Jump to content

Min Canossavandring


calm

Recommended Posts

Fick idag sista leveransen av lite "tillbehör" till min A807 som jag beställt med olika långa leveranstider.

 

P1090791.jpg.cf614f48e79aecb7a041cff7da2fa0f9.jpg

 

Från vänster en wireless remote med 5 olika funktioner relaterade till drivningen. Rewind, F.F. Play, Record och Stop. Syftet är att i första hand kunna starta och stoppa från lyssningsstolen. Remotekontrollen är en vanlig fjärr som programmerad enligt Sony system. Recordknappen är säkrad för oavsiktliga feltryck så att man endast kan starta inspelningen med två tryckningar på rec. knappen och sedan inom 1,5 sekunder på playknappen. Dessutom kan man nollställa räkneverket och spela eller spola mot detta verk. Tror att den kan komma till god användning då min spelare står lite off i relation till lyssningsplatsen.

 

Nästa är defluxern av lite kraftigare modell än min gamla. Skall kanske kompletteras med en galvanometer? Vi får se om detta blir nödvändigt att hålla koll på permanentmagnetismen som annars kan byggas upp i div. delar.

 

Slutligen har jag köpt en uppsättning kablar så att jag kan laborera med lite olika anslutningar till försteget eller riaat. Vinklade XLR i ena ändan och RCA i den andra. Skall också löda lite nya balanserade till inspelning från riaat eller andra bandspelare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, byZan said:

Pysselgubbe:thumbsup:

 

/byZan

Jo man får väl ha lite lagom sysselsättning efter en ganska besvärlig hosta som ännu inte gett sig. 

Hur ser ditt eget pyssel ut? Drog tomten iväg med paketen igen?:santagrin: Det har varit tyst från vinkällare ett tag........

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Nästa är defluxern av lite kraftigare modell än min gamla. Skall kanske kompletteras med en galvanometer? Vi får se om detta blir nödvändigt att hålla koll på permanentmagnetismen som annars kan byggas upp i div. delar.

Vet du om Hand-D-Mag är ok för hälsan, den skall ju vara extremt stark. Jag vet egentligen inte om det bara är elektromagnetism den skapar eller om det blir annan skit också. Har du någon aning om det. Jag kom nämligen över en sådan också får några månader sedan men aldrig testat den?

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Apexorca said:

En sak jag tänkte på är dock att det inte bör vara klokt att ha på sig sin fina mekaniska klocka samtidigt som kan gör detta. De kan ju vara känsliga för magnetism och börja gå galet efter att de befunnit sig i starka magnetfält.

 På amerikanskt vis varas för användandet för den som har pacemaker och dylik medicinsk apparatur. Armbandsur även elektroniska bör man nog också ta av. Har inte hunnit att använda den än.

Däremot kopplade jag in fjärrkontrollen idag och högst användbar när man spolar tillbaka bandet från högerspolen för uppspelning. Då kan man köra spolning på hög fart tills man ser att det finns band kvar och spola resten i korta sekvenser. Jag har skurit in nya "startsladdar" på mina band som är längre än originalet så att jag har lite marginal för att slippa trä om bandet vid efterföljande spelning. Kan verkligen rekommenderas!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calm said:

 På amerikanskt vis varas för användandet för den som har pacemaker och dylik medicinsk apparatur. Armbandsur bör man nog också ta av. Har inte hunnit att använda den än.

Däremot kopplade jag in fjärrkontrollen idag och högst användbar när man spolar tillbaka bandet från högerspolen för uppspelning. Då kan man köra spolning på hög fart tills man ser att det finns band kvar och spola resten i korta sekvenser. Jag har skurit in nya "startsladdar" på mina band som är längre än originalet så att jag har lite marginal för att slippa trä om bandet vid efterföljande spelning. Kan verkligen rekommenderas!

 

Calm

 

Känner inte din spelare av med en liten lampa när banden börjar ta slut och stannar i tid? Det gör min. Jag tror din borde det med eftersom vi har samma modell.

En förutsättning är att du har specialtejp i början och slutet av badet förstås så bandaren kan känna av det.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Apexorca said:

En sak jag tänkte på är dock att det inte bör vara klokt att ha på sig sin fina mekaniska klocka samtidigt som kan gör detta

Om vi håller oss till hifi- och ljudprylarna så är det viktigaste att inte ha band i närheten. De raderas. Det är också klokt att ställa bandspelare på en plats långt från övrig elektronik. Matbordet hos Calm är perfekt. Då hanmar man en sådär 5-6 meter från övrig elektronik.

 

Vad gäller skadligheten i övrigt så är det väl inte värre än en mikrovågsugn. På mitt arbete använde vi gigantiska mikrovågsugnar för att trigga igång härdning av urealim. De var så starka att de kunde tända ett lysrör om man höll ett sådant nära. Även där fick vi upplysa besökare om vådan av att komma nära med pacemaker vilket innebär att Tarketts huvudägare aldrig sett utrustningen han signerat investering för. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Känner inte din spelare av med en liten lampa när banden börjar ta slut och stannar i tid? Det gör min. Jag tror din borde det med eftersom vi har samma modell.

En förutsättning är att du har specialtejp i början och slutet av badet förstås så bandaren kan känna av det.

Nope! När bandet inte längre kan hållas sträckt via den elektroniska bandspänningen stannar bandet. Hade kunnat vara bra med fotocell som på min A77 där jag klippte in ett stycke transparent band före "ledbandet" och kunde då reglera återspolning och återstart via min egenbyggda fjärrkontroll. Tyvärr fungerar inte det på min A807 vilket hade varit praktiskt så man får bromsa för hand så att säga. Därav extra praktiskt med den nya fjärrkontrollen där jag från "flightdeck" kan optiskt bevaka processen. Klart att man kan använda det elektroniska räkneverket och ställa in det, men då måste man veta hur långt bandet är i tid, vilket naturligtvis är möjligt. Men detta är lättare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Säg den som är nöjd med att bara ställa upp ny utrustning rakt upp och ner och därmed hoppas att det skall fungera optimalt? Inte jag i vart fall som ser detta mer som utgångspunkten för en resa där målet är att klämma ur varje ny utrustning sin optimala kapacitet. Det kan ske med olika metoder som möjligen kan sammanfattas som tweaks och som enligt mitt förmenande  kan handla om mycket olika åtgärder som strävar mot målet. Så när jag skaffade min nya Studer A807 så var jag både otålig och nyfiken på att få igång maskinen och se att allt funkade rent spelmässigt. Maskinen hade bara varit uppställd någon dag då mitt första besök dök upp med Apex och ett gäng med göteborgare  för en första lyssning. De och jag gillade den nya konstellationen som var mycket av nyhetens behag. Strålande dynamik var det som slog en först.

 Sedan följde mina egna lyssningar som jag också tyckte lät bra och mer hann hjärnan att anpassa sig efter de nya förutsättningarna Och nya band anlände som bekräftade det "nya soundet". Men efter ett tag började nyhetens behag sjunka undan och en mer kritisk period inföll där jag tyckte att ljudet nästan blev för påträngande och platt och jag saknade lite av djupet i min tidigare konstellation. Det är en dimension som jag tycker är viktig och gärna kopplar ihop avsaknaden av djup med en alltför påträngade och dominant diskant. Rumsinformationen minskar och ljudet blir lite mindre upplöst och saknar en "diffuserad" karaktär............  forts.följer.....

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Första steget var att säkerställa god strömförsörjning och minimera risken för jordloopar och därmed risk för att brum i återgivningen. Visserligen är den mer mekaniskt inriktade delen kanske mindre påverkad än den rent elektroniska som har med inspelning och uppspelning att göra. Men även bandstryningen ligger mycket på elektroniska delen i A807:an. Bandspänningen regleras helt eller delvis av elektroniska styrkretsar. Därför anslöts bandspelaren i den gemensamma matningen med övriga delar i systemet, med undantag för motorstyrningen till skivspelaren som ligger på egen fas. En separat lina går från gruppcentralen direkt in i en NO Quantum X4 som ligger först i denna del. Den går vidare i en NO Thor som fördelar strömmen till de olika enheterna. Här ligger både förstärkarens slutstegsdel liksom förstegens/riaats batteriladdare. Dessa går helt eller delvis med batteridrift. Eftersom Thoren ligger en bit bort från bandspelaren ligger en förlängning i en NO Qb4. Till denna anslöts den nya bandspelaren med en Wireworld Aurorakabel, en förhållandevis billig kabel men definitivt bättre än orginalkabeln. Oavsett så tror jag att detta får räcka så länge, men kommer sannolikt att uppgradera den delen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Intressanta reflektioner. :) Undrar vad det beror på att det blir så? Det borde inte bli så. Det är ju mer information från inspelningen och större skillnader i macro och microdynamik vilket bidrager till att inspelningens akustik kommer fram mer och djup, höjd och bredd ökar. Hmmm. Testa att rengöra tonhuvudena och rullarna utan gummi på.

I mitt system blir det inte platt ljud av rullband. Jag får ännu mer djup, höjd och bredd än med övriga signalkällor. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Intressanta reflektioner. :) Undrar vad det beror på att det blir så? Det borde inte bli så. Det är ju mer information från inspelningen och större skillnader i macro och microdynamik vilket bidrager till att inspelningens akustik kommer fram mer och djup, höjd och bredd ökar. Hmmm. Testa att rengöra tonhuvudena och rullarna utan gummi på.

I mitt system blir det inte platt ljud av rullband. Jag får ännu mer djup, höjd och bredd än med övriga signalkällor. 

Allt är relativt, men ingen betydande skillnad, men jag är känslig för den typ av förändring som handlar mycket om hur diskanten framträder och som understryks av dynamiken. Men jag kommer till detta senare i min redogörelse.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Själva nätkabelbytet gav i sig ingen påtaglig skillnad vilket jag sannolikt inte hade förväntat mig heller, men möjligen kunde någon klarhet i den kvinnliga sopranen som sjunger på mitt operaband förnimmas. Men det handlar mer om upplevda skillnader på marginalen.

I den första fasen av inkopplingen av själva signalsidan lödde jag ihop en egen kabel av material som jag använt tidigare. Kontakterna är XLR från Neutric och kabeln är en tvåledarkabel med skärm som jag fått tips av en hifi-installatör som använder den vid olika installationer. Den är japansk och har neoprenhölje och används som mikrofonkabel. Genom att höljet är gjort i gummi är den mycket böjlig och lämpar sig bra för längre dragningar. Min längd blev ca 2,5 meter och kan kortas något om jag vill.

Detta var utgångslägen vid första inkopplingen och som jag då kopplade balanserat mellan spelare och förstärkare.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

När jag körde min balanserade XLR-kabel var effekten att förstärkarvolymen måste vridas upp för att komma till samma utvolym som min digitala rigg och vinylen.

Det går att anpassa varje ingång i relation till övriga och just den balanserade har val av ingångsimpedans mellan 1000 Ohm och 10K. Den första anges som den som skall användas vid studiobruk men  jag testade båda. Som den gode Schäfer, konstruktören av ASR, säger att man bör testa båda för optimalt resultat.  Det fick bli studiovarienten på 1000 Ohm som ändå lät bäst. Men jag var ändå inte nöjd. Kunde ha testat andra kablar har ett par NO TYR  XLR men dessa finns på landet så de är inte tillgängliga just nu. Så det fick bli den valda lösningen ändå. Men ville ändå testa andra kablar och hittade ett par på nätet som var överkomliga.

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dessa kablar dök upp som ett alternativ med XLR i ena änden och vanliga phono i andra änden.

P1090791.jpg

 

De röda för inspelning och de blå för avspelning. Har inga uppgifter om kapacitans eller annat som skulle göra det möjligt att göra en uppskattning om hur de kan tänkas fungera. Så trail and error. Valde en tapeingång på förstärkaren istället den balanserade. Resultat lät inte vänta på sig. Volyminställningen behövde inte längre ökas utöver det vanliga och intrycket blev mer homogent från botten till toppen men nu med samma kraft och dynamik som tidigare fast med ett större djup i ljudbilden och faktiskt en del rumsinformation som jag inte uppfattat så tydligt tidigare.

Tillsvidare så upplever jag detta som ett bättre alternativ än det balanserade. Vad detta beror på vet jag inte om kvaliteten på kablarna kan ha fällt avgörandet eller om anpassningen av ingången blev bättre. Scenen stor, bred och djup, men en bättre anpassad övre oktav som tidigare dolde viktig information. Varför det blev så kan jag inte förklara. Möjligen en tightare bas också?

Egentligen oväsentligt eftersom jag upplevde den "nya" kombon som bättre. Men flera tester kommer nog att ske så småningom med lite andra kablar vad det lider.

 

Calm 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Spennende betraktninger. Bruker selv XLR-RCA fra min Studer til forforsterker og har høyere utgangsnivå på denne enn på andre kilder. På Tascamen brukte jeg RCA-RCA og fikk lavere utgangsnivå enn på andre kilder. Må gjøre en sjekk med XLR-RCA på Tascam også tror jeg. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Fosse said:

Spennende betraktninger. Bruker selv XLR-RCA fra min Studer til forforsterker og har høyere utgangsnivå på denne enn på andre kilder. På Tascamen brukte jeg RCA-RCA og fikk lavere utgangsnivå enn på andre kilder. Må gjøre en sjekk med XLR-RCA på Tascam også tror jeg. 

Ja ibland kan man få förvånande resultat och därför testar jag alltid olika kopplingar och kablar för att utröna vad som ljudmässigt är att föredra. Visserligen kan man säkert rent logiskt och teoretiskt beräkna vad som borde vara bäst, men den sista lilla "biten" som kan fälla avgörandet och det kan bara göras med lyssningstest enligt min uppfattning. Så lycka till med ditt testande!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hos meg vil nok Tascamen aldri kunne konkurrere med Studeren likevel. Jeg ønsker imidlertid som deg å ha testet komponentene med beste forutsetninger. Det å "treffe" på gainnivå er vesentlig for opplevelsen av lyd. Etter mye eksperimentering på vinylfronten, med trafoer, aktive headamper og mulighet for ulike rørtyper i ulike posisjoner (variabel gain) så vet jeg at mye gain umiddelbart oppleves som mer fremoverlent, åpent og dynamisk, mens lavere gain oppleves som mer rolig, dempet og mindre pågående. Studeren gir for så vidt passelig med gain, men kunne kanskje gitt litt mindre mens Tascamen da altså med RCA-RCA gir for lav gain. Dette må testes ut. Jeg har det meste av min musikk på 12 tommers spoler da det må til for å få et helt album på én spole dersom man benytter SM900 (eventuelt SM468) noe jeg gjør på 95% av tapene mine. Men, har et par-tre ruller med LPR90 og ellers noen Open Reel som kommer på 10,5". Kommer tilbake ...

 

Edited by Fosse
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag blev inbjuden till @calm för att lyssna på hans senaste förvärv (tror att det fanns en baktanke oxå;))

 

Tillsamman med @Taxmannen och @P-pan skulle vi få en total genomlyssning av alla källorna denna kväll och dessutom middag, kan det bli bättre? Nä, men för p-pan som fick förhinder blev det inte lika kul.

 

Vi började den sena eftermiddagen med en kopp kaffe och lite småsnack. Taxmannen fick en genomgång av hela anläggningen och rummet, själv har jag ju haft förmånen att lyssna på detta system många gånger. Taxmannen fick såklart ta bästa platsen och värden började med uppspelning från CD och det lät lika bra som tidigare. Efter det så kom det svarta guldet fram och visst är det speciellt och än lite bättre. Sedan blev det mat, gryta ”a’la calm” som var supergod och vi tog alla en portion till av denna gryta innan vi skulle få lyssna till/på nyförvärvet.

 

Pratade lite om calms resa till Italien för att hämta den, tycker den resan och även den @Bebop gjorde och beskrev var trevliga båda två. 

 

Nu kom det fram band som ett efter ett och med ganska erfaren hand tog plats på Studer A807’an och spänningen var oliiiidlig. Jag hörde redan vid de första tonerna att detta är något utöver det vi vanliga entusiaster lyssnar på i vardagen. Den där bra platsen fick jag sitta på och ville egentligen inte lämna den, men tiden sprang iväg som oftast när man är på liknande tillställningar, kvällen hade börjat bli sen för oss knegare.

 

Jag vill på inget sätt påskina att jag har guldöron men jag blev nog lite mer överraskad än jag trodde att jag skulle bli. Kunde det vara så att jag efter många lyssningar här så var det inga problem med att höra skillnaderna i calm’s ”nya” system? Nä jag tror att med eller utan guldöron, välkänt system eller inte hade hört det magiska som Studer’n presenterade, no doubt!

 

Utan att gå in på vad som spelades så är det dynamiken som är så påtagligt mycket bättre och jag håller med er alla ”rullbandsfreaks”  i era trådar där ni höjer detta media till skyarna, grattis ni som har förmånen att kunna införskaffa er sådana här guldklimpar.

 

Vill samtidigt tacka värden och taxmannen för några trevliga timmar, iaf innan Studer’n började spela;)

 

/byZan

Edited by byZan
Skrev om lite i texten efter att ha sett uppenbara grammatiska fel m m
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, byZan said:

Jag blev inbjuden till @calm för att lyssna på hans senaste förvärv (tror att det fanns en baktanke oxå;))

 

Tillsamman med @Taxmannenoch @P-pan skulle vi få en total genomlyssning av alla källorna denna kväll och dessutom middag, kan det bli bättre? Nä, men för p-pan som fick förhinder blev det inte lika kul.

 

Vi började den sena eftermiddagen med en kopp kaffe och lite småsnack. Taxmannen fick en genomgång av hela anläggningen och rummet, själv har jag ju haft förmånen att lyssna på detta system många gånger. Taxmannen fick såklart ta bästa platsen och värden började med uppspelning från CD och det lät lika bra som tidigare. Efter det så kom det svarta guldet fram och visst är det speciellt och lite bättre. Sedan blev det mat, gryta ”a’la calm” som var supergod och vi tog alla en portion till av denna gryta innan vi skulle få lyssna till på nyförvärvet.

 

Pratade lite om resan till Italien för att hämta den, tycker den resan och även den @Bebopgjorde och beskrev var trevliga båda två. 

 

Nu kom det fram band som ett efter ett med ganska erfaren hand tog plats på Studer A807’an och spänningen var oliiiidlig. Jag hörde redan vid de första tonerna att detta är något utöver det vi vanliga entusiaster lyssnar på i vardagen. Den där bra platsen ville jag inte lämna förrän kvällen hade börjat bli sen för oss knegare.

Jag vill på inget sätt påskina att jag har guldöron men jag blev nog lite mer överraskad än jag trodde jag skulle bli. Kan vara så att calm’s system i mina öron välkänt efter många besök och jag hade lätt att höra skillnaderna, det hade iofs vem som helst!

Utan att gå in på vad som spelades så är det dynamiken som är så påtagligt mycket bättre och jag håller med er alla ”rullbandsfreaks”  i era trådar där ni höjer detta media till skyarna, grattis ni som har förmånen att kunna införskaffa er sådana här guldklimpar.

 

Vill samtidigt tacka värden och taxmannen för några trevliga timmar, iaf innan Studer’n började spela;)

 

/byZan

Tack själv alltid roligt att ses!

Jo man kan inte sitta oberörd när man hör god musik framföras på ett otvunget och engagerande sätt. Lite baktanke var det nog allt, man vill ju gärna dela fina upplevelser med andra:D:). När vi spelade cd och vinyl var nog diskussionen igång, men när bandaren gick igång tystnade samtalet och gästerna såg lite tagna ut. Det kan jag ha full förståelse för, samma reaktion som när jag var nere i Varese och hörde Studern för första gången. Kan det bli bättre? Inte för mig i mitt eget system i vart fall. Så vi får se vad denna "smitta" kan få för följdverkningar i fråga om gästernas egna system?:unsure:

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt hade jag förmånen att för första gången komma hem till @calm för att se och lyssna till hans fantastiska system. Det är lite festligt egentligen för man tycker att man "vet" ganska väl hur man kommer att uppleva något när man har följt med på resor och reportage, läst andras recensioner och följt en anläggning utvecklas beskriven genom ägarens och besökares ord här på forumet, men det är svårslaget att få komma hem till någon och uppleva det med egna ögon och öron!

 

Calm hade lagt upp strategin smart så vi började med CD för att sen glida över på vinyl. Jag hade hoppats att få lyssna på en av mina favoritplattor och värden hade nog läst mina tankar för visst låg Donald Fagen - The Nightfly i one-step från Mobile Fidelity redo att spisas - det lirade hur bra som helst, dynamiskt, balanserat, detaljerat men absolut inte "in your face"-påträngande och lämnade absolut inget övrigt att önska :mm:

 

20180118-IMG_3136.jpg.aca4e562b56778fc093b885dae52b713.jpg

 

Inget hade dock kunnat förbereda mig på vad som skulle komma härnäst. Nog visste jag att Calm skaffat en ny bandspelare och jag har med "lätt skepticism" följt alla olika trådar som höjt masterbanden till skyarna, men utifrån min egen ringa erfarenhet som inskränker sig till ett par lyssningar i mässammanhang, har jag haft svårt att föreställa mig hur pass bra det faktiskt skulle kunna bli. Vi mjukstartade med diverse jazz, men när den avslutande operan drog igång kan jag villigt erkänna att jag blev totalt knockad. Det är svårt att beskriva upplevelsen, men det kändes verkligen som att vara på plats (nästan). En total känsla av att uppslukas av musiken och bara njuta som man sällan upplever! Självklart är det centrala på samma sätt som för både CD och vinyl inspelningen, men jag förstår nu vad ni som är inne i bandträsket menar när ni säger att den bästa inspelningen och pressen på vinyl inte kommer i närheten av en riktigt bra inspelning på band.

 

Det är bara att kapitulera och gratulera Calm till ett fantastiskt system - hatten av och tack för en riktigt trevlig kväll med god mat och som alltid trivsamt sällskap!

 

20180118-IMG_3141.jpg.a9453afe837f061120f5f6448dd7f888.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

@byZan och @Taxmannen!

 

Roligt att ni gillade vad ni hörde och med lite olika utgångspunkter. byZan med enligt mitt förmenande med en vinylrigg som slår det mesta och som alltid ger mig rysningar när jag hör den i ett i övrigt fantastiskt system. Taxmannen med en utmärkt vinylrigg men med ett förfinat digitalt system som han vidareutvecklat i andrasystemet i Stockholm. Båda TAD-fans, men Taxmannen med Wilson i huvudsystemet. Två kritiska lyssnare med stor erfarenhet av olika system med egna referenssystem som inte går av för hackor. Mitt system är byggt med lita annorlunda utgångspunkt att kunna leverera pianoklanger som jag upplever dem. Lite mer åt det mörkholografiska hållet än vad som är brukligt. Brukar likna det med att komma in i ett halvmörkt rum där detaljerna kommer fram sedan ögonen vant sig. Inget starkt solljus som slår rakt emot mig och får mig att kisa, om jämförelsen tillåts. Att den nya Studer A807:s analoga tillskott skulle finna gillande var jag inte särskilt förvånad över. Men sedan kan man fråga sig vad som är kvaliteten i själva inspelningen eller vad som är den analoga bandspelartekniken i sig. Vid DSD-övningen med Opus 3 hos Stylus kan man ifrågasätta vad som är vad. Jag håller nog bandspelartekniken något högre med hänsyn till att den, innan den digitala teknikens genombrott, låg på topp rent tekniskt och hantverksmässigt. Eventuella misstag begångna vid inspelningen var svårare att dölja eller ens korrigera. Därför lade man särskild omsorg vid att allt skulle stämma och var väl förberett. Omtagningar var inte bara tidsödande utan också dyra. Många gånger var också musiker på plats tillsammans i studion vilket också höjer samspelet och den musikaliska kvaliteten.

Så om man har tillgång till förstklassigt material så kanske skillnaderna i medierna mindre. Men jag håller den högre dynamiken och crosstalken som den avgörande skillnaden till bandspelarmediet fördel. Kompression av slag det än må vara är av ondo och egentligen en fråga att kompensera för tekniska brister i avspelningsutrustning senare i kedjan. Rädslan för att dynamiken, som är naturlig i livemusik, skall upplevas som jobbig kan vara en orsak eller att den skall överstyra. 

Jag tror att bandspelartekniken har kommit för att stanna i audiofila sammanhang men inte få något större genomslag, men däremot få bolagen att leta igenom sina bandskatter och möjliggöra vidare utgivningar. Trots allt är kostnaden för kopieringen i sig överkomlig även om slutprodukten är på tok för hög för att bli allmängods, i synnerhet om man bygger en ny musiksamling. 2,5 kkr eller upp till 4,5 kkr är på tok för dyrt. Men kvalitet kostar och kostnader sjunker som bekant med antal för att fördela de fasta på flera producerade enheter. Vi får se hur utvecklingen fortskrider med förhoppning att inte kvaliteten sjunker, för det är väsentligt annars är tekniken oväsentlig.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, byZan said:

 

 

Jag vill på inget sätt påskina att jag har guldöron men jag blev nog lite mer överraskad än jag trodde att jag skulle bli.

 

Verkligen kul att höra om denna träff. Utgången var väntat tycker jag. Kul att ni fatta grejen själva. Det är det som krävs.

 

Man måste verkligen höra rullband själv med bra kopior på en utrustning som kan hantera det för att fatta detta. Det är något extra som inte kan jämföras med en bättre CD eller bättre vinylsvarv. Det är något heeeelt annat. Åter igen, andra medier kan låta strålande på alla vis, men inte som rullband. Jag njuter varje dag av både digitalt och vinyl. Detta till fullo. Rullband mer sälla, när det passar. Det är som att dricka ett riktigt fint vin. Det krävs extra fokus och koncentration för att verkligen kunna njuta av fullt ut. Och det är sååå värt det när man gör det.

 

18 hours ago, Taxmannen said:

 

...jag har med "lätt skepticism" följt alla olika trådar som höjt masterbanden till skyarna, men utifrån min egen ringa erfarenhet som inskränker sig till ett par lyssningar i mässammanhang, har jag haft svårt att föreställa mig hur pass bra det faktiskt skulle kunna bli.

Vi mjukstartade med diverse jazz, men när den avslutande operan drog igång kan jag villigt erkänna att jag blev totalt knockad.

 

 

 

Ja så klart. Lita på mig/oss... :icon_smile_cool: Varför tror du jag köper alla rullbandare jag kommer över... de är värda sin vikt i guld, men det har "folk" inte fattat ännu. Men nu vet du... Skrid till verket innan det är för sent... :D

 

 

Alla jag visat/spelat detta reagerar som Taxmannen och byZan: "Massa snack har vi hört/läst och trodde kanske att det var lite bättre... eventuellt, men kunde inte fatta att det verkligen var såååå bra."

 

Citat från Azur:

"Jag och JoL fick chansen att lyssna på det senaste tillskottet, Studern, häromdagen. 

Helt ärligt var jag lite skeptisk på vägen fram. Hur bra kan det låta från en typ 30 år gammal rullbandare!? Men samtidigt vore det ju konstigt om så många på forumet hade fel..

Det var med en hel del förväntan man bänkade sig i soffan framför de enorma italienarna:)

 

Första låten. Jo, det låter ju bra.. Hmm.

Andra låten. Vilken dynamik! Vilken upplösning! Och ändå så musikaliskt och naturligt!

Tredje låten. Schack matt! Jag blev helt bortblåst av upplevelsen!

 

Bara att krypa till korset. Jösses vad bra en sådan här rullbandare kan låta. Vi gjorde inga regelrätta jämförelser med exakt samma låt men egentligen - varför ska man göra det? Bara att njuta av hur bra det låter och imponeras av ingenjörskonsten.

 

Tack Apex för en väldigt trevlig kväll! Hatten av för det senaste tillskottet:6:"

 

Har inte mött någon än som inte haft liknande upplevelse och senare beskrivning av det. Själv blev jag lika golvad hos JR förr året.

 

6 hours ago, calm said:

@byZan och @Taxmannen!

Kompression av slag det än må vara är av ondo och egentligen en fråga att kompensera för tekniska brister i avspelningsutrustning senare i kedjan. Rädslan för att dynamiken, som är naturlig i livemusik, skall upplevas som jobbig kan vara en orsak eller att den skall överstyra. 

 

Calm 

 

Mmmm, absolut. Håller med. Fortsätter tanken.

Problem med mycket dynamiken är enligt min mening bara i system som inte kan hantera den. Kan ett system hantera dynamiken utan att förvränga eller dista så är det bättre alla dagar i veckan. Om det låter dåligt med mycket dynamik så spelar man högre än vad system klarar. Det tycker i alla fall jag efter vad jag hört i olika system.

Tar vi Stylus demonstration somjag inte hörde själv, men jag har hört högtalarna, så spelade de på en liten högtalare som iofs är mycket kompetent men inte att prestera den hela den dynamik som finns på rullband. Det är helt enkelt inte anpassat eller ens uttänkt för det. Mindre system kommer så klart också spela bättre med rullband vad gäller klang, upplösning mm, men man missar en del av dynamikfördelarna. Det ligger så mycket i dessa band som mindre system aldrig kan visa medans riktigt bara system kan visa vad de verkligen kan prestera. För mig är de bästa system jag hört bara på tongång jämfört med om det blir matade med rullband. Då visar de vad de går för eller inte går för.

Rullbandens verkliga jag kommer bara fram i system som har tillgång till kontrollerad stabil dynamik. Ju bättre system, desto mer kommer rullbanden att blomma ut. Om detta också gäller de nya DSD-mastrarna vet jag inte. 

 

6 hours ago, calm said:

Jag håller nog bandspelartekniken något högre med hänsyn till att den, innan den digitala teknikens genombrott, låg på topp rent tekniskt och hantverksmässigt. Eventuella misstag begångna vid inspelningen var svårare att dölja eller ens korrigera. Därför lade man särskild omsorg vid att allt skulle stämma och var väl förberett. Omtagningar var inte bara tidsödande utan också dyra. Många gånger var också musiker på plats tillsammans i studion vilket också höjer samspelet och den musikaliska kvaliteten.

 

Calm 

 

Ja.

Det bästa hantverket i inspelningsteknik var 50-70-talet "give or take".  Det var dessutom så att de gamla hyperduktiga inspelningsteknikerna som tex Ruby Van Gelder och Norman Granz mfl. satt på den tiden vecka ut och vecka in tillsammans med musikerna som repade och gjorde sin grej samtidigt. Spelade in i alla möjliga konstellationer och lokaler och testade och testade, lyssnade och lyssnade. När det skulle bli en platta visste de allt de behövde för att göra rätt från börja. Det blev ren och skär musik. De ansträngde sig för att få fram musikens själ på ett helt annat sätt än numera. Visst blev det kontroverser med musiker som vill annorlunda. Mingus var svår att tas med tex.

Nu gör man nästan tvärt om. Man spelar in hur som helst och lagar ett fel med ett annat veckorna efter... Gör om, gör rätt, säger jag.

Min amatörmässiga slutsats är att om vi skall ta oss framåt i inspelningsteknik måste vi först ta oss bakåt. Lära av de gamla mästarna och ta det därifrån.

 

Ni som vill se hur bra en signalkälla kan bli. TESTA RULLBAND på en bra rullbandspelare! :64: 

Min bestämda uppfattning är att de dyraste eller bästa vinylspelarna eller för den delen DAC'arna i världen inte är i närheten om det är liknande inspelningar som jämförs. De är så klart jätte bra att lyssna till och njutbart på alla vis, men inte samma sak ändå.

Enda nackdelen är priset på band och i viss mån tillgången på titlar. Det är självklart en avgörande nackdel. Men man skall ha R2R som en esoterisk festlighet då och då tycker jag. Inte vardagens smör och bröd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men vi er en del båndentusiaster i Oslo (inkludert en svensk innvandrer). Om det skulle være interesse for en båndsammenkomst så organiserer jeg gjerne. Jeg vet i hvert fall om fire potente systemer i Oslo med Studer.

 

Sikkert ikke rette plassen for denne henvendelsen, men siden vi hadde så mye båndinteresse på ett sted så våget jeg.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

Ja så klart. Lita på mig/oss... :icon_smile_cool: Varför tror du jag köper alla rullbandare jag kommer över... de är värda sin vikt i guld, men det har "folk" inte fattat ännu. Men nu vet du... Skrid till verket innan det är för sent... :D

 

Nyfikenheten på detta har självklart vuxit fram under en längre tid och besöket hos Calm blev en bekräftelse, om än i klart högre utsträckning, på vad jag redan hade misstänkt. Vi får se vad som händer framöver :33:

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

 

Verkligen kul att höra om denna träff. Utgången var väntat tycker jag. Kul att ni fatta grejen själva. Det är det som krävs.

 

Man måste verkligen höra rullband själv med bra kopior på en utrustning som kan hantera det för att fatta detta. Det är något extra som inte kan jämföras med en bättre CD eller bättre vinylsvarv. Det är något heeeelt annat. Åter igen, andra medier kan låta strålande på alla vis, men inte som rullband. Jag njuter varje dag av både digitalt och vinyl. Detta till fullo. Rullband mer sälla, när det passar. Det är som att dricka ett riktigt fint vin. Det krävs extra fokus och koncentration för att verkligen kunna njuta av fullt ut. Och det är sååå värt det när man gör det.

 

 

Ja så klart. Lita på mig/oss... :icon_smile_cool: Varför tror du jag köper alla rullbandare jag kommer över... de är värda sin vikt i guld, men det har "folk" inte fattat ännu. Men nu vet du... Skrid till verket innan det är för sent... :D

 

 

Alla jag visat/spelat detta reagerar som Taxmannen och byZan: "Massa snack har vi hört/läst och trodde kanske att det var lite bättre... eventuellt, men kunde inte fatta att det verkligen var såååå bra."

 

Citat från Azur:

"Jag och JoL fick chansen att lyssna på det senaste tillskottet, Studern, häromdagen. 

Helt ärligt var jag lite skeptisk på vägen fram. Hur bra kan det låta från en typ 30 år gammal rullbandare!? Men samtidigt vore det ju konstigt om så många på forumet hade fel..

Det var med en hel del förväntan man bänkade sig i soffan framför de enorma italienarna:)

 

Första låten. Jo, det låter ju bra.. Hmm.

Andra låten. Vilken dynamik! Vilken upplösning! Och ändå så musikaliskt och naturligt!

Tredje låten. Schack matt! Jag blev helt bortblåst av upplevelsen!

 

Bara att krypa till korset. Jösses vad bra en sådan här rullbandare kan låta. Vi gjorde inga regelrätta jämförelser med exakt samma låt men egentligen - varför ska man göra det? Bara att njuta av hur bra det låter och imponeras av ingenjörskonsten.

 

Tack Apex för en väldigt trevlig kväll! Hatten av för det senaste tillskottet:6:"

 

Har inte mött någon än som inte haft liknande upplevelse och senare beskrivning av det. Själv blev jag lika golvad hos JR förr året.

 

 

Mmmm, absolut. Håller med. Fortsätter tanken.

Problem med mycket dynamiken är enligt min mening bara i system som inte kan hantera den. Kan ett system hantera dynamiken utan att förvränga eller dista så är det bättre alla dagar i veckan. Om det låter dåligt med mycket dynamik så spelar man högre än vad system klarar. Det tycker i alla fall jag efter vad jag hört i olika system.

Tar vi Stylus demonstration somjag inte hörde själv, men jag har hört högtalarna, så spelade de på en liten högtalare som iofs är mycket kompetent men inte att prestera den hela den dynamik som finns på rullband. Det är helt enkelt inte anpassat eller ens uttänkt för det. Mindre system kommer så klart också spela bättre med rullband vad gäller klang, upplösning mm, men man missar en del av dynamikfördelarna. Det ligger så mycket i dessa band som mindre system aldrig kan visa medans riktigt bara system kan visa vad de verkligen kan prestera. För mig är de bästa system jag hört bara på tongång jämfört med om det blir matade med rullband. Då visar de vad de går för eller inte går för.

Rullbandens verkliga jag kommer bara fram i system som har tillgång till kontrollerad stabil dynamik. Ju bättre system, desto mer kommer rullbanden att blomma ut. Om detta också gäller de nya DSD-mastrarna vet jag inte. 

 

 

Ja.

Det bästa hantverket i inspelningsteknik var 50-70-talet "give or take".  Det var dessutom så att de gamla hyperduktiga inspelningsteknikerna som tex Ruby Van Gelder och Norman Granz mfl. satt på den tiden vecka ut och vecka in tillsammans med musikerna som repade och gjorde sin grej samtidigt. Spelade in i alla möjliga konstellationer och lokaler och testade och testade, lyssnade och lyssnade. När det skulle bli en platta visste de allt de behövde för att göra rätt från börja. Det blev ren och skär musik. De ansträngde sig för att få fram musikens själ på ett helt annat sätt än numera. Visst blev det kontroverser med musiker som vill annorlunda. Mingus var svår att tas med tex.

Nu gör man nästan tvärt om. Man spelar in hur som helst och lagar ett fel med ett annat veckorna efter... Gör om, gör rätt, säger jag.

Min amatörmässiga slutsats är att om vi skall ta oss framåt i inspelningsteknik måste vi först ta oss bakåt. Lära av de gamla mästarna och ta det därifrån.

 

Ni som vill se hur bra en signalkälla kan bli. TESTA RULLBAND på en bra rullbandspelare! :64: 

Min bestämda uppfattning är att de dyraste eller bästa vinylspelarna eller för den delen DAC'arna i världen inte är i närheten om det är liknande inspelningar som jämförs. De är så klart jätte bra att lyssna till och njutbart på alla vis, men inte samma sak ändå.

Enda nackdelen är priset på band och i viss mån tillgången på titlar. Det är självklart en avgörande nackdel. Men man skall ha R2R som en esoterisk festlighet då och då tycker jag. Inte vardagens smör och bröd.

 

 

Visst är systemet i övrigt viktigt, men ett normalt system klarar nog detta. Det är skillnaden mellan lågt och högt som konstituerar dynamiken för mig, inte förmågan att leverera ljudtryck i sig. En konsert kan i sig vara lågmäld, tex en ensam gitarr eller ett ensamt piano. Verklighetstroget kan det bli ändå om man kan skildra de verkliga förloppen i musiken. Ligger nära begreppet transient, men inte helt identiskt mer explovisitet skulle jag säga. Källans ingångsvärden är viktigare och att det inte ligger någon kompression i den delen. Det blir aldrig bättre än den.

Hantverket är också beroende av inspelningsutrustningen i övrigt. 50-talets utrustning kunde t.ex inte hantera pianoklanger på ett riktigt sätt, därför låter det ofta pling, plong i bomullslåda och att man innan bandspelarteknikens inträde inte kunde hantera bastrumman som ofta täcktes av en duk. Dessa brister var hänförliga både till direktgraveringen och till mikrofonplaceringen som inte innefattade multimikrofontekniken. Allt gammalt är knappast bättre.:D

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:
On 2018-01-19 at 20:02, byZan said:

 

 

Jag vill på inget sätt påskina att jag har guldöron men jag blev nog lite mer överraskad än jag trodde att jag skulle bli.

 

Verkligen kul att höra om denna träff. Utgången var väntat tycker jag. Kul att ni fatta grejen själva. Det är det som krävs.

Jag tror vi fattade innan också men det jag menade med överraskad var att jag hade förträngt hur bra det låter med band och bra inspelning.

 

Jag vill minnas att jag innan vi lyssnade på band sa att om jag skulle ha en bandare så skulle det vara för att jag tycker att den gör sig allra bäst med klassiska verk. Vet egentligen inte varför men jag tycker så?

Det klassiska band vi fick lyssna var magiskt och rättfärdigade mina egna tankar om att klassisk musik skall lyssnas via band för att få ut det bästa av det bästa. Klart att annan musik också presenteras bra men om jag hade en bandspelare av denna kaliber så skulle jag i första hand bara köpa klassiska verk.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Klassisk på tape, helt opplagt valg.

 

For egen del opplever jeg nok at differensen mellom tape og andre medier i stor grad avhenger av hvor mye «etterbehandling» som er gjort i studio. Til eksempel er differensen større på Darkness on The Edge Of Town enn Tunnel of Love. Og det er også slik at forskjellen varierer fra låt til låt på ett og samme album. Men så stemmer det ikke alltid helt med teorien da Harvest ikke har like mye tjene på tapemediet som Wish You Were Here eller Dark Side of the Moon. Likevel, på generell basis, eldre, enkle opptak med lite «etterbehandling» har mer å tjene på tapemediet enn mer moderne musikk (har ingen «normale utgivelser» fra etter 1990).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...