Jump to content

Set up - turordning för inköp?


Ljudblind

Recommended Posts

Hej,

Tack för att jag fick gå med!

Jag har läst många trådar redan. Kul och lärorikt. Jo, jag undrar lite hur ni andra tänker när ni bygger vidare på era 2-kanalssystem? Vilken ordning ska man följa för att prioritera när man behöver spara ihop deg mellan inköpen? Nätfilter, nätkablar, försteg, DAC, slutsteg nas, etc? Man vill ju prioritera de åtgärder som lyfter upplevelsen mest.

 

Set-up idag:

Högtalare: Focal Ariel 948

Förstärkare: Pioneer A-70 DA (med sabre 32 supra dac). Enligt Hifi-säljare jag pratat med är försteget den svagaste länken i denna (läs skit)(!!).

Högtalarkabel: Van Den Hul 122

Signalkabel optisk: AudioQuest Cinnamon (från Airport Xpress)

Signalkabel coaxial: AudioQuest Cinnamon (från CD transport)

CD: Gammal Denon (som transport)

Flac, dsd, aiff: mac laptop

streaming: Airport Xpress

 

Kul att få tips från er som har långt större koll än jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

 

Jag visste inte att vi hade några inträdeskrav, så jag skulle snarare säga att det var kul att du ville vara med. Nytt friskt blod är alltid välkommet! :)

 

Vore jag dig så skulle jag så skulle jag etablera en god kontakt med lämplig handlare så att du kan låna hem lite grejer och prova om det blir något lyft med en ny förstärkare. Akustik och uppställningen är självklart också enormt viktig. Hur ser ditt rum ut där du spelar (ja, vi vill se bilder! ;)) och hur mycket har du jobbat med högtalarplaceringen? MO det finns grejer kvar att göra där så tycker jag nog att det är steg ett!

Link to comment
Share on other sites

Allting du skickar vidare till Apple AirPort Express kommer samplas om/ner till 16 bit/44 kHz PCM. Något att tänka på om du verkligen vill lyssna på dina högupplösta filer (du nämnde DSD exempelvis).

 

Tror knappast det är största välljudsboven (det är rummet + högtalarna), men vill bara nämna det.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit; jag har precis som du precis kommit hit nyligen och vad kul att fler gör detsamma! 

 

Du har precis ställt en mycket intressant fråga som det nog finns lika många svar på som det finns medlemmar här. Skämt åsido; personligen har jag varit lite fast i Linn-”träsket” vilket både har varit fantastiskt och till slut (för mig) lite tröttsamt. Principen där är ”source-first” dvs man anser att källan (dac, cd-spelare, Lp-spelare) är viktigast och sedan försteg, förstärkare och sist högtalarna. Själv har jag nu en förkärlek att göra som Taxmannen dvs att jobba med akustik, högtalare samt lyssna runt hos olika handlare och se vad som händer just för mig. Jag tycker inte det finns något rätt eller fel, alla komponenter påverkar ju i någon mån, lita på dina öron, lyssna på andras åsikter och råd här och njut av resan framåt är mitt förslag ?

 

mvh

 

Johannes 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, shifts said:

Allting du skickar vidare till Apple AirPort Express kommer samplas om/ner till 16 bit/44 kHz PCM. Något att tänka på om du verkligen vill lyssna på dina högupplösta filer (du nämnde DSD exempelvis).

 

Tror knappast det är största välljudsboven (det är rummet + högtalarna), men vill bara nämna det.

Kör bara streaming från nätet och appletv via airport. Högupplöst rätt in med usb i stärkaren genom Auidirvana-program i datorn.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Taxmannen said:

Hej och välkommen!

 

Jag visste inte att vi hade några inträdeskrav, så jag skulle snarare säga att det var kul att du ville vara med. Nytt friskt blod är alltid välkommet! :)

 

Vore jag dig så skulle jag så skulle jag etablera en god kontakt med lämplig handlare så att du kan låna hem lite grejer och prova om det blir något lyft med en ny förstärkare. Akustik och uppställningen är självklart också enormt viktig. Hur ser ditt rum ut där du spelar (ja, vi vill se bilder! ;)) och hur mycket har du jobbat med högtalarplaceringen? MO det finns grejer kvar att göra där så tycker jag nog att det är steg ett!

Tack! Ja, man stryker ofta omkring i butikerna drömmandes. Kommer absolut låna hem om möjligt när det är dags. Tror jag har mycket kvar att göra med placering av högtalarna. Ska köra runt dem under veckan. Ska kolla filmen som ligger här på forumet också. Bilder kommer!

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen. Intressant fråga och inte helt lätt att svara på. Jag har hållit på i ca två år och är inte ens nära "klar". Det tar tid och det ska det få göra. Hur var det nu," stress är största fienden till hifi". Så om jag ser tillbaka på min korta tid så skulle jag föreslå:

1. Inse att det tar tid. Det är en inlärningskurva och min uppfattning om välljud har jag reviderat flera gånger redan.

2. Försök att lyssna på så många bra anläggningar som möjligt. Du lär dig hur bra det kan låta och om dig själv. Även livemusik som för mig är en referens.

3 Leta upp en bra handlare. Goda råd, ett intresse för hur du upplever olika grejor och en vilja att du ska bli nöjd är viktigare än billigast pris, tycker jag. Du behöver låna hem saker så småningom.

4. Ström. Gärna egen matning från proppskåpet på en fas som är så ren som möjligt från " skitgrisar". Att apparaterna är inkopplade rätt i fas. Båda sakerna gör skillnad även på grejorna du har idag. Finns flera trådar här på forumet.

5. Högtalarna och ffa deras placering och interaktion med rummet.

6. Budget. Jaa, vad säger man...:dead:

 

Jag läser mycket här på forumet och tycker att det finns ett enormt kunnande här. Men tillslut är det du som ska lyssna på anläggningen (och betala den) och gilla den. Men ha inte för bråttom...

 

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Musicmansweden said:

Hej och välkommen hit; jag har precis som du precis kommit hit nyligen och vad kul att fler gör detsamma! 

 

Du har precis ställt en mycket intressant fråga som det nog finns lika många svar på som det finns medlemmar här. Skämt åsido; personligen har jag varit lite fast i Linn-”träsket” vilket både har varit fantastiskt och till slut (för mig) lite tröttsamt. Principen där är ”source-first” dvs man anser att källan (dac, cd-spelare, Lp-spelare) är viktigast och sedan försteg, förstärkare och sist högtalarna. Själv har jag nu en förkärlek att göra som Taxmannen dvs att jobba med akustik, högtalare samt lyssna runt hos olika handlare och se vad som händer just för mig. Jag tycker inte det finns något rätt eller fel, alla komponenter påverkar ju i någon mån, lita på dina öron, lyssna på andras åsikter och råd här och njut av resan framåt är mitt förslag ?

 

mvh

 

Johannes 

Tack för fina råd. Kul att kunna snacka med andra som har samma intresse. Vanligt folk tror man är knäpp ?

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Ljudblind!
Att få befintliga högtalare att prestera till dess nivå som man själv trivs med, kan vara en rejäl utmaning i det rum det är tänkt att de ska stå i. Om inte möjlighet till akustikfix så tycker jag att man bör utifrån given förutsättning försöka hitta en rimlig nivå i de tänkta inköpen. Jag misstänker att dina fina högtalare är ditt hjärta i anläggningen och vill anpassa för dessa. Jag bedömer det som enklast att börja låna hem förstärkare för att börja söka det som tilltalar ditt hjärta bäst. När detta är på plats så skulle jag börja knåpa med det andra.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, jaxho said:

Hej och välkommen. Intressant fråga och inte helt lätt att svara på. Jag har hållit på i ca två år och är inte ens nära "klar". Det tar tid och det ska det få göra. Hur var det nu," stress är största fienden till hifi". Så om jag ser tillbaka på min korta tid så skulle jag föreslå:

1. Inse att det tar tid. Det är en inlärningskurva och min uppfattning om välljud har jag reviderat flera gånger redan.

2. Försök att lyssna på så många bra anläggningar som möjligt. Du lär dig hur bra det kan låta och om dig själv. Även livemusik som för mig är en referens.

3 Leta upp en bra handlare. Goda råd, ett intresse för hur du upplever olika grejor och en vilja att du ska bli nöjd är viktigare än billigast pris, tycker jag. Du behöver låna hem saker så småningom.

4. Ström. Gärna egen matning från proppskåpet på en fas som är så ren som möjligt från " skitgrisar". Att apparaterna är inkopplade rätt i fas. Båda sakerna gör skillnad även på grejorna du har idag. Finns flera trådar här på forumet.

5. Högtalarna och ffa deras placering och interaktion med rummet.

6. Budget. Jaa, vad säger man...:dead:

 

Jag läser mycket här på forumet och tycker att det finns ett enormt kunnande här. Men tillslut är det du som ska lyssna på anläggningen (och betala den) och gilla den. Men ha inte för bråttom...

 

Vänligen Jaxho

Lysande! Grunden för mig är som för flertalet övriga ”sound freaks”, antar jag, att vi älskar musik. Jag är allätare men det blir mycket rock och mysjazz. Spelar trummer i band sedan snart 20 år och går mycket på liveevent. The Sounds och Danko Jones är bokade de närmsta veckorna ? Tid lär det ta men det är ju det som är kul! Tack för stor hjälp och bra tankar. 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, YYZ said:

Välkommen Ljudblind!
Att få befintliga högtalare att prestera till dess nivå som man själv trivs med, kan vara en rejäl utmaning i det rum det är tänkt att de ska stå i. Om inte möjlighet till akustikfix så tycker jag att man bör utifrån given förutsättning försöka hitta en rimlig nivå i de tänkta inköpen. Jag misstänker att dina fina högtalare är ditt hjärta i anläggningen och vill anpassa för dessa. Jag bedömer det som enklast att börja låna hem förstärkare för att börja söka det som tilltalar ditt hjärta bäst. När detta är på plats så skulle jag börja knåpa med det andra.

Tack, tack. Kommer absolut jobba med placering och rummet till en början.

Edited by Ljudblind
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ljudblind said:

Tack för att jag fick gå med!

Tack för att du ville, och än en gång välkommen.

Man blir glad av att läsa ditt nick.

 

Det brukar bli bäst om man tar en sak i sänder, långsamt tempo och klurar lite innan man trillar i en byteskarusell. Det är många faktorer som spelar in och om man är för ivrig riskerar man dissa en komponent som kan vara hur bra som helst.

Ta dig tid att lyssna, hos dig själv såklart, och på andra ställen, för att bilda en uppfattning vart du vill nå. Hur ser ditt lyssningsrum ut? Är du allätare eller lyssnar du enbart på trash metal? Spelar du mest intimt eller vill du ha slabang?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara en idé att se över om det saknas några funktioner i din befintliga setup och arbeta fram en handlingsplan efter det. För att enklare, successivt arbeta dig fram mot den färdiga uppställning du vill ha.

 

Är målet väldefinierat, känns inte resan lika krokig. Tycker råden om att helt enkelt åka och lyssna på många installationer är väldigt bra. Är du redan i dag nöjd med funktionerna och det är en välljudsmaximering du är ute efter i första hand, är nog det det bästa rådet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv upplevt att det är en svår balansgång. Att dra ny, ren ström kan kännas lite som att lägga om taket. Ett nödvändigt ont. Man ser ingen skillnad och upplever kanske inte att man märker någon heller. Initialt. Men Om ett par år kommer du vilja ha ordning på elen. 

Men jag skulle ändå inte börja i den ändan. Även om det är viktigt. 

Jag skulle ta tag i endera högtalarna eller rummet. Akustiken är oerhört viktig. Annars kommer du aldrig kunna höra hur bra din utrustning kan prestera - hur bra och dyra saker du än kostar på dig. Och om det är en "pryl" du är ute efter är min erfarenhet att det är högtalaren som gör det största avtrycket. 

Annars kan jag bara stämma in med de andra här. Välkommen - kul att höra vart din resa tar dig. 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen! Hör många kloka ord här innan. 

Viktigt att veta vad man vill med ljudet. Skaffa dig all erfarenhet du kan om ljudåtergivning genom att lyssna i många olika miljöer med olika system. Bilda ditt ljudideal. När du sedan trimma anläggningen så är det nödvändigt att veta vad man vill för kunna avgöra om förändringen är något som tar dig framåt eller bara är en förändring. Ofta är förändringen något man reagerar positivt på först, men kanske inte efter ett tag. Så skaffa dig en klar bild av vad du vill ha förbättrat.

Akustiken viktig. Annars hör du inte vad du testar.

Ström är viktig, men kan avvakta om man har en budget och vill ha pengarna till tex högtalarna.

 

Detta var några inledande tips jag tycker är viktiga. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...