Jump to content

Tidal i finansiellt trubbel?


Musicmansweden

Recommended Posts

Hej,

 

Jag såg precis den här nyheten: https://www.engadget.com/2017/12/13/tidal-jay-z-financial-trouble/

 

Tråkigt om det stämmer då det mig veterligen är enda (?) tjänsten hittills i Sverige som erbjuder CD- kvalitet i sin strömning. Någon som vet mer? Och varför i hela friden kör inte Spotify igång med ett liknande erbjudande? Obefintlig efterfrågan månne?

 

Johannes

Edited by Musicmansweden
Link to comment
Share on other sites

Det ryktas att Spotify hifi testas hos ett begränsat antal användare. Jag har sett skärmdumpar som bevis på detta. Men kvarnarna maler långsamt hos företaget verkar det som. Det finns flera trådar på Spotifys community där användare efterlyser lossless. Det kommer. Någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag är llite tveksam till deras high-end-satsning. Den gruppen som efterfrågar bättre än CD-kvalitet är väl inte så stor, kan jag tycka men jag kanske har fel :39: Beror ju lite på hur stora investeringsbehov som krävs och driftskostnader. Läste i någon blaska eller på nätet att trots 30 miljoner prenumeranter får inte Apple det till att gå runt. I senaste tyska tidningen Stereo skriver de att Deutsche Grammophone lägger ner streamingtjänsterna eftersom deras kunder i huvudsak köper CD.

 

Det rör på sig lite...

Link to comment
Share on other sites

Man blir inte helt lugn när man hör dessa rykten.

 

Sitter sen ett tag tillbaka o funderar på en ROON lösning, testar just nu ROON o funderar på hur jag skall gå vidare.

Känns inte så kul att lägga minst 8000:- på en NUC ROCK o ROON om Tidal försvinner

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, thli72 said:

Man blir inte helt lugn när man hör dessa rykten.

 

Sitter sen ett tag tillbaka o funderar på en ROON lösning, testar just nu ROON o funderar på hur jag skall gå vidare.

Känns inte så kul att lägga minst 8000:- på en NUC ROCK o ROON om Tidal försvinner

Sitter med samma funderingar och detta låter inte helt bra. Finns i och för sig andra leverantörer av filer men då talar vi om lite andra priser. Frågan är om inte befintlig cd får leva vidare. Priset på begagnade cd faller och bristen på musik känns inte akut. Hade dock varit roligt att testa ett nytt distributionssätt och format. Vi får se vart det landar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Man blir inte helt lugn när man hör dessa rykten.

 

Sitter sen ett tag tillbaka o funderar på en ROON lösning, testar just nu ROON o funderar på hur jag skall gå vidare.

Känns inte så kul att lägga minst 8000:- på en NUC ROCK o ROON om Tidal försvinner

 

Älskar den digitala världen. Den är så framtidssäker och stabil. :dead:

Link to comment
Share on other sites

Testade Tidal då tjänsten kom men tyckte inte det var något för mig. Framförallt så kände jag att jag flippade runt mellan olika plattor utan att lyssna på dem som helhet. Nu är ju detta möjligen ett dåligt argument i sammanhanget. Är ni inte oroliga att denna sorts tjänster försvinner helt? Tänk om man lyssnar på detta sätt i 10 år och att det sedan är försvunnet antingen pga att det inte lönar sig för streamingföretagen eller av något juridiskt skäl. Konstigare saker har ju faktiskt hänt. Då står man där helt utan egen musik. Njae, jag fortsätter nog som tidigare och handlar på det gamla sättet. Köpte 5 plattor så sent som igår. Vinyl. Hos Akelis. 

 

Obs, det är inte min mening att strö salt i såren, mer ett varnande finger i bästa välmening.

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag ännu en gång råkat ut för att en platta jag gillade försvann från Tidal senast igår, liksom filmer försvinner från Netflix efter ett tag.  Sådan är streamingens natur, så man kan ju inte sluta köpa riktiga filer eller skivor som man äger även om man prenumererar på såna tjänster.  Däremot är det ju skoj att ha enkel tillgång till en massa saker - men det ersätter inte de egna FLAC-filerna eller vad man nu har. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Sitter med samma funderingar och detta låter inte helt bra. Finns i och för sig andra leverantörer av filer men då talar vi om lite andra priser. Frågan är om inte befintlig cd får leva vidare. Priset på begagnade cd faller och bristen på musik känns inte akut. Hade dock varit roligt att testa ett nytt distributionssätt och format. Vi får se vart det landar.

 

Jag kanske slår in öppna dörrar, men bara för att förtydliga - Prenumererar du på Tidal så har du inga filer lokalt och slutar du prenumerera (eller om de konkar) har du inte tillgång till musiken längre. Det går alltså inte att jämföra med att köpa album från t ex High Definition Tape Transfers eller HD Tracks där du laddar ner filer som du sen lagrar lokalt.

 


 

För egen del har jag kanske 2500 plattor i Roon (rippade CD/SACD och digitala album/filer jag köpt på nätet), men runt 100 "favoriter" i Tidal. Tidal använder jag nästan uteslutande för att utforska ny musik och hittar jag något jag gillar brukar jag köpa plattan. Köper jag den på CD, rippar jag CDn och lägger in albumet bland övriga i Roon och tar bort Tidal-favoriten. Köper jag istället på vinyl brukar jag låta Tidal-favoriten ligga kvar.

 

Jag "överlever" om Tidal försvinner från marknaden och Roon eftersom jag mestadels har egen musik, men det vore synd just för att det upplevs som en förlängning av ditt eget bibliotek. Jag gissar dock att om Tidal skulle försvinna så lär det ersättas med någon annan innehållsleverantör.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Jag "överlever" om Tidal försvinner från marknaden och Roon eftersom jag mestadels har egen musik, men det vore synd just för att det upplevs som en förlängning av ditt eget bibliotek. Jag gissar dock att om Tidal skulle försvinna så lär det ersättas med någon annan innehållsleverantör.

 

”Bättre 100 rippar i NASen, än 100.000 i molnet!” 

Känner att det blir ett framtida klassiskt ordspråk faktiskt.... :D 

 

Jag är inte ett skvatt orolig, jag har valt Roon av andra orsaker, men givetvis är den tajta integrationen med Tidal ett mervärde. Skulle förutsättningarna ändras så kommer vi säkert se alternativ erbjudas. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

 

Jag kanske slår in öppna dörrar, men bara för att förtydliga - Prenumererar du på Tidal så har du inga filer lokalt och slutar du prenumerera (eller om de konkar) har du inte tillgång till musiken längre. Det går alltså inte att jämföra med att köpa album från t ex High Definition Tape Transfers eller HD Tracks där du laddar ner filer som du sen lagrar lokalt.

 


 

För egen del har jag kanske 2500 plattor i Roon (rippade CD/SACD och digitala album/filer jag köpt på nätet), men runt 100 "favoriter" i Tidal. Tidal använder jag nästan uteslutande för att utforska ny musik och hittar jag något jag gillar brukar jag köpa plattan. Köper jag den på CD, rippar jag CDn och lägger in albumet bland övriga i Roon och tar bort Tidal-favoriten. Köper jag istället på vinyl brukar jag låta Tidal-favoriten ligga kvar.

 

Jag "överlever" om Tidal försvinner från marknaden och Roon eftersom jag mestadels har egen musik, men det vore synd just för att det upplevs som en förlängning av ditt eget bibliotek. Jag gissar dock att om Tidal skulle försvinna så lär det ersättas med någon annan innehållsleverantör.

Var naturligtvis det  jag misstänkte! För mig är det utomordentligt viktigt att äga min musik och har i övrigt varit genuint misstänksam mot  molntjänster i allmänhet. Det finns inga gratisluncher och finansierar man sig via abonnemang eller annonsintäkter, förutsätter ett sådant upplägg att tillströmning sker i båda. Bara att se exemplet Photobucket. Den utvecklingen kunde man se tidigt när annonserna om "ryska damer" dök upp, det brukar vara sista legala steget innan man börjar annonsera om att sälja falska läkemedel. Med hänsyn till upplägget känns det osäkert att köra Tidal idag. Tyckte det var intressant med metadatan som hämtas upp, men med risken att diskoteket kan stå tomt en dag så känns det osäkert.

 

Då är vi på ruta ett, dvs finns det idag någon sammanhållen sight där man kan köpa kvalitativ musik i kvalitativt format och där man kan ladda med full äganderätt? Eller blir det cherrypicking på diverse sighter?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calm said:

Då är vi på ruta ett, dvs finns det idag någon sammanhållen sight där man kan köpa kvalitativ musik i kvalitativt format och där man kan ladda med full äganderätt? Eller blir det cherrypicking på diverse sighter?

Börja med ett abbonemang på Bowers & Wilkins Society Of Sound, kostar några hundralappar per år men ger dig tillgång till en rejäl katalog med nedladdningsbart material samt minst två nya album per månad, högupplöst. Varierad musikalisk  behållnjngsvärde men i min mening alltid hög kvalitet. Mycket klassiskt från London Symphony Orchestra under ledning av diverse giganter, Valery Gergiev m.fl.

Inge DSD dock...

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, AlfaGTV said:

Börja med ett abbonemang på Bowers & Wilkins Society Of Sound, kostar några hundralappar per år men ger dig tillgång till en rejäl katalog med nedladdningsbart material samt minst två nya album per månad, högupplöst. Varierad musikalisk  behållnjngsvärde men i min mening alltid hög kvalitet. Mycket klassiskt från London Symphony Orchestra under ledning av diverse giganter, Valery Gergiev m.fl.

Inge DSD dock...

Tack för tipset det låter intressant!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en del 24/96 och DSD från Highresaudio i Tyskland. De har rätt så bra utbud. Ett problem är att en del skivbolag inte ger rättigheter för Norden. Det tycker jag är skandalöst dåligt. Framför allt som de inte har någon annan site som är tillgänglig för oss nordbor. Jag har skrivit om detta tidigare och även till skivbolagen som återkommer med att "vi har mottagit ditt brev och återkommer inom kort med svar" - det var ett par år sedan. HiFi & Musik höll med mig och skulle också ta upp ämnet men det var också tomma ord.

 

Vad som förvånar är att hårdvarutillverkare och hifihandlare sitter med armarna i kors. De vill att vi skall köpa dacar och "filspelare" och argumenterar för sina produkter men skivbolagen ger inga rättigheter för Norden för nerladdning. En del bolag har universella rättigheter men inte alla. Om det hade varit någon tåga i Nordens handlare så hade de agerat tillsamman för att ändra på detta. Om inte annat för att skapa utrymme för leva upp till de argument de anför för sina produkter och därmed sälja mer.

 

På Highresaudio finns både DSD, PCM och MQA. Även 16/44.1, alltså vanliga CD finns med men det är billigare att köpa de fysiska plattorna och rippa dem. Så gör jag.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bfjohansson said:

Hjälper det med en vpn-tjänst?

 

Det är lite olika för olika tjänster, men oftast brukar det fungera om man betalar med PayPal eftersom en del slår bakut om man använder ett svenskt kreditkort. I vissa fall krävs även en verifierad adress och då brukar jag använda den här: 

 

1600 Pennsylvania Avenue NW
Washington, DC 20500

 

:icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte rädd för att använda mig av någon streaming site. Fullständigt övertygad att det är en modell som kommer att finnas långt in i framtiden. Däremot vem som äger eller förvaltar siten är en annan sak. Precis som i alla unga branscher kommer det att finnas företag som slås ut, slås samman eller byter ägare. Kundbasen kommer alltid att vara av intresse för nya ägare. Inga kunder ingen business. Jag har valt Spotify som mitt streamingalternativ. Bra utbud och en helt ok streamingkvalitet för mitt bruk. "Finlyssning" får bli via lokalt lagrad musik. Med andra ord så lägger jag inte alla ägg i samma korg. Musik jag vill vara säker på att kunna lyssna till i framtiden med högsta möjliga kvalitet den vill jag äga. Spotify är ett mycket bra komplement för mitt ändamål.

 

Precis som @Bebop och @Taxmannen så rippar jag CD och laddar ner musik från olika siter. Bl.a. Highresaudio och HDtracks. Ibland förvånas jag över det här med rättigheter att kunna ladda ned musik. Vissa album som finns på Highresaudio går inte att ladda ner medans samma album hos HDtracks går alldeles utmärkt att ladda ner. 

Märkligt då min ip-adress är densamma i bägge fallen. 

 

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bebop said:

Jag får nej så fort jag trycker på "orderknappen", alltså innan jag talat om hur jag vill betala. HD Tracks har aldrig lyckats köpa något ifrån.

 

Exakt så blir det för mig också. Se bild Highresaudio.com

5a381fa332ee0_2017-12-18(1).png.0d8388236535962d7ba0edffffc30484.png

 

Däremot händer följande på hdtracks.com för samma album

 

5a38208a6da44_2017-12-18(2).thumb.png.e0c46afe8ed5da08b4a957578c29e9ae.png

 

Alltså kan jag ladda ner albumet från HDtracks men inte Highresaudio. Samma dator - samma nätverk och samma ip-adress. 

 

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

För HDtracks har jag använt en "shoppingadress" hos myus.com och betalning via PayPal. Nu var det ett tag sen jag handlade därifrån, men det här köpet gick i alla fall igenom :)

 

 

 

Detta var ju ett smart upplägg (om det funkar). Nu bor jag både i Småland och Sarasota. Tog just reda på att det ligger i Florida :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

För HDtracks har jag använt en "shoppingadress" hos myus.com och betalning via PayPal. Nu var det ett tag sen jag handlade därifrån, men det här köpet gick i alla fall igenom :)

 

5a380fb21ae67_Skrmavbild2017-12-18kl_19_54_39.thumb.png.14ca87b3732cc740d4f6321faac121e1.png

 

Jo det där känner jag igen. För några år sedan var man tvungen att göra som du beskriver. Då var det "faktureringsadressen" som avgjorde om man kunde ladda ner eller inte. Nu är det ip-adressen som gäller. 

 

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också NordVPN. Enkelt och smidigt att komma igång med. Har det dock inte alltid aktivt då det drar ner hastigheten en hel del. Testade att ladda ner från Highresaudio.com via NordVPN, provade med en massa olika länder men se det gick inte ändå att ladda ner. Det går ju tyvärr inte att läsa sig till vilka länder som det är ok att ladda ner till.

 

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att prova och Tyskland funkade på första försöket. Jag vet inte om dom är känsliga på "billing adress", men jag angav en "lämplig adress" jag hittade på nätet. Egentligen är det sjukt fånigt att manskall behöva hålla på och trixa så här...

 

5a382b66c2898_Skrmavbild2017-12-18kl_21_53_01.thumb.png.bec743eeeacec2775ec8183a07f77774.png

Link to comment
Share on other sites

Just det albumet funkar även att ladda ner med svensk ip-adress :) Som sagt så är det bara vissa album som saknar rättigheter för nedladdning till Sverige. HDtracks.com är däremot mer frikostiga.

Men jag håller med dig att det är fånigt att behöva finta med sin ip-adress.

 

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...