Jump to content

Det går inte att låta bli att älska Roon!


Taxmannen

Recommended Posts

Om jag höftade så att en livstidslicens kostar lika mycket som 4 år så alltså borde jag ganska snart vara hemma på livstidslicensen, dvs inga direkta pengar som man riskerar. Trevligt att kunna ha en samling i synnerhet då det "blandas" Tidal och egna skivor. är ju erkänt hög ljudkvalité och bra support så jag är också väldigt nöjd med Roon. Dessutom så kan man spela till Sonos och Squeezeboxenheter vilket gör att jag kan få samma musik "överallt" förutom ett antal riktiga HiFi-fabrikat. 

Misstänker att det går att ta hyfsat betalt av hårdvaruleverantörer så att de slipper snickra egna interface utan kan koncentrera sig på de som de är bra på.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Började testa ROON för en timme sedan, detta skall bli spännande då jag idag kör Meridian Sooloos som är utvecklat av samma team som ROON.

 

Mina endpoints blir min Trinnov Altitude 32 och Meridian MS200.

 

Efter första timman så är känslan att ROON är ett Sooloos v2  . . .svårt att avgöra vad som låter bäst då jag är extremt förkyld o lock i båda öronen

Link to comment
Share on other sites

Var tillsammans med ByZan hemma hos Taxmannen för en praktisk Roon-övning som var mycket intressant.

 

5a2a4c6087a95_P1090753(1).jpg.80c43f0c1a1044e2b18fecc7106e2bc6.jpg

 

Utgångsläget var detta mycket avskalade system som betår av idel TAD-produkter rakt igenom. Stativhögtalare, kombinerat dac, försteg och driver och ett stereoslutsteg. Fantastisk kombo med ett underbart bra ljud. Men det var snarare Roon-biten som vi tittade en del på förutom att vi spelade en del medhavda CD:n.

 

P1090759.thumb.jpg.24850d9d785825a36a09149c4861aae4.jpg

 

Nyckeln till till den digitala uppkopplingen ligger i denna lilla burk från Intel som har fler funktioner, att hämta, lagra och systematisera digitalt material. Kommunikationen med omvärlden och internt går via ett eget nätverk. Allt kan hanteras via dator, platta eller en uppkopplad TV. Blev verkligen imponerad av strukturen i Roon som hämtar hem metadata från nätet så fort man laddar ner från t.ex. Tidal.

 

P1090762.jpg.e90eb7c0b380ad857a43ab1c707a581e.jpg

 

Minimalt antal kablar in och ut i denna lilla burk. Kabel in från nätverk som jag misstänker är dubbelriktad, kabel in i dac:en  och en spänningsmatning. Thats all. Och en lagringskapacitet på 4 TB. Sen finns andra faciliteter som jag tyvärr missade. Men här får väl Taxmannen fylla på. 

 

P1090752.jpg.da98f84b08ffcd09a927fe5834cfad56.jpg

 

Så här kunde en spelande låt se ut på TV-skärmen. Men högre upp i strukturen kunde man se genre, artist, album och låt. Enkelt och strukturerat och med tillgång till all information överskådligt och enkelt. Detta öppnar helt nya världar för egen del.

 

Vi fick också prov på Taxmannens egna inspelningar från vinyl i DSD och PCM med hjälp av en AD-omvandlare. Kan inte säga ett det var någon större skillnad, men det var en ögonblicksbild som möjligen kan förändras med mer ingående lyssning.

 

Kvällen avslutades med en utomordentligt trevlig och god middag i sällskap med Taxmannens first lady och ett antal fyrbenta vänner. Varmt tack och bock för denna. 

 

Denna kväll pekar på de möjligheter som öppnar sig med rätt enkla medel. Blev riktigt sugen och tänker nog att gå vidare i detta spår.

 

Calm

 

 

P1090759.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bara för att testa ROON så gjorde jag enbart en import av mina album på TIDAL . .o jag blir lite konfunderad här då mängder av artister och album jag absolut INTE har lagt till i TIDAL kom med till ROON.

Vet inte om jag gjorde nått fel när jag startade upp ROON första gången, men rätt irriterande att få med massa man inte vill ha..blir bara rörigt

 

EDIT..verkar inte vara ett ROON fel utan ett TIDAL. . loggade in i desktop TIDAL nu vilket jag säkert inte gjort på ett år..o under mina album ligger massa jag då inte lagt till. . . . o dessa syns inte i Sooloos lustigt nog.

Var kommer dessa ifrån?!?

 

Om jag sätter mig o tar bort dessa hundratals i TIDAL appen kommer dom försvinna från ROON också? Eller skall jag radera dom via ROON?

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thli72 said:

...

Var kommer dessa ifrån?!?

 

Om jag sätter mig o tar bort dessa hundratals i TIDAL appen kommer dom försvinna från ROON också? Eller skall jag radera dom via ROON?

Kan det vara som så att du nappade på ”erbjudandet” om olika genrer man gillar vid första uppstarten? Många som snubblar på det! (Undertecknad också)

Här finns en guide;

https://kb.roonlabs.com/FAQ:_I_added_collections_from_Tidal%2C_how_do_remove_that_content%3F

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

AA jag trodde man SKULLE fylla i det. . snacka om FEL val dom gjorde åt mig, inte en enda skiva jag ville ha o mängder med musik jag inte gillar alls.

 

Finns klart mycket i ROON att "lära sig" mycket inställningar man KAN göra ..men frågan är om man skall.

 

VÄLDIGT svårt att bestämma VAR jag skall ha min "core" om jag går vidare...men har 2-månader att fundera innan min "trial" går ut.

Finns många sätt att bygga ett ROON system, vill försöka göra rätt från början...för en gångs skull

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

Var tillsammans med ByZan hemma hos Taxmannen för en praktisk Roon-övning som var mycket intres

 

Tack själv! Alltid lika trevligt med besök av musikkompisar! Jag återkommer med lite utveckling av setupen snarast - hinner inte just nu :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att höra hur ni som kör ROON idag har era system uppbyggda, var ni har eran "core" hur ni styr ROON mm.

Sen är det ju intressant att höra hur ni som kört ROON ett tag SKULLE göra om ni började om idag . .ganska ofta man inser hur man BORDE gjort efter ett tag ;)

 

Jag tänker mig nått sånt här just nu

CORE: i3 NUC med ROON ROCK

Styra med iPad och ha min vanliga dator till att söka musik o även som styrning ( lyssnar oftast på musik framför datorn )

Enpoint: Trinnov Altitude 32 samt dCS Network Bridge ( men kommer köra min Meridian MS200 tillsvidare )

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Taxmannen said:

 

Tack själv! Alltid lika trevligt med besök av musikkompisar! Jag återkommer med lite utveckling av setupen snarast - hinner inte just nu :)

Inga problem, mest nyfiken naturligtvis hur "uppkopplingen" ser ut och hur systemet med Roon/Tidal hänger ihop rent hård-  och mjukvarumässigt. Ser möjligheterna som verkligen kittlar och framförallt hur man kan komma åt nya musikaliska upplevelser. Allt hemma hos Taxmannen såg så enkelt u,t men börjar gräva i det hela så finns naturligtvis komplexa strukturer som för en datakille är enkelt men för endata idiot blir svårt att få ihop. :D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

@calm bra sammanfattning av kvällen och håller med i allt du skrev.

 

Det var för så länge sedan som jag och @Taxmannen sa att vi måste få ihop en hemma-hos i Stockholm. För mig var det i första hand nyfikenheten på om hur ett par CE-1 lät i ett vardagligt rum som triggade till lyssning. Hade mässan i Gbg för ett par år sedan som en referens då jag tyckte att det rummet lät speciellt bra. Sedan dess har det skrivits en hel del för mig obegripliga spaltmeter om olika digitala lösningar och som jag trots okunskap har läst och reflekterat över. Nu fick jag/vi en liten mer förståelse för hur det hela hänger ihop och lektionen var uppskattad. Hade redan innan träffen igår bestämt mig för hur hur jag trodde jag skulle vilja ha det i stugan och fick de svar jag behövde för att gå vidare med den tanken. Mer om det i en annan tråd.

 

Att det lät bra trots att @Taxmannen ”bara" ställt upp grejerna lite på måfå och inte hade en enda akustikfix (vad jag kunde se) gjorde kvällen berikande. Kvällen blev fullkomlig efter kvällens måltid, kanongott!

 

Tackar också ”the first lady”.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Utgångsläget var detta mycket avskalade system som betår av idel TAD-produkter rakt igenom. Stativhögtalare, kombinerat dac, försteg och driver och ett stereoslutsteg. Fantastisk kombo med ett underbart bra ljud.

 

Kan bara hålla med då jag har exakt samma kombo de låter otroligt bra :mm:

 

4 minutes ago, byZan said:

Att det lät bra trots att @Taxmannen ”bara" ställt upp grejerna lite på måfå och inte hade en enda akustikfix (vad jag kunde se) gjorde kvällen berikande.

 

Efter att ägt en hel del prylar genom åren och lyssnat på TAD på många mässor så är de nog en av deras starka sidor att de är inte så kinkiga hur man ställer upp dem och rummet tja de spelar inte så stor roll de "sjunger" på ett sätt inget annat jag ägt gjort ens i närheten i mitt rätt stora rum med mycket glas och hårda ytor.

 

Jag skulle idag aldrig gå tillbaka till andra lösningar med diverse UPnP spelare jag provat innan jag köpte Roon. Tycker verkligen de levererar till 100% och med en service som jag nog aldrig upplevt och man lyssnar på sina användare vad de vill ha och löser problem omgående om de uppstår nått vid uppdateringar. Min Roon ROCK NUC har fungerat felfrit utan några som helst bekymmer sen jag fick igång den (lite strul vid installationen men inget allvarligt) och den har fungerat klockrent via USB ut inga som helst problem som de varit med tidigare NUC generationer och min TAD D1000 dyker upp direkt i Roon när jag startar min NUC.

 

Nästa vecka ska jag gå över till att köra SOtM SMS-200 Ultra som endpoint men mer om det i min egna tråd.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, octavia rs said:

 

Kan bara hålla med då jag har exakt samma kombo de låter otroligt bra :mm:

 

 

Efter att ägt en hel del prylar genom åren och lyssnat på TAD på många mässor så är de nog en av deras starka sidor att de är inte så kinkiga hur man ställer upp dem och rummet tja de spelar inte så stor roll de "sjunger" på ett sätt inget annat jag ägt gjort ens i närheten i mitt rätt stora rum med mycket glas och hårda ytor.

 

 

Håller med. Det är säkert den minst kinkiga högtalare jag hört vad gälle placering. Koaxialmembranet har nog en del med det at göra.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-08 at 20:03, byZan said:

Att det lät bra trots att @Taxmannen ”bara" ställt upp grejerna lite på måfå och inte hade en enda akustikfix (vad jag kunde se) gjorde kvällen berikande.

 

Ja, jag är pinsamt medveten om att det bara är uppställt "på måfå", utan rack, utan vettiga strömkablar med mera, men att det ändå spelar njutbart är så klart en bedrift som får tillskrivas TAD. Några akustikfix utöver normalt möblemang kommer det inte att bli, men jag hoppas ändå kunna lägga mer tid och utveckla anläggningen så smått framöver och ett ordentligt rack lär det bli i alla fall!

 

I dagsläget har jag en likadan Nuc med Roon Rock som core/server som den jag har vid hemmananläggningen, men ansluten direkt till Dacen via USB. Tanken är att flytta bort Nucen från stereon och istället ha en lämplig endpoint/brygga vid stereon istället eftersom jag föredrar att inte ha en dator vid stereon. Ett omsorgsfullt val av endpoint kan ju dessutom lyfta ljudkvaliteten, så det lär bli så vartefter.

 

Jag styr som sagt Roon med padda och/eller laptop, men det är en väldigt trevlig "finess" att kunna "spegla" datorskärmen på TVn (jag gör det via AirPlay på en Apple-TV) så att eventuella besökare kan vara mera  delaktiga i vad som sker i Roon!

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

Ja, jag är pinsamt medveten om att det bara är uppställt "på måfå", utan rack, utan vettiga strömkablar med mera, men att det ändå spelar njutbart är så klart en bedrift som får tillskrivas TAD. Några akustikfix utöver normalt möblemang kommer det inte att bli, men jag hoppas ändå kunna lägga mer tid och utveckla anläggningen så smått framöver och ett ordentligt rack lär det bli i alla fall!

Hörde inga egentliga problem vid lyssningen och det får såklart tillskrivas TAD och rummet de står i. Men jag är van vid vad vingarna gör och tror att ett par vingar inte skulle göra bort sig hos dig heller? Men nu är det iofs en smaksak och kanske en förhandlingsfråga;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

 

Ja, jag är pinsamt medveten om att det bara är uppställt "på måfå", utan rack, utan vettiga strömkablar med mera, men att det ändå spelar njutbart är så klart en bedrift som får tillskrivas TAD. Några akustikfix utöver normalt möblemang kommer det inte att bli, men jag hoppas ändå kunna lägga mer tid och utveckla anläggningen så smått framöver och ett ordentligt rack lär det bli i alla fall!

 

I dagsläget har jag en likadan Nuc med Roon Rock som core/server som den jag har vid hemmananläggningen, men ansluten direkt till Dacen via USB. Tanken är att flytta bort Nucen från stereon och istället ha en lämplig endpoint/brygga vid stereon istället eftersom jag föredrar att inte ha en dator vid stereon. Ett omsorgsfullt val av endpoint kan ju dessutom lyfta ljudkvaliteten, så det lär bli så vartefter.

 

Jag styr som sagt Roon med padda och/eller laptop, men det är en väldigt trevlig "finess" att kunna "spegla" datorskärmen på TVn (jag gör det via AirPlay på en Apple-TV) så att eventuella besökare kan vara mera  delaktiga i vad som sker i Roon!

En uppställning i ett rum som i första hand skall vara ett vardagsrum kräver naturligtvis kompromisser mht rumsmått och möbeluppställning. Ett nästan kvadratiskt rum, dock skuret i ena hörnet kanske gör det lite lättare än ett normalt fyrkantigt. Hade inga som helst problem med vare sig diskant eller mellanregisterljudet. Möjligen kunde jag förnimma en höjning i basen precis som mitt eget rum i trakterna 48-50 Hz. Men vid lyssning vid måttliga nivåer inget problem i sig. Ofta kan man laborera med avstånd från bakvägg till högtalare och lyssningsstol till högtalare om man vill ytterligare förfina. Men egentligen inget behov. Tycker att det lät bra som det var. Ganska kala väggar och en kakelugn och en stor tv gjorde att det blir lite fler reflexer men egentligen i heller ett direkt problem. Så du kan nog luta dig tillbaka och bara njuta av musiken!:thumbsup::mm:

Sedan kan man alltid diskutera om en viss högtalarkonstruktion skulle upphäva normala fysikaliska lagar i fråga om ringformig spridning av basen, bakåt, nedåt eller åt sidorna har nog mindre betydelse om man tittar på mätningar jämfört hur man upplever det lyssningsvis. Min egen Ktêma har också en speciell konstruktion vad gäller just basen som jag tycker ger ett mer nyanserat och indirekt ljud. Men jag skulle nog inte vilja ta gift på att det går att mäta just den effekten.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...