Jump to content

Musikvariation i New York


lemanfan

Recommended Posts

Jag var nyligen i New York City, för den örtonde gången i ordningen.  Denna gång låg visst fokus på musik och teater, och jag lyckats bese detta: 

 

Först till Greenwich Village och prova på Terra Blues Club, vilket var en ny upplevelse för mig.  Första kvällen såg jag där The Crimson Ragdolls, fyra tjejer som gör egna tolkningar musik av mycket blandat slag - jag har tidigare sett bassisten och sångerskan Joanna Sternberg spela ensam men nu var det hela bandet och det var en fantastisk blandning av bra musik med riktigt bra framförande.  Att lokalen och stämningen höjde det hela, liksom fantastiskt trevlig barpersonal gjorde ju inte saken sämre.  Det är lite speciellt med musik som är så intim att man viskar till barpersonalen när man beställer nästa dricka, trots elförstärkning på scenen och att jag satt i bakre änden av lokalen.  

 

http://www.terrablues.com/

https://www.facebook.com/joanna.sternberg/

 

Senare samma kväll efter en teaterföreställning vid Times Square så såg jag en person som släpade en kontrabas ur en tunnelbaneuppgång - och jodå, det var Joanna så vi språkade lite och jag fick chansen att tacka för konserten. 

 

Sen en ett besök till Weill Recital Hall i Carnegie Hall, där Kimiko Ishizaka framförde sin tolkning av Bachs "Die Kunst der Fuge".  Detta var resultatet av några års Bach-studier, och med en nyligen inspelad skiva i ryggen av samma stycke var det nu dags att stå på scenen.  Lokalen är inte den största i Carnegie Hall, men fantastiskt vacker och med en stor Steinway-flygen på scenen så förtrollade hon oss i en dryg timme.  En kvinna, ett piano, en andäktig tystnad... det var fantastiskt. 

 

https://www.carnegiehall.org/About/Building-Overview/Weill-Recital-Hall

https://kimiko-piano.com

http://music.kimiko-piano.com/album/j-s-bach-the-art-of-the-fugue-kunst-der-fuge-bwv-1080  (skivan där kan köpas till valfritt pris, även noll kronor) 

 

Ytterligare senare, ett besök i Brooklyn till klubben Baby's All Right, där Mattson 2 framförde sin version av Coltrane-albumet A Love Supreme på elgitarr och trummor - med looper-pedaler och elektronik så var det ännu en magisk kväll där musiken stod i centrum. 

 

http://www.mattson2.com/

http://babysallright.com/

 

Åter till Terra Blues där SaRon Crenshaw körde tre riktigt bra set med sitt bluesband - en kväll som var högljudd, promillefylld, och helt enkelt jädrigt skoj till alldeles för sent på natten.  En sån där kväll när man skiter i morgondagen. 

 

http://www.saroncrenshaw.com/

 

Vad vill jag då säga med detta.. tja, kanske att levande musik är underbart.  Tag chansen att se det, det är så mycket mer magiskt än att sitta hemma och drömma sig bort vid stereon.  Och om nån av ovanstående länkar kan tipsa nån om ny musik är det bara skoj.  

 

Edited by lemanfan
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, lemanfan said:

Sen en ett besök till Weill Recital Hall i Carnegie Hall, där Kimiko Ishizaka framförde sin tolkning av Bachs "Die Kunst der Fuge".  Detta var resultatet av några års Bach-studier, och med en nyligen inspelad skiva i ryggen av samma stycke var det nu dags att stå på scenen.  Lokalen är inte den största i Carnegie Hall, men fantastiskt vacker och med en stor Steinway-flygen på scenen så förtrollade hon oss i en dryg timme.  En kvinna, ett piano, en andäktig tystnad... det var fantastiskt. 

Wow!

Har aldrig varit i den lilla salen. Skulle gärna besöka den.

 

Nu fick man verkligen inspiration att planera en resa till NY.

Link to comment
Share on other sites

Vilken härlig recension av NY ur ett musikperspektiv! Kan bara hålla med om att live ”slår allt” i musikväg oavsett genre. Sedan är det ju iofs gött med lite skön ”slick” musikåtergivning även i favoritfåtöljen hemmavid som omväxling:)

 

Ditt inlägg läste jag minterna efter att min pappa ikväll kommit ut från konserthuset i Göteborg efter en kväll med Mahlers sjätte symfoni. Han var lycklig som ett barn och uppfylld av en stunds fokus på en fullmatad orkester av klass. Sånt händer oftare i livesituationer än hemma även för mig...

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Musicmansweden said:

Ditt inlägg läste jag minterna efter att min pappa ikväll kommit ut från konserthuset i Göteborg efter en kväll med Mahlers sjätte symfoni. Han var lycklig som ett barn och uppfylld av en stunds fokus på en fullmatad orkester av klass. Sånt händer oftare i livesituationer än hemma även för mig...

 

Visst är det skönt att ha bra musik även hemma, men ... det är nåt speciellt med det levande.  På tre av de fyra ställena ovan var det ju dessom lätt och tillochmed uppmuntrat att träffa artisterna mellan seten, byta ett par ord, köpa en skiva direkt ur artistens hand...  Ger ytterligare en känsla av att ha varit där. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för denna tråd. All inspiration och tips om NY är mycket välkommet.

 

NY är en av mina eller möjligen den bästa staden jag vet. Är där en gång om året liksom Calm, men i år pga av att jag skadat mig blir det inget. Suget är stort. En stor del med NY är för mig musiken och annan kultur som det finns oändligt at välja på.

 

Jag tycker personligen om att var där minst en vecka, brukar bli 10 dagar, för att komma in i lunken och hinna vara spontan och improvisera. Det finns så mycket oupptäckta guldkorn som man kan ramla på.

 

Link to comment
Share on other sites

Även jag har faktiskt varit i New York City ungefär årligen det senaste decenniet.  Man bör väl tillägga att det finns mycket MYCKET mer i USA än bara den staden - men den staden har sitt eget liv, och är ju dessutom väldigt lättillgänglig.  Andra bra musikupplevelser har jag haft i t.ex. Nashville och Los Angeles. 

 

Hotellfrågan är svår - det finns väldigt många hotell, och bilden är inte särskilt statisk utan det ändrar sig med tiden.  Vid första besöken är det lätt hänt att hamna på turisthotellen kring Midtown och Times Square, men man ska inte vara rädd att bo på andra håll om man tror det funkar bättre, eller om man hittar rätt pris/prestanda i andra hotell.  Kollektivtrafiken är välfungerande dygnet runt, och i alla rimliga områden är det numera hyggligt säkert att vandra omkring även efter mörkrets inbrott. 

 

Så mitt första hotelltips är att läsa ordentligt med recensioner för det aktuella hotellet man funderar på, och som alltid gäller det att mest information oftast finns i de recensioner som ger mellanbetyg och inte i de som ger full pott eller noll poäng.  Jag brukar leta hotell på Hotels.com och läsa recensioner på Tripadvisor.  Speciellt för New York är väl att kolla hur tysta rummen är - det är en stad med tät trafik, och bor man fel så kan ljud av rusande lastbilar, biltutor, blåljussirener m.m. vara rätt störande.  Det handlar delvis om läge, men också om hur hotellet är ljudisolerat.  Räkna med att hotellrummet är litet, att frukost inte ingår och att hotellets frukost är dyr - men det gör ju inget när det finns massor av alternativ runt hörnet, oftast nåt som är dygnet runt-öppet.  Den nervöse kollar extra noga efter rapporter om vägglöss ("bed bugs"), finns speciella siter för sådant också. Jag brukar också gå runt lite i stadsdelen i Google Street View för att försöka få en känsla. 

 

Själv har jag faktiskt aldrig bott i Mid Town, men några hotell / områden jag bott är: 

 

  • Andaz Wall Street, som alltså ligger i Financial District på södra Manhattan.  Området är inte så stendött på natten som man kan tro, det finns både butiker och krogar och faktiskt lite av ett studentliv pga en del universitet i närheten.  Hygglig access till tunnelbanor både upp längs Manhattan och österut mot Brooklyn.  Färjorna vid Pier 11 är en smidig och trevlig kollektivtrafik som tar en både längs Manhattan och till New Jersey.   Det specifika hotellet ligger i en f.d. bankskrapa och var snygg på ytan och extremt hjälpsam personal.  Tittar man närmare ser man att ytan är lite sliten, men så är det ju med många hotell.  Största klagomålen på mitt rum på elfte våningen var dels visst trafikljud från Water Street, dels att mitt rum hade en sån där modern lösning med frostat fönster mellan badrum och rum, samt dålig dörr - reser man i sällskap vill man sällan höra vad sällskapet gör i badrummet, och fönstret gör ju att man inte vill tända ljuset därinne mitt i natten.  Reser jag ensam skulle jag inte tveka boka där igen. 
  • i Long Island City (formellt en del av stadsdelen Queens) har jag bott på Z Hotel och LIC Hotel, båda lite enklare men funktionella hotell. Området är under kraftig gentrifiering, under omvandling från enklare bostäder och lättare instrustri / yrkeshandel till snygg innerstadsnära stadsdel.  Kan i vissa kvarter upplevas lite öde och "utanför stan", men på andra gator känns det som en mysig lite äldre stadsdel. Trevliga krogar. Elkablar i stolpar längsgatan, låga hus. Känns verkligen inte som Manhattan, men ligger bara ett par tunnebanestopp bort från Midtown. Också nära över till Greenpoint / Williamsburg (Brooklyn) där det finns mer nattliv. LIC Hotel gav mer känslan av motell, lite plastigt i upplevelsen, men rent, snyggt och välfungerande. Z Hotel försökte vara mer designat, och var byggt så att alla rum hade bra utsikt mot Manhattans skyline, men var lite mer slitet i hörnen när man tittade nära. 
  • Aloft Hotel, Downtown Brooklyn.  Denna stadsdel, vid Brooklyn Bridge ena ände har gott om egen historia sen innan staden slogs samman med New York, och gott om eget krogliv, men det verkar som om de flesta som turistar där bara bor där för att det är lätt att ta sig till Manhattan.  Välfungerande, på det stora hela.  Det specifika hotellet är del av en kedja som har flera kusiner i stan, lite mer designat än många andra, men inte alltid en design som tilltalar alla. 
  • Newton Hotel, Upper West Side - här är vi i en Woody Allen-film i känslan i stadsdelen. Lugnare än Midtown, men ändå distinkt New York som du minns det från filmer och tv-serier.  Nära till Central Park, Harlem (söndagsmorgon med gospelmusik i baptistkyrka!), jazzklubbar och krogar, samt nära till Lincoln center där den klassiska musiken frodas. Dock ganska lång transport till många klassiska turistdestinationer som Wall Street och Frihetsgudinnan - men tunnelbanan är ju smidig. Hotellet var bra när jag bodde där, men det är några år sen nu så jag vet inte hur det åldrats. 

Och Apexorca  uttryckte det väldigt bra - det finns många guldkorn att upptäcka.  

 

Edited by lemanfan
Link to comment
Share on other sites

Tack! Har haft denna resa i görningen några år och tänkte försöka hinna med den innan livssituationen förändras. 

Bäst att fråga de som har varit i staden lika många gånger som hälften av vad jag är i år. ??

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-01 at 06:49, calm said:

 

Brukar åka minst en gång per år till NYC, så bra att få en del intressanta musikförslag till andra scener än de vanliga.:thumbsup:

 

 

Vilka scener brukar du besöka?  

 

 

12 minutes ago, JWE said:

Tack! Har haft denna resa i görningen några år och tänkte försöka hinna med den innan livssituationen förändras. 

Bäst att fråga de som har varit i staden lika många gånger som hälften av vad jag är i år. ??

 

Kör hårt! Det är en underbar stad. Läs på mycket innan, så du inte blir överväldigad. Och acceptera att du inte kan se allt. Ha sköna skor - du kommer gå mycket. På den här resan tyckte min telefon att jag klockade 1,5 mil om dan till fots, totalt 14 mil på en dryg vecka. Läs på om prisnivåer, "sales tax" och dricksande i förväg så du inte kör slut på pengarna i förtid. Och åk buss när du kan - billigare än taxi och man ser mer än i tunnelbanan. 

 

Och har jag ändå inte snackat om det som inte hör musik till så mycket här.  Jag älskar den där stan.  

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lemanfan said:

 

Vilka scener brukar du besöka?  

 

 

 

Kör hårt! Det är en underbar stad. Läs på mycket innan, så du inte blir överväldigad. Och acceptera att du inte kan se allt. Ha sköna skor - du kommer gå mycket. På den här resan tyckte min telefon att jag klockade 1,5 mil om dan till fots, totalt 14 mil på en dryg vecka. Läs på om prisnivåer, "sales tax" och dricksande i förväg så du inte kör slut på pengarna i förtid. Och åk buss när du kan - billigare än taxi och man ser mer än i tunnelbanan. 

 

Och har jag ändå inte snackat om det som inte hör musik till så mycket här.  Jag älskar den där stan.  

 

Egentligen mest kända jazzklubbar som, Jazz Standard, Blue Note, Village Vanguard, Smoke, Birdland osv. Men eftersom vi gillar opera så kan det också bli Metropolitan där själva föreställningen är i centrum men även publiken är en upplevelse i sig. Om man gillar glitter och glamour dvs.:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-01 at 09:31, JWE said:

Vad har ni för rekommendationer när det gäller hotel i NYC? 

 

Jag ha bott lite överallt, både hotell och hyrt lägenhet, men jag gillar att bo i Meatpacking District, Chelsea och däromkring. Här är två exempel jag gillar nedan. 

 

-The Standard Hotell är bra och rätt coolt med härlig utsikt. High Line går genom hotellet. 

 

Morgon.

_49U7807.jpg

 

Kväll

 

_49U7800.jpg

 

High Line

_49U7816.jpg

 

- The High Line Hotel är mer av vintage-stuk. Ett mysigt hus är det och en grymt bra baristabar i receptionen.

 

_49U1675.jpg

 

 

För den som vill så kan man läsa min New York tråd.

 

Min New York tråd...

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det finns många hotell i NYC och på Manhattan. Vi brukar bo i Midtown East som vi gillar bäst. På gångavstånd till det mesta och mitt i pulsen. Vi har bott på olika fyr- och femstjärniga hotell, men tyvärr tycker jag att hotellstandarden är relativt låg generellt i NYC. Vi gillar att äta frukost i Central Park på morgonen där vi hittat uteserveringen på baksidan av The Boathouse som lite av en favorit. Tidigt på morgonen träffar man parkpersonal, motionärer på cykel och hundägare där och känner sig som en del av livet i staden. Stilla och lugnt är det också och inte särskilt dyrt. Men som sagt svårt att hitta bra hotell som inte kostar skjortan. Men många hotell rear rum till upp till halva priset om man åker vid rätt tidpunkt. Bott bl.a. på ärevördiga Waldorf Astoria som nu är stängt för en alldeles nödvändig renovering. Det var lite häftigt och en upplevelse i sig. Gillar den internationella atmosfären i lobbyn, men hotellet var då lite slitet.  Senast i våras bodde vi på Hotel San Carlos på 50:e gatan east. Också lite slitet men ligger centralt och bra till för våra intressen av teater och konstmuseer som MoMa och shopping förstås. De flesta hotell  ligger nog kring Time Square men det lockar inte mig, lite för bullrigt. Men å andra sidan så vill man gärna uppleva ljuden i storstaden som tjutande polissirener och annat. Då vet man att man verkligen är i en storstad och känner mig faktiskt mer trygg i denna stad än Stockholm. Man träffar på patrullerande poliser vilket man aldrig gör här hemma. Men så har man också fått ner brottsligheten till en relativt låg nivå med en utarbetad strategi.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

och känner mig faktiskt mer trygg i denna stad än Stockholm. Man träffar på patrullerande poliser vilket man aldrig gör här hemma. Men så har man också fått ner brottsligheten till en relativt låg nivå med en utarbetad strategi.

 

Kan inte annat än hålla med. Rudi Giuliani gjorde ett jättejobb runt brottsligheten och han nominerades faktiskt till fredspriset för detta. Med risk för att tangera till politik  kan jag rekommendera följande utmärkta essä av Olle Wästberg om NY-modellen: https://kvartal.se/essaer/nolltolerans-r-mer-n-bara-batonger

 

i övrigt är just prisnivån på mat och boende stadens största nackdel. Ändå kan man inte låta bli att älska den! :app:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...