Jump to content

DSD: hur hög sample-rate ska man sträva efter?


string

Recommended Posts

Lite bakgrund
Att DSD är ett trevligt ljudformat har jag blivit varse om. Efter lite mer efterforskning ser jag att dess ursprung har använts i åratal redan för SACD och även som mellanformat i analog-digital och digital-till-analog omvandlare. Konceptet är att man använder Delta-Sigma-modulering och 1 bit som samplas minst 2,8224 MHz (64 x 44,1 kHz). 

 

Problemet
Den teoretiska frekvensbandbredden för en DSD-signal med en samplingshastighet på 2,8224 MHz (64 x 44,1 kHz) är 1,4112 MHz. Detta mycket breda frekvensomfång kommer dock till ett pris: rena Delta-Sigma-signaler kvantiseras till 1 bit och har därför inte själva ett bra dynamiskt intervall. Därför måste Delta-Sigma-omvandlaren använda en process som kallas "Noice Shaping" (har ingen bra svensk översättning). Detta ökar det dynamiska intervallet inom användbart ljudområde (0-20kHz) för att därefter sakta minska över högre frekvenser. Resultatet är ett frekvenssvar som inte är platt. Det är denna Delta-Sigma-signalen, med sin Noice Shape, som kallas DSD.

Figuren nedan visar detta typiska beteende för DSD. I figuren har också lagts hur en PCM-signal uppträder, med olika sampling, som jämförelse:
dsd-1.jpg

 

Högre sampling
Jaha, det där är ju ingen vacker syn. :diss:

Som tur är kan man numera, med dagens snabba omvandlare, skjuta denna ”Noice-shaping”, eller snarare – vad denna ställer till med, framför sig, upp i frekvensområdet. 

I figuren nedan visas det typiska dynamiska intervallet för en DSD-signal som samplas vid 2,8224 MHz (enkel DSD), vid 5,66448 MHz (dubbel DSD) samt vid 11,2896 MHz (quad DSD). Det långsamt stigande ljudgolvet vid högre frekvenser följer i viss utsträckning vår hörselgräns för transienta signaler, som har visat sig vara hörbara upp till 100 kHz:
dsd-2.jpg

 

Det där såg ju genast mycket bättre ut. :)

Genom att fördubbla DSD-samplingen så flyttar vi ovan nämnda kompromiss från 20 kHz upp till cirka 40 kHz, långt över vårt standardvärde på 20 kHz. Med en tydlig förbättring från att dubblera samplingshastigheten, verkar det naturligt att göra en ytterligare fördubbling. Och som synes blir det då en ytterligare ökning av orört frekvensområde (fritt från ”Noice-shapingens” negativa effekter). Dagens moderna DACs har idag en limit på 512!  YES – det är kul att vara audiofil år 2017!:thumbsup:


Hur hög sample-rate ska man sträva efter?
När jag läser igenom ovanstående verkar det ju som svaret är givet – nu när även D/A-omvandlarna gott och väl klarar DSD256. Men sedan börjar jag undra – tar jag inte och skjuter över trädtopparna? 

Om jag tankar ner en DSD-fil från siter som t.ex. ”Native-DSD” eller ”High Definition Tape Transfer”, vilken dynamik och frekvensomfång har deras källa, masterbandet? 
Och om man skulle få för sig att överföra sina vinyl till DSD, vilken sampling ska jag då använda? Det här sistnämnda är bara en hypotetisk fråga – jag skulle aldrig kunna skiljas från mina vinyl, det är så mycket mer, nästan som en ritual, att lyssna på vinyl……..:closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att DSD 128 räcker men det är inget jag har provat eftersom min dac inte går högre. Jag går på de rekommendationer som jag läser i diverse blad och på hemsidor om vad de erfarit. Bra masterband har ca 60-65 dB dynamik med ett frekvensomfång på ca 25-30,000 Hz En skivspelare kan väl presetera uppemot 50,000 Hz om jag minns rätt. Om det i praktiken används är en annan femma.

 

Många av 50-talets mest klassiska jazzskivor på märken som Riverside och Contemporary hade ett frekvensomfång på 30-15,000 som de brukade skriva ut som t ex bilden visar (från Barney Kessels album "Let's Cook" på Contemporary). Hur bandet skiljer sig mot plattan är naturligtvis intressant.

 

Men ljudet från band har en annan parameter också som bidrar till den höga ljudkvaliteten. Exakt vad det är har jag lite svårare att reda ut. Min italienska kontakt tror att det handlar om att en bandspelare har bättre "crossover"-värden från den magnetiskt lagrade signalen till hörbart ljud. Men han betonar att det är mer en åsikt än fakta.

 

Ett problem som man bör vara varse om är att det kan ställa till lite problem med DSD 256 och uppåt. Jag kan ibland även höra det på DSD 128. Det kan uppstå lite "klick-ljud". Orsaken till det lär vara problem med klockning som kan uppstå vid väldigt höga mastringsfrekvenser. Den finns en del på nätet att läsa om detta men jag har ännu inte sett en ordentlig presentation om hur man löser detta och var felet ligger mer precist.

DSC_4392.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack @Bebop. Anledningen till att jag frågar är att det finns så otroligt mycket mer material utgivet på DSD128 (inte så konstigt:)). Det skulle vara synd att ignorera denna guldgruva enbart för att man stirrar sig blind på att det inte står DSD256.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Orsaken till det lär vara problem med klockning som kan uppstå vid väldigt höga mastringsfrekvenser. Den finns en del på nätet att läsa om detta men jag har ännu inte sett en ordentlig presentation om hur man löser detta och var felet ligger mer precist.

Det här har jag aldrig hört talas om, kan du hitta nån länk eller referens?

Jag vill hävda att det handlar till 100% om DACens USB mottagare, under förutsättning att allt annat är korrekt inställt. Min Chord Mojo gillar att införa några spontana dropouter varje låt när jag driver den med Raspberry Pi, men i princip aldrig om jag låter MacMini tillföra signalen. Problemet gäller enbart DSD och frekvenser på dropoutsen ökar med samplerate, alltså nånstans runt varannan minut med DSD64, varje minut med DSD128 och kanske två per minut med DSD256.

Om jag å andra sidan skickar samma material till Audiobyte Black Dragon har det hittils aldrig inträffat.. (Nu vill den bara ha DSD128 iofs) Vid närmare eftertanke har jag aldrig hört en dropout från min Moon 430 HAD heller, vid DSD64/128...

Link to comment
Share on other sites

Det är inga drop outs typ att det blir tyst. Det är bara en liten "plopp" som dyker upp då och då. Jag har bara hört det på DSD 128. Jag har också läst om folk som fått det på PCM 192 också. Här är några axplock.

https://yabb.jriver.com/interact/index.php/topic,113303.msg783366.html#msg783366

https://ifi-audio.com/audio_blog/pop-goes-dsd-why-does-this-happen/

https://www.stereo.net.au/forums/topic/99000-dsd-pops-ticks/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd att följa för den som jag avser att eventuellt satsa på att uppgradera min dac. DSD 128 eller 256 ja det är frågan? Om man som jag eftersträvar högsta möjliga och naturliga återgivning så verkar inte frågan så lätt besvarad. DSD 128 tillräckligt bra? DSD 256 avgörande bättre? Och utbudet av bra musik är naturligtvis det viktigaste och hur kan man veta på förhand vilka mastrar som ligger bakom och dess kvaliteter? Att det tydligen finns inbyggda felaktigheter som kan uppstå gör det inte lättare och begreppet "känt fel" dyker tydligen upp här liksom i andra digitala sammanhang. Så vad skall man satsa på? För och nackdelar?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för referenserna @Bebop, jag förstår vad du avser nu. Vad som avses i dessa fall är något annat än vad jag syftar på.

Att mixade spellistor (PCM och DSD) kan ge upphop till ”pop’s” då DACen skiftar mellan olika samplerates eller format har jag läst om men aldrig råkat ut för, trots en palett med olika uppspelare! Inte heller har jag hört någon glitch i uppspelning då volymnivån kan tänkas ligga på så exakt samma nivå att bitströmmen uteblir. (En effekt av att DSDformatet bygger på att 1:a sänds då signalen ökar och 0:a då den minskar, kraftigt förenklat)

 

Låt mig förklara bättre vad som sker med min Mojo. Det jag kallar för dropouts är alltså att signalen tappas och återuppstår igenefter en bråkdels sekund, oftas med någon sidoeffekt i form av mild knäpp eller dylikt. Det är så pass mjukt att man inte märker det om man inte lyssnar aktivt. Men, ni vet ju hur det är när man väl identifierat nåt som inte ska vara där? Man hör det allt för väl... (Jäkla OCD! :))

 

Jag har en tråd på Roon-forumet om just kombinationen Mojo och DSD och det är ganska många ägare som kommenterat om liknande problem, även Roon teamet har identifierat problemet. Och det gäller även andra Chord DACar...

Jag tycker mig kunna ana en koppling mellan trafik på trådlöst nätverk och förekomsten av dessa glitchar när jag kör Mojo, framför allt om jag har t.ex. iPad i närheten av Mojo (då den drivs av en Pi) men det är inte 100%igt...

 

Vad jag säger är att en välkonstruerad DAC med en bra mjukvara bakom absolut inte skall avge några artefakter som inte hör hemma i musiken, då är det något fel. Så är det för mig i samtliga fall utom då Mojo och Raspberry Pi kombineras.

Link to comment
Share on other sites

Det här med drop-outs var ju intressant. Jag har nämligen också råkat ut för detta. Det händer lite då och då, utan någon egentlig anledning. Jag har inget PCM-material blandat med DSD, utan kör enbart DSD256. Har inte testat om det blir nån skilnad med DSD128. Jag kör via min OPPO UDP-205, som ju är bestyckad med senaste A/D-varianten från ESS SABRE PRO: ES9038PRO 32-bit HyperStream. Dessa är specade upp till DSD512 (native mode).  Dessutom finns det ett program att tanka ner från OPPOs hemsida till datorn (min kör Windows 10, men det finns också för MAC), för att synka datorns USB-utgång mot OPPOns USB-DAC (USB 2.0-ingång). Allt borde borga för en perfekt överföring. Jag har en fundering om USB-kabeln i sig inte håller måttet.....

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker förstå vad "problemet" med DSD64 egentligen är. Du skriver @string att "Resultatet är ett frekvenssvar som inte är platt", men på vilket sätt påverkar det egentligen? När jag tittar i graferna så ser det ut som att problemet börjar på -140 dB vid 20kHz, vilket då inte borde vara något problem i realiteten, men jag missar säkert något fundamentalt !? :)

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det säkert de som innehar mycket bättre kunskap än jag, :unsure:,  men vad jag förstår så kommer ljud, toner, dist, mm. över 20kHz att även påverka det hörbara området. Det är därför som man alltid strävar efter så brett frekvensomfång som möjlig och så lite "skräp" som möjligt, även under och över det hörbara området.

 

Jag kommer säkert att få smäll på fingrarna av de som är bättre bevandrade i ämnet, så kommentera gärna med era kunskaper. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, string said:

Det här med drop-outs var ju intressant. Jag har nämligen också råkat ut för detta. Det händer lite då och då, utan någon egentlig anledning. Jag har inget PCM-material blandat med DSD, utan kör enbart DSD256. Har inte testat om det blir nån skilnad med DSD128. Jag kör via min OPPO UDP-205, som ju är bestyckad med senaste A/D-varianten från ESS SABRE PRO: ES9038PRO 32-bit HyperStream. Dessa är specade upp till DSD512 (native mode).  Dessutom finns det ett program att tanka ner från OPPOs hemsida till datorn (min kör Windows 10, men det finns också för MAC), för att synka datorns USB-utgång mot OPPOns USB-DAC (USB 2.0-ingång). Allt borde borga för en perfekt överföring. Jag har en fundering om USB-kabeln i sig inte håller måttet.....

Jag vet inte om detta är två helt skilda problem: drop-outs som jag och @AlfaGTV råkar ut för och de "plopp" som @Bebop skriver om. Enerverande är det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Taxmannen said:

Jag försöker förstå vad "problemet" med DSD64 egentligen är.

Frågan är relevant.

Det som visas i @strings bilder är brusnivå.

 

Rent formatmässigt känns det som att DSD64 är fullgott ur den aspekten. Men det kan ju finnas andra aspekter som både är positiva och negativa; jitter, risk för dropouts, framtidssäkring osv.

Link to comment
Share on other sites

Jim Lesurf på HIFI News hade en artikel en gång om DSD kontra högupplöst PCM. Han tyckte båda lät bra men föredrog ändå DSD. Han försökte sig också på en teori varför. Hans antagande att det beror på bruset på PCM som även om det är lågt, samsas med ljudet inom det hörbara frekvensomfånget och där det är som högst inom samma område som våra öron är som mest känsliga. Även om bruset i sig inte hörs menar han att det kan bidra till något som får oönskad effekt på ljudet. I DSD's "flyttas" ju bruset ut i frekvensomfånget över 20 kHz och filtreras sedan bort. Där finns ju normalt ingen musik och han menar då att det inte ger den negativa impakt som "pcm-bruset" kan skapa. Han betonade dock att detta är hans teori utan bevis för om den håller.

 

Link to comment
Share on other sites

Tankade ner några testfiler från DSD Native i DSD 64 som lät vädigt bra. Spelade via Oppo 105 som DA då Oppon inte skickade formatet vidare till Chord 2 Qute via coax. Det var så bra att jag beställde två album,  bla Jazz at the Pawnshop som jag har några varianter av. Ska bli kul att jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Det är en intressant diskussion och jag har precis fått hem en liten apparat att labba med så jag kanske kan komma med någon egen information så småningom men medan jag letade apparater har jag också letat efter info om DSD. Den här sidan tycker jag innehåller en del intressant:

 

PCM vs DSD

 

Min egen känsla av både PCM 16/44.1 och DSD64 är att de förmodligen är bra nog i de flesta fall men det är lite synd att tidens databehandlingskapacitet begränsade dem en aning så att de bara blev "nästan perfekta". Att det låter förskräckligt dåligt om många digitala produktioner har mindre med formaten är handhavande att göra men formatdiskussionen är ändå intressant.

 

Begränsningarna som i någon mån inverkar menligt på ljudet är i fallet PCM 16/44.1 den begränsade plats för filtrering som finns mellan översta hörbara frekvensen och speglingsprodukterna på andra sidan 22.05 kHz. Med större plats hade enklare filter (som kanske är mer öronvänliga) kunnat användas. Några fler bitar än 16 hade nog inte skadat heller. 24/96 tror jag är tillräckligt bra för konsumentledet med rätt handhavande och filter.

 

Begränsningen för DSD64 är också den begänsade plats för filter som finns strax ovanför den översta hörbara frekvensen. Bruset tilltar redan strax under 20 kHz enligt de mätningar jag sett och om man kan flytta upp den brytpunkten en bit borde det vara enklare att göra öronvänliga filter. Bruset över 20 kHz är inte hörbart (för de flesta) men kan påverka efterkommande kretsar i viss mån så det är nog bra att hålla ned det. När jag labbade med SACD och mindre branta filter var det stor skillnad på olika försteg som hanterade det ultrasoniska bruset olika bra. DSD128 tror jag är tillräckligt bra för konsumentledet.

 

Med detta sagt skadar det säkert inte att ta i lite extra om man har möjlighet.

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, MatsT said:

. DSD128 tror jag är tillräckligt bra för konsumentledet.

 

Med detta sagt skadar det säkert inte att ta i lite extra om man har möjlighet.

 

Tycks som det inte finns någon bestämd allmän uppfattning rörande vad som är tillräckligt bra 64, 128 eller 256? I vart fall verkar det som DSD 256 har en ordentlig marginal om man vill framtidssäkra sig, men 128? Kanske fullt tillräckligt idag, men sen? Tekniken är intressant men det ljudmässiga resultatet är viktigare. Kan det vara möjligt att lyssningsvis skilja dem åt?

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du kommer vare sig erhålla eller hitta ett klart svar på din fråga @calm, det finns för många okända faktorer som spelar in i form av innehållet, DACens filtrering och signalbehandling etc.

 

Med det sagt upplever i alla fall inte jag några tydliga skillnader med material i DSD64 upp till 256. Formatet i sig möter upp kraven oavsett.

Däremot blir ditt val enklare om du ser dig införskaffa DSD128 material, då är det där jag skulle lägga ribban iaf.

 

Link to comment
Share on other sites

Den huvudsakliga ljudförbättringen ligger i själva mastern, tror jag. Ta Muddy Waters "Folksinger" tex som jag har i redbook, den är helt fantastisk.

DSD-native music är ju måna om en direkt överföring från mastern och det låter väldigt bra, organiskt och dynamiskt. Skulle vara intressant att jämföra DSD 64 med en kopia av samma master i redbook. Men är DSD-native och andra som kör direkt från master till DSD enda vägen att komma över bra inspelningar digitalt så är det vägen att gå.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker följande artikel också väcker en del funderingar: http://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/

 

OBS! Avsändaren tillverkar och säljer dacar men artikeln är ändå intressant och tankeväckande, tycker jag. Om arbetet är rätt utfört med hög kvalitet och omsorg och jag som konsument har en bra "set up" så räcker det förmodligen med vinyl/cd. Är vi eller tror vi att är riktiga audiofiler eller är vi helt helt enkelt "screwd up" av marknadens aktörer? Ibland undrar jag. :39: Något för filosofiska rummet...:26:

Link to comment
Share on other sites

 

4 hours ago, MatsT said:

Det är en intressant diskussion och jag har precis fått hem en liten apparat att labba med så jag kanske kan komma med någon egen information så småningom men medan jag letade apparater har jag också letat efter info om DSD. Den här sidan tycker jag innehåller en del intressant:

 

PCM vs DSD

 

Min egen känsla av både PCM 16/44.1 och DSD64 är att de förmodligen är bra nog i de flesta fall men det är lite synd att tidens databehandlingskapacitet begränsade dem en aning så att de bara blev "nästan perfekta". Att det låter förskräckligt dåligt om många digitala produktioner har mindre med formaten är handhavande att göra men formatdiskussionen är ändå intressant.

 

Begränsningarna som i någon mån inverkar menligt på ljudet är i fallet PCM 16/44.1 den begränsade plats för filtrering som finns mellan översta hörbara frekvensen och speglingsprodukterna på andra sidan 22.05 kHz. Med större plats hade enklare filter (som kanske är mer öronvänliga) kunnat användas. Några fler bitar än 16 hade nog inte skadat heller. 24/96 tror jag är tillräckligt bra för konsumentledet med rätt handhavande och filter.

 

Begränsningen för DSD64 är också den begänsade plats för filter som finns strax ovanför den översta hörbara frekvensen. Bruset tilltar redan strax under 20 kHz enligt de mätningar jag sett och om man kan flytta upp den brytpunkten en bit borde det vara enklare att göra öronvänliga filter. Bruset över 20 kHz är inte hörbart (för de flesta) men kan påverka efterkommande kretsar i viss mån så det är nog bra att hålla ned det. När jag labbade med SACD och mindre branta filter var det stor skillnad på olika försteg som hanterade det ultrasoniska bruset olika bra. DSD128 tror jag är tillräckligt bra för konsumentledet.

 

Med detta sagt skadar det säkert inte att ta i lite extra om man har möjlighet.

 

 

Det skall bli intressant att höra vad du kommer fram till! Allt oftare numera vågar jag inte riktigt lita på vad jag själv hör (eller tror mig höra). Det jag kan konstatera så här långt är att jag i vart fall inte med säkerhet kan höra någon skillnad på inspelningar jag gjort i DSD128 och PCM 192/24.

 

Skulle inte förvåna mig om vi i själva verket faktiskt är "screwed up" som Bebop är inne på :o 

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

Är vi eller tror vi att är riktiga audiofiler eller är vi helt helt enkelt "screwd up" av marknadens aktörer? Ibland undrar jag.

 

Jag kan bara tala för mig själv och jag är det ena men inte det andra. ;)

 

Vi är nog överens om att det pratas onödigt mycket format och teknik när det finns annat som kan påverka mer men samtidigt är diskussionerna ganska roliga. Mitt främsta argument för användning av DSD för överföring av analoga masters är att det är svårare att förstöra men jag förstår studiotekniker som inte vill beblanda sig med DSD eftersom det är "svårproducerat".

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

 

 

Det skall bli intressant att höra vad du kommer fram till! Allt oftare numera vågar jag inte riktigt lita på vad jag själv hör (eller tror mig höra). Det jag kan konstatera så här långt är att jag i vart fall inte med säkerhet kan höra någon skillnad på inspelningar jag gjort i DSD128 och PCM 192/24.

 

Skulle inte förvåna mig om vi i själva verket faktiskt är "screwed up" som Bebop är inne på :o 

 

Är av samma uppfattning. Kan inte heller med säkerhet säga att den ena är bättre än det andra. På ett grannforum finns det en hel del information om att DSD t.o.m. är sämre än PCM men att skillnaderna inte är hörbara (bl.a. sämre upplösning vid höga frekvenser om jag minns rätt). Själv vet jag inte. Tror dock att hantverket bakom inspelning, mastring m.m. är viktigare än formatet i sig. Kanske är det så att DSD lät så bra hos Stylus beror på ett förbaskat bra hantverk? Lite "screwed up" är nog marknaden, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, sprudel said:

Haha!

Nu har jag spelat Jazz at the Pawnshop, och lite annat från DSD-Native music i DSD-64!

Jag behöver ingen vinylspelare.:)

 

Men då blir ju jag nyfiken, är det samma material du har skaffat, som ligger på min SACD med Jazz at the Pawnshop? (Och även på min hårddisk eftersom jag rippat den)

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Men då blir ju jag nyfiken, är det samma material du har skaffat, som ligger på min SACD med Jazz at the Pawnshop? (Och även på min hårddisk eftersom jag rippat den)

Det vet jag ju inte.:)

Hämtade den från DSD-Native music och det är stor skillnad mot min upplaga i 24/96. Två helt olika upplevelser, nu är jag där!!

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, sprudel said:

Det vet jag ju inte.:)

Såklart! :D

 

Jag var nyfiken på om nån kände till varifrån SACD-utgåvan kom ifrån ursprungligen, och givetvis om det nämnts något i din nedladdning? Min SACD är där den bör vara, nedpackad tillsammans med några hundra andra CD i någon av flyttkartongerna i förrådet... :black:

 

 

9 hours ago, Ampalang said:

Den på NativeDSD är från analog master.

Hmmm, det borde väl rimligen de alla vara? ;) Men jag förstår vad de avser.

 

Fanns inte denna på alla möjliga format, även masterbandskopia och någon super-extra-special-vinyl också?

 

Ser nu på Native DsD att det är väl beskrivet hur man överfört detta;

Mastering Engineer:

Analog to High Definition DSD & DXD Digital Transfers – 
René Laflamme, V.P. Engineering at 2xHD 
2xHD

Executive Producer: André Perry

For the 2xHD transfer of this recording, the original 1/4”, 15 ips CCIR master tape was played on a NAGRA IV-S Tape recorder – the same model as used in the original recording – with a pair of Dolby 361, using a hi-end tube pre-amplifier with OCC silver clables. We did an analog transfer for each HiRez sampling and A & B comparisons were made with both the original LP, using the Kronos turntable, as well as the best available CD, using the Nagra HD Dac and dCS Vivaldi DAC, throughout the process. 

64fs DSD was done using dCS 905 and dCS Vivaldi clock 
DXD 352.8kHz was done using dCS 905 and dCS Vivaldi clock 
128fs DSD was done using Ayre QA9pro

 

Mastering Equipment:2xHD Mastering

Producer:Jacob Boethius

Recording Engineer:Gert Palmcrantz

Recording location:Jazzpuben Stempen(Pawnshop) Stockholm, Sweden

Recording Type & Bit Rate:Analog to DSD256

 

This album was recorded to Analog tape. It was then transferred to the DSD bit rate indicated above.

Edited by AlfaGTV
Ytterligare info
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, sprudel said:

Nu har jag spelat Jazz at the Pawnshop, och lite annat från DSD-Native music i DSD-64!

Jag behöver ingen vinylspelare.:)

 

Intressant men fortfarande finns det väldigt mycket vinyler därute som inte finns som bra digital utgivning så jag är inte säker på att vinylspelandet upphör. Det är förstås en helt annan sak att börja om från noll med vinylspelning än att bara fortsätta i gamla hjulspår med gammal samling som kontinuerligt uppdateras.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

 

Spännande. Fick du möjlighet att spela en vinylskiva så att du är helt säker på din sak :D

 

Nej, det har jag inte gjort. Men vinylen har sina pros & cons och formatet är inte felfritt på något sätt. Kan du få samma master eller tom bättre på en digital utgåva är utgången given.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...