Jump to content

JBL och Mark Levinson demodagar hos Ljudupplevelserer


octavia rs

Recommended Posts

Jag var där idag och lyssnade på systemet samt var en runda på mässan @P-pan och @A/Wing.

 

Jag har inte lyssnat tidigare på JBL högtalare i denna kalibern så de var en upplevelse :)

 

Högtalarna var JBL K2 S9900

Försteg ML 526

Slutsteg ML 536

Källa TAD D1000mk2 

Kablar diverse Ansuz

Strömlist Ansuz 8D

 

Som jag ju redan var inställd på att basen skulle vara nått speciellt och ja de var den helt klart, kontroll, attack och upplösning var riktigt riktigt bra och de gick att spela riktigt starkt utan att högtalarna blev de minsta stressade över detta. Hur var de då med de övriga registerna som är hornladdat mellan register och diskant. Många har kanske lite förutfattade meningar om horn men här fick man ett väldigt upplöst ljud som inte alls blev vasst eller essigt även på höga volymer. 

Tyckte de lät homogent och inget register stack ut mer än nått annat. På låga volymer lät de otroligt bra och de trevliga var att de behöll samma karaktär även när volymen åkte upp.

 

Sammantaget med vad jag hörde på mässan så var detta system nog det som var roligast att lyssna på, de ligger lite i "There's no replacement for displacement" :)

 

Edit.

 

Kan tillägga att rummet har en del att önska men man får ju en uppfattning om vad som är möjligt med systemet.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med till det mesta men rummet satte sina begränsningar på vissa saker. 

Golvet var ju inte att leka med så hade högtalarna fått lite bättre underlag så tror jag nog 

att dom hade kvittrat på lite bättre. 

Men man kunde ana kvaliteten på systemet ?

Link to comment
Share on other sites

Butiken i sin helhet är ju riktigt fin :)

Helt klart en oas med mycket goda förutsättningar för ljudliga upplevelser...

 

LjudupplevelserDSC_2501_7566_002797.JPG

 

LjudupplevelserDSC_2502_7567_002798.JPG

 

LjudupplevelserDSC_2503_7568_002799.JPG

 

Tillverkarna som är representerade spelar minst sagt i den högre ligan, om uttrycket tillåts, och får man bara all inredning (läs akustikhjälp) på plats så blir det nog ett aningens bättre klimat för att måla på med klädsamma adjektiv sett till hur det låter.

 

LjudupplevelserDSC_2513_7578_002804.JPG

 

Lite som A/Wing är inne på så kunde jag inte släppa tanken på det väldigt gungande golvet... och vad det kan ställa till med rent ljudmässigt.

Lite av ett rekord sett till min erfarenhet så jag hoppas verkligen att man kan hitta sätt att stävja den rörelsen eller på annat sätt lyckas avisolera högtalare vid lyssning.

Men oavsett det eller ej så är det ju i det egna rummet man ska testa och utvärdera ljudet :app:

Akustikpanelerna, i bakgrunden, var en ny bekantskap och de var makalöst väl gjorda... men vad annars brukar det inte vara när en italienare vässat verktygen med varsam hand.

Franco Serblin's akustikpanel - Flexum

 

LjudupplevelserDSC_2508_7573_002803.JPG

 

Jag ska samtidigt passa på och tacka Olle får en mycket trevlig pratstund och jag önskar lycka till med nya satsningen.

Nu finns det ju en väl så god anledning till att besöka Malmö även om det just den dagen inte skulle råka vara mässa :)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Golvet var ju inte att leka med så hade högtalarna fått lite bättre underlag så tror jag nog 

att dom hade kvittrat på lite bättre. 

Men man kunde ana kvaliteten på systemet ?

 

Absolut är det så, jag har hört mina kommande högtalare i den gamla butiken och där lät de mycket bättre än vad de gör här så rummet har sina begränsningar helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...