Jump to content

Erfarenhet av nätkabel


Amund

Recommended Posts

Jag är av olika skäl tyvärr inte lika aktiv på forumet längre, men idag måste jag höra med er andra hur ni upplevt nätkablar i era system.

 

Lite bakgrund;

Här hemma så har jag en egen grupp med 3st 16a säkringar där två st är till varsitt slutsteg och det tredje till försteg, d/a, etc. Då spisen är 3fas så har jag inte någon dedikerad fas till stereon men jag har i alla fall sorterat ut så att inget annat än stereon och spisen ligger på uttaget till försteg mm. Jag har ingen filtrering utan allt är kopplat direkt till uttag med DH Labs Power Plus nätkablar terminerade med Furutech FI-11 (cu), förrutom slutstegen som har fasta kablar men med samma kontakter.

 

Igår så fick jag med mig en Vertere nätkabel hem men kände inte att jag var avslappnad nog för att börja testa kablar. Så idag bestämde jag mig för att koppla in den på d/a omvandlaren med ett öppet sinne (även om jag nog egentligen inte hade ett så öppet sinne..), och jag blev idag mäkta förvånad, så förvånad att jag kände mig tvungen att ta fram faspennan och kolla igenom allt, koppla tillbaka min egen kabel, och så tillbaka till Vertere igen.

 

Saken är den att skillnaden är så pass stor att jag började undra om något var fel, och jag kan inte bestämma mig om det blev bättre eller sämre, för annorlunda blev det helt klart. Och för en gångs skull är det lätt att beskriva den största skillnaden med ord.

Skillnaden kan jämföras med att gå på bio och se en film i 3D, du får en 3D effekt men tappar samtidigt kontrast och skärpa, och det är precis det som hänt här. 3D känslan blev markant bättre, bättre än vad jag någonsin upplevt tidigare i systemet, men jag tappade fokus och skärpa i ljudbilden.

 

 

Jag var skeptisk till nätkablar och jag ska erkänna att skillnaden jag upplevt med mina DH Labs tidigare kan vara inbillning, om inte annat så markant mindre än det jag nu upplevt.

 

Det blev ett lite långt inlägg men jag är väldigt nyfiken på om någon annan känner igen sig?

 

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Nätkablar är en het potatis. Min erfarenhet är att de på något sätt ändrar något fundamentalt i anläggningen.

Olika kablar ger olika effekter i olika applikationer, så det som är bäst kombo i en rigg behöver inte vara det i en annan.

sen handlar det som vanligt om preferenser.

Jag har lite svårt att förstå vad du försöker beskriva med ditt 3D exempel.

 

3D för mig är förmågan att ska såväl djup som bredd och skarpa konturer är en del av denna 3Dverkan. 3D om den är riktigt bra ska även skapa textur, objekten ska också vara tredimensionellla och ha kropp. En del ljudbilder är helt platta, kastade rakt i ansiktet. Detta är lägsta betyg i min värld, nästa steg är förmågan att ska ett rum av inspelningen, nästa sreg är förmågan att placera ut instrument och sångare i lokalen, nästa steg- att istället för platta pappfigurer i 2d placerade i ett 3D rum skapa fysiska kroppar med textur och känsla av kropp.

 

Några Viktiga aspekter förutom 3D är:

-Klang, klangen bör vara autentiskt och balanserad från topp till tå, övertoner ska höras liksom resonanser från klanglåfor.

-Dynamik, förmågan att flytta luft oansträngt, förmågan att förmedla ensignal med minimal stigtid i alla register. Denna egenskap kan delas upp i mikro och mikrodynamik.

-Separation, eller kontrast, att inte gröta ihop flerstämmiga grupper av tex instrument, körer mm.

 

i dessa grupper skapas förmåga till såväl det vi kallar detaljrikedom mm

 

detta svarar kanske inte så mycket på din fråga. Men jag känner igen att det gör skillnad mellan olika strömkablar.

Link to comment
Share on other sites

Adagio,

Jag tror vi menar samma sak när vi pratar om 3D.

Inget system är perfekt, av olika anledningar, så även mitt. Men det som överraskade mig var att det var möjligt för mitt system i mitt rum, att öka/ändra presentationen så mycket. Och det är även det som gör mig så förundrad att jag kunde få den här skillnaden men med sämre skärpa, eller mindre tydlig placering av instrument med en nätkabel.

 

Klang och ljud är inte förändrad i samma utsträckning som perspektiv, därför nämnde jag det inte.

 

Tidigare så var placeringen av instrument och röster utmejslad både i sidled och djup, nu är den placeringen inte lika knivskarp men jag har fått "rum" bakom röster och instrument, därav min jämförelse med bio i 3D.

 

Nu verkar det dock på svarsfrekvensen i tråden som medlemmarna på euphonia tror att jag försöker skapa dålig stämning med en kabeldebatt, då det faktiskt är raka motsatsen, jag skriver här för här är folk normalt sett öppna för saker dom inte förstår men hör, samt sitter på en god del erfarenhet..

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, strömkablar är ju riktigt kul att testa har jag märkt.

Åtminstone har jag fått bekänna färg, inför mig själv, att de verkligen kan göra skillnad.

Om det sedan blir bättre eller bara en förändring får man ju ta ställning till förstås.

Helt klart är ju att du utan dåligt samvete ska kunna ställa dina frågor och redogöra för egna erfarenheter om strömkablar här på Euphonia :app:

Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2017 at 21:20, Amund said:

jag är väldigt nyfiken på om någon annan känner igen sig?

Jag har hört andra med liknande erfarenheter.

Vid byte av en enskild kabel har jag främst upplevt stora skillnader med signalkablar, speciellt högtalarkablar.

För nätkablar är min erfarenhet av skillnader mer förändringar i hela kraftmatningen inkl rätt fasning och jordning. Men alldeles nyligen var det en avsevärd skillnad när jag bytte en temporär 4mm2 gummikabel mot en Nordost Valhalla till huvudmatningen.

 

Elektronik är väldigt mycket av kommunicerande kärl, bildligt uttryckt. Jag är därför alltid betänksam när man går in och byter en enskild kabel. Man kan mycket väl få diametralt resultat om man samtidigt ändrar något annat i kedjan. Svårt att säga kategoriskt att en komponent är bra eller dålig, gör nytta eller inte nytta (punkt slut). Den kan vara bra eller dålig i ett, eller i ett annat system. Den kan vara bra eller dåligt konstruerad eller byggd, men det är förvånansvärt ofta en annan sak, och det är även rätt mycket en smaksak.

 

Ta förstärkare som exempel (försteg, slutsteg,, riaa...). Jag tror det är stört omöjligt att konstruera en förstärkare som är perfekt. Det beror helt på vad man ska koppla ihop den med. Och då är det samma sak med det man kopplar ihop den med, dvs kablaget, inkl den kraftmatning som ska omvandlas till audio.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-17 at 09:58, Adagio said:

Nätkablar är en het potatis. Min erfarenhet är att de på något sätt ändrar något fundamentalt i anläggningen.

Olika kablar ger olika effekter i olika applikationer, så det som är bäst kombo i en rigg behöver inte vara det i en annan.

sen handlar det som vanligt om preferenser.

Jag har lite svårt att förstå vad du försöker beskriva med ditt 3D exempel.

 

3D för mig är förmågan att ska såväl djup som bredd och skarpa konturer är en del av denna 3Dverkan. 3D om den är riktigt bra ska även skapa textur, objekten ska också vara tredimensionellla och ha kropp. En del ljudbilder är helt platta, kastade rakt i ansiktet. Detta är lägsta betyg i min värld, nästa steg är förmågan att ska ett rum av inspelningen, nästa sreg är förmågan att placera ut instrument och sångare i lokalen, nästa steg- att istället för platta pappfigurer i 2d placerade i ett 3D rum skapa fysiska kroppar med textur och känsla av kropp.

 

Några Viktiga aspekter förutom 3D är:

-Klang, klangen bör vara autentiskt och balanserad från topp till tå, övertoner ska höras liksom resonanser från klanglåfor.

-Dynamik, förmågan att flytta luft oansträngt, förmågan att förmedla ensignal med minimal stigtid i alla register. Denna egenskap kan delas upp i mikro och mikrodynamik.

-Separation, eller kontrast, att inte gröta ihop flerstämmiga grupper av tex instrument, körer mm.

 

i dessa grupper skapas förmåga till såväl det vi kallar detaljrikedom mm

 

detta svarar kanske inte så mycket på din fråga. Men jag känner igen att det gör skillnad mellan olika strömkablar.

Väldigt bra beskrivet av de olika nivåerna av hur kvalificerad återgivningen är. Håller helt med.

En aspekt till är förmågan att återge hela registret från 20Hz (minst) och uppåt med så få inslag och påverkan av rumsreverb som möjligt.

Men detta ligger ju implicit i det du säger, finns inte detta falerar ju 3-D också.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Rydberg said:

Nyfiken som man är byggde jag tre nätkablar bestående av IeGO-kontakter sam Furutech FP-3TS20. Hörde jag skillnad? Om det är nån skillnad så är den inte dramatisk i alla fall.

 

furutech_fp-3ts20.jpg

 

iego_iec_plug_rhodium_plated_14.png

index.php?rex_resize=900a__zst06346.jpg&

Fel kabel och fel kontakter.?

Link to comment
Share on other sites

Hm, hur länge lyssnade du, Rydis? Jag vet ju att du är en van och uppmärksam lyssnare  så jag ifrågasätter verkligen inte din upplevelse. Jag tror att vissa produkter påverkas mer än andra, ju bättre nätdelar desto mindre signatur slipper igenom. Men samtidigt måste ju nivån på återgivningen vara tillräckligt bra för att det ska höras. Tror nog på det tidigare i ditt fall, bra nätdelar sen är det ju som Figge är inne på, olika stor skillnad på olika konstruktioner, Två liknade konstruktioner kan låta ganska lika. Rena kopparpluggar och rena mässingspluggar färgar ljudet minimalt, jag upplever dessa som de mest neutrala pluggarna. Dock kan de med pläteringar ge olika önskade eller oönskade effekter beroende på vilka metaller och vad man tycker låter trevligt. En "vanlig" skruvad treledare skiljer sig inte så mycket från en annan liknade konstruktion, har man liknande dielektrikum och ren mångtrådig koppar kommer de låta väldigt lika.

Vad du skulle prova är en annorlunda konstruktion och annan konfig av ledare/material. 

 

Link to comment
Share on other sites

Och med hur länge menade jag att en liknande konstruktion kanske behöver tid i anläggningen samt att du behöver koppla av och lyssna på musikens innebörd och inte analysera ljud. Min erfarenhet är att vissa konstruktioner ger omedelbar verkan men att det är först efter en tid som man börjar ana/förstå vidden av förändringen. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, figge said:

Att jag har annan upplevelse av andra kablar. Från andra tillverkare.

Alltså hade du ingen konkret kritik att anföra gällande de aktuella produkterna; jag hör ingen skillnad, produkterna är dåliga?! Ok, då vet jag, "tack för din medverkan, var god lägg på luren" .....typ

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Adagio said:

Och med hur länge menade jag att en liknande konstruktion kanske behöver tid i anläggningen samt att du behöver koppla av och lyssna på musikens innebörd och inte analysera ljud. Min erfarenhet är att vissa konstruktioner ger omedelbar verkan men att det är först efter en tid som man börjar ana/förstå vidden av förändringen. 

Kablarna har jag i anläggningen sedan 10-11 månader, det borde räcka kan man tycka :) Det kanske blev ett annat lugn och en annan homogenitet i anläggningen.......eller inte. Kanske dags att prova att koppla tillbaka de gamla sladdställen snart igen. 

 

2 hours ago, Adagio said:

Rena kopparpluggar och rena mässingspluggar färgar ljudet minimalt, jag upplever dessa som de mest neutrala pluggarna.

Låter ju som pluggarna för mig då! Pluggarna jag har är däremot ren koppar vilket kanske inte är det bästa för kontakttrycket i honan (99.99% Furukawa-koppar).

 

2 hours ago, Adagio said:

Vad du skulle prova är en annorlunda konstruktion och annan konfig av ledare/material. 

Inte om de inte är neutrala, verkar ju dumt att föra in nya färgningar?! :o 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rydberg said:

Alltså hade du ingen konkret kritik att anföra gällande de aktuella produkterna; jag hör ingen skillnad, produkterna är dåliga?! Ok, då vet jag, "tack för din medverkan, var god lägg på luren" .....typ

Ironi är inte din starka gren, eller?

 

Var på samma demo som P-pan med Ansuz.

Där var det tyvärr stor skillnad mellan olika strömkablar.

Som jag även testat i min egen anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Om vi skippar blindtest och bara accepterar att vi upplever saker olika.. ingen behöver bli överbevisad om något.

 

Rydberg:

Ja det är ju där jag är i mitt system med mina kablar, jag tycker mig uppleva en liten skillnad men så liten att jag är öppen för att det är inbillning. Men med den lånade kabeln så är det inte längre en subtil skillnad. 

 

Anledningen att jag skrev och frågade här var att jag inte upplevt den här typen av skillnad förut, kablar av olika slag har hos mig gett olika förändringar i ton, klang etc, dom har aldrig förändrat ljudbilden så mycket och istället åstadkommit förändringar jag annars bara upplevt vid förändringar i uppställningen av högtalare i rummet. Men vem vet jag kanske har något fel i mitt system och det är därför det blir så märkbart? 

 

Men efter att ha lyssnat ett gäng timmar så är jag dock tveksam till om jag tycker det är bättre.

Jag kanske lurar mig själv och bara inbillar mig att jag upplevt en tredimensionell ljudbild tidigare och att det är det här som faktiskt är 3d? Å andra sidan så spelar jag inte i ett akustiskt perfekt rum och har en ganska obalanserad basåtergivning och kanske inte då kan få 3d i mitt system?

 

Saken är den att jag har suttit nöjd med själva ljudbilden och bara jobbat på att fixa basåtergivningen. 

 

Men tack för svaren, och för att jag fått skriva av mig om en sådan upplevelse som jag inte varit med om tidigare, även om jag tydligen har svårt att skriva så jag gör mig förstådd :D

 

Link to comment
Share on other sites

Morello-Vissa hävdar att själva pläteringen bidrar med en färgning eller tuning av ljudet. Det har inget med fattighet att göra. Inträngningsdjupet av oxid på en absolut ren koppar är så extremt litet att en sämre ledande metall ökar motståndet mer. Så länge inte kopparen ärgar, blir grön, vilket med dagens renhet måste göras mer eller mindre på kemisk väg. Rörmockarna bytte några element här för fyra år sedan, vi tyckte kopparen var så vacker att vi sa att de inte behövde måla den....... den är fortfarande vacker och glänsande.

polerar man koppar till hög glans och kör den i vitrox så håller den superlänge, behandlar man också med någon form av ledande oxidskydd lär den hålla. Annars är det bara att putsa med vatten/salt/ättika och tidningspapper så blir den som ny.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rydberg said:

Jag klarar mig, däremot är självsuggestion kanske ingen paradgren :app:

Alltså, det är inte särskilt avancerat att arrangera ett lyssningstest så att lyssnarna hela tiden upplever att det är bättre. 

Du kan fixa det själv hemma.

Bestäm dig för ett spår som du kan hyfsat bra. Lyssna först igenom så att du är på banan.

Vid andra lyssningen, söker du efter ev skillnader, leta skillnader, låter det bättre eller sämre efter att öronen ställt in sig?

Vid 3e lyssningen, något speciellt som sticker ut jämfört med de andra två. något instrument som hörs tydligare? Är basen lika artikulerad?

Vid 4 e lyssningen. Fullständigt konfunderad, men antagligen låter det bättre än tidigare.

 

Edited by sprudel
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Amund said:

Om vi skippar blindtest och bara accepterar att vi upplever saker olika.. ingen behöver bli överbevisad om något.

 

 

 

Så är det och man måste givetvis respektera att folk resonerar olika runt utvärdering etc, men samtidigt tycker jag att en viss ödmjukhet inför spörsmålet är klädsamt; skippar man blindtest av kablar måste man också hålla frågon om huruvida man faktiskt hörde (inte bara upplevde) en skillnad eller ej öppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...