Jump to content

Monopuppa - värt eller ovärt?


Taxmannen

Recommended Posts

Sitter och lyssnar på denna fantastiska platta! 

 

Det spelar fantastiskt, men jag klurar på om det skulle vara en idé att skaffa en extra arm och en monopickup? Jag blir tveksam eftersom jag inte direkt "saknar något" som det är, men eftersom jag inte lyssnat på en monopuppa skulle det kunna vara så att det kan lyfta ytterligare, eller? Vad säger ni - värt eller ovärt att utforska det spåret? 

 

R-3513498-1493793526-6880.jpeg.jpg.222d60d2959c2a380dd4954653c09836.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att en riktigt bra stereo pu var minst lika bra att spela upp monoskivor på! Men så fick jag en lektion av Mirre på Veteran HiFi om just att monoskivor skulle spelas via en mono pu. Jag blev lätt övertygad via två spår på en skiva att han hade rätt, så nu övertygad om att mono spelas bäst via en mono pu, punkt slut;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare. Det är det helt klart värt och Mirre på Veteranhifi är den som kan väldigt mycket om detta.

Har lyssnat på en hel del olika fabrikat från vintage till dagens och det finns en mängd olika som är riktigt jäkla bra men enklaste valet är ändå Miyajima. 

Miyajima Kotetu för 6600 kronor är riktigt bra och prisvärd men det finns också några till som Premium BE II och Zero. 

Miyajima Premium BE II (17 600 kr) står på min inköpslista.

 

Det du vinner med en Monopickup är, förutom att det låter bättre, mindre eller obefintligt knaster. 

Link to comment
Share on other sites

Bara en tanke... Vad händer med det omvända, om man spelar en stereoplatta med en monopu?

Hämtar en monopu signalen från ena sidan av spåret eller kommer den att blanda bägge sidornas? Detta är kanske redan noga utrett i  "Vinylspelare - en fråga om inställning" men jag kan inte minnas det så här rakt av..  

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen så här långt! Det låter ju helt klart som att det är värt att utforska vidare. Hur är det med tonarmar - finns det armar som man skulle kunna säga är bättre optimerade för monosignal, eller är det same-same?

 

Det får bli ett besök hos Mirre låter det som :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag har också lyssnat på skillnaden och konstaterar att en monopickup har en annan fyllighet än en motsvarande stereo, vid spel av monoskiva. Har inte så många monoskivor så att jag tycker det är värt att köra detta. Men naturligtvis intressant om man skall satsa på en ytterligare puppa och har en samling monoskivor, Själv blev det en ytterligare stereopuppa med arm för att söka få lite olika ljudkaraktärer istället. Kanske på en tredje arm?....:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Richard said:

Bara en tanke... Vad händer med det omvända, om man spelar en stereoplatta med en monopu?

Hämtar en monopu signalen från ena sidan av spåret eller kommer den att blanda bägge sidornas? Detta är kanske redan noga utrett i  "Vinylspelare - en fråga om inställning" men jag kan inte minnas det så här rakt av..  

Du pajar skivan så gör inte det...

Link to comment
Share on other sites

En fråga som jag grunnat lite på är om det är någon skillnad när man graverar en mono skiva med en monosignal och använder en vanlig modern stereo graverdosa jämfört med hur de gjorde på 50-talet när de bara hade monograververk? Blir resultatet lika om Ni förstår mig?

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, shaft said:

En fråga som jag grunnat lite på är om det är någon skillnad när man graverar en mono skiva med en monosignal och använder en vanlig modern stereo graverdosa jämfört med hur de gjorde på 50-talet när de bara hade monograververk? Blir resultatet lika om Ni förstår mig?

 

Ja det är en väldigt intressant fråga! Personligen har jag mest nyutgåvor när det gäller mina mon-plattor, så frågan är om rekommendationerna om monopuppa och "tung" arm gäller även nyutgåvor? :39: 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Taxmannen said:

 

Ja det är en väldigt intressant fråga! Personligen har jag mest nyutgåvor när det gäller mina mon-plattor, så frågan är om rekommendationerna om monopuppa och "tung" arm gäller även nyutgåvor? :39: 

 

Om det är en äkta Monogravering så är det rekommendabelt att ha en monopickup. Har själv inga nypressade monoskivor så jag har inte tänkt så mycket på den frågan men den är helt klart en relevant fråga som kräver svar. Tror Mirre är källan till svar där med.

När det gäller armar så beror det på kompliansen. Oftast är Monopickuper rätt styva vilket kräver tyngre arm.

 

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden mellan en monopickup och en stereovariant är att en mono-pickup rör sig bara i den horisontala planet medan en stereopickup också rör sig vertikalt. En del mono-pickupers nålarm lär t o m vara låsta för rörelser upp och ner. Så har jag fått det förklarat en gång. Följande artikel som jag hittat på Audiogon ger lite förklaringar. Jag kan inte verifiera dess fakta men det låter som en rätt trovärdig information. Det är alltså skillnad på mono och mono om de är pressade idag med "V-shape" eller äkta monoplattor från förr med "U-shape".

 

If your plan is to have a mono set up to play vintage mono LPs that were pressed between 1948 and ~ 1960 then you need a real mono cartridge with a spherical stylus. There are a lot of "mono" cartridges out there that are nothing more than a stereo cartridge that is wired for mono, and that simply will not do. They will work, but you will be no better off than you are with playing a mono LP with a stereo cartridge.

On vintage mono records the grooves are wider than they are on stereo LPs. They are also U shaped rather than V shaped. A geniune mono cart has no vertical compliance. The stylus only moves in the horizontal plane. Thus, using a mono cartridge on these LPs will yield better sound and less noise. The Grado you referenced is a stereo cartridge using a modern elliptical stylus with the generator wired for mono. This would not be an ideal cartridge to use for playing back vintage mono LPs.

If your goal is really to play mono audiophile reissues pressed on 180g or 200g vinyl then do not waste your time and money on a mono cartridge. To my knowledge all LPs pressed today are cut on modern stereo cutting heads. No one is making mono LPs with U shaped grooves. Using a spherical stylus on these records will wear them out prematurely and they will not sound as good on a mono cart as they would with a modern stereo cartridge. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Den stora skillnaden mellan en monopickup och en stereovariant är att en mono-pickup rör sig bara i den horisontala planet medan en stereopickup också rör sig vertikalt. En del mono-pickupers nålarm lär t o m vara låsta för rörelser upp och ner. Så har jag fått det förklarat en gång. Följande artikel som jag hittat på Audiogon ger lite förklaringar. Jag kan inte verifiera dess fakta men det låter som en rätt trovärdig information. Det är alltså skillnad på mono och mono om de är pressade idag med "V-shape" eller äkta monoplattor från förr med "U-shape".

 

If your plan is to have a mono set up to play vintage mono LPs that were pressed between 1948 and ~ 1960 then you need a real mono cartridge with a spherical stylus. There are a lot of "mono" cartridges out there that are nothing more than a stereo cartridge that is wired for mono, and that simply will not do. They will work, but you will be no better off than you are with playing a mono LP with a stereo cartridge.

On vintage mono records the grooves are wider than they are on stereo LPs. They are also U shaped rather than V shaped. A geniune mono cart has no vertical compliance. The stylus only moves in the horizontal plane. Thus, using a mono cartridge on these LPs will yield better sound and less noise. The Grado you referenced is a stereo cartridge using a modern elliptical stylus with the generator wired for mono. This would not be an ideal cartridge to use for playing back vintage mono LPs.

If your goal is really to play mono audiophile reissues pressed on 180g or 200g vinyl then do not waste your time and money on a mono cartridge. To my knowledge all LPs pressed today are cut on modern stereo cutting heads. No one is making mono LPs with U shaped grooves. Using a spherical stylus on these records will wear them out prematurely and they will not sound as good on a mono cart as they would with a modern stereo cartridge. 

 

Hmm låter som sagt ganska trovärdigt. Intressant med olika form på gravernålen. Misstänkte att det borde vara skillnad på nytt och gammalt LP-material. Samt att pickuperna antingen kan vara mekaniskt mono eller elektrisk sådan. Eftersom jag har mest pysslar med Originalpressar så är "äkta" mono aktuellt för mig.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Taxmannen said:

Det låter ju helt klart som att det är värt att utforska vidare.

Nyutgåvor är vad jag vet graverade som dual mono, men det är nog inte hälsosamt att spela dem med en pu som har vertikal komplians låst. Jag har också hört att det är skadligt, men jag är osäker.

 

Hur som helst vill man väl ändå ha signal i båda kanaler, eller har du tänkt spela upp endast i en kanal?

Personligen skulle jag välja en pu med dubbla spolar av det skälet.

 

Det kunde vara smidigt att hitta en mono-version av den stereo-pu man har, så att ett pu-byte görs på två röda. Det krävs då såklart att den har samma geometri och vikt såklart. Om man har demonterbart skal blir det enkelt att byta.

Med separat montering far det snabbt iväg annars med extra tonarm, stepup, kablage och många riaa har endast en ingång (som mitt).

 

index.php?rex_resize=540w__kuzma_headshe

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calle_jr said:

Nyutgåvor är vad jag vet graverade som dual mono, men det är nog inte hälsosamt att spela dem med en pu som har vertikal komplians låst. Jag har också hört att det är skadligt, men jag är osäker.

 

Det där har jag aldrig hört men tål ju att undersökas.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calle_jr said:

Nyutgåvor är vad jag vet graverade som dual mono, men det är nog inte hälsosamt att spela dem med en pu som har vertikal komplians låst. Jag har också hört att det är skadligt, men jag är osäker.

 

Hur som helst vill man väl ändå ha signal i båda kanaler, eller har du tänkt spela upp endast i en kanal?

Personligen skulle jag välja en pu med dubbla spolar av det skälet.

 

Det kunde vara smidigt att hitta en mono-version av den stereo-pu man har, så att ett pu-byte görs på två röda. Det krävs då såklart att den har samma geometri och vikt såklart. Om man har demonterbart skal blir det enkelt att byta.

Med separat montering far det snabbt iväg annars med extra tonarm, stepup, kablage och många riaa har endast en ingång (som mitt).

 

Jag kan byta arm "på två röda" i och med att armbordet sitter med ett bajonettfäste. Det skulle så klart kräva en ny arm och ett nytt bord, men jag misstänker att min "superlätta" centroid-arm kanske inte är helt optimal med tanke på rekommendationen från UffeZ om en "tyngre" arm. Samtidigt blir jag inte helt övertygad om att det verkligen skulle tillföra något med en monopuppa med tanke på att jag (idag) uteslutande spelar nypress...

 

097_arm_board.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Taxmannen said:

 

Samtidigt blir jag inte helt övertygad om att det verkligen skulle tillföra något med en monopuppa med tanke på att jag (idag) uteslutande spelar nypress...

 

 

 

Du bör ju ha lite gamla monopressar för största nyttan men nya mono borde vara bäst med monopuppa ändå.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, calle_jr said:

Jag tänker främst på att få symmetri i generatorn och att inte skapa jordloopar.

Intuitivt bör det vara bättre med två spolar som matar var sin kanal.

 

Nu förstår jag inte riktigt.

Är du kvar i Dual Mono när du skriver två spolar?

Link to comment
Share on other sites

Dedikert mono er så absolutt å foretrekke. På min EMT997 har jeg TSD15 (stereo) og TMD25 (mono). Tekniske data er samme med unntak av at det er skarpere sliping på stereopickupen (kan dessuten leveres med valgfri sliping). Skifter pickup på 20 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Ni köper m a o inte resonemanget från Audiogon om U-shaped för original-mono och V-shaped för nypressningar? 

 

If your goal is really to play mono audiophile reissues pressed on 180g or 200g vinyl then do not waste your time and money on a mono cartridge. To my knowledge all LPs pressed today are cut on modern stereo cutting heads. No one is making mono LPs with U shaped grooves. Using a spherical stylus on these records will wear them out prematurely and they will not sound as good on a mono cart as they would with a modern stereo cartridge. 

 

Är detta ett felresonemang...? Se hela förklaringen ett par inlägg ovan...

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

Ni köper m a o inte resonemanget från Audiogon om U-shaped för original-mono och V-shaped för nypressningar? 

Jo, det behöver väl inte vara motstridigt?

 

1 hour ago, UffeZ said:

Är du kvar i Dual Mono när du skriver två spolar?

Nej, på en stereopickup är det ju fyra spolar.

Med dual mono menade jag att skivan är graverad med två identiska kanaler. En äkta monoskiva är ju bara graverad med en kanal.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Jo, det är ju kopplat till vertikal avläsning eller inte (stereopickup monokopplad eller vertikalt låst pickup) samt slipning.

Alltså, den del av audiogon-inlägget som går ut på att informera att man inte behöver slösa tid och pengar på att skaffa en monopickup för att spela stereoskivor med samma info i vä och hö kanal anser jag vara överflödigt. En bra stereopickup blir ju inte helt plötsligt dålig om det saknas modulering i sidosignalen :)

 

Det som handlar om slipningen går ut på att efterlikna den gravering som var förhärskande vid tillfället. Det är ju helt relevant. Jag tror att det kan vara helt rätt eftersom man hade dålig koll på vad som graverades över ca 12kHz.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...