Jump to content

Min Canossavandring


calm

Recommended Posts

1 hour ago, byZan said:

Säger som andra redan sagt; trevlig läsning och ett igenkännande från egen resa.

 

Jag tycker att du borde stannat och tagit färjan över till Visingsö så du hade kunnat berätta för mig hur det var där!? Jag svischar alltid förbi färjeläget i ”tvåhundratjugo med en Lloyd i backspegeln” och bannar mig själv för att aldrig åkt över för att skåda ön.

Ser med spänning framemot fortsättningen på resan…..

 

Hörs och syns snart eller?

 

/byZan

Jag har i vart fall varit nere vid färjeläget, men nära skjuter ingen hare!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa anhalt blev den lilla staden Greding som ligger söder om Nürnberg. En typisk sydtysk stad i hjärtat av Bayern.P1090043.jpg.3ce088b645f2ffc343d83095526de84d.jpg

 

Ett litet pang med bra övernattning till rimliga priser och parkering. 

 

 

P1090045.jpg.dd9bce59712fecb93ac93a1d9ae8687a.jpg

 

Staden har en ringmur kring sig och lite torn som ses här i mörkret.

Lite vila inför sista etappen som för oss till målet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Körningen på Autobahn har sina för och nackdelar. Man får snart komma i kontakt med tyska ord som umleitung och stau. Litar man på GPS:en så blir man  förvarnad och får förslag till alternativ rutt som för en ut på mindre vägar och by efter by i all oändlighet. Lärde mig snabbt att dessa tog längre tid än att ligga kvar. Fri fart har också sina kända konsekvenser när fläskiga Audi, BMW och Mercsor plötsligt ligger några meter bakom när man själv kört om i 170 km. Fri fart är för tysken vad bärande av vapen är för vissa amerikaner. En fråga om fri- och mänskliga rättigheter.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi börjar nu närma oss det egentliga slutmålet och vi befinner oss i ett begynnande alplandskap sydväst om München och hade vi haft bättre tid så skulle jag gärna stannat i Starnberg och tittat in i en alldeles speciell hifi-butik där.

 

P1090046.jpg.ff2abd89e0818af4194d2ebe713e8e61.jpg

 

Bergen blir så småningom högre och högre.

 

P1090048.jpg.d8aa05d04a4450d138bdf13a0cbca86c.jpg

 

Och byarna ligger både på bergsidorna och i dalgångarna. Korna betar lugnt trots kraftig lutning på ängarna.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Du har kört för långt, backa och du kommer till Erlangen, där finns det grejer att lyssna på, jag lovar:)

 

/byZan

Clearaudio!:mm: Jo jag tackar! Trodde du var fullinvesterad i den delen1? Eller kanske fler armar och fler puppor kanske?:icon_smile_cool:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja då var vi vid resans egentliga slutmål, kanske inte så lång till Canossa om man jämför med avståndet till Sverige.

 

 I den lilla staden låg detta lilla torg.P1090050.jpg.e64ebf48046de679522d08c73a3a06c4.jpg

 

P1090064.jpg.3daea3a7138a7dbbb8191e67b6f626df.jpg     Och detta hotell.

 

 

Och denna lilla trevliga restaurang 

 

P1090062.jpg.d595aff239757bce0099a6bda1d288e8.jpg

 

P1090051.jpg.1ac5ad04aa58ddedc37778b5f03b5af6.jpg

P1090060.jpg.670c134385854b738ed4657589f4acbc.jpg

 

 Och med denna utomordentligt mätta och nöjda gäst. I morgon bitti är den stora dagen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Så var då den stora dagen D äntligen inne!

Uppe med tuppen, frukost och inpackning i bilen. 

GPS:n inställd på en adress i den lilla stadens utkant.

Blev en tripp i villakvarter med skällande vakthundar vid varje staket utanför ordentligt stora villor.

Vi var i god tid för att inte försitta någon del av högtidsstunden.

Här skulle lyssnas och kritiskt begrunda!:D

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Målet för vår 220 mil långa Canossavandring var denna verkstad och himmelrike för den som är intresserad av väljud.P1090070.jpg.81a705cdc2f2bb9fad9ada58981469f8.jpg

 

 

Vi har sett den innan i ett annat intressant reportage från Bebop. Vi befinner oss i den lilla norditalienska staden Varese hos The Recorderman.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här The Recorderman himself Fabio Liberatore tillsammans med mitt ressällskap och first lady.

 

P1090071.thumb.jpg.1e380442f6098c32bf202c105d31ec09.jpg

 

 

Fabio har ett mer än 20 årigt förflutet inom Studer och inom studiovärlden där hans kontaktnät är unikt. Han köper upp och renoverar studiobandspelare från hela världen men främst Europa och USA. Märken som Studer, Telefunken, Otari mfl. köps upp av studios, radiobolag och andra som har dessa till försäljning av olika skäl och som sedan renoveras i hans verkstad. Han är 61 år gammal och har en gedigen teknisk kompetens men också ett genuint musikintresse och en hängiven audiofil. Han representerar också ett större utbud av produkter inom high end området i form av Avalon-högtalare och akustikprodukter i företaget http://www.acusticaapplicata.com/polifemo.php?lang=eng. Där han möjligen också är delägare. Vi kommer tillbaka till dessa produkter.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, figge said:

Varese, ett av cyklingens mecka.:D

 

Aha då föll talgdanken på plats!:) Vi mötte nämligen ett gäng svenskar på väg ut från hotellet med cyklar förpackade i speciella fodral. De hade sannolikt deltagit i någon cykeltävling på plats. 

De italienska vägarna verkar vara väl lämpade för denna aktivitet. :D Kurviga och branta backar mötte vi överallt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fanns en hel del ögongodis i hans lokal både stort och smått.

 

 

 

P1090070.jpg.d643d6366ff492fb552a7b96112d3b31.jpgP1090073.jpg.de50de20ee8d5a2c1dd9abb970443691.jpg

 

 

 

 

Som de här tre riktiga tungviktarna till exempel.P1090072.jpg.6b568533cbc28d0e851164e10c473b0d.jpg

 

Studiovärlden förändrades inte över en natt när den digitala eran inleddes, det kom successivt men förändrade studiotekniken och arbetssättet radikalt. Från ett pillande och klippande i band som i sig var ett hantverk, till att man inte längre behövde samla musiker samtidigt till tidskrävande omtagningar och dyrbar studiotid. Den digitala tekniken hade klara och tydliga fördelar som förklarar varför den fick ett sådant genomslag, det mesta gick att korrigera i efterhand. Men så har vi detta med den slutliga digitala produktens absoluta kvalitet i jämförelsen med den analoga tekniken och dess förtjänster. Jag kan förstå varför den fick ett sådant massivt genomslag, en annan världsordning skulle man kunna säga.

 

Calm 

Edited by calm
bildredigering
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, calm said:

 

Aha då föll talgdanken på plats!:) Vi mötte nämligen ett gäng svenskar på väg ut från hotellet med cyklar förpackade i speciella fodral. De hade sannolikt deltagit i någon cykeltävling på plats. 

De italienska vägarna verkar vara väl lämpade för denna aktivitet. :D Kurviga och branta backar mötte vi överallt.

 

Calm

Cykel VM har varit där 1951 och nu senast 2008.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, calm said:

Fanns en hel del ögongodis i hans lokal både stort och smått.

 

 

 

P1090070.jpg.d643d6366ff492fb552a7b96112d3b31.jpgP1090073.jpg.de50de20ee8d5a2c1dd9abb970443691.jpg

 

 

 

 

Som de här tre riktiga tungviktarna till exempel.P1090072.jpg.6b568533cbc28d0e851164e10c473b0d.jpg

 

Studiovärlden förändrades inte över en natt när den digitala eran inleddes, det kom successivt men förändrade studiotekniken och arbetssättet radikalt. Från ett pillande och klippande i band som i sig var ett hantverk, till att man inte längre behövde samla musiker samtidigt till tidskrävande omtagningar och dyrbar studiotid. Den digitala tekniken hade klara och tydliga fördelar som förklarar varför den fick ett sådant genomslag, det mesta gick att korrigera i efterhand. Men så har vi detta med den slutliga digitala produktens absoluta kvalitet i jämförelsen med den analoga tekniken och dess förtjänster. Jag kan förstå varför den fick ett sådant massivt genomslag, en annan världsordning skulle man kunna säga.

 

Calm 

Oj oj det här är ju som att gå in i en godisbutik för en 5 åring för första gången vad ska man välja?

Grattis Calm till vad det nu blir.

Link to comment
Share on other sites

För mig fick den analoga tekniken ett riktigt genomslag i mitt eget system först när jag kom upp på den nuvarande nivån på vinylspelare. Erfarenheter av bandspelare fanns sedan tidigare med den på början av 1970-talet inköpta Revox A77, men den användes mest till att kopiera vinylskivor och göra radioinspelningar. Kvaliteten blev knappast den bästa. Dels beroende på bandspelarbanden, dels på att maskinen var en 4-spårsvariant utan tillgång till högre hastigheter. Jag köpte längsta möjliga band för att det var ekonomiskt. Så den spelaren har mest stått på landet och samlat damm efter det att den gick sönder för några år sedan.

 

Den första indikationen på att analoga bandspelare av högre kvalitet skulle komma tillbaka fick jag på Rocky Montain Audio Feast 2009. Då stod en bandare i var och varannat rum. Det var en del aha-upplevelser men inte direkt haksläpp, sannolikt för att man inte hade tillgång till förstklassigt bandmaterial då.

 

Den mera påtagliga upplevelsen var när Andrew Jones demade ett komplett TAD-system, på Stockholmsmässan för några år sedan med en analog bandspelare och studiomaterial han hade fått genom sina kontakter i studiovärlden. Tror att det var samma år då TAD-Jörgen ordnade en inspelning med Didric DeGeer-microfoner med en flygel. Fick höra den inspelningen senare och här blev det mycket mer wowkänsla. Minns att Andrews band innehöll en manlig sångare som blev nästan lite för mycket i fråga om dynamik och raktpåljud, jämfört med vad jag hört tidigare.

 

Så lite kommande från lovprisande av den digitala världen genom MSB, dCS mfl, så kom den analoga sidan i mitt system att ta över mer och mer. Köper idag mest vinyl och bara om min favoritmusik inte finns på vinyl, CD. Finns också en kluvenhet i musikvalet genom att när jag läste musikvetenskap på universitetet i våras så kom jag mer och mer att intressera mig för jazzhistorien. Musikexempel ingick i kursen alltifrån de första inspelningarna från New Orleans-jazzens barndom till nutida jazz. I vart fall till 1900-talets slut. Monk, Evans, Coltrane, Davis, Baker m.fl. m.fl passerade revy i undervisningen. Somt välbekant, somt lite nytt och spännande. Att systematisera musiken och sätta den i rätt sammanhang gör att förståelsen ökar för olika tidsepoker och stilarter.

 

Så nu står jag inför något nygammalt och spännande, men ändå förankrat i verkligheten eftersom jag alltid satt livemusik i främsta rummet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, MatsT said:

Den verkar populär den där godisbutiken! :D

 

Jag har viss förståelse för det och måste medge att det vattnas lite i munnen...

Jo så blir det säkert när man hittar något som är bra, men kanske inte unikt. Att jag just landade här är Bebops förtjänst, det var han som tipsade och gav referens. Det som möjligen är unikt för Fabio är att han kombinerar tekniskt kunnande på mycket hög nivå, med unikt kontaktnät, genuint musikintresse, audiofil inriktning kombinerat med garanterat ettårsåtagande vad gäller renoveringen. Han reser en del och levererar och installerar i vart de dyrare maskinerna på plats hos sina kunder. Därav den leverans i Belgien av en Studer A80 R som Bebop var inbjuden till och som jag tyvärr var tvungen att tacka nej till. Annars hade jag kunnat hämta en maskin i Belgien, men ville också komma till Italien av andra skäl som semester också för min sambo. Det gäller ju att sälja in saker rätt för att få WAF:n att stiga.:D Nu var det inget problem utan snarare var det hon tyckte att vi skulle åka dit ner och hämta en maskin och passa på att svänga förbi Rivieran på hemvägen.:closedeyes:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mångfalden av kompetenta stora maskiner lockar naturligtvis men.....

 

P1090080.jpg.d8ac99a57164ada2d0cc117afe26c46c.jpg

 

det var dessa mer "kompakta" spelare som var anledningen till mitt besök. Från vänster en Otari misstänker jag och sedan två Studer A810 och den sista en A807. Samtliga i mint condition kunde jag konstatera. Vi pratar om maskiner som är byggda på 1980-talet och kanske några år senare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fabio vet mycket om de olika maskinerna. Både historia och tekniska prestanda och jämförelse dem emellan. En sak som är säker är att det är inte så stor ljudmässig skillnad mellan dessa apparater. 

 

59e0f30fd3707_P1090077(2).jpg.6eb81e25c9a65c90f89653b79de74cb5.jpg

 

Däremot är det skillnad mellan olika apparaters tekniska egenskaper som ofta är anpassade till vad olika internationella radio- och tvbolags standarder. Trimnings- och synkroniseringsfunktioner. Som jag nämnde så är bandhantering mycket en fråga om att klippa och klistra och att få skarvar och starter att synka.

 

Calm

 

 

 

Edited by calm
bildredigering
Link to comment
Share on other sites

Mitt slutgiltiga val föll på denna lilla skönhet, sannolikt den yngsta i samlingen och i verkligt bra skick.

 

59e0f9e8818aa_P1090069(2).jpg.6e2239ef4da527c015a9dc09898b7bb4.jpg

 

 

En Studer A807 första modellen men som prestandamässigt och i övrigt är densamma som mk II som endast har några ytterligare standards som jag inte har någon nytta av. Den är totalrenoverad och är försedd med VU-mätare så att jag även kan spela in, vilket var ett krav. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Grattis... Fantastiskt fin maskin, Studers sista modell. Ibland ångrar jag att jag inte köpte den istället för den B67 mkII jag valde. Den är trots allt ca 10 år yngre. Som du varit inne på är det inga betydande ljudskillnader men A807 har bättre bandföring och är ett pinnhåll bättre mekaniskt. Även A810 (som kom efter B67) är en fantastisk modell, framför allt mk II med serienummer över 1100 (med röd display). 

Link to comment
Share on other sites

Helt fantastiska maskiner. Vilken trevlig resa i välljudets anda. Inte bara klicka på "köp" på en anonym hemsida.

 

13 hours ago, calm said:

Studiovärlden förändrades inte över en natt när den digitala eran inleddes, det kom successivt men förändrade studiotekniken och arbetssättet radikalt. Från ett pillande och klippande i band som i sig var ett hantverk, till att man inte längre behövde samla musiker samtidigt till tidskrävande omtagningar och dyrbar studiotid. Den digitala tekniken hade klara och tydliga fördelar som förklarar varför den fick ett sådant genomslag, det mesta gick att korrigera i efterhand. Men så har vi detta med den slutliga digitala produktens absoluta kvalitet i jämförelsen med den analoga tekniken och dess förtjänster. Jag kan förstå varför den fick ett sådant massivt genomslag, en annan världsordning skulle man kunna säga.

Slutresultatet kanske är att dessa två världar sporrat varandra?

Jag tycker att man kan se det.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...