Jump to content

Shunyata Research demonstration hos Akkelis


Apexorca

Recommended Posts

Shunyata Research tillhör de tillverkare av kablar och ström produkter jag respekterar högt. Grundaren, Caelin Gabriel, har alltid varit musikälskare och audiofil. Flera olika utbildningar och arbeten inom elektronik har han nytta av, bla att vaska fram spionsignaler bland massa elektroniskt brus från Ryssarna. Steget var inte långt till att förbättra förutsättningarna för den känsliga musiksignalen i sitt HiFi-system. Kunskaper fanns redan, men de förfinas och han jobbar vetenskapligt, enligt egen utsago i alla fall.

Caelin ser inte signalkällan som starten utan strömmen dit. Han ser heller inte att man bara skall isolera och ta hand om distorsion oh brus som kommer utifrån utan minst lika viktigt är att ta hand om det som själva systemet skapar själv. Sedan är det viktigt att strömmen kommer fort när den behövs till ffa slutstegen som är törstande på detta. Detta är svårt att säga emot. Det är logisk. HiFi-politiskt korrekt minst sagt. Varför man på Shunyata menar att just Caelin lyckas är för hans unika kunskaper och vetenskapliga tillvägagångssätt. Detta har därför också resulterat i ett annat bolag Caelin har, som gör produkter som ger ren ström till känslig medicinsk utrustning.

 

I dag demonstreras detta av en trevlig man, Brandon Lauer. Han är från Minnesota och var var mycket kunnig om Sverige . 

 

Jag säger det redan nu. Mycket bra demonstration. I klass med de bästa kabeldemonstrationerna från tex Nordost. Tydligt, logiskt och spännande.

 

För att denna demo skall bli hanterbar koncentrerar vi oss enbart på en låt och byter en kabel. Signalkabeln från DAC-Försteg. En bonus blir en ny produkt till högtalarkabeln som också demas.

 

Systemet som knyts ihop av Shunyata är detta. Marten och Bryston.

 

_49U8127.jpg.592b6034f9abbef5916b4eb0ad22f000.jpg_49U8128.jpg.98d61ff929419130a7fc562ed0c09073.jpg

 

En ny produkt som naturligtvis finns med i kedjan är Denali strömrening. Testade aldrig med och utan dock.

 

_49U8125.jpg.a61c8fc6145040bb57d05b269183da45.jpg_49U8126.jpg.2c7e23f15231e1c40c0717dfabd0cde3.jpg

 

 

 

 

Det är ffa fem nya funktioner Caelin har i sina nya produkter: 

 

  1. Hela kabeln inkl kontakt är en enhet och inga lödningar finns. Det är gjuten koppar mot koppar._49U8150.jpg.d0faa0af07a63f5c89e1eba244dc351c.jpg
  2. SIGNAL TRANSMISSION TECHNOLOGY.  Som hanterar Electromagnetiska fält från kabeln själv. Vi testade med och utan med tydligt positivt resultat med. _49U8139.jpg.a0f04879ec9501b6672c16e5c59cf80b.jpg_49U8144.jpg.99c73c1cea23c7f500a09e4cafd98100.jpg_49U8138.jpg.974cf38b74466d09ecec332dc953eb49.jpg
  3. Transverse-Axial Polarizer är ett passivt sätt att i motfas släcka ut en kabels störfält. _49U8130.jpg.c470abe90a537a9c24444a522c06f293.jpg

    4. HARP. Som på högtalarkablar tar bort den typ av resonans man kan höra från högspänningsledningar. Tydligt även här och jag föreslog att sälja bara detta och som jag kunde testa på mina Nordost ht-kablar... men det fick jag inte. Klart förståligt. Synd dock, för det var verkligen bra.

_49U8149.jpg.310ee2e5c69c57692078d34f4f0ee0fa.jpg

     

5. Caelin har ett sätt att behandla koppar i kabeln från start som gör att skillnaden på inspeld kabel och icke inspelad kabel blir mycket mindre än annars. Detta fick vi testat som första test och det var tydlig fördel för behandlad kabel. Alla andra kablar testet igenom hade fått behandling.

 

_49U8129.jpg.22e9537842fdead1a85e4ddb29561b6a.jpg

 

Det är precis så här jag vill få kablar demonstrerade. Noggrant utfört test där det är tydlig skillnad. Jag tycker att för varje teknisk förbättring som lades till signalkabeln blev det ett tydligt resultat och när man backade krympte allt ihop, blev grått och tråkigt utan liv. Shunyatas nya serier med de nya tekniska lösningarna gör något bra med musiken. 

 

Vad jag inte kan uttala mig om är hur andra kablar hade låtit i detta system, men att inom Shunyatas hierarki hände det saker är för mig utan tvekan. Jag kan inte tänka mig att någon som var med på denna demonstration kunde missa skillnaden på ljudet mellan i alla falla det bästa till det sämsta alternativet. 

 

 

Jag tackar Akkelis och Brandon för denna ovanligt bra demonstration. 

 

För den som gillar teknik så kan man läsa mer här. Teknik

 

 

 

 

 

 

_49U8124.jpg

 

Halleluja!

_49U8137.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Trots erfarenhet av ryska spionsignaler har man missat en trivial sak: nämligen att hålla höger och vänster signalkabel nära varandra för att minimera den ström som induceras pga externa elektromagnetiska störfält. Skärmen/jorden kopplas typiskt samman när RCA-donen ansluts till apparaterna varvid en potentiell jordslinga bildas.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Morello said:

Trots erfarenhet av ryska spionsignaler har man missat en trivial sak: nämligen att hålla höger och vänster signalkabel nära varandra för att minimera den ström som induceras pga externa elektromagnetiska störfält. Skärmen/jorden kopplas typiskt samman när RCA-donen ansluts till apparaterna varvid en potentiell jordslinga bildas.

 

Konstigt egentligen att det är så många av de stora kabeltillverkarna som missar det, som du beskriver det, "trivial sak".  Jag misstänker att det inte är så trivialt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Konstigt egentligen att det är så många av de stora kabeltillverkarna som missar det, som du beskriver det, "trivial sak".  Jag misstänker att det inte är så trivialt.

Har du någon invändning i sak mot det jag skrev?

Nyckeln till det jag skrev heter Faradays lag och får nog anses hyggligt trivial.  

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Rydberg said:

Der är ju bara att tvinna kablarna lätt runt varandra. Ur denna aspekt är en vanlig ”röd-vit”-kabel bra.

Just så och då inses också att ytintgralen av flödet summerar approximativt till noll givet att kabeln exponeras för att homogent fält.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Har du någon invändning i sak mot det jag skrev?

 

 

Inga invändningar mot det du skrev. 

Det väcker dock en del frågor.

Tycket bara att allt verkar så lätt när du skriver och att framgångsrika duktiga firmor får kritik på triviala ekektriska lagar.

Jag tycker det är konstigt att de missar detta om det är som du säger. Trivialt. 

Är det du skriver verkligen den rätta sanningen eller kan man lösa det på olika sätt? 

Hur skulle de kunna missa så triviala saker kan jag tycka är konstigt? Men det kanske är så? Jag och andra hifientusiaster kanske är lurade mer än vi tror...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Just så och då inses också att ytintgralen av flödet summerar approximativt till noll givet att kabeln exponeras för att homogent fält.

Skulle du alltså rekomendera att man snurrar ihop signalkablarna?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

Skulle du alltså rekomendera att man snurrar ihop signalkablarna?

Jag brukar nöja mig med att lägga dem (höger och vänster) dikt an med hjälp av små buntband. Har man brum kan det ju vara värt att ta det ett steg till genom att göra som Rydberg föreslår.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Shunyata demo hos Akkelis igen. 

 

Jag lyckades klämma in detta mellan vårens alla sysslor och det var kul. Jag och lindome hade precis krossat våra motståndare i Padeltennis så vi var på gott humör. Det hjälper. Så att sitta ner, pusta ut och få lära sig om Hifi och lyssna på musik var perfekt. :)

 

Brandon Lauer är åter här och berättar om kablar och ström. Minst lika bra som förra gången för 1,5 år sedan. Han är verkligen en bra demonstratör. 

 

_49U2946.jpg.53595155a34a9a093bda515a5431e5c1.jpg

 

Det är härligt med bra demonstrationer. Shunyata tillhör för mig en av de mest seriösa tillverkarna av HiFi -produkter och de går mycket seriöst tillväga. Brandon betonar Caelins vetenskapliga approach och att det är ledstjärnan. Caelin har massa patent på sina produkter och denna "föreläsning" går mycket ut på att betona det. Men när jag ställer lite följdfrågor och inte ger mig så kryper det fram att de ger vissa avsteg från sina mätvärden för att välja det som låter bäst enligt deras öron. Tex väljer de koppar istället för silver. Silver har viss bättre egenskaper än koppar rent mätmässigt, men koppar låter bättre enligt Caelin. Efter ännu mer följdfrågor kryper det fram att kunskaperna om ström inte räcker. Vi kan inte mäta så mycket som vi skulle kunna vilja göra. Därför vet vi ju inte säkert om det vi mäter är det mest relevanta för ljudet. Vi får dock bygga på det vi kan och lärt oss, men TESTA OCH LYSSNA är en viktig del. Tydligt är att Caelin ändå utgår från vetenskap och sina egna upptäckter/mätningar på ett seriöst sätt och kör inte med osäkra kort. 

 

Ledstjärnor för Caelin är att få systemet att kunna få tillgång till kraft från nätet med en gång och dessutom minimalt med störningar. 

Några filmer på dessa egenskaper visas och naturligtvis presterar Shunyata mycket bra. Strömkablar jämförs med lakritssnören och effekten är uppenbar. Bäde mätmässigt och ljudmässigt. En Shunyata strömkabel funkar som störningshämmare i samma uttag som övriga utrustning även om den inte är inkopplad till prylarna. Samma som Nordosts QK1 och Qv2 verkar det som, men hos Shunyata alltså inbyggda i kabeln. Därför visar det sig att bara en strömkabel till försteget ger en stor effekt eftersom den smittar av sig i hela systemet.

Nätkablarna har alltså inbyggda passiva störningshämmare som ligger parallellt och inte skall påverka signalen säger Brandon, men samtidigt säger han att deras strömrenare Denali inte har detta på utgångarna till effektförstärkarna villket de har på de andra utgångarna... Hmmmm. Varför undrar jag? De skulle ju inte påverkar "instant power". Brandon ler lite förläget och sägar både jag och nej om detta. Det påverkar visst liiiite, men ändå inte. Jaja, inte ens Shunyata vet allt om detta men det funkar ju. De har gjort den lösning som funkar bäst, men vet uppenbart inte helt varför. Hel ok med mig. För Shunyata demar lika bra som Nordost. De visar tydligt på det som beskrivs och jag tror ingen missade effekten.

 

Först lakritssnören, sedan byttas strömkabel till försteget. Det gav stor skillnad. Sedan till hela systemet och det blev bättre. Sedan koplads Denali in och det hjälpte också. Vi gick lite fram och tillbaka och effekten var solklar. Sedan byttes USB kabel i 3 nivåer från datorn och det gjorde också viss skillnad.

Tar man hela kabelhärvans effekt + Denali så är den betydande och det för ett pris på runt 200.000kr.  Mycket pengar men vi skall tänka på att ström är en infrastruktur i våra system vi inte får missa. Akustik och ström måste vara i ordning om vi skall kunna höra hur våra anläggningar låter.

OM man nu är DÄR med sin utrustning och vill har bra ljud och satsar massa pengar på stereon så är det inte orimligt att ta i lite för att få bra ström. Det är till och med nödvändigt. Men jag tycker man skall välja firmor som har lite kött på benen. Det finns mycket knep och knåp där ute. Jag gillar ju Nordost och tycker de har kött på benen och jobbar seriöst med kunskaper och erfarenheter liknande Shunyata. Jag personligen tycker man skall välja ett koncept och inte blanda så att man får med sig det företags man väljer teknik hela vägen så man inte trubbar av den med någon annan kabel med andra egenskaper och teknik.

Brandon säger att man inte vill att kablarna skal vara tonkontroller, men även där backar han på direkta frågor om deras kablar inte är det. Alla kablar är tonkontroller, mer eller mindre. Därför valde ju Shunyata koppar framför silver tex, men de menar att de är mindre tonkontroller än andra märken. Jag frågar om vissa specifika system funkar bättre med deras kablar och svaret blir att alla system funkar med Shunyata...  så klart.

Jag frågar också om hur de ser på signaljordning liknande det som Nordost Qkore och vissa andra firmor börjart med. Caelin håller visst med om den positiva effekten av detta och deras strömprodukter är förberedda för detta om man så vill. Bara att koppla in mer kablar...

Shunyata gör egna kontakter och de löder inte i kablarna. De har en teknik där man med ultraljud smider ihop koppadelarna så att det blir en enda enhet i hela kablen. Då får man en bättre signalväg.

Shunyata tror på Kryobehandling av kablarna.

Numera är Shunyatas alla kablar 100% inspelade när de levereras genom någon teknik de använder. Jag tror ha sa att det tar 2h och ger effekt som 10.000h inspelning. 

 

 

 

Det råder dock inget tvivel i mina örom om att Shunyata är riktigt bra kablar som jag tror funkar i många system. Det är en stor firma med got rykte och de jobbar också med liknande teknik i medicinsk utrustning så det är inte skitsnack. När jag själv jämfört olika kablar tex med Shunyata så kan jag hålla med om att de inte verkar ställa till med saker i ljudet. De låter väldigt "neutralt" och verkar inte ge något stort avtryck på ljudet. Det låter bra helt enkelt. Varför jag själv valt Nordost beror på flera saker. En är att jag tycker de känns lite piggare i ljudet och är lite friskare uppåt. Detta var några år sedan nu men jag kommer ihåg vad jag tyckte. Dock skall jag säga att jag säkert hade varit lika nöjd med ett Shunyata system, det är bara det att om man har en kabelhärva man byggt upp under lång tid så byter man inte i brådrasket. Man skall man börja bygga upp ett kabelsystem så skall man absolut testa Shunyata och se om det passar ens ljudideal. 

 

 

 

Brandon hade medhjälpare för att kunna byta fort.

 

_49U2947.jpg.5d4bdf6376fb68a40ce394136f61b8ae.jpg_49U2948.jpg.64a955faa585cb27e94d70618e703063.jpg

 

Åhörare.

_49U2944.jpg.184ef83eb271b3c8a20e608a7630a969.jpg

 

Prylarna.

 

Magico A3.

 

_49U2931.jpg.d72f6f5c9123aa4dff36a1ec482524ab.jpg_49U2933.jpg.01ab53fa849f20de086280e8bc70f741.jpg

 

Bryston.

 

_49U2939.jpg.045852ad6c127be8f2131e97a9871202.jpg_49U2942.jpg.394af9da65e4ad19e41586721743f553.jpg_49U2941.jpg.82b154f4d1cdcd8a6756ff7c1ab610c2.jpg

 

 

Denali. _49U2936.jpg.4c2c3fd1e47dddb3dcd3f11599d73d2c.jpg(Ca 60.000kr)

 

 

När systemet startades och vi lyssnade på lakritssnören tänkte jag. - Jösses vad bra det låter. Deg var verkligen ett bra ljud i min smak. Viss var det perfekt inspelad demo musik som valts för att höra skillnaderna men det är ok tycker jag. Systemet var välljudande helt klart. 

Jag undra då hur mycket bättre det kunde låta med Shunyata men det var ingen tvekan. Kvinnorösten fik klart ökat fokus och fick en friskar klang och utan tvekan hörde man mer luft i stämman och i ljudbilden. Fokus blev tightare och mer detaljer och liv i musiken släpptes lös. 

 

Bryston hade mycket bra kontroll och högtalarna svarar upp bra mot det. Systemet var helt klart potent nog att ta fram skillnader hos kablarna etc. Det är ju en förutsättning för en sådan här demonstration.

 

 

Tack för denna demo Akkelis och Shunyata! :D

 

Link to comment
Share on other sites

Dina upplevelser stämmer bra överens med mina. Jag satt ju på första demon innan ni kom :-)

Ja, det lät väldigt bra redan med "lakritssnörena". Hade kunnat leva med det ljudet :D

200000kr. extra för finkablar och filter är en ansenlig summa, men det ger ger ju som du sa det där lilla extra!

Farbror Barbro har rätt, det finns inga genvägar..

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...