Jump to content

Reealistisk helg i musiken och teknikens tecken.


calm

Recommended Posts

Jag menar bara att det var olika typ av jämförelse, @bigblue men också att jag hört s k materbandkopior som inte låter överlägset annat. Ett masterband ka ju bearbetas efteråt och ges ut som remastrade utgåvor som kan låta bättre än ett masterband som ju är ursprunget. Vi spelade en del pianomusik som också går att ladda ner som DSD128 på motsvarande sätt från USA. Hade vi gjort en sådan jämförelse kan jag tänka mig att vi hade kommit till samma slutledning som hos Stylus.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Min gissning är att Studer skulle höja det analoga ljudet ett snäpp till.

Det tror jag också men samtidigt brukar det inte vara stora skillnader. Revox PR99 är ingen dålig spelare. Det var deras näst sista om jag minns rätt och tillverkades även för att passa i studiosammanhang. Den är precis som Studer en balanserad konstruktion, vilket inte Revox normalt gjorde. Här står en del om PR99 (och andra Studer/Revox).  http://www.studerundrevox.de/revox/tonbandgeraete/revox-pr99/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Revox PR 99 Mk II är en upphottad Revox B77. Mk III är den slutgiltiga som kom närmre Studer men ändå långt ifrån. 

Inte sagt att det är en dålig spelare men lite som Tandbergs utveckling mot SE. Bra men ändå inte framme vid mål. 

Link to comment
Share on other sites

Vid jämförelser så kan man ju tänka på att hos Stylus så kom allt material ifrån Opus3 och eftersom man då kan göra jämförelser mellan olika inspelningsmaterial av samma inspelningstillfälle så kan man ju tänka sig att de har enklare att maximera vad varje apparat kan ge. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, UffeZ said:

Revox PR 99 Mk II är en upphottad Revox B77. Mk III är den slutgiltiga som kom närmre Studer men ändå långt ifrån. 

Inte sagt att det är en dålig spelare men lite som Tandbergs utveckling mot SE. Bra men ändå inte framme vid mål. 

Jag har lyssnat en del på olika bandspelare under åren allt från semiprofessionella till rent professionella, men vad jag minns aldrig haft dem uppställda reel to reel och med jämförelse med samma bandmaterial. Jag förstår dock att det kan vara skillnad även professionella bandspelare emellan, men att det kräver som du att man har flera att göra direkt jämförelse mellan. Den uppställning som var hos Stylus med PR 99 mk II var tillräckligt bra tycker jag för att kunna jämföra de olika medierna sins emellan. Och ingen kommentar från Jan Eric eller Hugo, vad jag minns, med förbehåll att någon del i systemet skulle haft begränsningar. De är naturligtvis helt förtrogna med musikmaterialet så det vore naturligt om så skulle vara fallet att de hade kommenterat detta. Det enda jag minns var att Jan Eric kommenterade att det var svårt att åstadkomma exakt avspelningsnivå, vilket förutsatt att man kalibrerat ingångarna sinsemellan. I övrigt tyckte jag att systemet som sådant var riggat så som Daniel nämnde att kunna detektera detaljskillnader mellan medierna. Det var nog själva syftet med övningen att låta lyssnarna avgöra om man kunde höra dessa nyansskillnader utifrån samma inspelningar i de olika medierna och vad man själv tycker låter bäst. Som sagt tidigare för egen del tyckte inte jag att man kunde utse någon som entydigt var bäst rakt över. Påtagligt för mig var dock att det är skillnad på att spela DSD på hög upplösning jämfört med vanlig CD som jag kör till vardags. Men även här kan det finnas olika uppfattningar. Skillnaden handlar för min del både om upplösning i detaljer, dynamik, klang och närvarokänsla i den jämförelsen, men med förbehåll att den jämförelsen aldrig kom att göras hos Stylus. Kanske något för en annan träff? Romulus Eclipse vs DSD med samma musikmaterial alternativt blanda in även vinyl i matchen.

Calm 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, bigblue said:

Spännande. Så hos Stylus lät datorlagrad musik (DSD) väldigt likt R2R bandets motsvarande. Men hos Calm så hamnade vinyl på efterkälken jämfört med bandlagrad musik i det aktuella fallet. Vad tror ni är orsakerna bakom detta? 

 

Jag tolkar detta som så att mastringen är avgörande och de medier som bäst kan återge mastringen är rullbandare och dsd.

Insatsen för min del blir att jaga bra mastringar. Min dac (Chord 2 Qute) klarar dsd 128 och Oppo 105 kan hantera att skicka vidare dsd-filer från hårddisk kopplad till Oppon. 

Jag skippar bandare och skivspelare, och kommer att prova andra endpoints än Oppo för att utröna om det ger något, tex SOtM Ultra.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bigblue said:

Har kikat tillbaka men kommer fram till samma sak: Dvs hos Stylus tolkar jag det som om man upplevde källorna relativt vara lika. Hos Calm föredrog man R2R. Men du gör alltså en annan konklusion. Sedan går det självklart inte att jämföra tvärs över respektive demo då källmaterialet varierade - men det har jag ju å andra sidan inte heller hävdat. 

Jag har lyssnat på R2R i 8-10 olika system. Oavsett om det spelats mot CD, dator eller vinyl så har jag upplevt att det ljudet från masterband-kopiorna stått i en klass för sig.

 

Det har redan givits svar på frågan men jag tänkte försöka beskriva tydligare.

 

I första fallet hos Stylus är ursprungssignalen samma (masterband eller DSD128) och sedan kopierad till band eller DSD-fil. Jämförelsen sker sedan mellan de kopierade signalerna och ger en rättvisande bild av mediernas kapacitet att återge på ett för örat tillfredsställande sätt.

 

I andra fallet jämförs ursprungssignal som modifierats på vägen mot konsumentledet (CD,vinyl,rippad fil) med en mindre påverkad kopia av ursprungssignalen som kopierats från masterbandet direkt till band. Jag utgår ifrån att vi diskuterar gamla analoga inspelningar som ursprungligen gavs ut på LP. Dessa LP-utgivningar har använt sig av en modifierad ursprungssignal som mastrats för att passa uppspelningsmiljö och uppspelningsmedia. LP-skivans master är i regel dynamikreducerad för att vara lättare att gravera och dynamikreduceringen gjordes förmodligen också med utgångspunkten att LP-skivan skulle avspelas vid en lägre volym (i hemmiljö) än den händelse som spelats in. Lite som dagens "loudness war" men ändå ganska långt ifrån. Lite begränsning av den allra översta diskanten gjordes också i en del fall för att undvika överhettning av graverdosorna och jag tror att man också ganska ofta reducerade basnivån för att få plats med mer musik på en LP-sida.

 

Det finns säkert de som kan det här mycket bättre än jag här på forumet men det jag vill beskriva är att den skillnad som upplevs mellan konsumentanpassad media och masterbandskopior är väntad och väl beskrivs av de vittnesmål som gjorts om de senares förträfflighet.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, UffeZ said:

För mig handlar det om att lyssna med den utrustning som bäst lämpar sig till det inspelade materialet. I mitt fall vill jag komma så nära det ursprungliga som möjligt. Är produktionen inspelad digitalt för CD, DSD eller annat medie så väljer jag det till förmån för att köpa en i efterhand tillfixad vinylskiva.

Samma sak gäller med exempelvis en masterbandskopia. Kan jag komma över ett sådant så vill jag helst spela upp det på en studiobandspelare. Samma sak gäller vinyl för mig vilket gör att nyproducerad vinyl är rätt ointressant. För mig finns inte några motsättningar mellan olika förmedlare av musik.

Men vad ska jag skaffa för cd-spelare som spelar en nyutgåva på cd lika bra som samma nyutgåva på vinyl?

Det är en faktor för mig, och om den strular vill jag inte vara med.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall vi inte dra för stora växlar på övningen.

Stylus och Opus övning var med all säkerhet helt fullgod med den utrustning som fanns att tillgå och jag har så bra förtroende för Jan-Erik att när han säger att det är mycket svårt att skilja mellan medierna så räcker det för mig. 

 

Däremot haltar demon lite då man använder en konsumentspelare för ett pris på mellan 5-15 tusen plus band mot en dac för 150 000 kronor plus dator och fil.

Jag tycker att det är fantastiskt att en gammal spelare som Revox kan matcha upp så bra mot den andra utrustningen. Det visar potentialen på band.

Det blir många sköna band för mellanskillnaden.

 

Jag kommer helt klart undersöka DSD inför framtiden.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calle_jr said:

Men vad ska jag skaffa för cd-spelare som spelar en nyutgåva på cd lika bra som samma nyutgåva på vinyl?

Det är en faktor för mig, och om den strular vill jag inte vara med.

 

Jag har för liten erfarenhet av nyinspelade vinyl för att kunna hjälpa till med svar på det.

Skulle misstänka att det beror på mastringen av CD-skivan i så fall och då hjälper inte den bästa CD-spelaren i världen upp problemet :)

Var och en spelar på det man bäst gillar och tycker låter bäst.

Link to comment
Share on other sites

Vi återgår till vår träff och intrycken från den övningen hemma hos mig. Det blev i princip bara masterbandkopior spelade under resten av kvällen och naturligtvis en del diskussioner om både musik och olika versioner av kända verk från olika leverantörer. men naturligtvis också en del tekniksnack.

Sammantaget är att det finns mer klassisk musik än jazz tillgängligt på band. Det som spelades hade genomgående god klass. Själv har jag inte hunnit samla på mig så mycket band än, men det som spelades gav inspiration till nyförvärv. Man kan konstatera att Opus 3 står sig mycket väl i den konkurrensen och även fått ett internationellt erkännande som leverantör av "true analog" i bemärkelsen att använda äldre inspelningssätt och metoder.

 

Om någon av övriga deltagare vill kommentera denna del av övningen så är det väl dags nu, innan vi övergår till nästa och avslutande delen som startade tidigt på söndagen.

 

Bor man i lägenhet så får man ta hänsyn till grannarna och deras tålamod vill jag fresta på så det blev nattmössan på bandspelaren vid 24-tiden.

 

P1090741.jpg.a5bc04bb7c1458c0176027bb6c69fe51.jpg

 

Den syns inte så tydligt på bilden men är en enkel huv av tyg,  plastat på insidan för att inte damma ner spelaren oh fungerar utmärkt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

 

Tack till Stylus, Absolute Audio och Opus 3 för en trevlig tillställning :app:. Det blev lite kort för mig (transporter tar tid), men jag är glad för den tid jag lyckades delta.

Fräck lösning med lyssningsrummet där man sitter på avsatser, som en liten amfiteater.

Både dsd och r2r lät vackert - rent och klangrikt.

 

Hej Calle. Tack själv. Kul att du kom. Ja, amfiteatern fick vi på köpet. :) Lokalen är en gammal blomsterbutik. Vi har fixat till den akustiskt så gott det går. Men den funkar fint för att göra demonstrationer. För en djupare utvärdering av en produkt så bör man ju ändå låna hem. Lite svårt att få till hemmets värme, och trycksättning i ett rum en lokal som är så avlång och stor.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UffeZ said:

Nu skall vi inte dra för stora växlar på övningen.

Stylus och Opus övning var med all säkerhet helt fullgod med den utrustning som fanns att tillgå och jag har så bra förtroende för Jan-Erik att när han säger att det är mycket svårt att skilja mellan medierna så räcker det för mig. 

 

Däremot haltar demon lite då man använder en konsumentspelare för ett pris på mellan 5-15 tusen plus band mot en dac för 150 000 kronor plus dator och fil.

Jag tycker att det är fantastiskt att en gammal spelare som Revox kan matcha upp så bra mot den andra utrustningen. Det visar potentialen på band.

Det blir många sköna band för mellanskillnaden.

 

Jag kommer helt klart undersöka DSD inför framtiden.

Håller helt med dig om detta. Revox PR99 är en fin maskin, Kalibrerad och fixad. Men MOON 780D är i absoluta toppskiktet av digitalspelare idag. Sen körde vi ju en Nordost Valhalla2 strömkabel I MOON och en Blue Heaven i Revox. Däri ligger nog hela skillnaden. ;)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Daniel said:

Håller helt med dig om detta. Revox PR99 är en fin maskin, Kalibrerad och fixad. Men MOON 780D är i absoluta toppskiktet av digitalspelare idag. Sen körde vi ju en Nordost Valhalla2 strömkabel I MOON och en Blue Heaven i Revox. Däri ligger nog hela skillnaden. ;)

 

:D:D

 

Den var bra. Bra att du/ni har koll på grejerna :41:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UffeZ said:

Nu skall vi inte dra för stora växlar på övningen.

Stylus och Opus övning var med all säkerhet helt fullgod med den utrustning som fanns att tillgå och jag har så bra förtroende för Jan-Erik att när han säger att det är mycket svårt att skilja mellan medierna så räcker det för mig. 

 

Däremot haltar demon lite då man använder en konsumentspelare för ett pris på mellan 5-15 tusen plus band mot en dac för 150 000 kronor plus dator och fil.

Jag tycker att det är fantastiskt att en gammal spelare som Revox kan matcha upp så bra mot den andra utrustningen. Det visar potentialen på band.

Det blir många sköna band för mellanskillnaden.

 

Jag kommer helt klart undersöka DSD inför framtiden.

Jag tror att många andra dacar som Chord mm skulle göra ett lika fint jobb. Vi har jfrt Chord Hugo med Dave för ++100 000 och skillnaderna var obefintliga. Många av dagens bra dacar är svåra att skilja åt. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/21/2017 at 14:50, calm said:

Det kanske mest avundsvärda förvärvet som Eliot kommit över är en masterbandkopia på Patricia Barbers ; Café Blue.

 

 Premonition Records: Patricia Barber – Café Blue,  troligen utgiven i ett fåtal kopior så därför särskilt attraktiv för mig som gammal Barber fan.

Den är tyvärr inte till salu, men ibland kan droppen urholka stenen. :D

 

Vi spelade inte vare sig vinyl eller cd som jag har i olika versioner, men jag kan den ganska bra vid det här laget och kunde snabbt konstatera att detta var en annan upplevelse vad gäller dynamik och närvarokänsla. Tycker att pianospel lämpar sig utmärkt för analog återgivning, men att inspelningen naturligtvis har en digital master. Övertoner, kropp och sträng sitter som en smäck. Ingen tunn återgivning precis. :mm:

 

Här finns den: https://www.discogs.com/Patricia-Barber-Cafe-Blue/release/9862639

 

Och såhär låter en liten snutt av Morning Grace från en iPhone:

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Calms system är mycket tilltalande redan innan det låter från det.

Jag gillar uppställningen, som inte är ett traditionellt altare, utan ingående komponenter ser ut att ha tillkommit organiskt efter många timmars utprovning och förfiningar. Varje del står på en plats av en anledning.

Trots att systemet är jämförelsevis omfattande så upplevs det inte helt ta överhand i rummet.

Man känner att det är ett musikrum, men inte ett teknikhem. Mycket trivsamt.

 

IMG_3423.JPG

 

 

Mobiltelefoner borde samlas in i en korg i entrén. Alla utom min då :)

 

IMG_3421.JPG

 

 

Clearaudio Anniversary med två Clearaudio armar och vi spelade med Dynavector XV-1s;

 

IMG_3435.JPG

 

 

Här ser vi spalten som gör skivförrådet till en helmholz när dörren står med 5cm glipa;

 

IMG_3433.JPG

 

 

Här är bandaren just laddad med en äldre inspelning som remastrats och getts ut igen tack vare Chad Kassem;

 

IMG_3436.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-21 at 16:25, Taxmannen said:

Kan ni möjligen berätta lite mer om processen och vilken utrustning som används för att gå från masterband till DSD  @Absolute Audio ?

 

Mastertapen spelas på en Technics RS1500 till en Korg MR2000S AD-omvandlare som spelar in i DSD128. Editering och ID3 taggar fixas i Korgs Audiogate mjukvara.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, MatsT said:

 

Håller med om detta, det ser väldigt trevligt ut trots mängden apparater.

Tack för det!

Sambon har en stor tolerans och tålamod men även den kanske har en gräns som nu sannolikt är nådd. Detta är dock vårt vardagsrum samtidigt så den funktionen måste också upprätthållas, men hittills ok. Det sista tillskottet,  bandspelaren,  gillades på grund av  att den hämtades på en semesterresa till Italien och Rivieran.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Då var det dags för nästa aktivitet som också har rubriken som utgångspunkt men utan reelfaktorn som ingrediens.

 

Vi pratar om detta lilla system som också finns redovisat i P-Pans eminenta tråd.

 

P1090737.jpg.1b95094a023d4847e1e452899bb55db2.jpg

 

Vi hade förmånen att få en extra lyssningssession på söndagsmorgonen genom Marcus trevliga inbjudan som vi inte var sena att acceptera.

Vi pratar om CH-Precision och Stenheim. CH-Precision har jag kommit i kontakt med tidigare i olika mässsammanhang bl.a. på Münchenmässan för några år sedan där man ställt upp ett referenssystem som sitter kvar i ljudminnet som något alldeles extra. Men Stenheim var en ny och angenäm bekantskap som jag kommer till senare.

 

Calm

 

Edited by calm
Tillägg i text
Link to comment
Share on other sites

Kablaget var vad jag förstår genomgående Ansuz vilka modeller undandrar sig min bedömning.

 

P1090722.thumb.jpg.f4f2fa8993b0410f34ba068822924ad1.jpg

 

Har egentligen aldrig lyssnat på dessa kablar  tidigare,  men de har fått mycket goda omdömen.

 

P1090721.jpg.a733b7d2727b40bcbef2b9aa69b3e233.jpg

 

 Högtalaren var inte biwirad vid denna lyssning men högtalaren har sådan möjlighet. Här dock byglad.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-22 at 06:41, calm said:

Den uppställning som var hos Stylus med PR 99 mk II var tillräckligt bra tycker jag för att kunna jämföra de olika medierna sins emellan. Och ingen kommentar från Jan Eric eller Hugo, vad jag minns, med förbehåll att någon del i systemet skulle haft begränsningar. De är naturligtvis helt förtrogna med musikmaterialet så det vore naturligt om så skulle vara fallet att de hade kommenterat detta. Det enda jag minns var att Jan Eric kommenterade att det var svårt att åstadkomma exakt avspelningsnivå, vilket förutsatt att man kalibrerat ingångarna sinsemellan. I övrigt tyckte jag att systemet som sådant var riggat så som Daniel nämnde att kunna detektera detaljskillnader mellan medierna. Det var nog själva syftet med övningen att låta lyssnarna avgöra om man kunde höra dessa nyansskillnader utifrån samma inspelningar i de olika medierna och vad man själv tycker låter bäst. Som sagt tidigare för egen del tyckte inte jag att man kunde utse någon som entydigt var bäst rakt över. Påtagligt för mig var dock att det är skillnad på att spela DSD på hög upplösning jämfört med vanlig CD som jag kör till vardags. Men även här kan det finnas olika uppfattningar. Skillnaden handlar för min del både om upplösning i detaljer, dynamik, klang och närvarokänsla i den jämförelsen, men med förbehåll att den jämförelsen aldrig kom att göras hos Stylus. Kanske något för en annan träff? Romulus Eclipse vs DSD med samma musikmaterial alternativt blanda in även vinyl i matchen.

Calm 

 

Både Jan Eric och jag tyckte bandaren lät riktigt bra och gjorde verkligen taperna rättvisa! De stora tillverkarna av bandare håller hög kvalitet, även på top-modeller avsedda för hemmabruk. Skillnader kan vara diverse funktioner och hur mycket krut som lagts på inspelningskvalitet. Mastertape-kopior från Opus3 spelas in på en Telefunken Magnetophon M-28C som är fantastisk för inspelning. Och taperna spelas upp på en Technics RS1500 som är otroligt bra för uppspelning. Sen finns det monster till bandare från t.ex Nagra & Studer som är grymma på båda. Telefunken bandaren har ju även använts vid inspelningstillfället av musiken :) 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Absolute Audio said:

 

Både Jan Eric och jag tyckte bandaren lät riktigt bra och gjorde verkligen taperna rättvisa! De stora tillverkarna av bandare håller hög kvalitet, även på top-modeller avsedda för hemmabruk. Skillnader kan vara diverse funktioner och hur mycket krut som lagts på inspelningskvalitet. Mastertape-kopior från Opus3 spelas in på en Telefunken Magnetophon M-28C som är fantastisk för inspelning. Och taperna spelas upp på en Technics RS1500 som är otroligt bra för uppspelning. Sen finns det monster till bandare från t.ex Nagra & Studer som är grymma på båda. Telefunken bandaren har ju även använts vid inspelningstillfället av musiken :) 

Jag delar helt denna beskrivning och konstaterar att skillnaden just när det gäller avspelningskvaliteten på Revoxen upplever jag som fullgod när jag jämför med t.ex. min egen Studer. Det stärks väl också av jämförelsen med DSD och den dyrbara dac som användes vid denna avlyssningen. Jag har också förstått att inspelningen kräver större förmåga att "mätta" bandet magnetiskt och det klarar inte alla bandspelare i vart fall när det gäller professionella band och maskiner med hög förmåga till detta, men att det är lättare att spela upp redan inspelade band.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

CH-Precison ligger långt fram vad gäller den tekniska utvecklingen.

 

P1090728.jpg.97affdf4502ddfbf7a6c5a548887aa6e.jpg

 

Loris Stehlé som är en av grundarna och delägare i företaget ansvarar för mjukvaran i maskinerna beskrev ingående vad denna apparat kan åstadkomma. A1 som är ett  slutsteg som kan modifieras i det oändliga är på 2x100 watt i dual mono, men kan kopplas i brygga eller som mono för biampning mellan bas och diskant/mellanregister var för sig. Alternativen verkar vara oändliga och även att bestämma olika grader av motkoppling som känns lite speciell. Kan klara både höga och låga impedanslaster vad gäller högtalare. https://www.ch-precision.com/en/products/power/a1

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Men det var på denna integrerade förstärkare vi spelade.

 

P1090712.jpg.786ea0ebf5d3caa815f3b5ff502af1ba.jpg

 

Jag blir nu osäker på modellbeteckningen eftersom alla modeller ser lika ut och kan modifieras med olika instickskort i det oändliga. Vill man ha phonosteg så kan det sättas in etc. etc.....

 

Dessa apparater kan sägas kunna skräddarsys allt efter kundens behov och önskemål.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

A1 som är ett  slutsteg som kan modifieras i det oändliga är på 2x100 watt i dual mono, men kan kopplas i brygga eller som mono för biampning mellan bas och diskant/mellanregister var för sig. Alternativen verkar vara oändliga och även att bestämma olika grader av motkoppling som känns lite speciell. Kan klara både höga och låga impedanslaster vad gäller högtalare.

Det är en ordentligt finurlig krets i det slutsteget. Många gånger tycker jag man får sämre ljudkvalitet med ökade krav på flexibilitet, men Loris Stehles konstruktion känns mycket trovärdig. I utgångsläget är slutsteget plug and play, men den som har lust att prova andra kopplingar kan använda 1000 VA till delning vertikalt eller horisontellt och man kan som sagt justera feedback fullt ut i 5 steg för en bättre anpassning till aktuell högtalare. Han använder jfetar med temperaturkontroll i ingångssteget. Förstärkaren arbetar i klass AB. Två val som jag lyfter på ögonbrynen för, men det visar att tillämpningen är viktigare än principerna för ljudkvalitet och brushantering.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calle_jr said:

Det är en ordentligt finurlig krets i det slutsteget. Många gånger tycker jag man får sämre ljudkvalitet med ökade krav på flexibilitet, men Loris Stehles konstruktion känns mycket trovärdig. I utgångsläget är slutsteget plug and play, men den som har lust att prova andra kopplingar kan använda 1000 VA till delning vertikalt eller horisontellt och man kan som sagt justera feedback fullt ut i 5 steg för en bättre anpassning till aktuell högtalare. Han använder jfetar med temperaturkontroll i ingångssteget. Förstärkaren arbetar i klass AB. Två val som jag lyfter på ögonbrynen för, men det visar att tillämpningen är viktigare än principerna för ljudkvalitet och brushantering.

Ja de tekniska diskussionerna som uppstod blev både långa och ingående så att tiden rann iväg så vi hann inte spela så mycket musik precis.:D Men så hade vi med oss elektronisk expertis på hög nivå vars intresse naturligtvis får styra. Eller också var det de oändliga möjligheterna till anpassning som skapade nyfikenhet.:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...