Jump to content

Rack i trä ???


minesota

Recommended Posts

Vincent gjorde ju / gör? en del rack. Vet inte om dom håller på med sådant fortfarande men benen vet jag ej om dom är i trä. Annars finns ju alltid Atacama och Quadraspire också även om dom mest har gjort med ben i metall. Annars kan man ju i för sig bara be en bra möbelsnickare han / hon / hen slänger i hop nåt på några månader. Finns säkert alltid dom som ställer upp på det. Är ju bara å göra en beskrivning på hur man vill ha det så kan dom ju säga ett pris. Annars ser den på bilden lite ut som den IKEA har i sitt sortiment som blev årets bästa skivspelarbänk tror jag i nån tidning nåt år. Den som ligger på 99 kr styck eller vad det är. Ta två såna och skruva ihop dom med varandra och sätt dit ett par spikes under.. Sen har du värsta grejorna för under 500 lappen... Ap-smidigt! ;)

Link to comment
Share on other sites

De goda egenskaperna i trärack är hyllplanen, som ger hyfsad styvhet, lagom massa och en bredbandig inre dämpning.

Akilleshälen är fogarna. Och fogarna är verkligen en akilleshäl eftersom styvheten i fogarna slår rakt igenom på de lägsta vibrationsmoderna, såvida man inte sätter kryss eller skivor. En skicklig snickare kan göra fogarna bra, men aldrig så bra som en svetsad ram.

Enda anledningen att Lack fungerar är att det är så lågt. Med dubbel höjd skulle det bli årets sämsta.

Link to comment
Share on other sites

On 9/12/2017 at 08:12, minesota said:

Fann en kul tillverkare på Instagram som verkar ha en bra design och funktion  . 

https://www.massifaudiodesign.com/

ska kolla med ett snickeri vad man kan göra mer i linje med Massifaudio ovan. 

Hej. Den typen av rack fungerar som en så kallad svajram. Det betyder att knutpunkten mellan hyllplan och ben måste vara böjstyv i alla riktningar. Det ser ut som att de åstadkommer detta med en skruv per knutpunkt. Man jackar ur hyllplanet, limmar och spänner ihop förbandet. Hela rackets funktion är beroende av hur väl detta kan utföras. Om jag skulle konstruera ett rack i trä så skulle jag fokusera på att göra ramhörnen styva på åtminstone tre sidor. Det finns metoder för det.

Se tex hur man bygger en stol i trä.

IMG_3337.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du har säkert helt rätt. Här är det väl inte hyllplanet som är urjackat utan "benet" men tajt passning dock. Det är väll inte en hörnkonstruktion som du säger men stabilt i tre riktningar bör det ju bli och en vikt på drygt 70kg.  6cm ebenholtz är så böjstyvt trä kan bli så en hyfsad stabilitet och energidödande massa borde den väll ha ? 

Snyggt iaf :-) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, minesota said:

6cm ebenholtz är så böjstyvt trä kan bli så en hyfsad stabilitet och energidödande massa borde den väll ha ? 

Jag vill inte överdriva, men det är just där man misstar sig. En svajram blir aldrig styvare än sin svagaste punkt, och de täljer ju inte ut hela racket i ebenholtz. Det är kontaktpunkten mellan benen och hyllplanet som bestämmer hela rackets prestanda.

Såhär skulle jag ha gjort:

svajram.jpg

Fokusera på ramhörnen. Det övriga har lägre prio.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd, jag funderar själv på att bygga en vägghylla till min skivspelare i trä då det är lite svårt att hitta schyssta färdiga i metall som inte är väldigt dyra.

Dessutom kan jag snickra själv men inte svetsa.

Så när du säger att rackets prestanda påverkas av hörnen, vad exakt är det som gör prestandan bättre eller sämre om hörnen är bra eller mindre bra ihopsatta?

Alltså vad förlorar man på att hörnen inte har en väldigt styv koppling till hyllplanet och benen?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, RTB said:

du säger att rackets prestanda påverkas av hörnen, vad exakt är det som gör prestandan bättre eller sämre om hörnen är bra eller mindre bra ihopsatta?

Det gäller för en svajram, alltså en geometrisk form som ser ut som pallarna i bilden ovan, eller som ett traditionellt rack. Om det är ett träförband så är det mycket svårt att göra hörnen oeftergivliga vilket får som effekt att det vibrerar med större amplitud och med lägre frekvens. Ju högre rack, desto större problem. Skillnaden är som när man sätter ett kryss eller en spånskiva på ryggen av en bokhylla.

En vägghylla är en helt annat geometrisk form, där infästningen i väggen och själva väggen är mer avgörande.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2017-09-10 at 23:35, JWE said:

Ska du ha någonting stabilt är det inte svårt att slänga ihop ett rack med gängstång och lite limfogsskivor, men du kanske ville ha ett helt i trä. Vet att @Rydberg har/haft en sådan lösning.
 

 

Hej! 

Hade en liknade lösning med 20mm gängstål och skivor av Ek, något jag absolut INTE rekommenderar!

Det var en bänk som dödade hela stereon, mitt tipps är köp en bänk som är utprovad, underlaget för elektronik är A-O. 

Hifi-racks bänkarna verkar vara en spännande produkt! 

Mvh Fredde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...