Jump to content

Strömlist


figge

Recommended Posts

Purist Audio Design  AC Extensoin LE är att betrakta som en mycket bra strömlist. Inga filter alls. En av de bästa nätdistributörer jag testat. I mitt system var den bättre än nästan dubbelt så kostsamma IsoTech Super Titan. Jag fick en ökad organisk känsla i musiken över lag bättre separation komplexa partier och bättre microdetaljer. Jag upplevde helt oväntat att den gjorde musiken härligare att lyssna till. Ingen upplevd dynamikbegränsning för mig. Jag är mycket nöjd med denna strömlist.

Den ha sex uttag.

 

_49U0996.jpg

 

_49U0998.jpg

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Apexorca said:

Purist Audio Design  AC Extensoin LE är att betrakta som en mycket bra strömlist. Inga filter alls. En av de bästa nätdistributörer jag testat. I mitt system var den bättre än nästan dubbelt så kostsamma IsoTech Super Titan. Jag fick en ökad organisk känsla i musiken över lag bättre separation komplexa partier och bättre microdetaljer. Jag upplevde helt oväntat att den gjorde musiken härligare att lyssna till. Ingen upplevd dynamikbegränsning för mig. Jag är mycket nöjd med denna strömlist.

Den ha sex uttag.

 

_49U0996.jpg

 

_49U0998.jpg

70000:- känns väl inte riktigt aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Filter eller inte filter är mer en fråga om att isolera ingående produkter i systemet att störa sinsemellan och givetvis mot störningar från nätet. Gemensam jord eller sk. stjärnjord är bra för att undvika brum som kan uppstå då olika potentialer i systemet kan leda till ogynnsamma jordströmmar.

För ett antal år sedan var en representant från Hydra med på Gbg:s mässan och beskrev hur störningar från digitala produkter och slutstegens transformatorer kan generera brum internt och annan störning från digitalprodukt. Jag tror att man kan hitta en del nyttig information i artikeln "Det smutsiga nätet" och Peo är nog den som kan detta bäst.

Har själv både Nordost Thor, Qbase och Gigawatt strömlist. Som gör lite olika saker.

En viktig aspekt i sammanhanget, oavsett vad man väljer, är att ha koll på hur fasen och nollan ligger i systemet. Finns instrument som man kanske kan få låna hos sin hifi-handlare. Man kan ganska enkelt mäta detta med en vanlig multimeter med ohmmätning. Med nätkabeln uttagen från nätet mäter man motståndet mellan nollan och jord och det andra stiftet blir då ledare som skall sättas i vägguttagets motsvarande som mäts med en vanlig nätprovare. Sedan märker man upp ledare i vägguttag och motsvarande i nätkabeln med t.ex. lite nagellack.Då ansluter man alltid rätt i fortsättningen. Detta gäller naturligtvis oavsett om det är en enkel nätlist eller mer avancerad strömrenare.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, figge said:

Efter demon på Perfect Sense med Ansuz så känns inte Supra så aktuellt.

Ja i den jämförelsen står nog Supra sig slätt, förstår jag. Men någon budget var inte satt så mitt förslag var väl att betrakta som bra men billigt för pengarna.:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, figge said:

70000:- känns väl inte riktigt aktuellt.

 

Om det är aktuellt kan jag inte riktigt svara på. Jag uppfattade inte att den inte skulle vara aktuell som frågan ställdes. Jag visste inte vad som var aktuellt för dig. Det var bara ett tips på en strömprodukt som fungerar som en strömlist med 6 uttag som jag vet är bra och som slår många andra strömprodukter, strömrenare mm, eftersom frågan ställdes.

Den var mycket lägra prissatt för något år sedan. Det är mycket pengar, men den gör fortfarande stor nytta.

Det finns många mycket bra strömprodukter i den prisklassen och långt uppåt också.Men inget i närheten neråt i pris vad jag erfarit. Den är konstigt nog prisvärd.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

 

Om det är aktuellt kan jag inte riktigt svara på. Jag uppfattade inte att den inte skulle vara aktuell som frågan ställdes. Jag visste inte vad som var aktuellt för dig. Det var bara ett tips på en strömprodukt som fungerar som en strömlist med 6 uttag som jag vet är bra och som slår många andra strömprodukter, strömrenare mm, eftersom frågan ställdes.

Den var mycket lägra prissatt för något år sedan. Det är mycket pengar, men den gör fortfarande stor nytta.

Det finns många mycket bra strömprodukter i den prisklassen och långt uppåt också.Men inget i närheten neråt i pris vad jag erfarit. Den är konstigt nog prisvärd.

Hej Apex

Det var nog mer i min tanke och jag var väldigt oklar i min frågeställning och angav inget om prisläge.

Så jag får ta på mig det.:blush

Tror säkert att det är en bra produkt. Det är väl som alltid att det måste prövas i det egna systemet för att kunna veta om det har någon effekt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Taxmannen said:

Jag har lyssnat på ett par välljudande anläggningar som fick sin matning via Oyiades strömlister. Bild lånad från Akkelis.

 

102922698-origpic-a589cc.jpg.6b86732f646cf17fcde59ef8a43cc4b7.jpg

 

https://www.akkelisaudio.com/kablar/oyaide-kablar/mts-natlist-med-4-eller-6-uttag.html

 

 

Grym list i basic-utförande. Inget annat än just rejäl strömfördelare av högsta division.

Link to comment
Share on other sites

On 12/3/2017 at 20:12, magnuskan said:

Jag väntar min beställning av en Torus http://acshop.audioconcept.se/product/torus-power-tot-max-ce/

 

Någon som känner till detta märke och hur de fungerar.  Ska vara en stor isoleringstransformator utan filter vad jag förstår.

 

Fick leverans idag av denna burk. Huh den väger 23 kg så det var ganska svårt att baxa in den i racket och montera alla kontakter på 

baksidan. De har fasat av baksidan så den lutar ett antal grader kanske för att göra det lättare att komma åt?

 

De första timman var väl ingen egentlig höjdare, men nu efter ca 7 timmar har den börjat låta riktigt bra.

 

Det man slås av är hur svart bakgrunden är och att högtalarna nu inte alls låter som små stativare med 5 tums baselement utan som en

betydligt större högtalare.

 

Ska bli kul det här, var nog ett av mina bästa Hifi köp någonsin.

 

MVH Magnus

 

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, magnuskan said:

 

Fick leverans idag av denna burk. Huh den väger 23 kg så det var ganska svårt att baxa in den i racket och montera alla kontakter på 

baksidan. De har fasat av baksidan så den lutar ett antal grader kanske för att göra det lättare att komma åt?

 

För tydlighetens skull så är detta ingen "strömlist", utan denna tillhör en annan kategori av produkter.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perfect sense said:

 

För tydlighetens skull så är detta ingen "strömlist", utan denna tillhör en annan kategori av produkter.

 

Du har rätt Marcus ! Det är ingen traditionell  "strömlist" eller grenuttag. Var inte min mening att förvilla någon.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, magnuskan said:

 

Du har rätt Marcus ! Det är ingen traditionell  "strömlist" eller grenuttag. Var inte min mening att förvilla någon.

 

 

...och det var inte min mening att låta som en viktigpetter :).

Min poäng och mitt budskap var egentligen att det finns flera olika typer av produkter inom denna kategori, och att tillverkarna erbjuder skilda lösningar; helt passiva strömfördelare (Supra, Ansuz m.fl.), passiva strömfilter (Isotek, Audience m.fl.), aktiva regenererande enheter (PS Audio) och de med isolationstrafo (Torus m.fl.). Alla fyller sin funktion, dock olika väl beroende på omständigheterna i det egna systemet, dess komponenter och vad man ytterst vill åstadkomma. Att låna hem och lyssna är som så ofta den klokaste vägen framåt.

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perfect sense said:

 

...och det var inte min mening att låta som en viktigpetter :).

Min poäng och mitt budskap var egentligen att det finns flera olika typer av produkter inom denna kategori, och att tillverkarna erbjuder skilda lösningar; helt passiva strömfördelare (Supra, Ansuz m.fl.), passiva strömfilter (Isotek, Audience m.fl.), aktiva regenererande enheter (PS Audio) och de med isolationstrafo (Torus m.fl.). Alla fyller sin funktion, dock olika väl beroende på omständigheterna i det egna systemet, dess komponenter och vad man ytterst vill åstadkomma. Att låna hem och lyssna är som så ofta den klokaste vägen framåt.

/ Marcus

 Vet du till vilken kategori Purist Audio Ac Extension LE hör?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, figge said:

Ingen som öppnat och tittat inuti?

 

Det sägs att PAD vill hålla det hemligt eftersom de har någon speciallösning. Vad det nu skulle vara. 

Därför kommer man inte in i lådan utan att göra sönder den eller ha PAD's specialredskap. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Apexorca said:

 

Det sägs att PAD vill hålla det hemligt eftersom de har någon speciallösning. Vad det nu skulle vara. 

Därför kommer man inte in i lådan utan att göra sönder den eller ha PAD's specialredskap. 

 

När någon inte vill visa innehållet för oss konsumenter blir jag mycket misstänksam. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...