Jump to content

Sonos Faber demo


bigblue

Recommended Posts

Det är sex år sedan skapelsen Amati Futura äntrade högtalarscenen. Redan när jag såg dem första gången tyckte jag att det var de vackraste högtalarna som skapats. Som tur var upplevde jag att de hade ett ljud som matchade mitt personliga ideal varför jag sedan ett par år tillbaka har ett par askgrå Futuror i min setup.

Men som så mycket annat så går utvecklingen framåt (och tur är väl det) och nu så har Sonus Faber tagit fram en uppdaterad version av Futura som heter Tradition. Faktum är att det är en helt ny högtalare som dessutom får sällskap i Homage serien utav lillebrorsan Serafino och stativaren Guarneri.

 

Allt detta fanns i helgen att lyssna på hos Hembioconsult i Stenkullen utanför Göteborg.

Elektroniken stod Mark Levinson för som också presenterade lite nya produkter. I rummet med Serafio (mellanmodellen) hade man kopplat upp anläggningen med ML’s integrerade maskin 585 (127 700 kr) som släpptes för knappt två år sedan. Moon stod för cd-transporten och Nordost Heimdall 2 såg till att signalerna hittade fram.

 

Serafino är utrustad med helt nya element i form av deras Silke dome diskant med en Arrow Point, vilket enligt tillverkaren ska ge en bättre spridning i de övre registren. Membranuppsättningen kompletteras av ett 15 cm mellanregister och två 18 cm basar.

Utseendemässigt är det inte mycket som vid en första anblick skiljer Serafino från storebrorsan Amati Tradition. Men tittar man noga ser man att den senare har ett större kabinett samt större element i basarna. Här har också elementen fått kromad inramning. Träarbetet är som vanligt högklassigt med inlägg av ljus lönn mellan de mörka träblocken. Till skillnad från den gamla serien har man rätat upp högtalaren gjord den något mindre djup och satt den på spikes utan mellanliggande dämpkuddar.

 

Lyssningsmässigt så känner jag snart igen Sonus Faber signaturen på Serafino. Det är spelglatt och homogent. ML’s integrerade driver på bra och det är lätt att ”gunga med”.

Jag upplevde att de lät som ”Olympica 4” dvs större en befintliga Olympica – men inte lika potent och stort som ”gamla” Amati Futura.

 

I entré-rummet hade man sedan ställt upp nya Amati Tradition som element-mässigt är bestyckad med samma diskant och mellanregister som Serafino men där basarna mäter in på 22 cm styck (samma som gamla Futura).   

Allt var uppkopplat med Nordost Frey 2 samt nyheterna från ML i form av försteget 526 (229 900 kr) som är det första som tagits fram av det nya ingenjörsteamet bakom ML, sedan de nu mera ingår i Harman-gruppen. Den var utrustad med en inbyggd dac (samma som i 585:an om jag minns rätt).

Kraften hämtades från deras slutsteg 534 (229 900 kr) som levererar 250 W i 8 Ohm och dubblar sedan detta vid 4 Ohm. Moon 650D som fungerade som transport för cd-skivorna. Det fanns med andra ord ”resurser” vid leveransen. Och det märktes…

Det lät sjukt bra från första takterna av ”Thanks to you” med Boz Scaggs från skivan Dig.

Jag hade av en slump lyssnat på just denna skiva det sista jag gjorde innan avfärd mot Stenkullen.

Högtalarna spelade ut med en sagolik pondus. Det fanns kraft, värme och dynamik. Rummet man spelade i är inte lätt för den som demar. Men tack vare lite lättare akustik-fix med hörnkuddar och en halv sidovägg uppbyggd för att skapa ”stöd” för den vänstra ljudbilden, så blev det riktigt bra. Har aldrig hört ML spela så här bra tidigare. En riktigt intressant kombo med SF. Och som Amati Tradition spelade. Om man som jag gillar deras ljud så kommer man med stor sannolikhet älska detta. Bergfast bas, otroligt mycket luft och rymd i presentationen som skapade en fantastisk 3D känsla. En eloge till den/de som satt upp högtalarna – det är inte lätt att köra demo i mer eller mindre okända miljöer. Men här blev det - i mina subjektiva öron – klockrent.

 

Hade inte med någon riktig kamera så det får bli några iPhone bilder då tråden ligger i ett ”Bildforum” :-).

 

IMG_8068.jpg.f0d486ed9bd9b303537fac69c6f38a1c.jpgIMG_8065.jpg.400c1e760b30fc55ec8b0c38fce1851f.jpgIMG_8061.jpg.e7e98ffc44d100d0e9e9ec7623312f47.jpgIMG_8063.jpg.c1a1e8a54242c4270486599ca6d00552.jpgIMG_8062.jpg.1c247aee53c99db47f03c69ed38cbac6.jpgIMG_8064.jpg.3889a8139da4009e706f4aaea7cda621.jpgIMG_8067.jpg.fd8c96ce066b7fe529d44309c7fa747e.jpg

 

 

  

 

 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Kan bara stryka under på vad bigblue skriver en särdeles lyckad kombo som spelade fantastiskt 

med ett luftigt härligt ljud och en bas som man inte hör vardag. 

Det som tilldrog mitt intresse i detta system var försteget som verkar va något utöver det vanliga 

Det här försteget är ju också ett litet kinderägg, man får som jag fattade det en riktigt kompetent dac

och ett riasteg som dock inte användes den här dagen och ett hörlursuttag. 

Och håller riat och hörlursuttaget samma klass så är det här ett  försteg som hamnar högt på önskelistan hos A/Wing.

Ibland ramlar man på produkter som man så gärna vill ha. 

Ska försöka få till ett hemlån som enligt ägaren skulle gå bra 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-08 at 07:35, A/Wing. said:

Kan bara stryka under på vad bigblue skriver en särdeles lyckad kombo som spelade fantastiskt 

med ett luftigt härligt ljud och en bas som man inte hör vardag. 

Det som tilldrog mitt intresse i detta system var försteget som verkar va något utöver det vanliga 

Det här försteget är ju också ett litet kinderägg, man får som jag fattade det en riktigt kompetent dac

och ett riasteg som dock inte användes den här dagen och ett hörlursuttag. 

Och håller riat och hörlursuttaget samma klass så är det här ett  försteg som hamnar högt på önskelistan hos A/Wing.

Ibland ramlar man på produkter som man så gärna vill ha. 

Ska försöka få till ett hemlån som enligt ägaren skulle gå bra 

 

Det är inte högtalarna du skall ha då A/Wing... :Dhehe..  din electronik är säkert i samma härad ändå eller? 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte din elektronik är sämre än den du hörde. Bara en gissning iofs. Ditt ljud är redan mycket mycket bra och vill du ändra något är det karaktärsskillnader som står för dörren. Inte kvalitetsnivå. Är det karaktärsskillnader du är ute efter är det i så fall lättast att göra det med högtalarna, men då börjar du på ny resa och kan ta ett tag innan du kommer dit du är nu tror jag. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Apexorca said:

Jag tror inte din elektronik är sämre än den du hörde. Bara en gissning iofs. Ditt ljud är redan mycket mycket bra och vill du ändra något är det karaktärsskillnader som står för dörren. Inte kvalitetsnivå. Är det karaktärsskillnader du är ute efter är det i så fall lättast att göra det med högtalarna, men då börjar du på ny resa och kan ta ett tag innan du kommer dit du är nu tror jag. 

Som jag förstod det så hade det arbetats ganska mycket på att få ner den interna brusnivån

i det här försteget och om det var det jag upplevde så har dom lyckats bra. 

För det var en väldigt härlig presentation av musiken som jag inte har upplevt tidigare.

Men å andra sidan så kan jag leva gott med mitt system. Nu med mjuk koppling under högtalarna 

Det låter j.ligt bra nu och det ska trimmas lite till med Sylodyn

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, A/Wing. said:

Som jag förstod det så hade det arbetats ganska mycket på att få ner den interna brusnivån

i det här försteget och om det var det jag upplevde så har dom lyckats bra. 

För det var en väldigt härlig presentation av musiken som jag inte har upplevt tidigare.

Men å andra sidan så kan jag leva gott med mitt system. Nu med mjuk koppling under högtalarna 

Det låter j.ligt bra nu och det ska trimmas lite till med Sylodyn

 

Jag tror högtalarna var en stor del i det du hörde.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Du ger dig inte ?

 

Det beror på att jag inte tror du vinner något på att byta din redan extremt fina elektronik. Jag gissar att den faktiskt är bättre än det du hörde på hos Hembiocionsult även om nu det var skitbra prylar det med.

 

Byt inget, men köp en rullbandare. :icon_smile_cool:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Apexorca said:

 

Det beror på att jag inte tror du vinner något på att byta din redan extremt fina elektronik. Jag gissar att den faktiskt är bättre än det du hörde på hos Hembiocionsult även om nu det var skitbra prylar det med.

 

Byt inget, men köp en rullbandare. :icon_smile_cool:

Jag har lyssnat på SF förut och aldrig hört att dom kvittrat så vackert förut och jag tror fortfarande 

att det var försteget som satte sin prägel på ljudet. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Jag har lyssnat på SF förut och aldrig hört att dom kvittrat så vackert förut och jag tror fortfarande 

att det var försteget som satte sin prägel på ljudet. 

 

 

Ok.  :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det försteget har jag sneglat på. Eller rättare sagt No 523, som är samma försteg men utan DAC och riaa.

För något år sedan testade jag flera försteg hemma hos mig och visst gör ett bra försteg skillnad. 

För vad ett test nu är värt men så här avslutar Stereophile sitt test av No 526:

 

"

The No.526 is superbly engineered, with an intuitive user interface and outstanding sound quality, in the best tradition of Mark Levinson. With its many features, intuitive controls, customizability, textbook engineering, ve-year warranty— and jaw-dropping sound, the No.526 is a preampli er to die for. Strongly recommended, and without reservation."

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trevlig läsning och fina bilder.

Jag gillar integrerade försteg. Det verkar logiskt att dela på en fin nätdel, undvika dubbla kretsar och helt allmänt optimera signalhantering.

 

Jag blev förvånad för ett tag sedan när bästa leverantören av Ortofons nya test-LP var Hembioconsult.

Nu blev jag ännu mer förvånad när jag fick se deras sortiment och inriktning.

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Apexorca said:

Jag har försökt framhålla denna butik sedan några är. De satsar rätt stort på fin HiFi sedan en tid, men förknippas nästan bara med hembio, vilket i dag bara är en bråkdel av deras sortiment. Är man i Göteborg är det värt ett besök tycker jag.

 

Kanske dags för ett namnbyte då?

Har varit på deras hemsida och kikat och de har en del att erbjuda. Liksom Audio Concept numera har en riktigt proffsig sådan som säker gör att affärerna går till och med över gränserna.

 

Syns man inte på nätet så finns man inte idag.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2017-10-09 at 19:57, Apexorca said:

Får nog ta mig dit tog lyssna. 

 

Nu äntligen blev det tillfälle. 

Jag vet att "nya" Sonus faber sticker ut i HiFi-etablisemanget. De tar för sig på många vis och gör saker på ett vis som är lite annorlunda och kanske nytt för Branschen . Jag märker att detta "retar" folk. En del som älskat Sonus faber på nestor F. Serblins tid känner inte igen sig och är tveksamma, en del andra likasom jag själv tycker att de till och med blivit bättre med åren. De som tror at Sf haft sina bästa år på Serblins tid bör låna sina öron till Tradition Amati och Serfino. (Jag hörde ej på Guarneri modellen.) 

Varför jag börja med detta är att det är minst lika tydligt med den nya Tradition serien. Jag hörde noga på Serafino som är mellanmodellen och på seriens toppmodell Amati som väl får betraktas som den nya Amati'n, så klart. 

Det lät faktiskt helt otroligt bra från båda paren med ett högtalarbygge som jag inte tror någon tillverkare kommer riktigt nära. Alla vinklar har genomgått Italienarnas luppar och är imponerande vackra med en nästan oöverträffad finnish. 

Musikåtergivningen kan inte betraktas som annat än fullödig. Den har allt det jag vill ha och på rätt sätt. Fullt naturligt så gör storebror Amati detta på en nivå till, men Serafino är något jag skulle kunna leva med 7 dagar i veckan utan problem. 

För mig går Sonus fabers ljud från klarhet till klarhet. Det är just klart, snabbt, luftigt, finstämt, upplöst, samtidigt varmt, djupt, brutalt och basen har hård fast kärna och luft som fyller och griper tag i åhöraren. Djup och storlek finns i djuret. Musiken låter involverande och man sugs in i den. 

Sonus fabers nyligen tillkomna lite dryga stil i München med torrdemonstrationer bland blommor och bilder låter inte dessa högtalare briljera som nu. Varför inte ha den fina torrdemolokalen men samtidig fixa några rum där man trimmar in och visar vad de kan, för det låter ju otroligt bra. 

 

Jag vet att den gamla Amati Futura går att trimma till otroliga prestationer men den nya Amati Tradition är snäppet vassare vad jag kan tycka. Det är egentligen samt upplevelse av ljudet och samma ideal men en storlek bättre på allt tycker jag. Basen är otroligt bra. Det går att spela som på disco med bas som trycker in bröstet och nästa låt kan bli finstämt, försiktig och känslig som den skall vara. Det är inte många högtalare som jag hört som är så breda i sin förmåga och ändå kan var i toppklass i varje gren. 

 

Ni som känner mig vet att jag gillar Sf sedan läääänge oh får tolka detta som ni vill, men jag vet inget märke som klarar av detta så här bra. Dessutom blir de bättre och bättre för varje modell och då vilar de inte på hanen med att sätta ut modeller i varje prisklass som finns.

 

Jag håller helt klart med HiFi och Musik med deras omdöme om Serafino. Detta var en sådan där demo som satte djupare spår än andra bra demonstrationer. Mest pga av att det lät så bra om musiken. Det blir i grunden inte så mycket bättre än så här tycker jag.  

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tittade in en sväng idag och lyssnade en stund på de 2 stora systemen. Började med Moon+DynAudio.

 

DSC_0117.jpg.d1adc34953d62478904e9cea9d877744.jpg

 

Först och främst vill jag ge en eloge till ett smakfullt inrett lyssningsrum(hela butiken faktiskt) :-)   Det spelade på bra med ett klart,rappt ljud.

Kanske aningen torrt för min smak. Lite mer efterklang hade gjort susen.

 

Nästa system med ML+Sonus Faber var mer i min smak:mm:

 

DSC_0118.jpg.b9b5b4a397aea8262c8d3ec0d4d54e53.jpg

 

 

Klart och rappt även här men inte lika torrt. Kändes mer levande och själfull!  Mycket tilltalande system:mm:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, plind said:

Tittade in en sväng idag och lyssnade en stund på de 2 stora systemen. Började med Moon+DynAudio.

 

DSC_0117.jpg.d1adc34953d62478904e9cea9d877744.jpg

 

Först och främst vill jag ge en eloge till ett smakfullt inrett lyssningsrum(hela butiken faktiskt) :-)   Det spelade på bra med ett klart,rappt ljud.

Kanske aningen torrt för min smak. Lite mer efterklang hade gjort susen.

 

Nästa system med ML+Sonus Faber var mer i min smak:mm:

 

DSC_0118.jpg.b9b5b4a397aea8262c8d3ec0d4d54e53.jpg

 

 

Klart och rappt även här men inte lika torrt. Kändes mer levande och själfull!  Mycket tilltalande system:mm:

 

Din analys är precis som min om man jämför de båda systemen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...