Jump to content

Lenco L75 - Akkelis Edition


Akkelis Audio

Recommended Posts

Vi har länge haft en Lenco L75 stående i butiken som ett projekt att ta oss an då tid finns. Lenco L75 har en genialiskt enkel lösning på mellanhjulsdrift. Vi har satt på en ny tonarm, skivmatta, nätkabel, plint, pickup och pillat lite mer. Resultatet spela verkligen musik med engagemang och så tycker vi det blev vansinnigt snyggt!!!!  

 

Gott nytt år önskar Stefan, Peter & Björn.

lenco1.jpg

lenco2.jpg

lenco3.jpg

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, plind said:

Läcker!  50-60 tals retrokänsla på den:mm:

 

Den tillverkades mellan 1967 till cirka 1984 i lite olika modeller. 

Det är riktigt bra spelare som rätt servade kan förvåna även den mest förhärdade. Det finns även en hel del ombyggnadssatser som gör den än bättre. 

Mer än 14 400 medlemmar kan inte ha fel :) https://www.lencoheaven.net/

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, UffeZ said:

Äntligen en riktig skivspelare på forumet :D

Jag fick "förvara" en sådan till min syster och hennes man när de tjänstgjorde i Brasilien på 70-talet. Den var integrerad i en Lenco förstärkare. När de väl kom tillbaka fick jag nöja mig med en Lenco B55. Lenco med en Shure-pickup var "the real thing" ända till remdrivna Thorens tog över allt mer och sedan japsarna med sina direktdrivna verk. Även Dual var rätt stora. De hade en del välljudande modeller.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det finns fler som labbar med gamla spelare. Såg denna på Ebay som de vill ha 40 av de stora...

 

s-l1600 (1).jpg

 

Grönmålad Revox tangetial för 40 papp låter galet mycket för mycket. Inte ens färgen kan motivera priset. 

Om man vill ha en något bättre spelare än denna så skulle jag välja B&O 4002 men mest för designen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag fick "förvara" en sådan till min syster och hennes man när de tjänstgjorde i Brasilien på 70-talet. Den var integrerad i en Lenco förstärkare. När de väl kom tillbaka fick jag nöja mig med en Lenco B55. Lenco med en Shure-pickup var "the real thing" ända till remdrivna Thorens tog över allt mer och sedan japsarna med sina direktdrivna verk. Även Dual var rätt stora. De hade en del välljudande modeller.

 

Lenco L75 fanns som kombinationsenhet med förstärkare till skivspelarens nackdel tyvärr. Verket däremot med sin tunga tallrik på 5 kilo är riktigt bra.

Lenco B55 hade en pressad plåttallrik som inte når upp till L75 i ljudkvalitet. Den "rumblade" och förde väsen av bara den.

 

Vi tar en genomgång i ämnet vid tillfälle :thumbsup::)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vi jobbar med att ta fram en förhöjnings-tallrik till L75 på 14 mm i svarvad och fräst aluminium. Med urborrat mönster för att minimera vibrationer samt att den inte ska bli för tung. Vi har tagit in offerter från ett antal tillverkare på denna men frågan som nu kommer blir: Vad får den kosta? 1000kr? 1500kr? 2000kr?

 

Varför vi alls gör detta är eftersom det annars inte går att montera en Jelco arm på den. Vi gör den så att den även passar på Rega som ersättning för glas osv.

 

Ju fler vi beställer ju billigare blir den men 50 st blir ju över 50 000kr att lägga ut så då vill jag ju veta att vi sedan blir av med dem....

 

Då TD-124 har blivit helt galet dyra nu (25000kr för en som måste renoveras) känns L75 som en av de mest prisvärda spelarna att modda just nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...