Jump to content

Warsawa Hifi-Mässa 2017


Recommended Posts

Här kommer ett litet reportage från mässan i Warsawa nyligen. Jag kan varmt rekommendera denna mässa för er som gillar gammal klassisk hifi med bredbandshögtalare, skivspelare och rörförstärkare! 

 

Mässan var utlokaliserad på tre olika anläggningar, två hotell mycket nära varandra och sedan lååååångt bort på en sport-arena. På hotellet Radisson där vi bodde fanns 88 rum fördelade på 7 våningar och man fick gå i trappor upp och ner mellan våningarna. Det fungerade faktiskt mycket bra tycker jag. Rätt mycket folk men inte trångt så att det blev irriterande. Givetvis som vanligt 99% män i mogen ålder som besökare (och utställare...) men mycket mer lättklädda tjejer än andra mässor jag varit på uti i världen. Helt klart har inte feminism "slagit igenom" i detta land än. 

 

Det fanns ovanligt få kinesiska märken närvarande men när jag fick veta att medelinkomsten i Polen ligger på 400 Euro per månad så insåg jag att det knappast finns någon poäng i att importera nåt då man kan göra alls lika billigt själv... Och därför såg vi massor av för mig totalt okända varumärken som tillverkades i Polen. Några klart intressanta och några helt och totalt galna. Men det var ju därför vi åkte dit! 

 

Hääääng med. 

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

Här måste jag få bjuda på ett exempel på Polsk "feminism"... Och detta var mera regel än undantag på hela mässan. Men jag måste säga att oavsett damerna så lät detta rum med Martens nya burkar riktigt bra tillsammans med Tenor elektronik! Fylligt och kraftfullt på ett sätt jag inte väntat mig. Bra jobbat! 

DSC_1198 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker på vad dessa högtalare hette men stora är de. Typ 2 meter höga... Men de lät riktigt bra tyckte jag. Banddiskant från "golv till tak". Med baffel i transparent material så känns det ändå lite "luftigt" rent visuellt. Som ni ser genom fönster så är vi just nu på "arenan" utanför stan. 

DSC_1200 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur många kan säga vad detta är för en högtalare? Eller snarare vad det var en gång? För denna är kraftigt modifierad. Med 12" bas riktad nedåt golvet. Och mid och diskant på en jättebred baffel långt innan Sonus Faber gjorde det? Snell A. Men lådan på denna är helt nytillverkad och baffeln är nu fräst ur ett stycke homogent trä (ton-trä som han sa) istället för den typ av papp som originalet hade. Och basarna är utbytta till nåt special-beställt super-special. Faktum att jag blev klart imponerad av hur det lät! Och nu gick de att driva med en rörförstärkare (Audio Note eller Kondo eller nåt liknande svindyrt....) med kraft och dynamik. Klart kul! Men de var inte till salu. Och om de var det så ville han har klart mer än 100 000 kr för dem. 

DSC_1212 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här en högtalare som Matej på Mono&Stereo hyllat nåt enormt. Jag måste säga att jag tidigare inte alls varit imponerad då jag hört dessa högtalare från Slovenien (eller slovakien...?) men här lät de riktigt bra. Kanske var det pga förstärkaren som kostade 40 000 Euro.... Guns and Roses på hög volym utan att det blev vasst eller jobbigt. Helt klart en party-burk som kan spela hur högt som helst med sina PA-element. Sluten låda och 12" i basen. Horn i diskant. Känns rimligt prissatta för 100 000kr trots allt då lådan inte var byggd i MDF. 

DSC_1215 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det här tyckte jag var mycket snyggt! Kanske att det lät bra också, jag vet inte. Jag åt frukost med en vän till konstruktören visade det sig sedan och tydligen så ska detta vara mycket bra. Kul i så fall för jag gillade verkligen designen! Rör ska det visst vara dessutom så många pluspoäng i min bok. 

DSC_1218 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta ljud imponerade på mig men var också ett av de mer smärtsamma rummen på hela mässan. För trots ett rimligt pris och bra ljud så ville han inte sälja högtalarna... Han bygger dem nämligen helt för hand och kan bara bygga 100 par om året så han vill inte ha fler kunder. Och absolut inte någon distributör utomlands. Skrutt också. 

 

Han gillade inte alls Scan-speak utan körde mycket hellre Seas och SB som element. Dock mycket hemligt modifierade! Med 86 dB känslighet och bara 12 W (eller nåt sådant) så spelade det med en fantastisk kontroll i basen. Klart läckert! Men extremt obstinat och kaxig tillverkare.... :(

DSC_1220 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Transient Design said:

Det här tyckte jag var mycket snyggt! Kanske att det lät bra också, jag vet inte. Jag åt frukost med en vän till konstruktören visade det sig sedan och tydligen så ska detta vara mycket bra. Kul i så fall för jag gillade verkligen designen! Rör ska det visst vara dessutom så många pluspoäng i min bok. 

DSC_1218 kopia.jpg

 

Denna rigg ger klara DDR-vibbar :26:Fräck. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för detta!

Det fanns planer på att åka dit, men det smög sig.

 

On 12/8/2017 at 15:03, Transient Design said:

Det här tyckte jag var mycket snyggt! Kanske att det lät bra också, jag vet inte. Jag åt frukost med en vän till konstruktören visade det sig sedan och tydligen så ska detta vara mycket bra. Kul i så fall för jag gillade verkligen designen! Rör ska det visst vara dessutom så många pluspoäng i min bok. 

 

http://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2017_12/5a2a9b0b435cf_DSC_1218kopia.jpg.857af0f9e75d10a97991fb35d494d886.jpg

 

Ingångsväljaren har 1, 2, 3 och P, vilket antyder att det kan finnas riaa.

Stämmer det?

 

Link to comment
Share on other sites

Japp, det finns knasigt och så finns det jätteknasigt... Jag har tyvärr ingen aning om hur detta lät (minns inte längre) men designen tål nog att putsas på lite mer. Men det finns säkert en bra förklaring till varför de ser ut på detta sättet! 

 

Rätt stora rör med dubbla öron på toppen. Skulle tro de går rätt varma? 

DSC_1240 kopia.jpg

DSC_1241 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta var en kul uppställning. Högtalarna kostade ca 2500 SEK per par. Inte 25 000kr som jag först trodde. Drivna av en liten EL-84 förstärkare från FUZZ (eller nåt liknande namn) så lät det imponerande bra. Visst, Janne tyckte att midden kändes lite instängd osv men i en tunn låda av spånskiva med vinyl på är väl inget annat att vänta sig? 

DSC_1248 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och maten här var den klart bästa på hela resan. Gås med potatismos (med broccoli, därav färgen) och rödkål. Och rödkålen var närmast himmelsk! Jag gick inte alls igång på den polska ölen (för grov för mig. Havregrynsgröt äter jag hellre med sked och lingon till) med gin och tonic fungerar ju även till mat. :-) 

DSC_1254 kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...