Jump to content

Gamla radioapparter ombyggda till bluetooth


Vox

Recommended Posts

Eftersom jag "växer" fortfarande så har jag några som står på hyllan :)

Kanske skulle kolla upp blåtandsalternativet då en del av dessa ännu inte är renoverade.

Samtidigt känns det lite som ett mindre Helgrån  att inte hålla sig till den ursprungliga tekniken :unsure:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, P-pan said:

Samtidigt känns det lite som ett mindre Helgrån  att inte hålla sig till den ursprungliga tekniken :unsure:

 

Håller med dig, men om alternativet är att de hamnar på skroten så är bluetoothlösning bra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vox said:

 

Håller med dig, men om alternativet är att de hamnar på skroten så är bluetoothlösning bra.

 

Skroten... :Cry:

 

Kommer aldrig att hända så länge de är i min ägo.

Men visst är det ett ypperligt alternativ att "modernisera" gamla fina radio-klenoder så de får leva vidare.

Apparaterna jag skaffat har haft ett mer prydnadssyfte än något annat och mysfaktorn i en svagt lysande "skalskiva" är inte att förakta :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Den har tyvärr aldrig varit i min ägo.

Bilden norpade jag på nätet :blush , när jag letade efter en annan modell.

Jag skulle dock gärna vilja ha en :)

Om jag minns rätt så är det en Emerson Stradivarius, exakt modellnummer minns jag dock inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Apropå gamla radioapparater så köpte jag en vintage Telefunken Opus 2550 av ren nyfikenhet. Enligt en del fantaster runt om Europa så skulle den låta väldigt bra. Hemkommen så hade den farit lite illa med skador på hörnen av träverket. Efter en del konsulterande med Lennart på Lennart Labs Gbg. så bestämde vi att ett ombygge skulle vara ett bra alternativ. En modernare och framför allt lättare och mindre pjäs att placera i hyllan. Resultatet blev mycket bra tack vare en duktig Lennart och hans kontakter. Lådan finish är såpad svensk ek och designen har vi hjälpts åt med. Bestyckning är följande, 2 x ECC83, 2 x ECC808, 4 x EL95 vilket lämnar ca. 2 x 4,5W. Eftersom ursprunget var en Telefunken så blev namnet en lek av ord och heter numera "Le Funk". Fungerar ypperligt till mina nya horn bestyckade med Goodmans Axiom 201.

 

_DSF2864z

 

Link to comment
Share on other sites

Trevlig retro!

 

Gillar speciellt rattarna som påminner om min gamla Dynaco-kombo som just hade den typen av räfflade och enkla Inget bling, bling utan lite hifi-funkis! :thumbsup:

 

Gillar den avskalade designen som andas funktion. :mm:

 

Tonkontroller var ett tag sedan man såg i förstärkarväg.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...