Jump to content

Radio - hur lyssnar ni?


lemanfan

Recommended Posts

Ibland tipsas här och annorstädes om bra radioprogram i t.ex. P2.  Skoj skoj.  Men hur lyssnar ni? 

 

Analogt via luften, gamla hederliga FM? 

 

Digitalt via luften via gårdagens framtidsstandard DAB? 

 

Eller digitalt via cyberspace, via nätet?  

 

Jag har aldrig bott störningsfritt nog för att få in P2 via FM utan brus, och DAB finns inte där jag bor, så nätsändningarna är det självklara för mig.  Hur är det för er andra? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att kvaliten på Sveriges Radios digitala (web alltså) kanaler är god, men inte optimal. Å andra sidan kan jag få mera välljud ur det digitala utbudet än via FM då jag inte längre har någon tuner som plockar ur det göttesta ur FM-bandets sändningar.

För övrigt lyssna jag mestadels på Radio Paradise via stereon. Radio Paradise sänder för övrigt i FLAC 16/44.1 numera också! I bilen är det analoga P1 och P2 som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar ofta, varje dag, på P2 via min gamla Skantic Professional. Jag tycker det låter betydligt bättre än via SR play. Jag har fått korn på en rör-tuner som skall låta bra, kan vara en Musical Fidelity, så jag ska kanske prova den framöver.

Det verkar ju som FM-radion får leva kvar ett tag. Apparaterna är ju inte så dyra heller (begagnat) så jag är sugen att prova (nu när jag avstår från R2R, så länge jag nu orkar hålla emot det).

 

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, octavia rs said:

 

Går de och få in den i Roon har lite dålig koll på deras internetradio hur man länkar in "streamen"

Tyvärr inte ännu, det är inte en stream i den bemärkelsen utan det är mera som fil-uppspelning.

Men 320kbps strömmen låter också mer än acceptabelt;

http://stream-uk1.radioparadise.com/aac-320

 

Och, jo, jag drar hem Flacströmmen via Radio Paradise Android App i min Pioneer XDP-100R (Portabel mediaspelare)

Link to comment
Share on other sites

Jag använder bara i P2 i min "finanläggning".  Jag streamade ett tag via JRiver (aac/192kbps). Låter hyggligt och framför allt brusfritt. Funkar till strölyssning men inte mer än så. Min dåvarande tuner Kenwood KT-1100 var på upphällningen så det fick duga. För ett år sedan köpte jag ett par begagnade Kenwood-tuners (som jag tycker hade de bästa "när det begav sig". Sådana hittar man för en billig peng på t ex tyska Springair. Tuners från Sansui och Accuphase är också bra.

 

För att man skall få ut hela potentialen behövs också en takantenn men man kan klara sig hyggligt bra med en vanlig T-antenn inomhus beroende på mottagningsförhållande och radiodelens känslighet. Största potentialen av en "riktig" radiodel får man framför allt via P2 och i synnerhet via direktsändningar. Om man mest lyssnar på privatkanaler och P1, P3 och P4 så kan man lika gärna streama eftersom deras programmaterial är kraftigt komprimerade. Om sändningen går i 192 kpbs hjälper inte så mycket om det de sänder är 96 kbps. Hur det är med Sthlm, Malmö och Gbg där de sänder DAB, vet jag inte.

 

En bra tuner kontra aac/192 kbps är betydande om man lyssnar på P2. Men allt är inte bra från P2. Ljudet i direktsändningar från Berwaldhallen är mycket bättre än från Konserhuset. Inte så konstigt eftersom Berwaldhallen är anpassad för radions behov. Samma sak med Göteborgs konserthus.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har ingen radio i anläggningen hemma. Lyssnar oftast på P2 i bilen och i anläggningen på mitt arbetet.

På jobbet har jag en gammal fin Sony-radiodel med fin träsidor, (glömt modellnamn) som är från den tiden det inte var fjärrkontroll. Där blir det mycket P2's musikprogram under dagen. Jag har bara antenn kopplad direkt till radiodelen. Funkar utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag kör nästan alltid numera i någon av mina fem olika hörlurar, även in-ear inräknat. Eller mina fd B&W MM-1 ibland som jag även har tillgång till. Även ur köks radion väldigt mycket som vi har på bottenplan. En Marantz M-CR502 receiver kopplad till 4 stycken KEF CI160.FR inbyggnadshögtalare i taket. Jag har även 3 stycken Sonos Connect ZP-90 samt mobil / laptop / stationär osv och en Rotel RT-11 i mitt kök i min takvåning kopplad till en Primare I22 osv..Men där lyssnar jag knappt längre. Tidigare var jag även ägare till en Vincent STU-1 rör radio, en Denon TU-1510AE och en Harman Kardon TU970 bland annat plus lite Teac SL-D90, Tangent bordsradio i två generationer.. men om man ska vara riktigt nostalgisk så kopplar jag in min 1930-40 tals rör radio..som fungerar fortfarande, även om den sprakar lite av allt damm inuti den :) En riktig förkrigs radio :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Just nu kör jag Bladelius Thor Mk3 Novitas i köket kopplat till mina QRS Luna Audiofil bland annat. Med en Rotel RT-11 och min Sonos Connect ZP-90. Övriga prylar är lite SoundCare Superspikes, några 26.5kg tunga stativ som jag inte vet namnet på som hängde med högtalarna vid köp. Sen mitt Atacama Europa Reference 6.5 rack i glas med ben i silver färg osv. Kablar från Clou Cable rakt igenom. Ibland kör jag högtalarkablar från Purist Audio, (Musaeus), men inte just nu då dom är i tv-rummet för tillfället :) Brukar även ha ett par Entreq Vibb-eaters på högtalarna på 5.5kg styck, fyllda med sånt där guldspån i. Under högtalarna har jag ett par IKEA badrumsmattor då det passar väldigt bra att ha under högtalare och sen SoundCares mellan stativen och dessa :) Strömmen är helt utan filter rakt in till det jordade jacket med fasen på rätt sida om stiftet :) 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar alldeles för lite på radio. Har ingen tuner i stereobänken. Ska förmodligen ansluta min Rotel RT-845AX. Någon som vet när den är tillverkad? Finner ingen uppgift på det.
Köpte den början av 90-talet på Hifi-huset Örebro.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar ofta på Radio Paradise via Squeezebox, dvs en Squeezbox Classic i vardagsrummet som trådlöst matas från LogitecMediaserver i MacMinin i ett annat rum. Sedan någon månad sänder radiostationen Lossless i Flac som AlfaGTV skrivit. Låter mycket bra, eftersom man ofta väljer ut fina inspelningar/masters..... Det hela styres med appen iPeng på min iPhone. Så här ser det ut i telefonen:

 

IMG_0985.thumb.jpg.6c689d5960187b7903ea031fd97fff83.jpgIMG_0984.thumb.jpg.4f1d3eace7f221ad13b6333860c35ce4.jpgIMG_0983.thumb.jpg.86f0c8b6e81364ea2060db4717a83d0c.jpgIMG_0982.thumb.jpg.9657eda0c68d1325cefead7917daf6e4.jpg

 

 

Om man väljer Mer information under Låtinfo ser man att ser man att låten skickas i FLAC (dvs Lossless) i bithastigheten 862k (variable bitrate, VBR). Låter suveränt - som lossless Tidal ungefär (som ju också nås via Squeezebox längst ner till vänster i första bilden)!

 

/ Ulf

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga som får mig att tänka bakåt när P2 kunde erbjuda helt analoga konserter. Nu är också det digitaliserat och morgonens PS musik ger jag inte mycket för. Det är ingen jämvikt utan knepig körsång får för mycket utrymme och andra udda svårtolkade inslag. Om nu SR radio ska kallas sig för en "public radio" så bör man sända sådant som gemene man uppskattar, alltså gamla klassiker med inslag av lite ovanlig musik som krydda.Jag faller till föga och lyssnar via TuneIn, SHOUT-cast och andra stationer via nätet men kvaliteten är mycket varierande och så är det ju digitalbromsat för hela slanten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...