Jump to content

Bästa musiken 2017


shifts

Recommended Posts

En av mina favoritsysslor under året är att noga hålla koll på vad jag tyckte om bäst som släpptes under det gångna året. Listorna blir vanligtvis hemskt långa och försöker i möjligaste mån begränsa mig. Trots detta så blir min hårt gallrade lista 39 punkter lång. Topp 39 låter kanske fånigt, men alla album här har jag lyssnat och njutit massor av under 2017, alla förtjänar att vara med tycker jag. Ingen ranking förutom plats 1–8, som möjligen är lite, lite bättre än resten.

 

Alla finns på Spotify (men köp gärna via Bandcamp), förutom tre som jag länkat till via Bandcamp.

 

1. Drab Majesty - The Demonstration

1a. Ellen Arkbro - For Organ and Brass
2. Oneohtrix Point Never - Good Time Original Motion Soundtrack
3. v/a - Mono No Aware
4. Belief Defect - Decadent Yet Depraved
5. Claire M Singer - Fairge
6. Kaitlyn Aurelia Smith - The Kid
7. James Holden - The Animal Spirits
8. Bell Witch - Mirror Reaper
9. Brian Eno - Reflection
10. Lawrence English - Cruel Optimism
11. Anjou - Epithymía
12. Gailes - Seventeen Words
13. Varg - Nordic Flora Series pt. 3: Gore-Text City
14. Gas - Narkopop 
15. Kate Carr - The Story Surrounds Us
16. Jeff T Byrd - Lamb Alley
17. Zebry a Mit - Laumės
18. BJ Nilsen - Massif Trophies
19. High Plains - Cinderland
20. Philippe Hallais - An American Hero
21. Andrea Belfi - Ore
22. Arve Henriksen - Towards Language
23. Island People - Island People
24. Perc - Bitter Music
25. Myrkur - Mareridt
26. Gabriel Soloman - Moving Building Vol. 3
27. Bvdub - Heartless
28. Chelsea Wolfe - Hiss Spun
29. Rainforest Spiritual Enslavement - Ambient Black Magic
30. Colleen - A Flame My Love, a Frequency
31. Emptyset - Skin
32. Trepaneringsritualen - Kainskult
33. Justin Walter - Unseen Forces
34. Andrew Weathers Ensemble - Build a Mountain Where Our Bodies Fall
35. Mica Levi - Delete Beach
36. Alessandro Cortini - Avanti
37. Princess Nokia - 1992 Deluxe
38. Felicia Atkinson - Hand in Hand
39. Jessica Moss - Pools of Light

 

Det slår mig alltid hur perplex jag blir när jag här andra säga att det inte släpps någon bra musik längre. För mig är problemet snarare att det släpps för mycket bra. Tid är ju trots allt en bristfällig vara och tanken svindlar när jag vet hur många genres jag inte har koll på alls och hur mycket bra det måste släppas där också. Så de gånger jag hör andra säga att inget nytt intressant har kommit, vet jag bara att de helt enkelt lyssnar och upptäcker för lite.

 

Nu är jag nyfiken på vad ni tyckt bäst om av det som gavs ut under 2017. Och var inte rädda att bara nämna ett album (eller låt!) och motivera med orden om att det inte släppas någon ny intressant musik längre. :)

Edited by shifts
Missade en av årets stora höjdpunkter
Link to comment
Share on other sites

Det var inte många jag känner igen måste jag tillstå, är jag för gammal eller lyssnar jag på för lite nytt som kommer kan jag undra? Tur att Spotify finns så jag kan lyssna in mig på, ska bli kul och se/höra om det är något som faller mig i smaken?

 

Tack för listan:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Funderade på om jag skulle ha skrivit något kort om varje, men insåg att då skulle jag nog aldrig bli färdig. Om man gillar något från listan beror så klart helt och hållet på åt vilket musiksmakshåll man är lagd. Valen rör sig mellan post punk, experimentell electronica till avantgardisk elektronmusik, till ambient, fältinspelningar, techno, metalfluktande pop och doom metal.

 

Det är en mastig lista att ta sig genom inser jag och ogillar man början orkar man nog inte lägga tid att lyssna på något i slutet, men det är rätt vitt skilda musiksorter inbakat där. Känner man sig mindre experimentellt lagd är Jessica Moss, Andrea Belfi, Arve Henriksen och Zebry a Mit är bra startpunkter.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Att du inte har med Depeche Mode - Spirit som släpptes i mars? Grymt bra album. Mycket tydliga reflektioner om vår omvärld som avspeglas i texten och musikens uttryck på ett starkt och mycket ställningstagande sätt.

 

Jag tillhör en av de som tycker om att se bakåt också. Det finns mer gammal bra musik än ny. Utan tvekan, i alla fall som jag tycker. Jag köpte betydligt mer gammalt än nytt under 2017. 

Link to comment
Share on other sites

En sämre katastrof har inträffat! Jag missade helt att få med Ellen Arkbros magiska For Organ and Brass högst upp på listan. Har lyssnat mycket på skivan sedan den kom ut, men av någon anledning fanns den inte med i min Spotify-lista (den fanns bara på min andra lista i Swinsian) och därför glömdes den bort. 

 

---

 

Ingen direkt rusning till tråden. Lyssnar/köper folk för lite nyutgiven musik för ett känna att det är värdefullt att delta? Euphonia tycker jag kännetecknas av att det främst är musikälskare som hänger här. Min egen lista ska på inget sätt sätta tonen för tråden, det är ju enbart min personliga betraktelse av årets musikutgivningar.

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, shifts said:

ngen direkt rusning till tråden. Lyssnar/köper folk för lite nyutgiven musik för ett känna att det är värdefullt att delta? Euphonia tycker jag kännetecknas av att det främst är musikälskare som hänger här. Min egen lista ska på inget sätt sätta tonen för tråden, det är ju enbart min personliga betraktelse av årets musikutgivningar.

 

På samma sätt som svensken i gemen helst tittar på den 10+ säsongen av Fångarna på fortet, På spåret, Gladiatorerna och Idol, så lyssnar man nog helst på gammal skåpmat eller "nya" alster av gamla trötta artister ;)

 

Skämt åsido, jag tycker att din lista är jättespännande, men skäms nästan över att det är så många artister jag inte känner till, och andra där jag känner till artisten men inte har hört albumet. Tittar jag på vad jag själv köpt det senaste året så är det till kanske 90% äldre musik (mycket jazz och klassiskt) som i många fall är "ny" för mig eftersom jag inte utforskat de genrerna så mycket tidigare, sä jag känner inte att jag har så mycket att tillföra tråden. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar dina tips - jag kommer definitivt att lyssna igenom din lista (i alla fall det som finns på Tidal/Apple Music) för att se vad jag gillar :)

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om "ny för mig" är ju ett evigt gissel när det kommer till dessa årslistor, eftersom de utelämnar allt annat fantastiskt från musikhistorien som jag upptäckte under året. Funderar alltid på om jag ska göra flera listor, för att även inkludera sådant som upptäckts i efterhand. I väldigt många fall upptäcker jag det bästa från året, då jag granskar andras favoritupptäckter.

 

De flesta av de här artisterna är ju smala även inom sina egna genres, så det inte direkt konstigt om de passerat obemärkt av de flesta. :)

Link to comment
Share on other sites

Alltid intressant med ny musik, men min reaktion är nog samma som Taxmannen. Känner inte igen någon artist på listan. Vilken typ av musik är det? Har inte Spotify så jag kan inte kolla. Är lite smal i mina egna urval, helst ny jazz svensk eller utländsk, men detta misstänker är mer rock/pop/singsongwriter eller vad? Kan ibland tycka att det vore bra att kommentera varför man tycker en viss skiva är bra och vilken typ av musik det handlar om. Ingen kritik, men tiden är dock begränsad och någon sållning måste nog till för att hinna med. Och då blir det nog tyvärr att  man sållar bort för mycket.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag gör ett försök - detta blir kanske i en annan smal fåra, Funk o Soul.

 

1. Speedometer - Downtown funk 74. FUNK(endast spotify....)

2. Ikebe Shakedown - The way home. FUNK

3. The Haggis Horns - One of these days. FUNK

4. Izzi Dunn - Recycle love. SOUL

5. Ruby Rushton - Trudi's Songbook Volume 1. SOUL/JAZZ

6. Nate Smith - Kinfolk – Postcards From Everywhere. JAZZ

7. Soul Sugar - Chase the light. FUNK

9. Will Sessions - Deluxe. FUNK

10. Sugaray Rayford - The world that we live in. SOUL

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

Ingen direkt rusning till tråden. Lyssnar/köper folk för lite nyutgiven musik för ett känna att det är värdefullt att delta?

Uppskattar dina musiktips, men ribban ligger ganska högt om man så säger. ;) 

Personligen upptäcker jag massor med musik inom jazz och klassiskt men det är i första hand äldre musik. Tyvärr mycket sällan jag hittar något nysläpp som behåller mitt intresse mer än en eller två lyssningar.

"they don't make em' like they used to!" :unsure:

 

Jag ska ta en titt och istället sammanställa vad jag upptäckt under 2017! Återkommer!

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Alltid intressant med ny musik, men min reaktion är nog samma som Taxmannen. Känner inte igen någon artist på listan. Vilken typ av musik är det? Har inte Spotify så jag kan inte kolla. Är lite smal i mina egna urval, helst ny jazz svensk eller utländsk, men detta misstänker är mer rock/pop/singsongwriter eller vad? Kan ibland tycka att det vore bra att kommentera varför man tycker en viss skiva är bra och vilken typ av musik det handlar om. Ingen kritik, men tiden är dock begränsad och någon sållning måste nog till för att hinna med. Och då blir det nog tyvärr att  man sållar bort för mycket.

 

Calm

 

Är inte ute efter några reaktioner på min egen lista, tråden ska inte handla om min musiksmak, utan om den enskildes egna upptäckter. Om någon tar det som tips och hittar något de gillar är dock bara en bonus. Det jag är intresserad av är alla andras listor. Tyckte jag hade försökt uttrycka det tydligt i mina inlägg.

 

Men  för den som är nyfiken: Det finns ett inlägg som beskriver ungefär vilka genres det handlade om. Jag lyssnar inte på endast en genre och tänker sällan på vad något tillhör, utan försöker röra mig över så stort musiklandskap som bara möjligt. Med det sagt finns nog mer åt jazzhållet än åt singer/singwriterhållet i listan. Zebry a Mit, Andrea Belfi och Arve Henriksen ser jag som jazzartister, de kommer åtminstone från sådan grund. James Holden-albumet är också svagt jazzdoftande.

 

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

 

Är inte ute efter några reaktioner på min egen lista, tråden ska inte handla om min musiksmak, utan om den enskildes egna upptäckter. Om någon tar det som tips och hittar något de gillar är dock bara en bonus. Det jag är intresserad av är alla andras listor. Tyckte jag hade försökt uttrycka det tydligt i mina inlägg.

 

Men  för den som är nyfiken: Det finns ett inlägg som beskriver ungefär vilka genres det handlade om. Jag lyssnar inte på endast en genre och tänker sällan på vad något tillhör, utan försöker röra mig över så stort musiklandskap som bara möjligt. Med det sagt finns nog mer åt jazzhållet än åt singer/singwriterhållet i listan. Zebry a Mit, Andrea Belfi och Arve Henriksen ser jag som jazzartister, de kommer åtminstone från sådan grund. James Holden-albumet är också svagt jazzdoftande.

 

Kan ju vara lika intressant för andra att ta del av din lista som du av andras, utan att behöva spela igenom alla listade. :D:).Så  lägger vi också in lite andra begrepp i t.ex jazz.  Avantgarde jazz skulle jag säga och än smalare än min smak, men intressant och annorlunda att lyssna på. :thumbsup: Tack för tipsen!

PS Använde termen avantgarde i dess ursprungliga betydelse dvs banbrytande, sedan finns en genre med namnet som emanerar redan från 1920-talet och framåt som ingen skulle kalla för särskilt banbrytande idag. Finns andra begrepp som Free-jazz, elektronmusik och allt vad det nu kan heta, men här är jag ute på hal is.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag har den stora förmånen att nästan allt jag lyssnar på är nytt, för mig. Tidal är min guldgruva (om än med brister) som jag öser ur (och med). Jag provlyssnar på mycket och förkastar det mesta, men ofta hittar jag , i mitt tycke, guldkorn. Inspirationen kommer från listor likt denna tråden, men också från testare av utrustning i TAS, Stereophile och liknande. Keb Moe kom via Mats på Classic Design, Jacintha och Opeth via detta forum, klassiskt via P2, Ane Brun via min handlare osv.

 

En stor fördel med Tidal är att jag kan prova på nya genrer som jag annars skulle undvika. Skulle nån sagt för ett år sen att dödsproggmetall och jazz skulle utgöra en stor del av mitt nuvarande lyssnande skulle jag garvat. Jag lyssnade på "Kind of blue" meeen, jag är inte där, ännu. Skulle jag köpt den som första skiva och tyckt att jag gått på pumpen gällande jazz så är ju risken stor att jag stannat där. Nu var det bara att söka vidare och finna Lee Ritenour, Ray Brown, E.S.T. osv.

 

Så jag ska sniffa på listan (där jag känner igen ett namn) men jag lovar inget :icon_smile_clown:.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Okej vi gör ett försök!

5a4e37cfa711d_AnouarBrahem-BlueMaqams.png.f7d92e6401aaf53ee7f196b48e4b0c32.png Anouar Brahem - Blue Maqams 
Oud-mästarens senaste släpptes nyligen men har fått ett antal varv redan. Detta beror på att ECM tillgängliggjort sitt material via Tidal, och ofta i MQA (HighRez för streaming) Därmed kunde jag också njuta hans tidigare alster som saknades i egen samling:
5a4e38723ab82_Anouarbrahem-TheAstoundingEyesOfRita2009.png.540fcad1e033f67457c19fb3147c5eab.pngAnouar Brahem - The Astounding Eyes Of Rita [2009]

 

En annan artist som jag verkligen fallit för under 2017 är Bill Callahan:
5a4e38b13311b_BillCallahan-Apocalypse2011.png.d8891fdfb5768ed2d454dc4b00aad900.png Bill Callahan - Apocalypse [2011]

Detta är en av de album jag köpt mig, men han finns inte på Tidal och inte ngn annan streamingtjänst heller vad jag vet. Märklig musik som rör sig runt singer/ songwritertraditionen på amerikansk vis, men med en riktigt cool tvist på. Det närmaste jag vågar mig på en liknelse är Joe Henry, men mycket mera fritt och roligt!

 

Link to comment
Share on other sites

Från det ena till det andra:
5a4e39f24db0d_Boris-Dear.png.1d266232405e37852cff160bb25ada6c.png Boris - Dear

Det här är helt galet tungt, får Black Sabbath att framstå som sommarpop! :thumbsup: Och man tror inte det är sant när man får se musikerna bakom soundet!!! ;)

 

@Apexorca, håller med om detta:
5a4e3a5745a20_DepecheMode-Spirit.png.cbdbba4aed2d22ed5c81b686379191d2.pngDepeche Mode - Spirit

Svidande samhällskritik av gubb-ligan och levererat med guldkant o sväng.

 

Mer o mer kör, opera och klassiskt trängs i mina spelvanor, detta tyckte jag var fantastiskt vackert:

5a4e3acba53ba_EriksEsenvalds-TheDoorsOfHeaven.png.9aed9895f7e952364b49aa497b2405ca.png Eriks Esenvalds - The Doors Of Heaven

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Kan ju vara lika intressant för andra att ta del av din lista som du av andras, utan att behöva spela igenom alla listade. :D:).Så  lägger vi också in lite andra begrepp i t.ex jazz.  Avantgarde jazz skulle jag säga och än smalare än min smak, men intressant och annorlunda att lyssna på. :thumbsup: Tack för tipsen!

PS Använde termen avantgarde i dess ursprungliga betydelse dvs banbrytande, sedan finns en genre med namnet som emanerar redan från 1920-talet och framåt som ingen skulle kalla för särskilt banbrytande idag. Finns andra begrepp som Free-jazz, elektronmusik och allt vad det nu kan heta, men här är jag ute på hal is.

Calm

 

Har redan tagit till mig av feedbacken och har stora planer för nästa årslista, den kommer bli mer intressant läsning hoppas jag. Tack ska du ha!

 

Du är inte ute på hal is alls tycker jag, samtliga av dina listade begrepp är delar av sådant jag till vardags gärna bekantar mig med (nåja, frijazz konsumeras mycket sparsamt). Använder termen avantgarde på liknande sätt som du tror jag, alltså mer på som ett beskrivande led and genren i sig.

Link to comment
Share on other sites

Lite hederlig riff-rock med pop-hooks:
5a4e3b2b6209a_FooFighters-ConcreteAndGold.png.5f3bdc41ca7cc89c35e95ae1e0cb8535.png Foo Fighters - Concrete And Gold

Dave Grohl o gänget håller bra, men detta blir nog inte deras mest spelade album tror jag. (Trist ljud också!!!! :unsure: )

 

5a4e3b71dcccb_GoodHarvest-InALifeAndPlaceLikeThis.png.57693f851dcb1736167e3171b573c879.png  Good Harvest - In A Life And Place Like This

Vackert, akustiskt med skönsång av dessa supertrevliga Falu-kullor!

 

5a4e3bbb5bb1b_Gorillaz-Humanz.png.db45e839a8fce3819b96ed26934f229b.png Gorillaz - Humanz

Skön platta med tunggung av Damon Albarn o kumpaner

Link to comment
Share on other sites

flera1.jpg.97b2ea20460914fad0dba4cca34b5ed3.jpg

 

Roger Waters - Is this the Life We Really Want, Jäkligt bra, men långt ifrån Amused To Death!

 

Sidsel Endresen - Undertow, Helt underbart album i gränslandet mellan electronica, jazz, art och ambient! Från 2000.

 

Taken By Trees - Other Worlds (fr. 2012) men även East Of Eden (2009) Kan inte definiera detta men relativt poppigt och lättlyssnat är det iaf.

 

The xx - I See You, Indiepop med proggressiva tendenser. Radiohead/Coldplay? 

 

flera2.jpg.823e637c49f504f7f529173cfe50c6ac.jpg

Tinariwen - Elwan, Ökenblues med riktigt bra sväng och härlig attityd.

Ulf & Eric Wakenius - Father And Son, Inte det bästa albumet, det blir lite tradigt med bara gitarr i längden men välspelat, javisst.

Rhiannon Giddens - Freedom Highway,  Southern Roots med lite bluegrass-kryddning.

Public Service Broadcasting - Every valley, PSB forsätter att utbilda och informera oss till ett härligt dramatiserat soundtrack. Denna gång handlar det om kolgruveindustrin i södra Wales.

Link to comment
Share on other sites

flera3.jpg.0013943649fec7edf3bedf5128e8d2d1.jpg

PJ Harvey har gjort comeback i mitt musikrum under 2017. Vet inte varför men jag missade tydligen Let England Shake när den släpptes för typ 7 år sedan!

 

Ola Gjeilo - Winter Songs är ytterligare ett exempel på klassikt med kör som jag verkligen njuter av. Vackert!

 

Nik Bärtsch's Ronin - Stoa, Ytterligare ett exempel på ECM musik som numera finns på streamingtjänster. Jag har denna på disk men den har dykt upp igen under året och spelats flitigt! (från 2006)

 

Slutligen, Laura Marling - Semper Femina, i alla fall fr 2017. Vuxenpop kanske man kan säga? Skön platta ialla fall!

Link to comment
Share on other sites

Future Islands Ran Grym skiva där man valt bort gitarristen och använder ljudmattor från en keybord med dist och en grymt stilistisk bassist med snyggt driv och en sångare som är karismatisk och unik!

Fever Ray Sveriges duktigaste sångare och Royksopp aldrig fel

Lcd Soundsystem Grymt matig musik där finns allt och mer därtill :-)

Timber Timbre Sincerely,Future Pollution Från Canada lite udda men man fastnar lätt :-)

Mike Oldfield Return To Ummadawn

Link to comment
Share on other sites

Efter lite funderande inte rangordnade.

 

Juli Hülsmann; Sooner and Later. Utmärkt triojazz i bästa ECM anda med Rainbow/Kongshaug kvalitet. Julia framstår mer och som en framstående pianist och kompositör.

Drömsk i sin framtoning.

 

SE-Quartet; Going North. Triojazz kompletterad med sax, klarinett, didgerdoo ?! och kör. Fungerar utmärkt ihop och för mig tidigare okända musiker. Inspelad hos Nilento Studio i Gbg och  kören i Adventskyrkan i Örebro

 

Ulf och Eric Wakenius; Father And Son. Mästerligt gitarrspel med samklang utöver det vanliga. Nilento Studio.

 

Paulo Fresu/Uri Caine; Things. Visserligen från 2006 men inköpt 2017 i Italien. Piano, Fender Rhodes, flügelhorn och trumpet. Melodiöst samspel med klassiska jazztoner från Miles, Gershwin, Berlin, Monteverdi och traditionell musik och egenskriven av artisterna. Fantastiskt spel inte minst från Paulo. Inspelad i Artesuono Studios It. EMI/Blue Note.

 

Donald Fagen; Nightfly. Fantastisk remastering från MOFI i 45 varv. Inga kommentarer i övrigt, köp den om den finns! Basta!

 

Kajfes, Zethson, Berthling och Holmegard; Tropiques. Goran Kajfes framstår mer och mer som en utvecklare och klart lysande trumpetare. Här tillsammans med ett gäng goda musiker som pianisten och organisten Alexander Zethson utforskar de musikalisk rytmik, klang och process i den 50 minuter långa  Enso. Atlantis Studio, inspelad av Janne Hansson och mastrad av Jonas Kullhammar.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

calm: Ska ta och lyssna på Tropiques direkt. Såg Berthling i konstellationen Fire! på klubben Pardon To Tu i Warszawa för något år sedan och det var en magisk upplevelse, som tyvärr inte riktigt kommit fram på samma sätt i några av deras inspelningar jag hört. Gillar hans spel i många andra band där han är involverad, så är väldigt nyfiken på denna.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, shifts said:

calm: Ska ta och lyssna på Tropiques direkt. Såg Berthling i konstellationen Fire! på klubben Pardon To Tu i Warszawa för något år sedan och det var en magisk upplevelse, som tyvärr inte riktigt kommit fram på samma sätt i några av deras inspelningar jag hört. Gillar hans spel i många andra band där han är involverad, så är väldigt nyfiken på denna.

Har alltid hållit Peter Asplund som en av mina svenska trumpetarfavoriter efter albumet  As Knight Concur.  Men efter träffat honom IRL och snackat lite med honom så tycker jag han saknar lite av personlighet och utvecklande spel. Bra men lite tråkigt. Lite som Magnus Lindgren vår Duracellkanin med högt tempo men inte så mycket i musikalisk reflexion kanske. Men detta är mina högst personliga åsikter och andra har kanske andra referenser.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Jag "hoppade över" tråden eftersom jag inte har Spotify, men det finns ju andra kanaler :)

För min del var den beskärda delen inköp 2017 av nyutgivet i närtid ungefär som vanligt;

 

Till Brönner Dieter Ilg - Nightfall

Queens Of The Stone Age ‎- Villains

Cécile McLorin Salvant - Dreams And Daggers

Khatia Buniatishvili - Rachmaninoff 2 & 3

First Aid Kit - Ruins

Deerhof - Mountain Moves

Dvorak Collegium Chorale Gent - Stabat Mater

Robert Cray & Hi Rhythm - S/T

Anna Ternheim - All The Way To Rio

Glen Hansard - Between Two Shores

 

Har nog glömt en del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...