Jump to content

Reealistisk helg i musiken och teknikens tecken.


calm

Recommended Posts

13 minutes ago, Taxmannen said:

Om JRiver slutade att utvecklas så gissar jag att du förr eller senare skulle överväga att överge den programvaran och se om du inte kunde hitta något annat som uppfyllde dina önskemål?

Visst är det så. Så länge det funkar och blir bättre sitter jag kvar. Jag har också lärt mig en hel del om programmet som gör att jag känner mig mer säker. Det är ungefär som Excel som besitter fler möjligheter än vad brukaren i allmänhet känner till eller har bruk för.

 

JRiver har ett interact-forum som jag tycker är mycket bra. Jag har fått svar på många frågor där och har även kunnat bidra till förslag om förbättringar som sedan kommit med i ny uppdatering. Den som köper JRiver idag får version 23.0.84. 23:an släpptes i somras och har redan 84 uppgraderingar. Mest handlar det om översättningar och funktioner till TV och bild. Ljudsidan handlar mer om småbuggar och förbättringar kring hantering och liknande. Nu har man också släppt en 64-bitasversion.

 

https://yabb.jriver.com/interact/index.php

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Taxmannen said:

 

Spår som separata DSF-filer. Jag övervägde ISO, men sannolikheten att jag någonsin kommer att vilja återskapa en SACD är minimal. Jag vill dessutom att centrala metadata skall ligga i filen och inte i en separat cue-fil. Hur gör du?

 

Eftersom jag rippar med PS3 så blir resultatet en ISO-fil som motsvarar SACD-skiktet på den fysiska skivan. Denna laddar jag sedan in i ISO2DSD från Sonore, där extraherar jag enbart 2-kanalsinformationen och packar samtidigt upp eventuellt DST innehåll. Resultatet blir .DSF-filer som jag taggar med Easy CD Converter/JRiver. Flyttas sedan till NAS där de spelas mha Roon via diverse endpoints. :)

Jag har också kommit till slutsatsen att det är ointressant för mig med flerkanal och kasserar därmed ISO efter rippningen. Worst case så får jag väl göra om då..

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Finns denna fantasifigur eller?

 

Jag tror tyvärr att svaret är Nej, om kravet är att det skall vara en komponent.
Däremot har ju MSBs UMT (Universal Media Transport) både möjlighet att spela SACD, rippa SACD samt spela från nätverket. Tyvärr är MSB's manualer allt annat än tydliga och pedagogiska så jag lyckas inte hitta några mer exakta definitioner än just dessa. Jag utgår ifrån att du är mycket nöjd med din DataCD-transport dock och ytterligare en komponent lär ju inte vara aktuellt. (Bara en ingång i DAC'en också med "full funktion")

Link to comment
Share on other sites

Tack Bebop, Talmannen, AlfaGTV mfl. för svar.

 

 @Taxmannen

 

Jo, man kan tycka att datatekniken är enkel för den som kan och har jobbat med den länge och kanske har en hel del utbildning i frågan. I mitt tidigare jobb så introducerades it först i mitten av 80-talet och då som ren terminal i stordatormiljö. Man satt vid tangentbordet med en förteckning av koder som var omöjlig att lära sig utantill. Först när ikontekniken introducerades så började man se samband och logiken i uppbyggnaden. Tidigare var det mest utantilläxa. Sedan gick man över till mer PC-baserad lösning med lokal server. När sedan Internet kom i stor skala så introducerades detta sent i min bransch som var finans. Man var rädd för säkerhetsluckor. Själv är jag jurist i botten men kom också att jobba med finansieringsfrågor där ser jag en logisk kedja utifrån rättsystem och annat. Rättsystemet vilar på en del grundprinciper som man kan hänga upp detaljkunskap på,  men måste alltid kontrolleras utifrån det enskilda fallet, därför slår alltid jurister i lagboken för att kontrollera fakta plus rättsfallssökning om hur den hanteras i verkligheten. Ingen utantilläxa precis. I fråga om it-teknik så har jag frågat många kunniga om hur it-systemen hänger ihop, dvs vilka program är övergripande och vilka är sekundära för att få en kartbild om hur it-landskapet ser ut och hänger ihop. Detta för att förstå på en övergripande nivå utan att behöva skaffa mig massa detaljkunskaper. I de olika it-miljöerna så tycker jag bäst om Mac som är mer användarvänligt utifrån självinstruerande lösningar. 

I detta perspektiv blir en elektromekanisk lösning som bandspelartekniken för folk med min bakgrund och ålder mycket mer handfast och enkel, särskilt som många apparater i denna grupp har enbart diskreta komponenter som enkelt kan felsökas i steg.  Där hjälper en gymnasieingenjörsutbildning till för egen del. Värre med datachip och den typen av lösningar. Lite som bilreparationer som ändrat karaktär från skitiga och spruckna nagelband med skiftnyckel i handen i felsökning till datateknik med sofistikerad diagnosutrustning i verkstaden.

Så vad som är självklart för vissa blir till oövervinneliga berg i detta perspektiv. Man kan stappla sig fram men förstår egentligen inte tekniken i grunden. Däri ligger skillnaden och passionen för det som man begriper.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag gör ett försök till svar...

 

1. För närvarande är det då en SACD-spelare som gäller. Med tanke på den fina CD-spelare du har så är det inte alldeles säkert att en "vanlig" SACD-spelare kan matcha ljudet mot den du har. Det är samma sak hos mig. Jag har en enklare SACD-spelare på ovanplan men SACD-skivan låter bättre på finanläggningen med avspelning från CD-lagret. Omvittnat bra SACD-spelare gör bl a Accuphase, EMM-Labs, TAD, Marantz, Esoteric och T+A.

 

2. För det krävs en pc/mac med internetuppkoppling.

 

3. Du måste ha ett program så att du kan lagra/katalogisera och skicka musiken till dacen. Audinirvana (osäker på stavning) och JRiver är ett par exempel som passar macen. Med dessa program kan du också rippa. Du måste då ha en discenhet också och jag rekommenderar även att du lagrar allt på en separat hårddisk till en början med. Jag har två stycken, en som jag lagrar och spelar ifrån och en som jag kör backup till, vardera 4TB som är ungefär halvfyllda (ca 50,000 filer i olika format) i sk FLAC 3-format.

Dessutom måste du också ha en drivrutin som kan prata med din Mac. Det brukar Mac lösa själv när du väl kopplat upp. Gäller f ö även PC-idag. DACen brukar skicka in rätt drivrutin till datorn.
 

4. Det kravet uppfylls sånär som på lagar som rör spridning av upphovsmans-skyddat material. Spriding inom familj och snävare vänkrets är OK.

 

5. Jag antar att du menar True DSD. Knepigt att svara på men det lär inte bli några problem under din och min livstid. Det som kan bli problem är enskilda maskiner men formatet i sig finns ju kvar.

 

6. Om du kan få till det med din MSB hade jag fortsatt med den. Jag tror inte det har kommit något som är bättre, möjligen lika bra. Den lär väl hur som helst klara att spela nerladdade och rippade filer med rätt anslutningar. Frågetecknet såvitt jag har förstått är DSD eller inte. Så enkelt som att spela LP och CD är det dock inte om du tar med rippning, katalogisering och liknande. Avspelning är dock ännu lättare eftersom du har alla album i ditt knä katalogiserade på det sätt du själv vill. Klicka på albumet och klicka på "Play" så sätter det igång.

 

7. Då kanske du skall stanna kvar vid CD-formatet som förmodligen är det billigaste idag - billigare än att ladda ner. Jag köper fortfarande CD vilket är den bästa säkerheten för att inget går åt pipan. Musiken finns kvar i mina hyllor. Det är en viktig princip för mig oavsett format. Undantaget är DSD128 som inte finns på fysiskt media. Men det går att bränna filerna på en DVD men då får man förmodligen konvertera dem till 24/192 vilket är lätt med i vart fall JRiver.

Dessvärre är det så att musikbranschen har bestämt att vi här upp i Norden inte skall ha tillgång till nerladdning av mycket musik. Det finns flera nerladdningsciter i t ex Tyskland, England och USA. Deras program känner av var din dator finns och många bolag nekar dig ladda ner eftersom deras rättigheter inte täcker kunder i Norden. Klassisk musik och mindre bolag är lite lättare men de stora drakarna verkar ha bestämt sig för att man skall lyssna på Spotify istället eller köpa CD från t ex Amazon. Det funkar.

Jag har skrivit till både Sony och Universal om detta, även här i Sverige. Jag får ett vänligt svar om att det mottagit mitt brev men sedan är det tyst. De som säljer filerna hänvisar till skivbolagen. Ytterligare ett exempel på att branschen är rutten.

Tack för utförligt svar @Bebop

 

Ja det är inte alldeles lätt att förstå i alla lägen, men kan spontant tänka mig följande lösning.

 

Ladda ner DSD-filer om dessa går att finna ner till min Mac, har bredbandsanslutning både i kabel och wifi. Kanske kräver en snabbare router. 

 

Mac har jag med en extra disk som jag aldrig använt tror att den är i vart fall på  1 TB. Ursprungligen tänkt att lagra bilder på. Någon form av programvara för katalogisering. Har också en stationär Mac som har nedladdningskapacitet.

En Oppo som kan läsa ner till datorn av rippade filer och spela av SACD.

Om det går att fixa USB-ingång till min MSB DAC så borde det den vara fullgod.

Skall avvakta svar från MSB först innan jag överväger.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Om du kan få till det med din MSB hade jag fortsatt med den.

 

4 hours ago, AlfaGTV said:

Däremot har ju MSBs UMT (Universal Media Transport) både möjlighet att spela SACD, rippa SACD samt spela från nätverket.

 

Ja!

Detta säger även min magkänsla.

@calm, du har redan en maskin med helt överlägsen dac. Försök hitta enklaste kompletteringen av den för true dsd.

Link to comment
Share on other sites

Mycket roligt att läsa i denna tråd tycker jag, även om jag inte kan tillgodogöra mig allt just nu, men framtiden kanske bjuder in till lektion 1.0?

 

Själv kör jag med både livrem och hängslen, men skippar flytvästen då jag inte vågar mig ut på djupt vatten i denna gren.

 

Jag använder mig av bl a  CD, 16/44,1 (heter det så?) vilket låter riktigt bra, kan via min elektronik sampla upp den till några andra konstiga siffror (???) och ibland låter det bättre och ibland sämre. SACD är inga problem att spela upp heller men tycker inte att allt blir bättre än CD. Vinylen låter förträffligt, men ibland orkar jag inte vända plattor trots att det låter bäst här hemma. Det är då jag drar igång min Aurender W20 och spelar det jag vill lyssna på för stunden, från 16/44,1 upp till DSD. I paddan ställer jag in låtar, album, artister, genre etc och lägger upp i den ordning jag vill spela dessa eller bara random, allt låter helt okej, det vet jag för mina fötter håller takten. Hur all musik har hamnat i Aurendern har jag ingen aning om då jag får hjälp med detta av en mycket god vän, jag bjuder på en middag ibland som tack för hjälpen, bra deal tycker vi båda. Jo jag får ibland ett usb-minne eller kallas det sticka med några album och dessa kan jag faktiskt installera själv:app: Så att klanka ner på gränssnittet eller om det är dator eller inte, så själva ”klanket” är bara förbehållet er som kan så mycket mer än jag själv kan. 

Varför inte flytväst kanske ni undrar? Jag vill inte ha en burk till som tar plats och skall skötas om, har iofs en som inte funkar helt perfekt (måste servas) en Teac 20R, som någon gärna får lägga bud på för nu rensar jag flitigt bland grejer som bara står.

 

Detta är skrivet med glimten i ögat och utan att någon ska ta illa vid sig, I like you all!!!!

 

byZan

 

PS Glömde ju säga att jag kollar om inte ”Ronn” kan vara något för mig också, då får man ju sådana där uppblåsbara saker att sätta på armarna också DS

Edited by byZan
PS
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

 

Ja!

Detta säger även min magkänsla.

@calm, du har redan en maskin med helt överlägsen dac. Försök hitta enklaste kompletteringen av den för true dsd.

Ja det vore väl optimalt att kunna göra något åt det som redan finns. Jag är mycket nöjd med mitt nuvarande digitala ljud så varför inte bygga vidare på det? Anledningen till att jag tidigare i tråden talade om Oppo är att jag har för mig att MSB byggde sin universalspelare just på denna, men modifierad sådan. Dessutom är det många som använder den.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Jo, man kan tycka att datatekniken är enkel för den som kan och har jobbat med den länge och kanske har en hel del utbildning i frågan. I mitt tidigare jobb så introducerades it först i mitten av 80-talet och då som ren terminal i stordatormiljö. Man satt vid tangentbordet med en förteckning av koder som var omöjlig att lära sig utantill. Först när ikontekniken introducerades så började man se samband och logiken i uppbyggnaden. Tidigare var det mest utantilläxa. Sedan gick man över till mer PC-baserad lösning med lokal server. När sedan Internet kom i stor skala så introducerades detta sent i min bransch som var finans. Man var rädd för säkerhetsluckor. Själv är jag jurist i botten men kom också att jobba med finansieringsfrågor där ser jag en logisk kedja utifrån rättsystem och annat. Rättsystemet vilar på en del grundprinciper som man kan hänga upp detaljkunskap på,  men måste alltid kontrolleras utifrån det enskilda fallet, därför slår alltid jurister i lagboken för att kontrollera fakta plus rättsfallssökning om hur den hanteras i verkligheten. Ingen utantilläxa precis. I fråga om it-teknik så har jag frågat många kunniga om hur it-systemen hänger ihop, dvs vilka program är övergripande och vilka är sekundära för att få en kartbild om hur it-landskapet ser ut och hänger ihop. Detta för att förstå på en övergripande nivå utan att behöva skaffa mig massa detaljkunskaper. I de olika it-miljöerna så tycker jag bäst om Mac som är mer användarvänligt utifrån självinstruerande lösningar. 

I detta perspektiv blir en elektromekanisk lösning som bandspelartekniken för folk med min bakgrund och ålder mycket mer handfast och enkel, särskilt som många apparater i denna grupp har enbart diskreta komponenter som enkelt kan felsökas i steg.  Där hjälper en gymnasieingenjörsutbildning till för egen del. Värre med datachip och den typen av lösningar. Lite som bilreparationer som ändrat karaktär från skitiga och spruckna nagelband med skiftnyckel i handen i felsökning till datateknik med sofistikerad diagnosutrustning i verkstaden.

Så vad som är självklart för vissa blir till oövervinneliga berg i detta perspektiv. Man kan stappla sig fram men förstår egentligen inte tekniken i grunden. Däri ligger skillnaden och passionen för det som man begriper.

 

Calm

 

Jag har full förståelse för att IT i många lägen kan upplevas som ogenomträngligt och komplicerat. Det handlar till stor del om att det är en snabbväxande och rörlig bransch som i många stycken fortfarande är väldigt omogen, men skulle jag vilja påstå är en konsekvens då IT träder in i nya områden såsom hifi/musik och där branschen famlar lite i blindo om vilka lösningar som fungerar/kunderna vill ha och vilka affärsmodeller man skall ha för att kunna tjäna pengar och samtidigt ha nöjda kunder - det tar tid innan det sätter sig.

 

Min analogi med rullbandare var naturligtvis avsedd att både roa och provocera men absolut inte att raljera över någons upplevda okunskap inom något område. Det jag tror är viktigt att ha med sig är dock att man kanske inte måste ha järnkoll på hur allting fungerar. Jag kunde t ex mycket väl förstå (nåja) hur min första TV (katodstrålerör) fungerade, men jag måste erkänna att jag har inte en susning om hur min senaste (OLED) funkar, och jag är egentligen ganska ointresserad - så länge som den presterar som förväntat. Lite samma sak med digital musik. Man måste inte veta i detalj exakt hur allting fungerar...så länge det fungerar. @byZans approach är väl i sammanhanget rätt tilltalande - ta hjälp av vänner och bekanta och sitt nöjd så länge det spelar och det spelar bra! :app:

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Ja det vore väl optimalt att kunna göra något åt det som redan finns. Jag är mycket nöjd med mitt nuvarande digitala ljud så varför inte bygga vidare på det? Anledningen till att jag tidigare i tråden talade om Oppo är att jag har för mig att MSB byggde sin universalspelare just på denna, men modifierad sådan. Dessutom är det många som använder den.

Det hade varit en mycket smidig lösning för dig om bara tex Oppo UDP-203 kunde skicka True DSD via coaxialutgång. Jag tror inte den kan det.

Alla deras maskiner kan läsa DSD512, men de kan inte skicka det digitalt till din MSB.

Rätta mig om jag har fel.

 

Link to comment
Share on other sites

@calm önskade i ett tidigare inlägg ett digitalt system som är framtidssäkert. Hohoho. :black: Jag önskar detsamma... men har jag gått på lite minor. Framtidssäkrat i den digitala världen är inte många år framöver dessvärre. 

Det digitala har visat sig vara något av det minst framtidssäkra av allt i hela världen. Det blir nog ingen ändring nu. Det får vi nog leva med. Jag har inom andra områden i den digitala världen pga mitt kontrollbehov tagit höjd just för detta och känt mig lugn och med "kontroll" efter att jag låtit experter välja digitala lösningar som skall var framtidssäkra åt mig. Men ganska snart märker jag att det dyker upp nyheter som inte mina produkter hänger med... kräver uppgraderingar både mjukt och hårt... jag har tröttnat. Den digitala världen är vilda västern utan framtidsäkringar ev också utan kunskap och vilja att leverera verklig kvalitet. Detta är något tillspetsat men för mig ligger det något i det.

 

Jag kommer avvakta digital musik från dator ett tag till. Tekniken är inte där ännu enligt mig. 

Ett exempel. Min Vinylspelare har inte missat start eller stopp en enda gång på flera tusen spelningar. Inte ett enda avbrott i musiken eller problem när man spelar alls. Har aldrig behövt starta om eller uppgradera för att det skall fungera. När den digitala tekniken närmar sig detta skall jag fundera på det för mitt hifi-system.

Nästan alltid när jag varit i HiFi butiker och de skall demonstrera från sin padda händer något. "Oj vad hände nu?" "Vi måste strata om det ena eller det andra". "Något stör." " Just det ja denna dacen kan inte spela ditt eller datt format", " Nu synkar inte datorns klocka med dacens. Vi får starta om Datorn". Jag har nog 100 sådana här exempel till tror jag. Men inte ett enda från den analoga sidan. Jo kanske någon har nog valt fel ingång på försteget tror jag jag kommer ihåg.

 

Så där fick jag ur mig lite "hata data" igen. Men jag älskar att använda digitalteknik om det funkar som utlovat.

Som ByZan så bra beskrev det. "Detta är skrivet med glimten i ögat och utan att någon ska ta illa vid sig, I like you all!!!!" :105:

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

För att komplicera det ytterligare tänkte jag peta in ytterligare ett vedträ i DSD-ekvationen!

 

Som ni såg tidigare i tråden använder @Absolute Audio en Korg MR20000S AD-omvandlare för att spela in masterband till DSD. Denna enhet är väldigt lik den Tascam DA3000 jag själv skaffade nyligen för att se om det var möjligt att skapa fullgoda inspelningar från vinyl till DSD. Vad jag förstår är Korgen numera utgången, men prismässigt verkar den ha legat i samma nivå som min Tascam - tre-siffrigt i Euro - med andra ord ganska rimliga pengar i sammanhanget.

Jag kan in konstatera att när jag spelar upp DSD-filer jag har spelat in från vinyl och jämför med original så är det väldigt svårt att skilja mellan original och DSD-kopia. Jag tolkar det som att övningen som inledde denna tråd också upplevde skillnaderna som "subtila". Citat från @calm :

 

Quote

Samma fina musikaliska framställning och ljud. Skulle man lyssningsvis kunna peka på någon skillnad så upplevde jag möjligen lite mer attack i den analoga versionen och lite mer öppenhet. Men skillnaden var subtil och kan ha med att volymen inte var helt identisk. Båda upptagningarna i yppersta klass.

 

Slutsats - har man bra analoga källor (vinyl eller masterband) så kan man med ganska enkla medel skapa högkvalitativa digitala kopior som kommer väldigt nära originalen! Om jag någon gång skulle hopa på R2R-tåget är det inte otänkbart att jag skulle spela in banden till DSD och sen sälja banden vidare, men att säga så är väl som att svära i kyrkan :icon_smile_cool: 

 

DSC_3110.JPG.bdebec49bc082ecda4beef47bb69d5af.JPG

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Apexorca said:

@calm önskade i ett tidigare inlägg ett digitalt system som är framtidssäkert. Hohoho. :black: Jag önskar detsamma... men har jag gått på lite minor. Framtidssäkrat i den digitala världen är inte många år framöver dessvärre. 

Det digitala har visat sig vara något av det minst framtidssäkra av allt i hela världen. Det blir nog ingen ändring nu. Det får vi nog leva med. Jag har inom andra områden i den digitala världen pga mitt kontrollbehov tagit höjd just för detta och känt mig lugn och med "kontroll" efter att jag låtit experter välja digitala lösningar som skall var framtidssäkra åt mig. Men ganska snart märker jag att det dyker upp nyheter som inte mina produkter hänger med... kräver uppgraderingar både mjukt och hårt... jag har tröttnat. Den digitala världen är vilda västern utan framtidsäkringar ev också utan kunskap och vilja att leverera verklig kvalitet. Detta är något tillspetsat men för mig ligger det något i det.

 

Jag kommer avvakta digital musik från dator ett tag till. Tekniken är inte där ännu enligt mig. 

Ett exempel. Min Vinylspelare har inne missat start eller stopp en enda gång på flera tusen spelningar. Inte ett enda avbrott i musiken eller problem när man spelar alls. Har aldrig behövt starta om eller uppgradera för att det skall fungera. När den digitala tekniken närmar sig detta skall jag fundera på det för mitt hifi-system.

Nästan alltid när jag varit i HiFi butiker och de skall demonstrera från sin padda händer något. "Oj vad hände nu?" "Vi måste strata om det ena eller det andra". "Något stör." " Just det ja denna dacen kan inte spela ditt eller datt format", " Nu synkar inte datorns klocka med dacens. Vi får starta om Datorn". Jag har nog 100 sådana här exempel till tror jag. Men inte ett enda från den analoga sidan. Jo kanske någon har nog valt fel ingång på försteget tror jag jag kommer ihåg.

 

Så där fick jag ur mig lite "hata data" igen. Men jag älskar att använda digitalteknik om det funkar som utlovat.

Som ByZan så bra beskrev det. "Detta är skrivet med glimten i ögat och utan att någon ska ta illa vid sig, I like you all!!!!" :105:

 

 

 

Ja det är lätt att man med dator-uppspelning råkar skaffa sig en till hobby och jobb som nätverkstekniker, adm, mjukvaruskötare, etc.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Taxmannen said:

 

 

Slutsats - har man bra analoga källor (vinyl eller masterband) så kan man med ganska enkla medel skapa högkvalitativa digitala kopior som kommer väldigt nära originalen! Om jag någon gång skulle hopa på R2R-tåget är det inte otänkbart att jag skulle spela in banden till DSD och sen sälja banden vidare, men att säga så är väl som att svära i kyrkan :icon_smile_cool: 

 

DSC_3110.JPG.bdebec49bc082ecda4beef47bb69d5af.JPG

 

 

Nu skall jag bli lite personlig och inte helt neutral och inte heller HiFi-politiskt korrekt. Jag är på en resa och jag har långt kvar. Jag har mer att lära och uppleva, men detta är lite tillspetsat vad jag står i min upplevelse av reproducerad musik just nu.

 

Jag har full respekt för din strävan till att optimera digatalkedjan. Det är roligt, jag höll på riktigt intensivt med det för några år sedan. Har en liten paus nu bara.

Men är det verkligen som du skriver? Det skulle inte jag gissat faktiskt. I dessa rullbandstider är det bra med lite mothugg dock, så att jag inte blir för självgod om det analoga som jag fastnat ganska hårt i pga av översvallande upplevelser senaste åren.

Jag behöver helt klart vara med på ett test likt det Stylus gjorde mellan det bästa digitala och bra analogt även om det inte var hela vägen upp mot vad det digitala var i hierarkin. 

 

Har du hört en stor anläggning som kan hantera dynamiken och upplösningen från R2R på ett bra sätt? Om inte så håll dig från det om du vill undvika en ny analog väg framåt i ditt system...  :D 

Små system och små högtalare har inte kapacitet att visa vad R2R kan leverera. Visst blir det bättre även med små system men man missar rätt mycket av vad som finns mer i dessa magnetremsor. Det gäller säkert också på liknande vis de extremt dyra och högupplösta signalkällor som klarar de finaste formaten från digitala masters också även om jag aldrig hört det. Jag tycker dock något händer i AD och DA omvandlingen som är av ondo. I mina öron spelar inte upplösning någon roll av vad det jag hört. Problemen med det digitala är inte att det behövs oändligt stor upplösning. Det gör det så klart bättre, men inte på ett fundamentalt sätt. 

Skall man jämföra dessa format är det en stor fördel om man har stora, dynamiska och välupplösta system och som har förmåga att ge musiken dynamik som närmar sig det musik i verkligheten har.

 

-Då undrar jag som aldrig hört har DSD- masters om de har samma dynamik förmåga i verkligheten som en mastertape? Samma makalösa klang? Samma känsla av närvara och textur från ljusa instrument och sångröster? Skulle så vara tycker jag det naturligtvis är bra, tro inget annat. Jag är bara ute efter välljud och fantastiska upplevelser från musik. Spelar ingen roll av vilken anledning eller på vilket sätt.

 

Vill du höra hos mig hur det låter mellan de olika formaten blir det lite som när sprudel var här. Då var det min fullt perfekta MSB-rigg som lät trasig pga av att Brinkmann låter så mycket bättre tyckte Sprudel. Jag trodde honom och lämnade in MSB som visst skrevs ut efter undersökning fullt frisk. Nu är det ännu större skillnad mellan Brinkmann och Studer B67. Trot om du vill. Nu låter Brinkmann trasig!!! Men det är den ju inte. Den låter lika bra som tidigare. Det är bara det att det är sådan stor skillnad upp till R2R. Den största skillnad jag hört mellan olika bra signalkällor. (tro inte att jag inte förstår att bra inspelningar spelar roll, men det har jag både på vinyl och på R2R) Jag har bara lagt samma pengar som en begagnad Strömkabel från Nordost kostar på min B67a. Den funkar perfekt.

Jag är mållös och galet imponerad av dessa produkter som konstruerades på "rätt sätt" och med i grunden samma teknik som de som byggdes för 70 år sedan.

Visst är det krångligare mm. Färre titlar. Dyrare titlar. Det blir en mer sällan men esoterisk händelse jämfört med andra format.

Visst behöver man oftast digitala källor och vinyl också. Musikåtergivningens korv med bröd. Men ibland är det kul att gå på lyxkrog.

 

Som komplement till vanliga källor för musik är proffsmaskiner från någon av de stora studiobandspelarföretagen den bästa källan för musikåtergivning jag tror finns. (jag lär gärna om mig och ändrar mig om motsatsen bevisas) 

Naturligtvis är livemusik på helt annan nivå.

 

Var inte rädda för R2R! Det är enkelt och driftsäkert som bara den. Press play on tape... :icon_smile_cool:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apexorca said:

Har du hört en stor anläggning som kan hantera dynamiken och upplösningen från R2R på ett bra sätt?

Nej, men tillräckligt blir mitt svar. Jag har i veckan faktiskt lärt mig att det kan bli fööör mycket dynamik. Jag kom över ett band med Dvoraks "Slavonic Dances". Där är sån enorm dynamik att det blir svårt att hitta rätt lyssningsnivå. Jag började på "standardnivån" kring 88 dB från referenstonen 1000 Hz vid lyssningspositionen (när reftonen kommer sätter man den till 0dB på bandspelaren och sedan kör man testtonen igen och skruvar upp volymen så att den mäter 88dB vid lyssningsposition). Det lät som andra inspelningar helt rätt ... ända till crescendona med pukor och trumpeter kom. Anläggningen hade inga problem men jag var när att flyga genom taket. Det blev helt enkelt för mycket av det goda.

 

Jag fick börja om och skruva ner så att det inte skulle slå lock för öronen men då blev det lite väl soft på andra avsnitt... Jag gar m a o dragit en ny lärdom; det kan faktiskt bli för mycket dynamik vilket bolaget justerat på vinyl- och cd-utgåvan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Om jag någon gång skulle hopa på R2R-tåget är det inte otänkbart att jag skulle spela in banden till DSD och sen sälja banden vidare, men att säga så är väl som att svära i kyrkan

:D

Utan att ha undersökt utbudet för dsd så måste det vara bättre att skaffa filerna direkt.

Det finns så mycket utgivet att vi aldrig hinner lyssna på allt som är bra ändå.

Jag ser det som avlägset att bygga en skivsamling, både vad gäller r2r och dsd. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Ja det vore väl optimalt att kunna göra något åt det som redan finns. Jag är mycket nöjd med mitt nuvarande digitala ljud så varför inte bygga vidare på det? Anledningen till att jag tidigare i tråden talade om Oppo är att jag har för mig att MSB byggde sin universalspelare just på denna, men modifierad sådan. Dessutom är det många som använder den.

 

Calm

Hej Calm

om du har problem med att ansluta USB till din DAC , har jag ett förslag Mutec MC3+USB, den förbättrar även ljudet tycker jag , har provat den hemma mellan drive och DAC samt mellan Streamer och DAC 

kanon tycker jag

 

tommy

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att det rimliga är att varje uppspelningsmedia om möjligt skulle följa originalet så nära som möjligt för att minska antalet steg som påverkar i processen. R2R skulle då spelas upp på samma sätt. Vinyl utifrån ideala direktgraveringar, men oftast från analoga bandmasters. Digitala inspelningar på filer som hämtas från digitala masters etc.. Men det kanske är en naiv tanke? Okomplicerade processer har sannolikt bäst förutsättningar att låta naturligt utan allt pålägg, kompressioner eller omvandlingar i kedjan. När jag skrev att jag tyckte att DSD låg nära masterkopian så är det min bestämda uppfattning att så är fallet. Men också att jag i vissa fall tyckte att bandkopian lät bättre, så helt säker kan man inte vara.

 

När det gäller framtidssäkring så handlar det om ljudet och inte tekniken. Här tycker jag inte att så mycket har hänt sedan 2012 när jag köpte min MSB. Först nu tycker jag att R2R ger mig en annan upplevelse, lite som när jag fick ordning på mitt vinylljud i jämförelse med CD. Alla olika källor har förutsättningar att leva parallellt sida vid sida. Mer avgörande är tillgången på bra musik och inspelningar.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, calle_jr said:

 

Utan att ha undersökt utbudet för dsd så måste det vara bättre att skaffa filerna direkt.

Det är det det handlar om med DSD128. Det enda format jag känner till för skivburen dsd är sacd (= dsd64) men det är inga masterbandkopior. Det är bara högre upplösning, i de flesta fall konverterade från pcm.

 

Du nämner en viktig punkt dock. Det vi berör här är inspelningar gjorda direkt till DSD128 eller högre. De enda jag känner till som gör sådana är Opus3. Det lär finnas någon i USA också. Sedan finns det kanske fler som spelar in men de säljer inte råfilerna. Sedan finns det en annan kategori som lägger över rena masterbandskopior till DSD128 eller ännu högre utan att blanda in PCM i kedjan. De enda jag vet säljer sådana filer är High Definition Tape Transfer. Då är det musik från ca 1955 till ca 1965 och endast jazz och klassiskt.

 

Att köpa vanliga utgåvor som spelats in med digital teknik (PCM) som sedan konverterats till DSD menar jag är ett skott i luften. Det är inte det vi lyssnade på. Den typen av utgåvor kan inte jämnställas med det vi lyssnade på i Stockholm.

 

Utbudet av rena masterfiler på DSD128 är ytterst begränsat och kan knappast motivera några större investeringar. Jag är ganska säker på att utbudet av band är större.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej Calm

om du har problem med att ansluta USB till din DAC , har jag ett förslag Mutec MC3+USB, den förbättrar även ljudet tycker jag , har provat den hemma mellan drive och DAC samt mellan Streamer och DAC 

kanon tycker jag

 

tommy

 

Det har visat sig vid kontroll med MSB att min aux-ingång sannolikt är en USB2-192 som sannolikt kommer kunna köra DSD 128 och uppgraderas ytterligare till 256. :thumbsup:Spänningen ökar och jag kanske inte ens behöver göra så mycket!? Ja där ser man hur lite koll jag har på den digitala sidan.:blush Men definitivt besked kanske dröjer några dagar till, sen vet jag. Framtidssäkrat, ja i sådant fall!:app:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Jag har full respekt för din strävan till att optimera digatalkedjan. Det är roligt, jag höll på riktigt intensivt med det för några år sedan. Har en liten paus nu bara.

Men är det verkligen som du skriver? Det skulle inte jag gissat faktiskt. I dessa rullbandstider är det bra med lite mothugg dock, så att jag inte blir för självgod om det analoga som jag fastnat ganska hårt i pga av översvallande upplevelser senaste åren.

Jag behöver helt klart vara med på ett test likt det Stylus gjorde mellan det bästa digitala och bra analogt även om det inte var hela vägen upp mot vad det digitala var i hierarkin. 

 

...

 

Många reaktioner - kul! :)

 

Som svar på din fråga, nej jag har väldigt begränsat med erfarenhet av att lyssna på R2R så det finns såklart kvar på min bucket-list. Jag tror dock inte att du i praktiken kan få ut mer dynamik på ett band än på en DSD-fil - det är inte mediet i sig som sätter begränsningen utan det handlar mastringen och vilken dynamikbegränsning man lagt in. Som Bebop är inne på så begränsar man dynamiken både för vinyl och CD, men i fallet CD så är det inte för att man måste på grund av mediets begränsningar utan snarare på grund av att den som lyssnar inte kan (vill) tillgodogöra sig ett så stort dynamikomfång och då får fippla med volymkontrollen så att inte svaga partier blir för svaga eller starka för starka.

 

Att då ha möjligheten att kunna spela in ett gäng favoritvinyler (eller masterband) i DSD och ha tillgång till dem digitalt för uppspelning i min "andra anläggning" är helrätt för mig. Eftersom mina egna tester och även "vittnesmålen" från @calm, @Bebop och @Harryup pekar i riktningen att man kommer väldigt långt (kanske hela vägen?) med DSD - även när man jämför med masterband - så tror jag helt klart på detta även om jag skulle få för mig att skaffa bandare.

 

Jag får helt enkelt packa ner min Tascam och ta den där resan till västkusten vid tillfälle så att kan vi spela in Symphonic Dances direkt från din Studer och jämföra! :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

:D

Utan att ha undersökt utbudet för dsd så måste det vara bättre att skaffa filerna direkt.

Det finns så mycket utgivet att vi aldrig hinner lyssna på allt som är bra ändå.

Jag ser det som avlägset att bygga en skivsamling, både vad gäller r2r och dsd. 

 

Det handlar förutom det praktiska att kunna lyssna på en 45 rpm-LP i ett sträck utan att vända/byta skiva stup i kvarten också om att jag vill tillgängliggöra en del fantastisk musik jag har på vinyl även i min extraanläggning som bara hanterar digitala medier - inte att "tripplera" hela mitt musikbibliotek på Vinyl, DSD och R2R :)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Taxmannen said:

 

Det handlar förutom det praktiska att kunna lyssna på en 45 rpm-LP i ett sträck utan att vända/byta skiva stup i kvarten också om att jag vill tillgängliggöra en del fantastisk musik jag har på vinyl även i min extraanläggning som bara hanterar digitala medier - inte att "tripplera" hela mitt musikbibliotek på Vinyl, DSD och R2R :)

Jag har om detta går i lås med DSD ingen annan ambition än att vidga mitt musikaliska utbud och kanske hitta ny musik. Har lyssnat en del på opera som både jag och sambon älskar. Det har jag inget av i princip, möjligen några på cd. Vi var i somras på Confidensen och såg "Orfeus och Eurydike" och verkligen njöt. Har också varit på Metropolitan, det var en särskild upplevelse. Tyvärr är det så förbaskat svårt att få biljetter eftersom många operahus har abonnerade platser som går i generation efter generation. Går så ofta vi kan på Operan i Sthlm men samma där med svårigheter att hitta biljetter. Det säger bara svisch så fort biljetter släpps, det finns många operavänner. Drömmen är La Scala att se opera i Italien är en speciell upplevelse. Har tyvärr bara erfarenhet av utomhusoperan i Verona, den var magisk. 

Har ännu inte kollat utbudet på DSD men det vore mumma om man kunde ladda ner sådan musik. Så både R2R och DSD har i sådant fall ett syfte att vidga de musikaliska horisonterna både vad gäller ny jazz och opera. Såg att ECM släpper hela sin katalog med jazz och klassiskt digitalt, men deras huvudmedier kommer fortfarande vara vinyl och CD. Men så vet man inte vad som händer framöver. Patricia Barber som är en av favoriterna har album som bara ligger digitalt på nätet och vill man ha allt så är det bara att anpassa sig och vara framtidssäkrad.:D:thumbsup:

 

Calm

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

jag vill tillgängliggöra en del fantastisk musik jag har på vinyl även i min extraanläggning som bara hanterar digitala medier - inte att "tripplera" hela mitt musikbibliotek på Vinyl, DSD och R2R :)

Makes sense.

 

15 minutes ago, calm said:

Har lyssnat en del på opera som både jag och sambon älskar. Det har jag inget av i princip, möjligen några på cd. Vi var i somras på Confidensen och såg "Orfeus och Eurydike" och verkligen njöt. Har också varit på Metropolitan, det var en särskild upplevelse. Tyvärr är det så förbaskat svårt att få biljetter eftersom många operahus har abonnerade platser som går i generation efter generation. Går så ofta vi kan på Operan i Sthlm men samma där med svårigheter att hitta biljetter.

Opera är ju teater så det borde vara mest intressant på bluray. Fina kläder och de brukar vara roligt sminkade, som karikatyrer. Det brukar inte ta mer än en minut så sitter jag och stirrar på dekoren och scenmekaniken. Man kan ju stänga av ljudet om det blir för plågsamt.

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, calle_jr said:

 

 

Opera är ju teater så det borde vara mest intressant på bluray. Fina kläder och de brukar vara roligt sminkade, som karikatyrer. Det brukar inte ta mer än en minut så sitter jag och stirrar på dekoren och scenmekaniken. Man kan ju stänga av ljudet om det blir för plågsamt.

 

Opera är musik för mig och jag kan faktiskt sluta ögonen och bara lyssna på denna. Blir mera irriterad när man gör massa konstiga kostymeringar och scenografier i modern tappning av klassiska operor. Tror att det var Figaros Bröllop där folk på scenen sprang omkring i trenchcoats, mycket märkligt. Nej det skall vara klassiskt historiskt annars blundar jag eller avstår att gå. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

Jag får helt enkelt packa ner min Tascam och ta den där resan till västkusten vid tillfälle så att kan vi spela in Symphonic Dances direkt från din Studer och jämföra! 

 

Det tycker jag verkar vara en spännande resa.

 

När du skriver om inspelningsutrustning för DSD börjar jag fundera på att skaffa något liknande att leka med, priserna (Thomann's utbud) är ju klart rimliga och det kan det absolut vara värt att lägga på lite lärorikt testande. Jag har precis som du nytta av att kunna spela in analoga källor för uppspelning på annan plats än där skivsamlingen står.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Det är det det handlar om med DSD128. Det enda format jag känner till för skivburen dsd är sacd (= dsd64) men det är inga masterbandkopior. Det är bara högre upplösning, i de flesta fall konverterade från pcm.

 

Du nämner en viktig punkt dock. Det vi berör här är inspelningar gjorda direkt till DSD128 eller högre. De enda jag känner till som gör sådana är Opus3. Det lär finnas någon i USA också. Sedan finns det kanske fler som spelar in men de säljer inte råfilerna. Sedan finns det en annan kategori som lägger över rena masterbandskopior till DSD128 eller ännu högre utan att blanda in PCM i kedjan. De enda jag vet säljer sådana filer är High Definition Tape Transfer. Då är det musik från ca 1955 till ca 1965 och endast jazz och klassiskt.

 

Att köpa vanliga utgåvor som spelats in med digital teknik (PCM) som sedan konverterats till DSD menar jag är ett skott i luften. Det är inte det vi lyssnade på. Den typen av utgåvor kan inte jämnställas med det vi lyssnade på i Stockholm.

 

Utbudet av rena masterfiler på DSD128 är ytterst begränsat och kan knappast motivera några större investeringar. Jag är ganska säker på att utbudet av band är större.

Är detta exempel på vad du menar med konverterad DSD från PCM eller är detta oförvanskad DSD?  https://www.nativedsd.com/new_browse/ Ursäkta okunskapen men detta är inte alldeles lätt för en som befinner sig på krypstadiet.:unsure:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...