Jump to content

Monopuppa - värt eller ovärt?


Taxmannen

Recommended Posts

 

2 hours ago, Bebop said:

If your goal is really to play mono audiophile reissues pressed on 180g or 200g vinyl then do not waste your time and money on a mono cartridge. To my knowledge all LPs pressed today are cut on modern stereo cutting heads. No one is making mono LPs with U shaped grooves. Using a spherical stylus on these records will wear them out prematurely and they will not sound as good on a mono cart as they would with a modern stereo cartridge.

 

Det som talar emot är väl att det finns mono-puppor med modern nålgeometri (line contact) t ex Lyra Mono (Kleos, Etna, Atlas) som borde fungera väl på nypress. Om man kan få lika bra resultat med en stereo-pu, borde väl marknaden för dessa vara noll? Jag gissar att dessa inte enbart är "wired for mono" utan att det handlar om en annan uppbyggnad. Lyra själva skriver:

 

The Kleos Mono has therefore been designed to be completely insensitive to the vertical axis, which greatly improves the signal/noise ratio without any downside on monaural records.

 

Jag tolkar det att om jag t ex skulle satsa på en pu med konisk slipning (t ex Miyajima Premium BE II Mono 1.0 mil) så kan/bör jag bara använda den på eventuella originalpressar från 1950-60. Är detta korrekt?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vinylcalle said:

Om det inte är en riktig mono-pickup dvs som enbart rör sig i en ledd så har jag svårt att förstå att man inte ska kunna uppnå samma resultat med t.ex. en knapp som monokopplar signalen.

Ja, det ska ju vara nålslipningen då.

De moderna slipningarna med typ 3um radie kan göra mer skada än nytta om de även avkodar oegentligheter som man inte hade koll på. 

 

Rent konstruktionsmässigt kan man såklart bygga pickupen annorlunda, potentiellt bättre. Mest tydligt spolarnas placering som kan ställas lateralt till skillnad från 45-graders stereogeometri. En mono-LP som spelas med en monokopplad stereopickup ger (onyttig) output även till sidokanalen. Det gör ju inte en dito monopickup, eftersom det inte finns någon sidokanal.

 

Link to comment
Share on other sites

Var en sväng förbi Mirre idag i ett ärende och passade på att lyssna på lite mono. Simply black med en ny pickup som heter Miyajima Cactus eller Saboten som den heter på japanska. Skillnaden mellan denna och övriga är att den levererar mycket tystare och klarare ljud ur spåret än en vanlig stereopickup. Tillsammans med ett par Harbeth högtalare och en  Hasselvall Audio förstärkare som denna http://www.erikasson.se . Då bjuds på en monopresentation som jag inte kan prestera i mitt system även om jag gärna skulle vilja. I mitt system ligger ljudbilden ganska smal i mitten, här blommar den upp. Stor skillnad. Sedan är jag kanske inte specifikt intresserad av mono, men det är onekligen stor  skillnad på mono och mono.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Saboten ser ju ut att vara en stereo-pu med elliptisk slipning (Saboten L har en Line Contact-slipning). Tyckte Mirre alltså att det var bättre med en stereo-pu än en "riktig" mono-pu? Miyajima har ju flera i sitt sortiment?! 

 

Det känns som att jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag försöker förstå :D

 

5a0b2dfda0452_Skrmavbild2017-11-14kl_18_53_55.thumb.png.02542a09a4a7f907828a9399d807ff70.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Det känns som att jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag försöker förstå :D

Som vanligt med hifi alltså :)

Om man öppnar en dörr i tron att där finns det entydiga svaret så finner man i stället tre nya dörrar.

 

1 hour ago, Taxmannen said:

I bring up a lot of these cactuses for several years.

:D

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, calle_jr said:

Ja, det ska ju vara nålslipningen då.

De moderna slipningarna med typ 3um radie kan göra mer skada än nytta om de även avkodar oegentligheter som man inte hade koll på. 

 

Rent konstruktionsmässigt kan man såklart bygga pickupen annorlunda, potentiellt bättre. Mest tydligt spolarnas placering som kan ställas lateralt till skillnad från 45-graders stereogeometri. En mono-LP som spelas med en monokopplad stereopickup ger (onyttig) output även till sidokanalen. Det gör ju inte en dito monopickup, eftersom det inte finns någon sidokanal.

 

 

Absolut. Men låt säga att jag tar fram min Denon DL-103 med sin sfäriska nål och monokopplar i försteget då är det så bra det kan bli, om man inte ska spela enbart gamla "riktiga monoskivor" med en "riktig monopickup".

 

Frågan är hur många som läser tråden som spelat med en "riktig monopickup" på sin nya "oriktiga monoskivor".

 

Mvh Carl

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Taxmannen said:

Intressant. Saboten ser ju ut att vara en stereo-pu med elliptisk slipning (Saboten L har en Line Contact-slipning). Tyckte Mirre alltså att det var bättre med en stereo-pu än en "riktig" mono-pu? Miyajima har ju flera i sitt sortiment?! 

 

Det känns som att jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag försöker förstå :D

 

5a0b2dfda0452_Skrmavbild2017-11-14kl_18_53_55.thumb.png.02542a09a4a7f907828a9399d807ff70.png

Som vanligt var jag helt koncentrerad på lyssningen så jag var inte framme och granskade själva pickupen.När jag själv kollade upp pickuperna hemma så blir jag lite osäker, men skall för säkerhets skull kolla med Mirre idag. Skall återlämna en lånad pryl idag. Vi pratade bara om Cactus som var en ny och en exceptionell pickup vilket jag konstaterade vid lyssningen. Ett som är säkert är att vi bara spelade monoplattor och ljudbilden var helt annorlunda än hemma hos mig, en helt annorlunda upplevelse. Återkommer efter check.Skall ta med min kamera för säkerhets skull och ta en bild på underverket.:thumbsup:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Då skall jag försöka bringa lite reda på vad jag hört både idag och igår.

 

Igår körde vi stereopickupen  Myajama Saboten L men monokopplad. En fantastisk picup med ett härligt mjukare ljud genom att cantilevern är gjord i kaktus.

 

P1090640.jpg.fe09fe5d1800eed036867993e1ca1df3.jpg

 

Alltså en ren stereopicup men av en särskild kvalitet genom dess konstruktion. Fantastiskt ljud och utbredd ljudbild även i mono.

 

Men idag körde vi två olika picuper mot varandra varav den ena var Saboten L och den andra var Miyajama Kotetu en ren monopicup och deras "instegsmodell" på monosidan. Den lilla extratyngden antyder att den kräver mer tryck i spåret.

 

P1090645.jpg.180f169adfb5929e447ac74a24844642.jpg

 

Jag hade med mig en Lasse Gulinskiva "Fine Together" som är en nypressning av en samling av hans 50-talsinspelningar. Fantastisk musik varav en del aldrig utgivits tidigare.

 

Samma uppställning som igår vad gäller förstärkeri och högtalare.

 

P1090644.jpg.9a904e36e8abaef462ef115377628463.jpg

 

Jag måste säga att jag blev förvånad över resultatet. Den långt billigare pickupen i mekaniskt kopplad mono, slog den långt dyrare stereopicupen. Det handlar inte bara om gradskillnad utan nivåskillnad. Men som alltid med förbehåll om en förhållandevis kort lyssning i ett i princip okänt system. Men tydligt ändå.

 

P1090647.jpg.0ccfb6aed8ce3302851857ca6d233bc0.jpg

 

Sfärisk nål i microskop Myiajama Ketutu jämfört med den dyrare Zero.

 

P1090654.jpg.ad6597701e5c4dec73ef7a71247826fc.jpg

 

Helt genomskinlig diamant.

 

En verklig kul övning så mitt råd måste bli att testa, eftersom det ändå uppvisade så ljudmässiga skillnader som jag tycker är till monopicupens fördel, trots priskillnaden. Jag gillar båda men om jag hade en uppsjö av monoplattor så skulle jag nog gå på en ren monopickup och då köra en jämförelse mellan de två olika monopicuperna.

 

Calm

Edited by calm
Tillägg i text
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, calm said:

Jag måste säga att jag blev förvånad över resultatet. Den långt billigare pickupen i mekaniskt kopplad mono, slog den långt dyrare stereopicupen. Det handlar inte bara om gradskillnad utan nivåskillnad. Men som alltid med förbehåll om en förhållandevis kort lyssning i ett i princip okänt system. Men tydligt ändå.

 

Vad bra, då var det utrett :)

Kotetu låter mycket bra.

 

47 minutes ago, calm said:

Jag gillar båda men om jag hade en uppsjö av monoplattor så skulle jag nog gå på en ren monopickup och då köra en jämförelse mellan de två olika monopicuperna.

 

Vad det gäller Monoskivor så är det mycket enkelt att hitta i skivbutiker som säljer begagnat eller på mässor. Har man tur kan man hitta på loppis också men det är lite svårare idag när vinyl är populärt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UffeZ said:

 

Vad bra, då var det utrett :)

Kotetu låter mycket bra.

 

 

Vad det gäller Monoskivor så är det mycket enkelt att hitta i skivbutiker som säljer begagnat eller på mässor. Har man tur kan man hitta på loppis också men det är lite svårare idag när vinyl är populärt.

Finns  säkert många picuper som låter minst lika bra, men jag är egentligen inte ute efter att skaffa någon ny. Två med lite olika karaktär får väl räcka. Och vad gäller mono så söker jag inte det aktivt utan går på artist och musik. Råkar jag springa på någon skiva som jag vill ha så får väl mono duga, annars gillar jag stereo bäst eftersom ljudbilden enligt mitt förmenande ger en betydligt större scen och mer definierad var instrumenten är placerade. Vill man gå ännu längre så finns numera stereo i 360 grader så som den här som jag testade på HEM i våras.  http://audioconcept.se/bacch-sp/  Mycket annorlunda upplevelse kan jag säga.

 

Men hos Mirre träffar man de renläriga monofilerna med endast en högtalare och kanske 78-varvare som samlarobjekt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

Tack @calm för klargörandet! Det får bli ett besök hos Mirre vid tillfälle för att lyssna och prata lite. 

Kan jag verkligen rekommendera, en klart annorlunda affär och en tillhörande verkstad som är lite som ett gubbdagis där det alltid sitter lite musikintresserade veteraner. På hyllorna vimlar det av gamla hifi-prylar som väcker minnen. Ingen strömlinjeformad butik precis, men kunskap finns i massor.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...