Jump to content

Topp fem


new order

Recommended Posts

32 minutes ago, bfjohansson said:

Såhär rätt ur huvudet:

1 Radiohead Ok Computer

2 se ovan

3 jo, det blir oxå ok computer...

4 Skinny Puppy Cleanse Fold and Manipulate

5 Talking Heads Remain in Light

 

Imorgon är det en helt annan lista....

Du vet, jag stod och valde mellan OK computer och the Bends. Hade det varit topp tio har den varit med. Men det är ju lite tjusningen och svårigheten med 5 album.

Mycket musik som nämns här som jag inte hört. Det blir att nyttja Spotify, märker jag. Skoj. Och apropå Spotify försöker jag att påverka företaget att erbjuda lossless på sociala medier. De är ju på g. Men nu är det dags för tummen ur snart!

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Kanske inte en topp5 skiva, men ni som gillar PJ Harvey, testa Marianne Faithful - Before The Poison! (Grym vinylplatta för övrigt)

PJ och Nick Cave är med o producera bl.a.

Har nog bara hört typ Broken English med henne. The ballade of Lucy Jordan är på den va?

Link to comment
Share on other sites

Inte lätt att plocka 5 st, men gör ett försök utan inbördes ordning.

 

1. Pink Floyd  - The wall

2. Parliament - Mothership connection

3. Adolphson & Falk - Med rymden i blodet

4. Cameo - Alligator woman

5. Trouble Funk - Drop the bomb

 

Det spretar en hel del och egentligen vill jag ha in namn som James Brown, Depeche Mode, New Mastersounds, Isley Brothers osv 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, HansW said:

En per årtionde:

 

60-tal:   The Velvet Underground - The Velvet Underground

70-tal:   Pere Ubu - Dub Housing

80-tal:   Jesus and Mary Chain - Psycho Candy

90-tal:   Sonic Youth - A Thousand Leaves

00-tal:   Lambchop - Is a Woman

 

mvh

Hans

 

 

Det där var ingen dålig ide! En per årtionde. Men det blir ännu svårare då!:)

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, shifts said:

Det var Lambchop. Har inte lyssnat tillräckligt på dem, även om jag gillat en del av deras musik (covern på Sisters of Mercy's This corrosion för sjutton, vansinnigt bra!). Ska nog ta och lägga lite tid på Is a woman, kanske blir det ny kärlek.

 

Is a Woman betraktade jag länge som min allra bästa skiva. Kanske fortfarande till och med. Såg dem på KB i Malmö för några år sedan där de körde hela plattan rakt upp och ned. Magiskt. 

De återstående 4 måste jag nog grunna mer än en natt på.

Link to comment
Share on other sites

 
Lysnar nu på Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot for New Zero Kanada för andra gången, otroligt bra. Tack för tipset.
 
The Microphones - The Glow pt. 2 finns inte på Tidal så provade deras Don't smoke/Get of the internet istället vilket skapat sug på mer.
 
PJ Harvey - Let England Shake är bra men jag behöver lyssna igen innan jag vet hur bra jag tycker den är.
 
mvh
Hans
Link to comment
Share on other sites

Deep Purple Machine Head

Black Sabbat Paranoid

Boston More Than a Feeling

Roger Waters Amused to Death

Red Hot Chili peppers Blood Sugar Sex Magic

 

Första musikala intrycket var 1965 när jag fyra år gammal satt i min storebrors knä i en öronlappsfotölj och lyssnade på en EP med Rolling Stones Come On på en resegrammofon som stod på golvet med högtalaren i locket! Vi spelade den om och om igen :-)

 

Min första skiva var var en EP med Mungo Jerry I the Summertime

Min första LP var T-Rex Marc Bolan Electric Warrior

 

En fantastisk era som man fått ta del av! Min favoritårgång är 1971 :-) 

Link to comment
Share on other sites

Går egentligen inte att plocka fem men här är ett försök.

 

Miles Davis "Kind of Blue" (självklart)

The Baby Huey story "The Living Legend" (magisk)

Herbie Hancock "Maiden Voyage" (min mest spelade genom åren)

The Beatles "Abbey Road" (komplett)

King Crimson "In the Court of the Crimson King" (sent på natten, galet högt)

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd men på alla sätt omöjligt att få till 5 som jag kan stå för över tid. Det ändras, sliter och drar i musikminnena men ok då; här kommer dagens 5-all-time...

 

1.Toto - ”The Seventh One” ( mindre klassisk än IV men sammantaget bättre och en av mina viktigaste tonårsplattor)

 

2.Michael Jackson - ”Thriller” (Jodå, välproducerad som få och med Jeff Porcaro/Lukather/Toto överallt)

 

3.Steely Dan - ”Aja” (Bara omslaget är ju världsklass)

 

4.Bruch/Mendelsohn - ”Violin concertos -Gil Shaham” (Två av de stora romantiska som jag fusktränade på lite i smyg. Gick sådär...

 

5.Roger Waters - ”Amused to death” (Den mest kompletta ”Pink Floyd”-skivan men naturligtvis inte med samma klassiska låtar. Men som helhet ett fantastiskt album)

 

Som sagt, hoppas man får ändra sig i framtiden ;)

 

 

 

 

Edited by Musicmansweden
Link to comment
Share on other sites

Detta är ju i princip omöjligt! Jag gillar så många genres så det får bli efter genre då och då.

Pop/Rock:
1. Pink Floyd - Dark side..

2. Flash and The Pan - Early morning wake up call

3. Prefab Sprout - Jordan - The comeback

4. Tears for Fears - The Seeds of Love

5. Stan Ridgeway - Mosquitos

 

Dessa släpp kan man spela om och om igen. Börjar jag spela albumen så får de gå till slut.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är en omöjlig uppgift att välja ut 5 album så när jag satt igår kväll och lyssnade på musik kom jag på ett angreppssätt som gör att jag i alla fall kan skriva något. Det rör sig om musik som länge tillhört mina favoriter och ur respektive "musik-typ" plockar jag ett exempel.

 

1. Mike Oldfield - Tubular Bells. Den här är enkel att plocka ut för mig eftersom den ändrade mitt sätt att lyssna på musik på ett grundläggande sätt när jag köpte den 1973. Det är fortfarande en favorit som spelas mycket. Jag kan enkelt plocka ut några till album av Mike Oldfield som skulle platsa på topp 5 men som sagt, det är urval som gäller.

2. Loreena McKennitt - The Book Of Secrets. Loreena McKennitt har också länge varit en artist som jag spelar mycket och hennes grävande i den keltiska musikkulturen har gett många album av hög klass, jag valde ett som jag tycker är väl sammanhållet och lätt att ta till sig. Det innebär inte att det saknar djup utan det är tvärtom musik som sätter igång känslor och som man kan sjunka djupt in i.

3. King Crimson är en tidig favorit som jag fortfarande lyssnar på och här väljer jag inte ett av deras egna album utan mest för att påminna om att det finns så blir det Pete Sinfield - Still. Enligt många av mina kompisar i flummigaste laget men jag gillar det här albumet som alltså inte är King Crimson alls men en avknoppning är det väl fråga om? Jag tycker det är en skön stämning i det här albumet med en hel del vemod men även bedövande vackert stundtals.

4. Pink Floyd är också en favorit sedan lång tid och precis som någon redan innan antytt så är det bästa från dem inte något av deras egna album utan Roger Waters - Amused to Death.

5. Klassisk musik är också något som jag lyssnar en hel del på och här får det bara bli ett verk i mängden men det är ett som jag lyssnar ganska ofta på och tycker har mycket kvalitet. Det blir Beethoven - Pianokonsert 5. Det finns förstås mängder med verk att plocka ut i den klassiska musiken också.

 

Det är verkligen svårt att begränsa sig till 5 album och jag har helt missat jazz och populärmusik och även där finns det hur mycket som helst som är värt att plocka ut. Nina Simone har t.ex blivit utgiven i en hel massa fantastiska album och Billie Holiday eller Louis Armstrong är exempel ur jazzgenren som inte fick plats. Det är nästan ångestskapande att begränsa sig så mycket.

 

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Genre Jazz:

1. Miles Davis - Kind of Blue CBS (O så uttjatad men sååå bra)

2. Dave Brubeck - Take Five CBS (Samma här och här lönar det sig att leta efter en välljudande utgåva. På LP så gillar jag original stereo US och UK och för CD Sonys Mastersound guld-skiva)

3. Milt Jackson/Monty Alexander Soul Fusion (Pablo 1979) (Otroligt fin och svängig session! Telepatisk koppling mellan piano och vibrafon här.)

4. Ramsey Lewis - Goin Latin' (Argo/Cadet) (Soul/Partyjazz av bästa sort! Sitter man still får man kolla pacemakern....  )

5. Lee Morgan - City Lights (1957) Svårt val men visst skall en av Blue Note släppen in här. Otrolig session!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shaft said:

Genre Jazz:

1. Miles Davis - Kind of Blue CBS (O så uttjatad men sååå bra)

2. Dave Brubeck - Take Five CBS (Samma här och här lönar det sig att leta efter en välljudande utgåva. På LP så gillar jag original stereo US och UK och för CD Sonys Mastersound guld-skiva)

3. Milt Jackson/Monty Alexander Soul Fusion (Pablo 1979) (Otroligt fin och svängig session! Telepatisk koppling mellan piano och vibrafon här.)

4. Ramsey Lewis - Goin Latin' (Argo/Cadet) (Soul/Partyjazz av bästa sort! Sitter man still får man kolla pacemakern....  )

5. Lee Morgan - City Lights (1957) Svårt val men visst skall en av Blue Note släppen in här. Otrolig session!

När det gäller jazz är jag ganska så nybörjaren än. Men jag har 4 skivor som är mina favoriter varav de två översta på din lista plus sketches of Spain med Miles Davis och jazz på svenska med Jan Johansson. Den sistnämnda är ett så bra album att det borde räknas som en nationalklenod.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag klarar ju inte av detta, men nu är åtminstone årets fyra bästa album utsedda.

 

  • Kevin Morby - Harlem River
  • Yoko Ono, Plastic Ono Band & Something Different - Feeling The Space
  • The London Souls - Here Come The Girls
  • Michael Kiwanuka - Love & Hate

 

Polydor - 4783458:

R-8778580-1468586363-6581.jpeg.jpg

 


Apple Records - SW-3412:

R-10112959-1491836443-4687.jpeg.jpg

 

 

Woodsist - WOODSIST071:

R-5221828-1408455943-5776.jpeg.jpg

 

 

Round Hill Records - FM-001-1:

R-7246902-1437074725-9994.jpeg.jpg

 


När jag funderar på dessa band och musiker och deras alster så tror jag att de tänker likadant som de allra flesta musiker angående ljudproduktion. De bryr sig knappt. Det är sekundärt. De har helt andra styrmedel och prioriteringar för att få fram sin vision.
-

Link to comment
Share on other sites

God fortsättning på Er

Ohotad etta är:

The Pretender - Jackson Browne

Sen kommer resten i oordning

Speaking in Melodies - Michael Ruff(har den på LP också)

Jailbreak - Thin Lizzy

Jesus of Cool - Nick Lowe

The Nightfly - Donald Fagen

Lite utanför listan kommer

Gaucho - SD

The River - Bruce Springsteen mfl.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Neon Park said:

God fortsättning på Er

Ohotad etta är:

The Pretender - Jackson Browne

Sen kommer resten i oordning

Speaking in Melodies - Michael Ruff(har den på LP också)

Jailbreak - Thin Lizzy

Jesus of Cool - Nick Lowe

The Nightfly - Donald Fagen

Lite utanför listan kommer

Gaucho - SD

The River - Bruce Springsteen mfl.

 

Intressant lista. Många av mina favoriter med där. Du håller alltså Jackson Browne så mycket högre än alla de andra artisterna. Av vilken anledning då? Blev nyfiken där.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Neon Park said:

God fortsättning på Er

Ohotad etta är:

The Pretender - Jackson Browne

Sen kommer resten i oordning

Speaking in Melodies - Michael Ruff(har den på LP också)

Jailbreak - Thin Lizzy

Jesus of Cool - Nick Lowe

The Nightfly - Donald Fagen

Lite utanför listan kommer

Gaucho - SD

The River - Bruce Springsteen mfl.

 

Otroligt roligt att se Speaking in Melodies på en lista. En diamant i samlingen...:)

 

God fortsättning!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja vad ska man säga The Pretender var den första skiva jag köpte med JB spelade sönder ett ex köpte den sedan på MOFI  på lp bra melodier vassa texter bra musiker med bla.Lowell George har sen sett han tre gånger sista gången var på Waterfront mycket bra.

Ang Michael Ruff så har han gjort två bra skivor Once in a Lifetime och Speaking in Melodies den senare har mycket kompetenta musiker bra låtar bra sväng  dom låter mycket samspelta en kanonplatta Svalander tog in både cd och lp en gång i tiden lp var limiterad till 5000ex den kom i en serie med bla Pat Coil(2st) och The Usual Suspects tror jag det var o några till har dom allihop från den serien.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

Min kära hustru anser att vi behöver få in lite kvinnlig känsla i dessa listor. Således presenteras härmed Anna Marias topp 5 på årets näst sista dag:

 

1. Pink Floyd - ”The Wall” :  För att hon säger att hon dog och återföddes genom den (yeah right; min kommentar:))

 

2. Alanis Morissette - ”Jagged little Pill” : För den kvinnliga urkraften (ok då...)

 

3. Sting - och eftersom man måste välja album blir det ”Ten Summoners Tale” pga If I ever loose my faith... - (hon säger att man alltid kan falla tillbaka på Sting. Jag säger: Det beror på Vinnie Colaiuta bakom trummorna:)

 

4. Steely Dan - ”The Royal Scam” - Nu erkänner hon plötsligt att hon har blivit 100% inspirerad av sin man och jag fick ge henne lite av Pink Floyd/Roger Waters-inspiration

 

5. Vivaldi - ”De fyra årstiderna” - För ro och förtröstan. (Svenne Banan men ok då - pluspoäng för en klassisk på listan, min anmärkning)

 

Musicmanswedens recension: Som helhet genomtänkt med stråk av nostalgi kryddat med viss vinpåverkan. Men som för alla oss andra med option att revidera vid tillfälle. Gott slut medelemmar! Musiken framför allt! ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...