Jump to content

På byteshandel i Öster- som Västerled


UffeZ

Recommended Posts

Det här blir inte lika glassig resa som Calm och Bebop har gjort och det var utan fru också men med en god vän och bärhjälp JR.

 

Resan började för några månader sedan med att jag blev inbjuden till en liten Hifigrupp på Facebook. Funderade en stund om jag skulle gå med då det florerar många grupper på nätet, men konstaterade att initiativtagaren verkade vara trevlig.

När jag kollade hans redan inlagda bilder så reagerade jag på en bild på en intressant tingest. Inte så att jag tog mer notis än att den inte stämde in på övrig utrustning som tenderade mer åt hållet Klangfilm, stoora horn och mycket analogt.

 

Efter några veckor lade gruppägaren upp en film med egenspelad musik på dragspel graverad på 78 varv.

Som ledamot i Hagströmstiftelsen som delar ut stipendier till lovande gitarrister och dragspelare blev frågan om han hade sökt stipendium från oss? Samtalet gick vidare och fick då reda på att han var passionerad 78-varvsentusiast och att han hade byggt ett eget gravyrverk som fungerade sisådär samt att han sökte ett riktigt gravyrverk.

Jag drog mig då till minnes att jag hade blivit tillfrågad på skoj om jag inte ville köpa ett gravyrverk för ett år sedan varpå jag tipsade om det. Samtalet flöt vidare och jag frågade om den där tingesten han hade på bild och mycket riktigt så erkände han utan omsvep att den inte egentligen passar in och att om jag kan spåra upp gravyrverket var han beredd att byta det rakt av mot tingesten.

 

Kontakt etablerades med ägaren till gravyrverket som visade sig finnas kvar. Hade inte väntat mig annat. Efter prisförfrågan, bilder och fabrikat började det bli intressant.

Det var ett Dansktillverkat Lyrec SV2 inklusive original förstärkare och gravyrdosa från Ortofon tillverkad 1947!!

 

Danska Lyrec var ett fantastiskt företag som startade 1945 I Skovlund med att ta fram syncronmotorer för främst skivspelare och gravyrverk. 

Redan 1945 släppte de det legendariska gravyrhuvudet A 43 och 1950 lanserades den första professionella bandspelaren TR 1. 

 

LyrecDiskCutterHeada43.jpg.ae86c80cf451172a7d4af07289b2bf3b.jpg

 

1947 släppte de sin SV2/W8 gravyrverk som användes flitigt av dåtidens studios och Sverige Radio.

Det var just detta set som jag hade lyckats få fram.

 

IMG_3195.jpg.2f807163edd494ae271719cfd2842dab.jpg

 

IMG_3196.jpg.0f991e54988cda47afab76e07f54efc5.jpg

 

Förstärkaren tillverkades av Ortofon :icon_smile_cool:

 

IMG_3199.jpg.2890abb00909523bfb123d8ced983206.jpg

 

Efter återkoppling till gravyrmästaren och ägaren till tingesten var affären klar med ordern -Fixa mig gravyrverket så byter vi jämt med den där tingesten som inte passar in i samlingen.

 

Tidpunkt bokades för upphämtning av gravyrverk, leverans och byte till den där tingesten som agerade bytesobjekt i tredje led.

En vecka innan resan till Östergötland får jag ett meddelande från säljaren av gravyrverket att han inte var intresserad av pengar, bara byten mot nått kul :o

Nu var goda råd dyra :39: 

Jag äger en mängd med Hagströmförstärkare och tänkte att det kunde vara bra bytesobjekt men ägaren till det förråd jag förvarar dem har behagat att diffundera till moln och oanträffbarhet så nu var det till att skrapa ihop av det som fanns på nära håll.

Bilen fylldes med diverse prylar som jag gissade att säljaren skulle vara intresserad av :63:

Tidig morgon en vacker höstdag hämtas JR upp i Norra Halland för resa mot Östergötland. På förmiddagen anlände vi mål för första stoppet och byteshandel inleddes medan JR kollade skivor. Bytesobjekten godkändes och gravyrverk med förstärkare som var långt mycket större och tyngre än vad jag hade kunnat föreställa mig packades in i bilen.

 

IMG_3256.jpg.9b0293ccc8cd386cedee36106d4186f8.jpg

 

Med ett litet leende på läpparna styrdes kosan söderut igen för att vika av och korsa Sverige i västerled. Efter en fantastiskt vacker resa med att runda toppen av Vättern i höstskrud började vi närma oss nästa destination.

Efter snabb okulär besiktning av prylarna i bagageutrymmet bar det först av till den nu nya ägarens verkstad som var överfull med gammal härlig Hifi. Horn, rörförstärkare i mängd, Klangfilm och bandspelare i en salig blandning. Det var första gången jag såg en Telefunken Magnetofon M15A komplett i verkligheten och jag pustade ut och var glad att det inte var mitt bytesobjekt. Till den krävs det en mindre skåpbil.

 

5a1c54e601feb_TelefunkenM15A.jpg.f844a40039bee2f8ad1ef25a273be07a.jpg

 

 

Nu bar det av till hans flickväns hus långt ute i skogen där mitt bytesobjekt var placerat. Spänningen var på topp i bilen och förväntningarna införlivades mer än väl.

Där stod den. Men jäklar vad stor den var :black::o

 

Den stora och tunga tingesten förbereddes för lastning i bil för vidare färd hemåt.

Efter 12 timmars bilkörning blev det en tuff urlastning hemma som stundtals var vådligt nära att haverera men efter många om och men så kom den äntligen på plats.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

Now we are talking... Tänk att gravera sina egna skivor...:o Dit har inte min resa nått...  (ännu) :icon_smile_cool:

 

Jättetrevlig läsning.

 

Tack. Nej där är vi inte ännu.

Vid en träff hos Apexorca hade Leif på Marten med sig en graverad skiva eller åtminstone en skiva som var pressad från ett lack som grund.

Helt fantastiskt faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns bra maskiner ute på marknaden.

Denna kommer från en kristen lokalradiostation i Västergötland.

Det är en A80-R där R står för Rundfunk. Det fanns även en version som heter A80-RC som står för Rundfunk Compakt.

 

Tråden kommer på tid att döpas om till något slagfärdigt, vad vet jag inte ännu, för denna maskin kommer renoveras i direktsändning på Euphonia.

Det kommer bli ett långsamt projekt då jag har lite andra som står före i form av skivspelare men håll ut...

Link to comment
Share on other sites

Kul!

Detta blir mycket intressant att följa!

 

A80 är väl mycket av en våt dröm för bandspelarvänner!?:mm:

 

Men jag är inte så säker på att min sambo skulle hysa lika stor kärlek till denna.:dry:

 

I sådant fall skulle det nog behövas en hel vecka på Negresco i Nice som kompensation. :D:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kanske behövs en liten komplettering.

Maskinen fungerar alldeles utmärkt. Spolar, snurrar och spelar som bara den men av vana trogen så vill jag inte använda något som jag inte själv har koll på, därav renoveringen.

 Dessutom är det vida känt bland studiotekniker och reparatörer att Studer/Revox använde sig av undermåliga ingående komponenter när det begav sig. Trots påstötningar genom åren från tekniker att byta till bättre komponenter så fortsatte de till slutet med samma leverantörer. Det är det vi får byta idag. Inget dyrt i komponentväg men dyrt när det gäller reparatörens tidsåtgång.

 

För att gå lite händelserna i förväg lägger jag in några bilder på vad som kommer att bytas.

Det som ofta falerar på en Studer är kondensatorerna, tantaler och kretsen Studer A101. På kondensatorsidan kommer alla Frako och Roe bytas plus lite tantaler.

 

Stilstudie på Studer A101 och Frako kondensator som lyser ilsket guldgult :dead:

IMG_3324.jpg.d9ff2e4325440c680987430a5f97750f.jpg

 

Ytterligare stilstudie på Roe kondesator.

IMG_3322.jpg.3d596a9ed0e7cd5e089a4da2d41935cf.jpg

 

Det kommer bytas en hel del komponenter innan den kommer besiktigas på riktigt :app:

 

Det sitter för övrigt samma komponenter i alla Studer/Revox utom C37 skulle jag misstänka.

På Studer är det enkelt att kolla med att bara dra ut kretskorten och gå igenom/kolla.

Det finns stora kodningar också men sparar det till en annan gång :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, calm said:

Men jag är inte så säker på att min sambo skulle hysa lika stor kärlek till denna.:dry:

 

I sådant fall skulle det nog behövas en hel vecka på Negresco i Nice som kompensation. :D:)

 

Det behövs en stark kvinna för att ta emot denna spelare.

Min fru sa ingenting tills dagen efter då vi stod i badrummet och skulle borsta tänderna. 

Jag försökte trevande tala om storleken på spelaren. att den var stor och kanske lite klumpig men tjomenvisst den är skitfräck :blush

Blicken jag fick sedan med tandborsten i munnen, tittandes på mig genom spegeln var väl lite sådär avslöjande. Sen sa hon - Jag var nere igår och kollade på den och ja, nu står ju den där....:smile2:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, UffeZ said:

Kanske behövs en liten komplettering.

Maskinen fungerar alldeles utmärkt. Spolar, snurrar och spelar som bara den men av vana trogen så vill jag inte använda något som jag inte själv har koll på, därav renoveringen.

 Dessutom är det vida känt bland studiotekniker och reparatörer att Studer/Revox använde sig av undermåliga ingående komponenter när det begav sig. Trots påstötningar genom åren från tekniker att byta till bättre komponenter så fortsatte de till slutet med samma leverantörer. Det är det vi får byta idag. Inget dyrt i komponentväg men dyrt när det gäller reparatörens tidsåtgång.

 

För att gå lite händelserna i förväg lägger jag in några bilder på vad som kommer att bytas.

Det som ofta falerar på en Studer är kondensatorerna, tantaler och kretsen Studer A101. På kondensatorsidan kommer alla Frako och Roe bytas plus lite tantaler.

 

Stilstudie på Studer A101 och Frako kondensator som lyser ilsket guldgult :dead:

IMG_3324.jpg.d9ff2e4325440c680987430a5f97750f.jpg

 

Ytterligare stilstudie på Roe kondesator.

IMG_3322.jpg.3d596a9ed0e7cd5e089a4da2d41935cf.jpg

 

Det kommer bytas en hel del komponenter innan den kommer besiktigas på riktigt :app:

 

Det sitter för övrigt samma komponenter i alla Studer/Revox utom C37 skulle jag misstänka.

På Studer är det enkelt att kolla med att bara dra ut kretskorten och gå igenom/kolla.

Det finns stora kodningar också men sparar det till en annan gång :)

 

 

 

Intressant information rörande komponentkvalitet på Studer/Revox. Gäller det bara livslängd eller också toleranser? Det talar för att det skulle vara lönsamt att byta till bättre både för livslängd men kanske även för kvalitet i in-och avspelning. Vore intressant att veta till vilka fabrikat du i sådant fall byter.

Calm

Link to comment
Share on other sites

I de maskinerna som är inköpta i Italien förutsätter jag att allt är bytt. Även det som mätte helt ok och inte var i behov av byte. Återkommer under resans gång med vad för komponenter som kommer monteras, skillnader på toleranser och om det till äventyrs skulle kunna förbättra ljudåtergivningen. 

Link to comment
Share on other sites

För att inte bli beskylld för att vara en hempulare så vill jag informera om att all elektronik kommer att bytas av reparatörer som har jobbat med Studer A80 tidigare.

Alla kort kommer att lämnas in för revidering. Övrig elektronik som sitter fast monterad på spelaren får göras hemma hos mig. Däremot kommer jag själv gå igenom mekaniken och byta de lager som eventuellt behöver bytas.

Då var det sagt också :)

Link to comment
Share on other sites

En ovanligt kvalificerad hempulare i sådant fall, men mycket intressant att följa fortsättningen och se hur renoveringen fortlöper. Mekaniken inte minst intressant och se hur driften har påverkat den under åren. Själv har jag inte full inblick i vad som byttes i den delen på min A807, men sannolikt lager i vart fall. Jag vet inte om motorerna får någon särskild genomgång av kollektor etc. Enligt vad jag förstår brukar de hålla extremt länge och enligt Fabio så byts de sällan.  Ställde faktiskt en fråga om det hade någon betydelse om maskinen låg eller stod upp, men han menade att det spelar egentligen ingen roll. Den är byggd för att ha stående i rack. När det gäller större maskiner så är det sannolikt skillnad då man ofta kör med band på kaka och tallrik och då finns bara ett tänkbart läge för vilket maskinen är byggt, nämligen liggande. Frågan om det inte är bättre för axlar och lager rent generellt?

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calm said:

En ovanligt kvalificerad hempulare i sådant fall, men mycket intressant att följa fortsättningen och se hur renoveringen fortlöper. Mekaniken inte minst intressant och se hur driften har påverkat den under åren. Själv har jag inte full inblick i vad som byttes i den delen på min A807, men sannolikt lager i vart fall. Jag vet inte om motorerna får någon särskild genomgång av kollektor etc. Enligt vad jag förstår brukar de hålla extremt länge och enligt Fabio så byts de sällan. 

 

Calm

 

Förmodligen är kullagerna i bandföringen bytta. Inte för att de är utslitna utan för att de har blivit lite sega av gammalt smörjmedel. Motorerna är otroligt slitstarka tillverkade av tyska Papst. De äldre motorerna hade kullager och de senare varianterna har självsmörjande sintrade bronslager. De är säkerligen inte slitna men de torkar ut med tiden och då måste man smörja dem med specialolja för sintrade bussningar. Hela den proceduren är enkel.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Taxmannen said:

 

Precis min undran! Den ser ganska "nätt" ut, men jag misstänker att jag misstar mig grundligt :D

 

Riktigt läcker oavsett måtten!

 

Ja det gör du! :D

Jag har stiftat en del bekantskap med både denna A80 och minst en till. Rent fysiskt är tex B67 rena hundkojan jämfört med A80 som är mer som en Rolls. 

Tänk tvättmaskin, fast lite större.

Link to comment
Share on other sites

Studer A80 finns i mängd olika modeller som jag inte helt klart rett ut ännu. 

Den på bilden ovan tror jag har en del av elektroniken i VU-panelen jämfört med min som har elektroniken under spelaren. Har också för mig att det skiljer i ohm-tal på tonhuvudena mellan dem också. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, UffeZ said:

Den är 70 cm bred, 60 cm djup och 83 cm hög plus VU- meterkonsolen. 

Ungefär som en rejäl gammaldags spis. 

 

Min Studer B67 VU Mk II är inte mycket mindre med min specialbyggda vagn: 60cm bred, 65 cm djup och 104 cm hög. :blush

Link to comment
Share on other sites

Just now, eliot said:

 

Min Studer B67 VU Mk II är inte mycket mindre med min specialbyggda vagn: 60cm bred, 65 cm djup och 104 cm hög. :blush

 

Storleken har betydelse :D

B67 är långt mycket mer behändig. Den kan man lätt lyfta själv. A80 är svår att lyfta för två välhängda gubbar. 

Det höll på att haverera flera gånger både när den skulle hämtas och lyftas ut här hemma. Därav renovering på plats här hemma. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...