Jump to content

Söndagsevent med dynamikomfång och klang...


P-pan

Recommended Posts

CH Prec StenheimDSC_2636_7694_002908 (kopia).jpg

 

Snart har vi nytt år och eventen har under hösten avlöst varandra i en strid ström.

Jag har som vanligt försökt förkovra mig i musikåtergivandets fantastiska värld

då lediga helger råkar inbjuda till sådana sysslor.

Återigen föll valet för en av Perfect sense's arrangemang.

Dagens lyssningsobjekt kom att sätta en ovanligt realistisk klang till vad jag kan tror är en av de

mest naturliga återgivningar jag har hört...

_________________________________________________________

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trots att både Stenheim och CH-Precision är relativt unga företag (startade 2010 respektive 2009) så har man redan

nått framgång med sina väldigt fina produkter.

Har man kommit så långt att man sätter stämpeln "Swiss Made" på något så får man ju i.o.f.s lite att leva upp till.

Byggkvalitén är mycket hög och ljudet som dessa parhästar producerar visade sig vara riktigt, riktigt bra...

 

... stundtals också riktigt, riktigt högt om jag tänker efter :icon_smile_cool:

 

CH Prec StenheimDSC_2619_7679_002905.JPG

Link to comment
Share on other sites

Loris Stehlé från CH-Precision var en av dagens "talare" och han svarade mer än gärna på publikens frågor angående tekniska

lösningar, företagets visioner och historia. Att man utvecklar sina produkter i nära samarbete med nästa herres företag kommer

antagligen inte som en överraskning... :) 

 

CH Prec StenheimDSC_2627_7686_002906.JPG

 

Stenheim's Jean Pascal Panchard ...

CH Prec StenheimDSC_2645_7703_002910.JPG

 

Det lär finnas många duktiga tekniker, ingenjörer som tillsammans med dessa herrar fått till flera så pass fina produkter på så

kort tid.

Att vare sig högtalarna eller elektroniken är några direkta dussin-varor stod ganska snart klart, och då tänker jag faktiskt på alla parametrar

förutom priset ;)

 

CH Prec StenheimDSC_2655_7713_002913.JPG

 

Den här kombinationen lät väldigt bra, för att inte säga, för jävligt... bra, inom ramen för mitt lyssnande och smak.

Det klingar verkligen när så behövs och dynamiken är lätt att jämföra med vad en hornkonstruktion förmår på området. Trumsolon låter

verkligen som trummor och dynamiken i smällarna från en puka eller två sitter där de ska... eller fasen vet om inte den pukan stod och

spelade live i lokalen :closedeyes:

En del av er tycker säkert att jag överdriver i min beskrivning men om ett återskapat stycke musik ska låta live och akustiskt så kommer

den här uppställningen av högtalare och elektronik väldigt nära i mitt sinne... :mm: 

Återskapandet av piano med allt vad övertoner och klangbalanser innebär var en riktigt fin "a-ha" upplevelse... återigen en känsla av ett naturligt och ärligt ljud.

Och ändå spelades det (bara) med Tidal som "källa". Hur högupplöst eller i vilka format dessa låtar var lagrade i glömde jag att undersöka.

Kanske någon annan som var där har lite bättre koll ?

 

CH Prec StenheimDSC_2661_7719_002914.JPG

 

CH Prec StenheimDSC_2617_7677_002904.JPG

 

CH Prec StenheimDSC_2632_7691_002907.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-20 at 22:16, P-pan said:

 

Den här kombinationen lät väldigt bra, för att inte säga, för jävligt... bra, inom ramen för mitt lyssnande och smak.

Det klingar verkligen när så behövs och dynamiken är lätt att jämföra med vad en hornkonstruktion förmår på området. Trumsolon låter

verkligen som trummor och dynamiken i smällarna från en puka eller två sitter där de ska... eller fasen vet om inte den pukan stod och

spelade live i lokalen :closedeyes:

En del av er tycker säkert att jag överdriver i min beskrivning men om ett återskapat stycke musik ska låta live och akustiskt så kommer

den här uppställningen av högtalare och elektronik väldigt nära i mitt sinne... :mm: 

Återskapandet av piano med allt vad övertoner och klangbalanser innebär var en riktigt fin "a-ha" upplevelse... återigen en känsla av ett naturligt och ärligt ljud.

Och ändå spelades det (bara) med Tidal som "källa". Hur högupplöst eller i vilka format dessa låtar var lagrade i glömde jag att undersöka.

Kanske någon annan som var där har lite bättre koll ?

 

 

Vi spelade ifrån flera källor under dagen. När Jean-Pascal (Stenheim) stod vid rodret så valde han sitt eget medhavda material, där man även gör egna upptagningar (vilket man kan läsa mer om här om man är nyfiken: http://www.stenheim.com/acousticsessions/).

 

/ Marcus, Perfect sense

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Perfect sense said:

 

Vi spelade ifrån flera källor under dagen. När Jean-Pascal (Stenheim) stod vid rodret så valde han sitt eget medhavda material, där man även gör egna upptagningar (vilket man kan läsa mer om här om man är nyfiken: http://www.stenheim.com/acousticsessions/).

 

/ Marcus, Perfect sense

 

Ah, my bad. Missuppfattade nog Loris lite mot slutet m.a.o. :(

 

Mer bilder som plåster på såren då kanske :65:

 

CH Prec StenheimDSC_2650_7708_002912.JPG

 

CH Prec StenheimDSC_2649_7707_002911.JPG

 

CH Prec StenheimDSC_2642_7700_002909.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker hela anläggningen lät oerhört bra. Jag dristar mig till att gå så långt att det är något av det bästa jag har hört på en demo. Dessutom var elektroniken väldigt genomtänkt med stor flexibilitet om hur man vill koppla det hela, både i dacen och i slutstegen.

 

Som så ofta när det gäller den här typen av utrustning blir prislappen därefter. Integrerad förstärkarkare plus dac plus högtalare landar på över en mille. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, P-pan said:

Den obsevationen gjorde jag också och det är ingen synvilla.

Frågan slank mig tyvärr ur sinnet under demon men det går säkert att få svar.... @Perfect sense  ?

 

Hur menar ni nu, att diskant och mellanregister skulle vara förskjutna gentemot baselementen i vertikalplanet...?

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Njingan said:

Är de övre elementen förskjutna gentemot de nedre? Eller är det en synvilla?

 

Om de är förskjutna, finns der någon tanke bakom det?

Ja, diskant o mellanregister är förskjutna för att inte få samma diffraktionsmönster till vänster och höger på baffeln.

Det är alltså ett lokalt fenomen, så jag tror inte det spelar så stor roll om man skiftar vä o hö högtalare.

 

Edited by calle_jr
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calle_jr said:

Ja, diskanten är förskjuten för att inte få samma diffraktionsmönster till vänster och höger på baffeln.

Det är alltså ett lokalt fenomen, så jag tror inte det spelar så stor roll om man skiftar vä o hö högtalare.

 

 

Ahh, ni menade i sidled (såklart) där diskant och mellanregister ej är centrerade gentemot baffelytan. Calle_jr ger svaret. Jean-Pascal (Stenheim) menar själv att det inte spelar någon roll om respektive högtalare placeras till höger eller vänster i relation till hur ljudbilden presenteras i rummet.

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Förskjutningen kanske syns lite bättre på bilden nedan, men ja det var det vi menade.

 

CHprec StenHeimDSC_2640_7698_002936.JPG

 

Jag vet inte vad mer jag ska berätta från denna lilla lyssning/demo.

Då jag som oftast inte lägger någon större vikt vid tekniska lösningar eller annat som

har med specifikationsbladet att göra så kan jag bara avslutningsvis säga: försök få en

lyssning för att själva bilda er en uppfattning om ljudet och övriga prestanda... :)

Det är det mer än värt, kanske lite x-tra värt om man uppskattar vad rullbandstrenden

har burit med sig sett till källans trovärdighet och analoga känsla... :thumbsup:

Likt Calm så har jag heller ingen koll på modellnamnen på elektroniken men högtalarna

går bestämt under namnet Alumine Five.

Just det ja... en liten specifikation minns jag... Högtalarna spelar med 94 dB känslighet.

Kan ju vara lite av anledningen till den mycket fina dynamiken vi fick uppleva ?

 

CHprec StenHeimDSC_2651_7709_002933.JPG

 

CHprec StenHeimDSC_2648_7706_002935.JPG

 

CHprec StenHeimDSC_2659_7717_002934.JPG

 

Skönt med en bensträckare när man stampat takten lite för länge.

 

Stort tack till Marcus på Perfect Sense, Jean-Pascal Panchard på Stenheim och Loris Stehlé hos CH-Precision för en mycket minnesvärd

demo som jag antagligen kommer att få lida för då jag i framtiden eventuellt får anledning att omvärdera hur jag skulle vilja ha ljudet här

hemmavid. För man får väl, lite då och då, byta ljudideal "lite grand" i alla fall :unsure: ... :D

 

Oavsett så tar ju tekniken som oftast några steg framåt och att då samtidigt få en ny smakinriktning som drar lite "sidledes" från ens gamla

ideal kan ju inte vara annat än uppfriskande.

 

Tack & Bock så länge...

 

CH-Precision

Stenheim

Perfect Sense

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...