Jump to content

Reealistisk helg i musiken och teknikens tecken.


calm

Recommended Posts

Fast denna diskussion med dubbla frekvensen etc förutsätter väl i grunden att man pratar om sampling som något PCM-liknande, dvs att man vid varje given tidpunkt sätter ett närmast "analogt" värde (om än uttryckt i en digital skala).  Här blir det ju väldigt naturligt att tidsavståndet mellan sampelpunkterna blir avgörande för vilka frekvenser man kan återvinna, och vilka fel som uppstår när man passerar dessa gränser. 

 

DSD i sin ursprungsform är ju ett annat djur, där skalan bara har två lägen, ett och noll, och frekvensen därför måste vara mycket högre.  (Jag skrev nästan pulsbreddsmodulation, men det är väl inte rätt översättning av "Pulse-Density Modulation".) Nyqvists teorem är väl inte tillämpningsbart där?  Eller har jag missat något? 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2017 at 10:54, lemanfan said:

ett annat djur

Precis. Av samma skäl är det lite vanskligt att jämföra analoga-, pcm- och dsd-format.

Speciellt om man enbart studerar dynamik- och frekvensomfång. Vi vet att detta är intimt förknippat med tex brus, och eftersom formaten har totalt olika brusbeteende så blir studien nästan meningslös.

Men det kan ju vara kul ändå :)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-09 at 10:54, lemanfan said:

(Jag skrev nästan pulsbreddsmodulation, men det är väl inte rätt översättning av "Pulse-Density Modulation".) Nyqvists teorem är väl inte tillämpningsbart där?

Jag betraktar DSD som en närmare kusin till pulsbreddsmodulerat också, medan PCM ligger närmare amplitudmodulerat. Det är säkert långt ifrån försvarbart dock! ;)

Och ang Nyqvist har jag aldrig sett något skrivet om motsvarande minimikrav för att fånga en 1bitsström... 

Link to comment
Share on other sites

Jag har för dålig koll på DSD får jag erkänna, jag har själv längre ingen streamingapparat/datorkoppling alls längre och kommer inte skaffa någon inom överskådlig framtid. SACD spelare har jag inte planerat införskaffa än på ett tag. Hursomhelst, signalen samplas ju så det bör väl vara som lägst 1.4MHz?! Men det blir svårt att göra en direkt jämförelse, då den ena samplar med x bitar och den andra med 1 bit.

 

Man får läsa på och begrunda vid tillfälle, tror dessa kan vara av intresse: Negativ och Positiv (för att få båda ändarna av spektrumet) Båda artiklarna är ju skrivna för ~15år sedan så man får läsa förbi vissa delar. Efter lite googling så har Phillips skrivit en positiv artikel (inte oväntat :) kanske) om DSD, men jag hittar ingen fungerande länk.

Link to comment
Share on other sites

Då det har talats så mycket om dsd och min dac, AMR DP-777 inte stöder pure dsd fann jag det för gott att maila tillverkaren och fråga om det fanns några planer att ändra sig på denna punkt. Fick detta svar:

"With regards to DSD in the AMR series yes there are plans to implement it however it won't be for at least another 6 months."

:thumbsup:

Hoppas det betyder att befintlig modell blir uppgraderingsbar och inte en helt ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/1/2017 at 16:28, Taxmannen said:

Vad gäller studio-dacar har jag faktiskt ingen aning hur exklusiva/dyra det finns, men  både min Tascam och den Korg som användes för Opus3 innehåller både AD- och DA-omvandlare och i ärlighetens namn upplever jag skillnaderna som små när jag spelar upp egeninspelade DSD-filer via den inbyggda DA-omvandlaren och min PS Audio DSD. Jag har dock inte gjort några djupare jämförelser och jag har heller inte lyssnat på digitalfiler som inte är inspelade på enheten, så jag kan inte bedöma den inbyggda dagens kvalitet i generella termer.

Skulle du kunna analysera hur filerna ser ut? Det vore intressant.

 

Jag har slitit med att spela in svep både från LP och wav, typiskt 30s linjära svep 1-50kHz, för att transformera dessa till frekvensdomänen.

Kan konstatera att ad-omvandling kan bete sig oförutsett. Det är såklart beroende på chippet, men även överföringsmetod.

Många ad/da är bara specade 20-20000Hz, så även om det är en ad som det står 24/96 på så är det oklart vad det egentliga frekvensomfånget är, både vid upp- och inspelning. Det verkar som att olika filter (både lp och hp) kickar in för olika format och olika kopplingar.

Jag har spelat in i 24/96 stereo med ett Creative SB X-fi HD och magnituden störtdök direkt efter 20kHz.

Om jag spelar in i 16/96 stereo ser det ok ut upp till 48kHz, men magnituden dyker i stället under ca 2kHz.

 

Ortofon-svep-800-50000Hz-audacity-spektrum-16-96.jpg

 

Jag tänkte prova med en Swissonic AD 24/192, men den har bara s/pdif-utgång. Någon som känner till en billig s/pdif-->usb transport som klarar 24/192? Kanske t.o.m någon som har en att låna ut :unsure:

Creative gör prisvärda produkter, men deras mjukvara är rena mardrömmen. Dessutom måste man installera den för att kunna läsa manualen. Det går inte att hitta exakta specar utan att installera deras entertainmentpaket.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Någon som känner till en billig s/pdif-->usb transport som klarar 24/192? Kanske t.o.m någon som har en att låna ut :unsure:

Jag kom på att jag själv har denna:

DSC_0327.JPG

 

Har aldrig testat om den kan läsa från en adc. Ska testa det. Dock överhängande risk att usb-gränssnittet bara stöder 24/48.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-26 at 08:27, calle_jr said:

Skulle du kunna analysera hur filerna ser ut? Det vore intressant.

 

Det kan jag göra, men du får nog guida mig i vad/hur du vill att jag skall göra :D

Jag kollade mina testskivor, men det visade sig att det enda svep jag har är det på Hi-FiNews testskiva och det sträcker sig bara mellan 20Hz-20kHz.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Taxmannen said:

 

Det kan jag göra, men du får nog guida mig i vad/hur du vill att jag skall göra :D

Jag kollade mina testskivor, men det visade sig att det enda svep jag har är det på Hi-FiNews testskiva och det sträcker sig bara mellan 20Hz-20kHz.

Hmm, vi skulle behöva sammanstråla :)

Men tills du får tag på en testskiva med längre svep (Brüel & Kjær har också en), så kan du spela något av dessa svep med en bra dac. Spela in svepet från de analoga utgångarna.

Öppna den inspelade ljudfilen i tex Audacity. Plotta spektrat från fliken Analys. Du kan använda Hanning fönstring och 16384 rader. Exportera datat till en textfil som du kan importera till tex Excel för att rita ett diagram.

 

När jag gör det från Oppo BDP-105 och jämför med det syntetiska svepet så ser det ut såhär:

 

hdsweep_1Hz_48000Hz_-3dBFS_30s_synt-and-oppo_audacity-16-96.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort en enkel test med de syntetiska filerna @calle_jr. Den blåa kurvan avser orginalet 16 bit/48 kHz som och den röda är den jag har spelat upp via min PS Audio DSD och sen spelat in på Tascam D-3000 (16 bit/96 kHz i två kanaler där jag sen exporterat en kanal i Audacity). Dippar som synes brant vid ca 45 kHz.

 

Jag har även fått min Ortofon testskiva, så jag skall testa vidare i morgon med olika bitdjup och samplingfrekvenser så får vi se om det blir några skillnader men så här långt så ser det ju helt ok ut.

 

5a4ea9d23a1cb_Skrmavbild2018-01-04kl_23_24_35.thumb.png.1e94ac809b211450f78238ac454b7b52.png

 

 

 

Edited by Taxmannen
tillägg.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...