Jump to content

Strömlist


figge

Recommended Posts

51 minutes ago, Vox said:

 

När någon inte vill visa innehållet för oss konsumenter blir jag mycket misstänksam. 

 

Jo visst, men samtidigt kan har förstå att man vill hålla smarta lösningar så hemligt det går.  Vilket det handlar om här vet jag inte. Det jag vet är att PAD AC Extension LE är bland de bästa strömrenare jag testat och jag har testat en hel del. Så något i den är verkligen bra.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så ser jag ju kontakter som kanske viktigare än kablar många gånger. Men betala 70' papp för en nätlist om det inte gör något extra dvs. ingen filtrering eller nåt så, har jag extremt svårt att motivera dom pengarna. Jobbar på en firma som sysslar med medicinsk elektronik och man får väldigt mycket för dom pengarna även om man jobbar med hospital-grade eller milspec. Och vikt är inte så dyrt om det inte är ett fräst aluminiumblock man använder.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Harryup said:

Personligen så ser jag ju kontakter som kanske viktigare än kablar många gånger. Men betala 70' papp för en nätlist om det inte gör något extra dvs. ingen filtrering eller nåt så, har jag extremt svårt att motivera dom pengarna. Jobbar på en firma som sysslar med medicinsk elektronik och man får väldigt mycket för dom pengarna även om man jobbar med hospital-grade eller milspec. Och vikt är inte så dyrt om det inte är ett fräst aluminiumblock man använder.

 

/Harryup

 Finns det något där hos er som vi skulle kunna använda till vår hobby?

Link to comment
Share on other sites

Nej, men man kan väl säga att utveckla elektronik på en firma som uppfyller ISO-13485 för aktiva implantat skiljer sig en hel del ifrån vanligt utvecklingsarbete. Här lämnas inget utrymme till tyckande utan allt som man kommer fram till skall vara upprepningsbart till förbannelse samt att man får betala för annonserade och oannonserade audit som kollar att man verkligen hela tiden följer en oändlig mängd av regler. Allt man gör dokumenteras hela tiden.

Eller ifs, det skulle kunna vara labbaggregaten. Har själv kört labbaggregat till olika stereodelar hemma till mycket humana priser. 

https://www.elfa.se/sv/maetteknik/baenknaetaggregat-kaellor-och-belastningar/naetaggregat-av-bordsmodell/c/cat-DNAV_PL_140102

Här finns ett gäng man kan använda. Vi använder bara krönta sådana som lämnas in för kontroll lite då och då. Och även de kan behöva justeras över tid.

Men faktum är att flera av oss har hifi eller hembio som hobby och då och då talas det om att vi kanske skulle göra något utifrån samma utvecklings och kvalitets-system som används i jobbet. Just nu så ser det inte ut att bli snart.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Harryup said:

Nej, men man kan väl säga att utveckla elektronik på en firma som uppfyller ISO-13485 för aktiva implantat skiljer sig en hel del ifrån vanligt utvecklingsarbete. Här lämnas inget utrymme till tyckande utan allt som man kommer fram till skall vara upprepningsbart till förbannelse samt att man får betala för annonserade och oannonserade audit som kollar att man verkligen hela tiden följer en oändlig mängd av regler. Allt man gör dokumenteras hela tiden.

Eller ifs, det skulle kunna vara labbaggregaten. Har själv kört labbaggregat till olika stereodelar hemma till mycket humana priser. 

https://www.elfa.se/sv/maetteknik/baenknaetaggregat-kaellor-och-belastningar/naetaggregat-av-bordsmodell/c/cat-DNAV_PL_140102

Här finns ett gäng man kan använda. Vi använder bara krönta sådana som lämnas in för kontroll lite då och då. Och även de kan behöva justeras över tid.

Men faktum är att flera av oss har hifi eller hembio som hobby och då och då talas det om att vi kanske skulle göra något utifrån samma utvecklings och kvalitets-system som används i jobbet. Just nu så ser det inte ut att bli snart.

 

/Harryup

Kan instämma i detta. I samband med att jag gjorde om min motorstyrning till Clearaudion, som också hade vissa problem med brum och spänningsvariationer, köpte jag ett hospital-grade stabiliserat nätaggregat på Elfa som inte alls kostade så mycket. Det löste problemet. Så allt kostar inte på hifi-nivå.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde igår ihop min DC-fälla och kopplade före min strömfördelare till steroanläggningen. Det gjorde en mycket tydlig förbättring av morrandet från Karan-stegets stora toroider! I den nya lägenheten har jag mycket DC på elnätet, eller kanske snarare ofta. Det har varit ett hörbart problem i tid och otid, inte bara när gumman blåser håret! :D

Nu var gårdagskvällen inte något tillfälle då jag upplevde oljud från steget, men oavsett detta så kunde jag konstatera nånstans mellan 10 och 20mV över DC-fällan, lite pulserande. Eldprovet kom senare när hårblåsen gick igång! Tidigare har Karan nästan sladdat omkring på egen hand och vibrerat både högt och tydligt när hårblåsen skjutit tillbaka en DC komponent på elnätet.

Nu var den nästan helt tyst och inte alls störande. När hårblåsen snurrade mätte jag upp nästan 400mV över DC-fällan!

 

Och faktum är att jag upplever en ganska tydlig förbättring av totalljudet efter fällans inträde? Det kan givetvis bero på att jag gick ifrån en 5m standard apparatsladd från ett alternativt uttag (med mindre förekommande DC) till det närmaste uttaget med en knapp meter skärmad Supra med vettiga kontakter.

 

Men för några hundralappar skänkte den mig en härlig sinnesro, och ett förbättrat totalljud!

Det var för övrigt en DCT02 från Sjöström Audio, bara PCB, och komponenter från Elfa.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Det är klart att man kan punktmarkera. Det gör jag själv med en mindre isolationstrafo till hårddisk, dator och gränssnitt då jag hade problem med en jordslinga. Men, våra transientstinna effektsteg ställer helt andra krav än medicinsk elektronik.

 

Mer förvirrande eller från klarhet till klarhet.... det är inte bara Jim Aud som säger att våra elektriska apparater returnerar skräp till varandra. Det vore intressant veta hur stor andel skräp våra hifi-apparater spiller över till varandra i förhållande till det som kommer in via elnätet. Jag har tidigare förklarat att Extension LE är helt passiv men den tar bort DC, övertoner, EMI, RFI osv. och isolerar dessutom var och en av våra apparater så att de inte spiller över skräp till varandra.

 

Kenneth

 

 

 5a2bce7659bfc_ACBox.thumb.jpg.f05fd1a513d5219178045d016c6f434a.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Vox said:

Nej, seriekopplade.  Tar du bort en förbindning tappar du de efterföljande.  Det gör du inte om de är parallellkopplade. 

 

Hade det varit seriekopplat hade du inte kunnat använda listen som tänkt. 

Dock är det byglat från varje pol. Svart till svart, till svart, till..... och vit till vit, o.s.v. 

Kan rita en bild på vad som hade varit serie om du vill.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Vox said:

Byglingen gör att funktionen blir som en seriekoppling.  Tappar du en bygling tappar du efterföljande uttag. 

Vid en riktigt utförd parallellkoppling tappar du inte efterföljande uttag. 

 

Funktionen är fortfarande pararellkopplad, men jag förstår vad du vill ha sagt. 

 

Ingen större skillnad tekniskt att ha det såhär jämfört med att dra allt till en plint. Möjligen att man kan minska störningar mellan apparaterna än mer genom att inte dioderna (eller vad det är) är i serie.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kenneth said:

Det är klart att man kan punktmarkera. Det gör jag själv med en mindre isolationstrafo till hårddisk, dator och gränssnitt då jag hade problem med en jordslinga. Men, våra transientstinna effektsteg ställer helt andra krav än medicinsk elektronik.

 

Mer förvirrande eller från klarhet till klarhet.... det är inte bara Jim Aud som säger att våra elektriska apparater returnerar skräp till varandra. Det vore intressant veta hur stor andel skräp våra hifi-apparater spiller över till varandra i förhållande till det som kommer in via elnätet. Jag har tidigare förklarat att Extension LE är helt passiv men den tar bort DC, övertoner, EMI, RFI osv. och isolerar dessutom var och en av våra apparater så att de inte spiller över skräp till varandra.

 

Kenneth

 

 

 5a2bce7659bfc_ACBox.thumb.jpg.f05fd1a513d5219178045d016c6f434a.jpg

 

 

 

Spännande info och kul att se bilden. Ser oroande tom ut... :blush

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, kenneth said:

Jag har tidigare förklarat att Extension LE är helt passiv men den tar bort DC, övertoner, EMI, RFI osv. och isolerar dessutom var och en av våra apparater så att de inte spiller över skräp till varandra.

 

Jag är intresserad av vad i den som stoppar DC spänning då de behövs två kondensatorer modell större och en likriktarbrygga för att ta hand om DC på AC nätet. Ser inte ut att vara något sådant?

 

Sen har ju alla tillverkare sina idéer och vad som är rätt eller fel och vad som fungerar i respektive system är nog svårt att sia om. Jag har själv valt en helt filter lös stjärnjordad list ifrån Ansuz som jag upplevde var en förbättring än den filter bestyckade Isotek jag hade innan.

 

Beklädnaden på chassit ser ut att vara något liknande Sotm använder i vissa av sina produkter.

 

https://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/eabs-200/

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kenneth said:

Det är klart att man kan punktmarkera. Det gör jag själv med en mindre isolationstrafo till hårddisk, dator och gränssnitt då jag hade problem med en jordslinga. Men, våra transientstinna effektsteg ställer helt andra krav än medicinsk elektronik.

 

Mer förvirrande eller från klarhet till klarhet.... det är inte bara Jim Aud som säger att våra elektriska apparater returnerar skräp till varandra. Det vore intressant veta hur stor andel skräp våra hifi-apparater spiller över till varandra i förhållande till det som kommer in via elnätet. Jag har tidigare förklarat att Extension LE är helt passiv men den tar bort DC, övertoner, EMI, RFI osv. och isolerar dessutom var och en av våra apparater så att de inte spiller över skräp till varandra.

 

Kenneth

 

 

 5a2bce7659bfc_ACBox.thumb.jpg.f05fd1a513d5219178045d016c6f434a.jpg

 

 

Skulle vara intressant att veta vad som döljer sig i resonans tuberna, men det är väl där själva hemligheten ligger  antar jag?

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, octavia rs said:

 

Jag är intresserad av vad i den som stoppar DC spänning då de behövs två kondensatorer modell större och en likriktarbrygga för att ta hand om DC på AC nätet. Ser inte ut att vara något sådant?

 

Sen har ju alla tillverkare sina idéer och vad som är rätt eller fel och vad som fungerar i respektive system är nog svårt att sia om. Jag har själv valt en helt filter lös stjärnjordad list ifrån Ansuz som jag upplevde var en förbättring än de filter bestyckade Isotek jag hade innan.

 

Beklädnaden på chassit ser ut att vara något liknande Sotm använder i vissa av sina produkter.

 

https://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/eabs-200/

 

Länken funkar inte för mig.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-08 at 11:17, AlfaGTV said:

Jag byggde igår ihop min DC-fälla och kopplade före min strömfördelare till steroanläggningen. Det gjorde en mycket tydlig förbättring av morrandet från Karan-stegets stora toroider! I den nya lägenheten har jag mycket DC på elnätet, eller kanske snarare ofta. Det har varit ett hörbart problem i tid och otid, inte bara när gumman blåser håret! :D

Nu var gårdagskvällen inte något tillfälle då jag upplevde oljud från steget, men oavsett detta så kunde jag konstatera nånstans mellan 10 och 20mV över DC-fällan, lite pulserande.

 

Intressant läsning. 

 

Jag upplever inget brum ifrån de dubbla toroiderna i mitt TAD steg men de sitter ju iofs infällda i ett stort aluminiumblock så de märks kanske inte lika mycket om där nu är någon DC på min matning vill säga?

 

Mäter du DC spänningen över filtret med en vanlig multimeter?

 

Får kanske låna sambons hårfön och testa vad resultatet blir :)

 

Jag vet att Morello använder ett DC filter i sina steg som han beskrev i tråden om Supra filtret. Jag kommer eventuellt prova det om jag finner att det kan behövs. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, octavia rs said:

Mäter du DC spänningen över filtret med en vanlig multimeter?

 

Japp, jag tolkar beskrivningarna som att ev förskjuten nollpunkt på växelspänningen att lagras över kondingarna som mätbar likspänning.

 

Det är förmodligen ett större problem i flerbostadshus och som jag beskrev, mycket mera påtagligt i nya lägenheten.

Hursom upplever jag i alla fall även ett förbättrad ljud i högtalarna. Inte bara ett mekaniskt tyst slutsteg! :)

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Japp, jag tolkar beskrivningarna som att ev förskjuten nollpunkt på växelspänningen att lagras över kondingarna som mätbar likspänning.

 

Det är förmodligen ett större problem i flerbostadshus och som jag beskrev, mycket mera påtagligt i nya lägenheten.

Hursom upplever jag i alla fall även ett förbättrad ljud i högtalarna. Inte bara ett mekaniskt tyst slutsteg! :)

 

Bra ström är bra! :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...