new order Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 32 minutes ago, bfjohansson said: Såhär rätt ur huvudet: 1 Radiohead Ok Computer 2 se ovan 3 jo, det blir oxå ok computer... 4 Skinny Puppy Cleanse Fold and Manipulate 5 Talking Heads Remain in Light Imorgon är det en helt annan lista.... Du vet, jag stod och valde mellan OK computer och the Bends. Hade det varit topp tio har den varit med. Men det är ju lite tjusningen och svårigheten med 5 album. Mycket musik som nämns här som jag inte hört. Det blir att nyttja Spotify, märker jag. Skoj. Och apropå Spotify försöker jag att påverka företaget att erbjuda lossless på sociala medier. De är ju på g. Men nu är det dags för tummen ur snart! fredrik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 2 minutes ago, AlfaGTV said: Kanske inte en topp5 skiva, men ni som gillar PJ Harvey, testa Marianne Faithful - Before The Poison! (Grym vinylplatta för övrigt) PJ och Nick Cave är med o producera bl.a. Har nog bara hört typ Broken English med henne. The ballade of Lucy Jordan är på den va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 7 hours ago, new order said: Har nog bara hört typ Broken English med henne. The ballade of Lucy Jordan är på den va? Ja, och förutom titelspåret har du nog hört hennes version av Lennons Working Class Hero från samma platta. Before The Poison är från 2005, så det är nåt annat! new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Agnes Obel och Skinny Puppy! Hade kunnat haft med båda artisterna på min lista. Och nu skäms jag lite över att Nick Caves förra album, Skeleton Tree, inte fick plats. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Inte lätt att plocka 5 st, men gör ett försök utan inbördes ordning. 1. Pink Floyd - The wall 2. Parliament - Mothership connection 3. Adolphson & Falk - Med rymden i blodet 4. Cameo - Alligator woman 5. Trouble Funk - Drop the bomb Det spretar en hel del och egentligen vill jag ha in namn som James Brown, Depeche Mode, New Mastersounds, Isley Brothers osv wege and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansW Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 En per årtionde: 60-tal: The Velvet Underground - The Velvet Underground 70-tal: Pere Ubu - Dub Housing 80-tal: Jesus and Mary Chain - Psycho Candy 90-tal: Sonic Youth - A Thousand Leaves 00-tal: Lambchop - Is a Woman mvh Hans new order, vita, wege and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 24 minutes ago, HansW said: En per årtionde: 60-tal: The Velvet Underground - The Velvet Underground 70-tal: Pere Ubu - Dub Housing 80-tal: Jesus and Mary Chain - Psycho Candy 90-tal: Sonic Youth - A Thousand Leaves 00-tal: Lambchop - Is a Woman mvh Hans Det där var ingen dålig ide! En per årtionde. Men det blir ännu svårare då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Fin lista HansW! Tre hade kunnat vara med på min egen. Nu måste jag kolla upp Pere Ubu direkt. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansW Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 (edited) Hej Shifts! Jag blev nyfiken på dina val. Har bara hört Goddspeed och PJ Harvey. Vilken skiva, förutom Pere Ubu, skulle inte kunna finnas på din lista? mvh Hans Edited November 27, 2017 by HansW new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Det var Lambchop. Har inte lyssnat tillräckligt på dem, även om jag gillat en del av deras musik (covern på Sisters of Mercy's This corrosion för sjutton, vansinnigt bra!). Ska nog ta och lägga lite tid på Is a woman, kanske blir det ny kärlek. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted November 28, 2017 Author Share Posted November 28, 2017 Jag måste bara slå ett slag för Jill Scott. Hon är på ett sätt den moderna soulens svar på Björk. Egensinnig och en otrolig sångerska. lindome 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 23 hours ago, shifts said: Det var Lambchop. Har inte lyssnat tillräckligt på dem, även om jag gillat en del av deras musik (covern på Sisters of Mercy's This corrosion för sjutton, vansinnigt bra!). Ska nog ta och lägga lite tid på Is a woman, kanske blir det ny kärlek. Is a Woman betraktade jag länge som min allra bästa skiva. Kanske fortfarande till och med. Såg dem på KB i Malmö för några år sedan där de körde hela plattan rakt upp och ned. Magiskt. De återstående 4 måste jag nog grunna mer än en natt på. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansW Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Lysnar nu på Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot for New Zero Kanada för andra gången, otroligt bra. Tack för tipset. The Microphones - The Glow pt. 2 finns inte på Tidal så provade deras Don't smoke/Get of the internet istället vilket skapat sug på mer. PJ Harvey - Let England Shake är bra men jag behöver lyssna igen innan jag vet hur bra jag tycker den är. mvh Hans new order and shifts 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govinda Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Deep Purple Machine Head Black Sabbat Paranoid Boston More Than a Feeling Roger Waters Amused to Death Red Hot Chili peppers Blood Sugar Sex Magic Första musikala intrycket var 1965 när jag fyra år gammal satt i min storebrors knä i en öronlappsfotölj och lyssnade på en EP med Rolling Stones Come On på en resegrammofon som stod på golvet med högtalaren i locket! Vi spelade den om och om igen :-) Min första skiva var var en EP med Mungo Jerry I the Summertime Min första LP var T-Rex Marc Bolan Electric Warrior En fantastisk era som man fått ta del av! Min favoritårgång är 1971 :-) new order, wege, lindome and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wege Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Går egentligen inte att plocka fem men här är ett försök. Miles Davis "Kind of Blue" (självklart) The Baby Huey story "The Living Legend" (magisk) Herbie Hancock "Maiden Voyage" (min mest spelade genom åren) The Beatles "Abbey Road" (komplett) King Crimson "In the Court of the Crimson King" (sent på natten, galet högt) Govinda, calle_jr, JWE and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musicmansweden Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 (edited) Kul tråd men på alla sätt omöjligt att få till 5 som jag kan stå för över tid. Det ändras, sliter och drar i musikminnena men ok då; här kommer dagens 5-all-time... 1.Toto - ”The Seventh One” ( mindre klassisk än IV men sammantaget bättre och en av mina viktigaste tonårsplattor) 2.Michael Jackson - ”Thriller” (Jodå, välproducerad som få och med Jeff Porcaro/Lukather/Toto överallt) 3.Steely Dan - ”Aja” (Bara omslaget är ju världsklass) 4.Bruch/Mendelsohn - ”Violin concertos -Gil Shaham” (Två av de stora romantiska som jag fusktränade på lite i smyg. Gick sådär... 5.Roger Waters - ”Amused to death” (Den mest kompletta ”Pink Floyd”-skivan men naturligtvis inte med samma klassiska låtar. Men som helhet ett fantastiskt album) Som sagt, hoppas man får ändra sig i framtiden Edited December 1, 2017 by Musicmansweden new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted December 1, 2017 Share Posted December 1, 2017 Detta är ju i princip omöjligt! Jag gillar så många genres så det får bli efter genre då och då. Pop/Rock: 1. Pink Floyd - Dark side.. 2. Flash and The Pan - Early morning wake up call 3. Prefab Sprout - Jordan - The comeback 4. Tears for Fears - The Seeds of Love 5. Stan Ridgeway - Mosquitos Dessa släpp kan man spela om och om igen. Börjar jag spela albumen så får de gå till slut. wege and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigblue Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 Några favoriter som jag håller högt: We get requests - The Oscar Peterson Trio Soular Energy - Ray Brown Trio Tracy Chapman - Tracy Chapman Use Me - Vanessa Fernandez Jazz Samba - Stan Getz, Charlie Byrd new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 (edited) Jag tycker att det är en omöjlig uppgift att välja ut 5 album så när jag satt igår kväll och lyssnade på musik kom jag på ett angreppssätt som gör att jag i alla fall kan skriva något. Det rör sig om musik som länge tillhört mina favoriter och ur respektive "musik-typ" plockar jag ett exempel. 1. Mike Oldfield - Tubular Bells. Den här är enkel att plocka ut för mig eftersom den ändrade mitt sätt att lyssna på musik på ett grundläggande sätt när jag köpte den 1973. Det är fortfarande en favorit som spelas mycket. Jag kan enkelt plocka ut några till album av Mike Oldfield som skulle platsa på topp 5 men som sagt, det är urval som gäller. 2. Loreena McKennitt - The Book Of Secrets. Loreena McKennitt har också länge varit en artist som jag spelar mycket och hennes grävande i den keltiska musikkulturen har gett många album av hög klass, jag valde ett som jag tycker är väl sammanhållet och lätt att ta till sig. Det innebär inte att det saknar djup utan det är tvärtom musik som sätter igång känslor och som man kan sjunka djupt in i. 3. King Crimson är en tidig favorit som jag fortfarande lyssnar på och här väljer jag inte ett av deras egna album utan mest för att påminna om att det finns så blir det Pete Sinfield - Still. Enligt många av mina kompisar i flummigaste laget men jag gillar det här albumet som alltså inte är King Crimson alls men en avknoppning är det väl fråga om? Jag tycker det är en skön stämning i det här albumet med en hel del vemod men även bedövande vackert stundtals. 4. Pink Floyd är också en favorit sedan lång tid och precis som någon redan innan antytt så är det bästa från dem inte något av deras egna album utan Roger Waters - Amused to Death. 5. Klassisk musik är också något som jag lyssnar en hel del på och här får det bara bli ett verk i mängden men det är ett som jag lyssnar ganska ofta på och tycker har mycket kvalitet. Det blir Beethoven - Pianokonsert 5. Det finns förstås mängder med verk att plocka ut i den klassiska musiken också. Det är verkligen svårt att begränsa sig till 5 album och jag har helt missat jazz och populärmusik och även där finns det hur mycket som helst som är värt att plocka ut. Nina Simone har t.ex blivit utgiven i en hel massa fantastiska album och Billie Holiday eller Louis Armstrong är exempel ur jazzgenren som inte fick plats. Det är nästan ångestskapande att begränsa sig så mycket. Edited December 2, 2017 by MatsT new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 2, 2017 Author Share Posted December 2, 2017 @MatsT, jag hållet med om att det är otroligt svårt. Men du fick tänka till och tänka till på vilken musik du prioriterar! Loreena M är också en artist som jag verkligen gillar. Dags att damma av ett album av henne. Kanske Books of secrets?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted December 4, 2017 Share Posted December 4, 2017 Genre Jazz: 1. Miles Davis - Kind of Blue CBS (O så uttjatad men sååå bra) 2. Dave Brubeck - Take Five CBS (Samma här och här lönar det sig att leta efter en välljudande utgåva. På LP så gillar jag original stereo US och UK och för CD Sonys Mastersound guld-skiva) 3. Milt Jackson/Monty Alexander Soul Fusion (Pablo 1979) (Otroligt fin och svängig session! Telepatisk koppling mellan piano och vibrafon här.) 4. Ramsey Lewis - Goin Latin' (Argo/Cadet) (Soul/Partyjazz av bästa sort! Sitter man still får man kolla pacemakern.... ) 5. Lee Morgan - City Lights (1957) Svårt val men visst skall en av Blue Note släppen in här. Otrolig session! new order and wege 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 4, 2017 Author Share Posted December 4, 2017 1 hour ago, shaft said: Genre Jazz: 1. Miles Davis - Kind of Blue CBS (O så uttjatad men sååå bra) 2. Dave Brubeck - Take Five CBS (Samma här och här lönar det sig att leta efter en välljudande utgåva. På LP så gillar jag original stereo US och UK och för CD Sonys Mastersound guld-skiva) 3. Milt Jackson/Monty Alexander Soul Fusion (Pablo 1979) (Otroligt fin och svängig session! Telepatisk koppling mellan piano och vibrafon här.) 4. Ramsey Lewis - Goin Latin' (Argo/Cadet) (Soul/Partyjazz av bästa sort! Sitter man still får man kolla pacemakern.... ) 5. Lee Morgan - City Lights (1957) Svårt val men visst skall en av Blue Note släppen in här. Otrolig session! När det gäller jazz är jag ganska så nybörjaren än. Men jag har 4 skivor som är mina favoriter varav de två översta på din lista plus sketches of Spain med Miles Davis och jazz på svenska med Jan Johansson. Den sistnämnda är ett så bra album att det borde räknas som en nationalklenod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 24, 2017 Share Posted December 24, 2017 Jag klarar ju inte av detta, men nu är åtminstone årets fyra bästa album utsedda. Kevin Morby - Harlem River Yoko Ono, Plastic Ono Band & Something Different - Feeling The Space The London Souls - Here Come The Girls Michael Kiwanuka - Love & Hate Polydor - 4783458: Apple Records - SW-3412: Woodsist - WOODSIST071: Round Hill Records - FM-001-1: När jag funderar på dessa band och musiker och deras alster så tror jag att de tänker likadant som de allra flesta musiker angående ljudproduktion. De bryr sig knappt. Det är sekundärt. De har helt andra styrmedel och prioriteringar för att få fram sin vision. - new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted December 28, 2017 Share Posted December 28, 2017 Här kommer min lista: Roger Waters, ”Amused to Death” David Bowie, ”The raise and Fall of Ziggy Stadust and the Spiders from Mars” Peter Gabriel, ”So” Paul Simon, ”Songs from the Capeman” Neil Young, ”Harvest” new order and Musicmansweden 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gnunin Posted December 28, 2017 Share Posted December 28, 2017 Iron Maiden - Piece of Mind Iron Maiden - Caught Somewhere in Time The Mars Volta - Amputechture Mike Oldfield - Songs from Distant Earth Pink Floyd - Animals Slänger in en bubblare i form av Watain - Lawless Darkness AlfaGTV and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 God fortsättning på Er Ohotad etta är: The Pretender - Jackson Browne Sen kommer resten i oordning Speaking in Melodies - Michael Ruff(har den på LP också) Jailbreak - Thin Lizzy Jesus of Cool - Nick Lowe The Nightfly - Donald Fagen Lite utanför listan kommer Gaucho - SD The River - Bruce Springsteen mfl. Musicmansweden and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 30, 2017 Author Share Posted December 30, 2017 1 hour ago, Neon Park said: God fortsättning på Er Ohotad etta är: The Pretender - Jackson Browne Sen kommer resten i oordning Speaking in Melodies - Michael Ruff(har den på LP också) Jailbreak - Thin Lizzy Jesus of Cool - Nick Lowe The Nightfly - Donald Fagen Lite utanför listan kommer Gaucho - SD The River - Bruce Springsteen mfl. Intressant lista. Många av mina favoriter med där. Du håller alltså Jackson Browne så mycket högre än alla de andra artisterna. Av vilken anledning då? Blev nyfiken där. Musicmansweden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musicmansweden Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 3 hours ago, Neon Park said: God fortsättning på Er Ohotad etta är: The Pretender - Jackson Browne Sen kommer resten i oordning Speaking in Melodies - Michael Ruff(har den på LP också) Jailbreak - Thin Lizzy Jesus of Cool - Nick Lowe The Nightfly - Donald Fagen Lite utanför listan kommer Gaucho - SD The River - Bruce Springsteen mfl. Otroligt roligt att se Speaking in Melodies på en lista. En diamant i samlingen...:) God fortsättning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Hej Ja vad ska man säga The Pretender var den första skiva jag köpte med JB spelade sönder ett ex köpte den sedan på MOFI på lp bra melodier vassa texter bra musiker med bla.Lowell George har sen sett han tre gånger sista gången var på Waterfront mycket bra. Ang Michael Ruff så har han gjort två bra skivor Once in a Lifetime och Speaking in Melodies den senare har mycket kompetenta musiker bra låtar bra sväng dom låter mycket samspelta en kanonplatta Svalander tog in både cd och lp en gång i tiden lp var limiterad till 5000ex den kom i en serie med bla Pat Coil(2st) och The Usual Suspects tror jag det var o några till har dom allihop från den serien. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musicmansweden Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Hej igen Min kära hustru anser att vi behöver få in lite kvinnlig känsla i dessa listor. Således presenteras härmed Anna Marias topp 5 på årets näst sista dag: 1. Pink Floyd - ”The Wall” : För att hon säger att hon dog och återföddes genom den (yeah right; min kommentar:)) 2. Alanis Morissette - ”Jagged little Pill” : För den kvinnliga urkraften (ok då...) 3. Sting - och eftersom man måste välja album blir det ”Ten Summoners Tale” pga If I ever loose my faith... - (hon säger att man alltid kan falla tillbaka på Sting. Jag säger: Det beror på Vinnie Colaiuta bakom trummorna:) 4. Steely Dan - ”The Royal Scam” - Nu erkänner hon plötsligt att hon har blivit 100% inspirerad av sin man och jag fick ge henne lite av Pink Floyd/Roger Waters-inspiration 5. Vivaldi - ”De fyra årstiderna” - För ro och förtröstan. (Svenne Banan men ok då - pluspoäng för en klassisk på listan, min anmärkning) Musicmanswedens recension: Som helhet genomtänkt med stråk av nostalgi kryddat med viss vinpåverkan. Men som för alla oss andra med option att revidera vid tillfälle. Gott slut medelemmar! Musiken framför allt! ? byZan, new order and AlfaGTV 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.