/trender, nytt/vintage, tweaks, olika fokusområde typ kablar/el/akustik kontra effekt/kraft/dynamik eller annat. Samtliga har väl alla lite av varje i sig medan andra är mer nördiga inom sin specialitet.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Bebop said:

De lägger nog en del tid på en lämplig story, hur produkten skall positioneras gentemot egna produkter, på marknaden, mot konkurrenter, kalkyler och hur de skall övertyga styrelsen och eventuella finansiärer. Sådan insamling och analyser tar också tid och ”snyts inte ur näsan”.

 

Ortofon är en betydligt större spelare än Lyra tack vara deras framgång med just deras instegsmodeller. Lyra har inte i närheten av den organisationen som du nämner här. Och de tänker väldigt lite på en story. Det är Jonathan som realiserar och provar olika idéer som han sjösätter med hjälp av Stig, när de är nöjda med resultatet. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

De lägger nog en del tid på en lämplig story, hur produkten skall positioneras gentemot egna produkter, på marknaden, mot konkurrenter, kalkyler och hur de skall övertyga styrelsen och eventuella finansiärer. Sådan insamling och analyser tar också tid och ”snyts inte ur näsan”.  Storyn måste ju också vårda befintligt sortiment. Ortofons senaste nyhet ”Diamond” story var nog snarare styrd av att man inte ville förknippas med ryska operasångerskan Anna Netrebko (MC Anna). Men det var inte så man byggde upp lanseringen.
 

Hur mycket det handlar om ökad ljudkvalitet och omsorg av kunder/marknad kontra avkastning på kapital och egen födkrok kan man ju spekulera kring; framför allt från ägarhåll. Utvecklingsingenjörerna har oftast andra drivkrafter än t ex de som ansvarar för sunda finanser. Min erfarenhet är också att de har en övertro på den tekniska betydelsen för en lyckad satsning. Samtidigt har marknadsförare och kommunikatörer ofta en raljerande ton mot tekniksidan. Båda är lika irriterade på finanssidans krav på avkastning, payoff-tider mm. Samtidigt är det ett ömsesidigt och dynamiskt beroende.

:thumbsup: Yes, det är bara att gilla läget för mig. Det som skapar värde får utgöra 15%. Resten (finansiella poster, storybyggande, kommunikation, positionering och liknande) ska utgöra 85%. Vinstfördelning 2% kontra 50%. Tycker bara att det är lite taskiga proportioner.

Med 2% av 15% av värdet blir det svårt att göra annat än leta magneter och sällsynta metaller.

 

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att det man som amatörmässig betraktare även ser på byggnation. Arkitekten i sina slitna sandaler skissar sina yviga visioner med block och penna får hela äran eller skället, medans hela kedjan av specialister ner till bult och mutter bara ligger som eftertexten på en film. Otack är världens lön!:grin:

Vi som nördar får ibland leta för att hitta rätt upphovsman. Äras skall den som äras bör. :77::smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Yes, det är bara att gilla läget för mig.

Det var det även för mig. Vi hade olika affärsområden som vi vart år fick presentera på huvudkontoret i Paris med en rullande 3 års plan avseende produktutveckling, marknadspositionering, marknadsplan, investeringar, lönsamhets, SWOT, miljö/hållbarhet, säkerhet mm. En dag per affärsområde.

 

Det största problemet var att när alla hade presenterat sina planer så låg alltid kapitalbehoven långt över de gemensamma ramarna. Då blev det prioteringar. Även det innebär att man måste gilla läget. Men det är frusterande när man vet att man har ett starkt koncept och få strykningar av finanssidan som ”inte kan något” om affärsområdets marknadsförutsättningar, konkurrenter annat än deras finansiella ställning.  Det är bara att bita ihop och komma igen. Livet i en internationell storkoncern är väldigt annorlunda än i små företag. Innehållet är i stort de samma men processerna runt skiljer.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

 

En kollega till mig var övertygad att det inte var Putin, Khamenei eller Kim Jong-un som skulle starta 3:e världskriget, utan en arkitekt.

Om man hade svart polotröja gjorde man bäst i att hålla sig undan honom.

 

 

Kollegan kanske avsåg en "IT-arkitekt", som ordnade med en "ransomware attack" och satte igång ett WW3. 

Samhällsplanerande arkitekter och husarkitekter är annars samhällstillvända varelser enl min erfarenhet, med eller utan svart polotröja :grin:

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till spåret. 

 

XtraX har alltså inga exotiska material, inga konstiga magneter. Men den lyckas ändå förföra en gammal vinylälskare som mig. Jag har pratat mycket med Touraj om denna och han har varit så otroligt glad och mer entusiastisk än vanligt. Därför var förväntningarna höga. Med all rätt, för den behåller all live-känsla och spelglädje från Mystic, med en ökad detaljrikedom och textur.

 

Men jag fläker inte ut mig mer än så. Ni som är nyfikna kommer att få höra den på Stockholmsmässan i Februari. 

 

 

 

image.thumb.jpeg.7598738705d052e643115c9b1f35a9a3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ab061bcdc0bc5b813f2f6220ba197ecf.jpeg

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Daniel said:

Tillbaka till spåret. 

 

XtraX har alltså inga exotiska material, inga konstiga magneter. Men den lyckas ändå förföra en gammal vinylälskare som mig. Jag har pratat mycket med Touraj om denna och han har varit så otroligt glad och mer entusiastisk än vanligt. Därför var förväntningarna höga. Med all rätt, för den behåller all live-känsla och spelglädje från Mystic, med en ökad detaljrikedom och textur.

 

Men jag fläker inte ut mig mer än så. Ni som är nyfikna kommer att få höra den på Stockholmsmässan i Februari. 

 

 

 

image.thumb.jpeg.7598738705d052e643115c9b1f35a9a3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ab061bcdc0bc5b813f2f6220ba197ecf.jpeg

Vilken tur att det var bara på ”Ladies Night”.😉

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Det märks också i diskussionerna här att ”hifi-intresse” är en mångfacetterad sport med blandning av genuint teknik-/vetenskapligt intresse, design, musik, max eller lagom prestanda, ekonomi, mode/trender, nytt/vintage, tweaks, olika fokusområde typ kablar/el/akustik kontra effekt/kraft/dynamik eller annat. Samtliga har väl alla lite av varje i sig medan andra är mer nördiga inom sin specialitet.

 

Det tror jag också. Dessutom förändras nog många över tid pga erfarenheter under resans gång. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2024-02-14 at 21:36, Daniel said:

Jag gillar sista meningen. 😂👌🏻IMG_7484.thumb.jpeg.23fcdceb809b495552cadb53aa784640.jpeg

Jag gillar Stereophiles intervju med Steven Wilson


 

 

IMG_2150.jpeg
IMG_2151.jpeg

 

… men han gillar även lite vinyl…

 

IMG_2152.jpeg
 

IMG_2153.jpeg

 

Man hittar alltid något/någon som företräder ens egna tankar/upplevelser…, dvs för min del; 50- till 80-tals jazz/pop/rock/blues på vinyl och resten (digitalt inspelade) på cd/sacd inklusive boxar med remastrade analoga klassiska inspelningar.

 

Link to comment
Share on other sites

Lustigt, jag satt och tänkte på detta igår när jag lyssnade på streamat material. Jag funderade då på varför många talar sig så varma för CD. När jag streamar upplever jag 16/44 som stumt, livlöst och tråkigt jämfört med 24/96. Där jag tycker att skimmer, sound stage och där presentationen blir så mycket mer levande. Jag provar ofta CD, bara för att kolla, men går aldrig riktigt igång på det. Inte min grej helt enkelt. Streamat högupplöst PCM och DSD är betydligt mer i min smak. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...