Jump to content

Mint Condition


Putte

Recommended Posts

Hej

Har funderingar kring bedömning av skicket på skiva/omslag.

När det gäller "mint condition", kan det endast avse nya ospelade skivor eller?

Anledningen till frågan, jag har ett antal skivor i nyskick såväl avseende konvolut som självs skivan.

Skall dessa då klassas som "near mint" eller?

Tacksam för några goda kommentarer, möjligt att detta tagits upp tidigare.

Putte

Link to comment
Share on other sites

Denna bedömning skiljer sig mycket åt.  Finns nog olika tolkningar på detta. I USA är allt mint. Har köpt mint där fodralet knappt hänger ihop och det sprakar bra på alla spår. Tyskarna, japanerna och svenskarna är mer sanningsenliga. Tycker Italienarna är rätt bra på det också. 

 

Men mint är ju egentligen ospelat ex knappt öppnat tycker jag. Är det spelat och finns antydan på mediet och konvolutet att det är använt är det near mint. Men inflationen är hög. 

Skulle säga att dina skivor är nog near mint, men inflationen kanske tar dem till mint, vilket de inte är eftersom de är begagnade och använda. Svårt att råda.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba svar - som med så mycket annat en fråga om personliga bedömningar.

Vad är inte det i "vår" bransch.

Jag gör nog bedömningen av min egen samlig att det mesta är near mint, möjligen är min nyköpta Bob Dylan 

OH Mercy "mint" spelar den just nu för andra gången!

För övrigt en lysande skiva både musikalsikt och ljudmässigt - Music on Vinyl

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Putte said:

När det gäller "mint condition", kan det endast avse nya ospelade skivor eller?

Ja.

 

1 hour ago, Putte said:

som med så mycket annat en fråga om personliga bedömningar.

Nej :)

 

Om en säljare säger att en LP är excellent, så är det ok om den visar spår av att ha blivit spelad, men den får inte visa försämrad ljudkvalitet osv. Amerikanska Goldmine och engelska Rare Record Price Guide är de två institutioner som satt nomenklaturen. Dessa två graderingsstandarder är mycket väl förankrade hos vana säljare och köpare. De är lika, men inte identiska. När amerikanen säger Near Mint så säger engelsmannen Excellent. Jänkarna lägger även gärna till "+" och "-" för mellanliggande gradering. VG+ har länge varit en vanlig bedömning på äldre album i bra skick, eftersom NM är oerhört tufft.
Goldmines gradering: https://www.discogs.com/help/doc/mp-grading
RRPGs gradering: http://rarerecordpriceguide.com/condition-rating

Link to comment
Share on other sites

Mint är ett uttryck som det går inflation i - bland annat på Discog. Jag kan inte låta bli att dra på munnen när jag läser att någon säljer en Mint-skiva "bara spelad ett par gånger och tvättad i skivtvätt". Knappast någon jag skulle köpa från. 

Min erfarenhet från Discog är att Japaner följer de gängse reglerna, lika så tyskarna. De som jag haft mest "trubbel" med är fransmän. Detta är inte en absolut sanning utan bara mina egna personliga upplevelser efter snart 100 transaktioner. 

Link to comment
Share on other sites

Mint=M är i princip ouppnåeligt. 

NM ser ut och låter som nytt.

EX kan ha något obetydligt märke som ej påverkar uppspelning typ sleeve mark från påsen. 

VG+ Är helt ok , men vissa problem i avspelningen. Knaster kan höras, mindre repor. Inte fullblank. Välhållen men kanske mycket spelad och inte omhändertagen perfekt.

VG Ganska dåligt. Kraftigare repor med återkommande tics, groove distortion etc. Stay away tycker jag.

 

Jag håller med de flesta att tolkningarna skiljer sig mellan länder. Synd förresten att Discogs inte tillåter EX. Hoppet mellan VG+ och NM är för stort.

Link to comment
Share on other sites

Man måste läsa mellan raderna  men jag brukar hålla mig till VG++ till NM - är det någon som skriver Mint och den inte är SS (Still Sealed) så  blir jag osäker. :black:

- VG+ kan vara riktigt bra men det får man avgöra efter att ha läst hela beskrivningen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag håller inte med om att M ska vara SS. Om man ska veta att en skiva är M så måste man öppna den. Jag har öppnat inplastade helt nya skivor som har jack pga tillverkningsfel. Det är bättre att använda M som en slags referens som inte finns. "SS", "Looks mint", "opened but unplayed" är bättre att använda tycker jag.

 

 

21 hours ago, bigblue said:

Mint är ett uttryck som det går inflation i - bland annat på Discog

Jag tror att du menar säljare på Discogs. Discogs själva är glasklara i hur graderingen ska göras. Ville bara förtydliga det.

 

 

 

8 hours ago, eliot said:

Man måste läsa mellan raderna

Instämmer.

Link to comment
Share on other sites

Sealed kan ha många problem - speciellt på äldre plattor. Om hantering har varit "rough" så kan omlslaget se slitet ut. Dessutom kan skivan ha blivit oplan eller warped om plasten har krympt. Dessutom så kan plattan ha blivit "re-sealed" vid tillfälle. Vissa butiken "sealade" själv plattor. Inte sällan om de kom tillbaka som problem-plattor om jag förstår det rätt.

 

Men såklart - ibland har man ju tur och man drar ut en mycket fin LP ur fodralet ;-) 

Link to comment
Share on other sites

Köper en del begagnat i affär och där kan man heller inte vara helt säker på konditionen oavsett märkning. Det viktiga för mig är att det inte finns tvärgående repor som gör att det blir knäppar i spåret. Annars brukar det mesta gå att fixa med några tvättomgångar. Ofta är många skivor rejält skitiga.

Även nya skivor har sina brister vilket gör att SS inte är någon garanti alls. Får ofta tvätta bort släppvax eller vad det nu kan vara och vinylrester innan det går att spela störningsfritt. Är ofta förenat med extra besvär att returnera plattor till t.ex. till US.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Harmonia Mundi-LP som skulle vara Mint. Det förväntade jag inte men åtminstone VG+ men det var en av de sämsta begagnade skivor jag köpt. Näst intill ospelbar. Jag skickade bilder på skador och fick tillbaka pengarna (inklusive frakt) och jag kunde behålla skivan. Den åkte i sopsorteringen. Jag rekommenderade honom att gå igenom sina bedömningar och att jag kommer att rapportera honom.

 

Oseriösa säljare skall man inte tiga om. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Jag köpte en Harmonia Mundi-LP som skulle vara Mint. Det förväntade jag inte men åtminstone VG+ men det var en av de sämsta begagnade skivor jag köpt. Näst intill ospelbar. Jag skickade bilder på skador och fick tillbaka pengarna (inklusive frakt) och jag kunde behålla skivan. Den åkte i sopsorteringen. Jag rekommenderade honom att gå igenom sina bedömningar och att jag kommer att rapportera honom.

 

Oseriösa säljare skall man inte tiga om. 

 

Nu vet jag självklart inget om säljaren i din affär, men en säljare som tar fullt ansvar vid klagomål och betalar tillbaka rubbet utan knussel skulle jag nog inte rapportera om det inte var så att felgradering uppenbart var satt i system.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...