Jump to content

Roon 1.4


AlfaGTV

Recommended Posts

Roon 1.4 släpptes igår med en hel del uppskattade nyheter:

  • iOS playback! Ja, nu kan du lyssna till ditt Roon-bibliotek medan du dammsuger/diskar via din iPhone (eller padda)
    OBS! Fullt stöd för bitperfekt output via ansluten USB-DAC upp till PCM768/DSD256 om din DAC stödjer det!
  • Omdesign av kö-hanteringen. Du kan numera bläddra tillbaka i spelkön för varje enskild utenhet, inte ett stort issue för mig, men för andra.
  • Valbar OneClick-beteende i olika vyer. Efterfrågat, för mig fungerade 1.3 metodiken 100%igt, men ibland har man väl "butter-fingers"
  • Ny hantering av Zoner och volymkontroller, snyggt o prydligt.
  • Förbättring av Roon Radio-funktionen! Yei! Alltså, den funktion som med automatik slumpar fram lyssningsförslag till dig efter att din kö tagit slut. Denna var tidigare lite förutsägbar och reptetitiv men skall nu vara kraftigt förbättrad. I nästa steg kommer den kunna slumpa in innehålla som INTE finns i ditt bibliotek (Alltså på Tidal)

 

 

Läs hela förändringsprotokollet här.
https://community.roonlabs.com/t/roon-1-4-is-live-christmas-tree/35225/3

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, octavia rs said:

 

Hur fungerar detta med endpoints behöver de uppdateras med mjukvara eller sköter det sig själv via Roon?

 

Det beror väl på lite och egentligen är "endpoint" ett lite felaktigt begrepp eftersom det finns några olika varianter. Det kan antingen vara en "dator" med Windows, MacOS eller Linux, och då uppdateras den av Roon, men om det är en "hårdvaruimplemenation", som t ex Bridge II-kortet i min DSD-dac, eller dCS uppsampler/Network Bridge, så sköts det väl helt och hållet via firmware-uppgraderingar från resp leverantör vid behov.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Endpoints uppdateras själva. Om du i Settings klickar upp About så kommer dina aktella komponenter listas, med ev [Click to Relaunch]-knapp. 

 

 

Jo jag ser ju Roon jag kör som remote på datorn, Roon ROCK och Ropieee när jag kollar under about men inte SOtM så de sköter sitt egna Roon Ready själva då jag hade senaste mjukvaran när jag logga in och kolla. 

 

Radio funktionen är ju bara så mycket bättre nu blandar den verkligen allt och inte ifrån ett par album åt gången :)

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Radio funktionen är ju bara så mycket bättre nu blandar den verkligen allt och inte ifrån ett par album åt gången :)

 

Absolut, jag upplevde den inte som dålig tidigare heller, men det kanske beror på biblioteksstorlek eller nåt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
3 minutes ago, AlfaGTV said:

Å numer är jag stolt att meddela att jag deltagit i översättningsarbetet av Roon till Svenska. Det innebär att ni som kör Roon kan välja Svenska som Beta-språk! Och det underlättar det fortsatta översättningsarbetet när man kan se sammanhangen bättre än bara lösryckta ord.

Då kanske t o m jag ska kunna köra och installera Roon i stugan när fibern blir framdragen:NailBiting:

Bra jobbat:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, octavia rs said:

Lite ovant @AlfaGTV att köra Roon på Svenska när man varit van vid Engelska. Jag fick automatiskt Svenska utan att välja det, vet inte om detta skedde när ROCK uppdaterade sig till version 298?

Ja, om den detekterar att du kör ett svenskspråkigt OS så väljer den nog det med automatik.

(Jag fick det automagiskt på Mac OSX High Sierra men inte på iOS 11.3(?)

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, AlfaGTV said:

Ja, om den detekterar att du kör ett svenskspråkigt OS så väljer den nog det med automatik.

 

Ok, har inte kollat på min PC utan detta var på min Android telefon när jag startade Roon och Rock uppdaterats där Beta versionen av Svenska aktiverats. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Å numer är jag stolt att meddela att jag deltagit i översättningsarbetet av Roon till Svenska. Det innebär att ni som kör Roon kan välja Svenska som Beta-språk! Och det underlättar det fortsatta översättningsarbetet när man kan se sammanhangen bättre än bara lösryckta ord.

 

Kul även om jag nog kommer att fortsätta med engelska :thumbsup:

 

Då vill jag passa på att väcka en fråga som jag egentligen tycker är viktigare än att programmet finns på svenska. Jag har ställt frågan om unicode-sortering - t ex att Åkerström sorteras in efter Zetterlund och inte som idag före Beatles. Någon mer än jag som stör sig på detta? I så fall kanske vi skulle ha en enad front mot Roon :)

Link to comment
Share on other sites

Du har helt missförstått Taxmannen... :) Att sortera artister baserat på efternamn lika användbart som att raka grisen för ullens skull..

Artistnamn är varumärken och bör betraktas som sådana. Och jag har inga digitala plattor med vare sig Östen Warnebring eller Åsa Jinder. Men om jag hade skulle jag förvänta mig att hitta dem efter XYZ om jag av okänd anledning skulle vilja bläddra mig fram till dem. :D

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Du har helt missförstått Taxmannen... :) Att sortera artister baserat på efternamn lika användbart som att raka grisen för ullens skull..

Artistnamn är varumärken och bör betraktas som sådana. Och jag har inga digitala plattor med vare sig Östen Warnebring eller Åsa Jinder. Men om jag hade skulle jag förvänta mig att hitta dem efter XYZ om jag av okänd anledning skulle vilja bläddra mig fram till dem. :D

 

Håller med

Jag har också valt att sortera på förnamn. Tycker det är betydigt enklare att vara konsekvent då. Gör detsamma på vinylen.

Klassisk musik är ju däremot lite krångligare. Ska man sortera på solist, dirigent, tonsättare....Här är det fortfarande lite vilda västern i samlingen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Richard said:

Klassisk musik är ju däremot lite krångligare. Ska man sortera på solist, dirigent, tonsättare....Här är det fortfarande lite vilda västern i samlingen.

Instämmer till fullo! Där har jag ingen ordning alls, tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

Jag är ledsen mina herrar, men det är faktiskt ni som har missförstått! :D

 

Roon är så flexibel att man kan välja om man vill sortera artister (och kompositörer) på för, eller efternamn. Mycket bra! Roon är också så smart att den sorterar Alan Parssons Project under A, men Bob Dylan under D om man valt sortering på efternamn. "felsorteringen" på t ex svenska artister som innehåller ÅÄÖ handlar ju inte heller bara om begynelsebokstaven, utan oavsett var i namnet bokstaven förekommer.

 

14 hours ago, AlfaGTV said:

Östen Warnebring eller Åsa Jinder. Men om jag hade skulle jag förvänta mig att hitta dem efter XYZ om jag av okänd anledning skulle vilja bläddra mig fram till dem. :D

 

Var glad att du inte har några plattor av dessa artister, för i så fall skulle du inte hitta dem där du förväntar dig!

Åsa Jinder hamnar under A och Östen Warnebring under O - det är det som är problemet :)

 

5a6c7a87efc88_Skrmavbild2018-01-27kl_14_08_22.thumb.png.e90f6104e8dc3aec7987b05197670735.png

Link to comment
Share on other sites

Det fanns faktiskt en tråd om just Å,Ä,Ö problemet på Roon community men den verkar ha dött ut så jag väckte liv i den igen.

 

https://community.roonlabs.com/t/sorting-using-international-characters/23628

 

Om man vill påverka Roon är deras forum bästa stället då Danny (CEO) och flertalet av de andra ägarna/utvecklarna är aktiva här.

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen i tråden på forumet har nu tagit lite fart och Roons CTO Brian har varit inne och kommenterat. Tyvärr är deras inställning som den ofta är hos amerikanska bolag - inte jätteprioriterat. Jag köper givetvis prestandaargumentet, men jag är tveksamt till att det är jätte många som har 350 000 spår i sin databas eller för den delen använder spår-vyn och sorterar den på längden eller tvären sådär jätteofta. 

 

Jag arbetade tidigare med mjukvaruutveckling av affärssystem för ett bolag verksamt i 60 länder med multinationella företag som kunder. Om man sagt till dessa kunder att "tyvärr, vi stödjer bara sortering utifrån engelska alfabetet, amerikanskt datumformat, 12-timmarsklocka och tum/fot-systemet för måttangivelser" så hade vi blivit utskrattade eller t o m utslängda och ersatta med något annat system. "Lös det!" gissar jag att kommentaren hade blivit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...