Jump to content

Hur gör man? TUNGT...


fredrik

Recommended Posts

Jag har precis fått mina nya (begagnade så bara nya för mig alltså) högtalare. Jag har nu alltså två lådor à 175kg hemma på garageinfarten. Hur lådorna kan väga 75 kg mer än innehållet är en smula oklart dock? Jag står därför inför ett rejält problem, hur ska jag lyckas få in dem? Jag bor i suterränghus med en ganska brant grässlänt, blöt sådan då jag bor i Göteborg, upp till andra våningen, där de ska stå. Jag har en säckkärra. Hur gör ni när det kommer till väldigt tunga grejer, har något svagt minne av att Björn Wiman, som också bor i suterräng, använde brädor och diverse hjälpmedel med sina gamla Maxx2?

Egentligen ett lite angenämt bekymmer, det är självklart jättekul med nya grejer. Men ändå...

Link to comment
Share on other sites

Väger det 175 kg/låda eller har speditören angivit 175 kg/kolli som debiterbar vikt, -därför att lådorna går som skrymmande gods?

Om 100 kg är verkliga vikten, går det att hantera med en pirra och 2 personer uppför en trapp. Jag kan i alla fall nätt och jämnt själv hantera 83 kg högtalare uppför trapp med pirra som har 1 hjulpar. Med s.k. trapp-pirra med 3 hjulpar går det enklare. Dom är relativt dyra, kanske går att hyra hos maskinuthyrare (?), finns även sådana med motor.

(Jag kommer nog alltid använda stockholmska "pirra" istf säckkärra eller säckakärra, det låter så jäkla bonnigt och provinsiellt, säger jag som numera bor i Mölndal.) 

 

Edited by Adhoc
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Tyvärr är det troligen 175 kg per låda. Jäklar vad stora de är, nästan dubbelt mot mina gamla Sophia.

Jag har ringt en flyttfirma då jag blev lite chockad när jag såg storleken. Tror inte att det är ett alternativ att dra dem upp för vår svängda trappa inomhus. Jösses...

Link to comment
Share on other sites

Får börja med att gratulera:icon_smile_cool:

Själv så la jag mina B&W800 på en madrass med en tjocklek på 12 cm och lät sonen styra och dra medan jag själv gick längst ner och sköt på. Det gick jättebra och inte en repa eftersom madrassen skyddade högtalarsidorna lite också, men dina kanske är större en så? Men ett tips gott som inget alls;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

 

Skämt åsido, två flyttgubbar med bärselar är nog knepet för att få upp dem!

Grattis till tung HiFi. Alltid roligt.

Håller med. Jag hade 4 stora flyttgubbar som bar in mina. Men de var lite svettiga, men det är ju det som man betalar för. Använd flytttgubbar. Anders på HiFi-Stället har bra kontakter. Han använder GLC för stora högtalare vet jag.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Nu står de på plats. Plockade ur dem ur lådorna och ställde dem på en pirra, eller säckkärra, vilket gick utmärkt eftersom det var så tjocka lager skumplast. Fyra man och några rejäla repor i mitt alldeles nyoljade golv senare, så har de kunnat provspelats lite. Men de behöver justeras en del i uppställningen. Kul är det med nya grejer i alla fall. Har ju haft samma Sophia innan i över tio år.

Kanske någon bild kan ordnas i morgon oxå.

Tack för tipsen.

Link to comment
Share on other sites

Längst ner i detta fönster där man skriver inlägget ser du texten: "choose files". Tryck på den och ladda upp den bild du vill publicera. Helst inte större än bredare än 800 pixlar men max 1024.

När du klickat på bilden/bilderna du vill ha som öppnas ett nytt fönster nedan med den uppladdade bilden med ett "+"-tecken nedtill till vänster. Tryck på "+"-tecknet och bilden kommer att laddas i ditt inlägg.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rydberg said:

Lyssnade på Rockport på Münchenmässan för ett par år sedan (dock inte just dessa), en av få högtalare jag tyckte lät bra. Stort grattis!! :mm:

Håller med Rockport låter magiskt bra tycker jag med. Varje år jag varit i München har de varit bland det bästa där. Men att du tycker det var få högtalare/system som lät bra förvånar mig. Jag tyckte det var jättemånga rum som lätt jättebra. Iofs var det mer bra rum i år än tidigare men jag har alltid historiskt blivit imponerad i många rum.

 

______________________________________________________________

 

Grattis! Det är högst troligt ruggigt bra.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

Håller med Rockport låter magiskt bra tycker jag med. Varje år jag varit i München har de varit bland det bästa där. Men att du tycker det var få högtalare/system som lät bra förvånar mig. Jag tyckte det var jättemånga rum som lätt jättebra.

Kanske beroende på vad man är van vid? Jag gillade Rockport och även TAD Reference 1 vill jag minnas. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Rydberg said:

Kanske beroende på vad man är van vid? 

Hmmm. Hur då? Menar du att om man inte har något bra hemma låter det bra i många rum men har man bra grejor så är det svårt att hitta bra på mässan?

Jag är ju van vid Sf. Är det bra eller dåligt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...