Jump to content

På ny rulle - nu till Belgien


Bebop

Recommended Posts

Jag går in på finalen för detta reportage och då blir det fokus på vad allt detta egentligen handlar om, nämligen musik. Mr. D är en hängiven älskare av klassisk musik, inte minst den tidiga musiken från ca mitten av 1500-talet fram till det vi kallar romantiken som gradvis inleddes kring 1800-talets början. Det innebär att kompositörer som t ex Vivaldi, Monteverdi,Telemann, Bach, Marais, Pergolesi och Händel står högt i kurs. Det är också kompositörer som jag känner till men har aldrig riktigt fördjupat mig i deras musik. Jag har snarare fokuserat på musiken från 1700-talet med början Mozart fram till början av 1900-talet med Stravinsky (i grova drag).

Denna kväll fick jag en lektion i lite tidigare musik och med flera tips. En kompositör som jag hört namnet på men aldrig lyssnat på vad jag kan komma ihåg är italienska kompositören och violinisten Arcangelo Corelli som levde 1653 - 1713.

oJvK01.jpg

Jag fick flera tips om lämpliga Corelli-skivor att investera i plus en box med tolkningar av tidig musik. Concerti Grosso No 6 tycker Mr D är en bra ingång till Corellis musik och inspelningen på Harmonia Mundi skall vara mycket bra.

f1P1r1.jpg

Boxen med tidig musik heter SEON - Excellence in Early Music (85 CD) som distribueras av Sony Music. Det finns massor av boxar av klassisk musik inklusive en hel del "skräp". Detta är en kvalitetsutgåva enligt Mr. D. Jag minns inte alla detaljer men det var många duktiga producenter bakom dessa inspelningar, bl a från Decca.

pRMee6.jpg

I väntan på flygplatsen beställde jag båda och även en del andra album med Corelli. Om du tycker om t ex Bach och Vivaldi så bör du inkludera även Corelli i ditt bibliotek.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi spelade vare sig CD, SACD eller vinyl denna kväll. Enbart band. Jag har tidigare nämnt att vi lyssnade på några Goldbergvariationer på cembalo. Jag har aldrig riktigt gillat klangen på cembalo. Jag har tyckt att klangen varit lite dynamiklös och för fokuserad på mellanregister och uppåt. Denna kväll är ett gott exempel på att man måste ge saker en chans. Det lät fantastiskt bra och där saknades vare sig bredd och djup i ljudbilden. Jag får ta och utforska cembalomusik lite mer. Det finns säkert bra exempel i SEON-boxen.

Vi spelade också Ravels Rapsodie Espagnole från ett masterband med Fritz Reiner och CSO som tidigare getts ut på RCA Living Stereo. Vi spelade band 1 av 2. Inspelningen är gjord 1956 och det lät magiskt. Dessa band har en helt annan presentation än vinyl och CD/SACD. Detta skall inte tolkas som att andra format låter illa, inte alls. Band är ett komplement på samma sätt som vinyl och CD. Det handlar inte om antingen eller utom att alla tre. Dessutom finns livemusik som ett fjärde ben. Det finns många sådana val i livet, t ex kläder, smycken, bilar, mat... En mångfald berikar livet, det gäller även här.

N3fC3M.jpg

Jag har kommit till ungefär samma ståndpunkt som Mr D. Vi har båda tusentals skivor. För min del mest jazz men även klassisk musik. För Mr D är det främst klassisk musik som han fått med sig sedan "barnsben". Vi har kommit till samma slutsats att det räcker nu. De stora och viktiga inköpen för vår del är gjorda. Ett och annat album kommer vi att köpa men inte som förr. 

Jag har alltid lagt en hel del pengar på musik och det kommer jag fortsätta att göra men fokus blir istället band. För 30,000 kronor fick jag tidigare ca 150 album eller fler i blandad kompott CD/LP och nytt/begagnat. Med samma spendering kommer jag istället att få ungefär 10-15 album på masterband med några av de bästa inspelningarna av klassisk musik och jazz vi känner till. (Pop, rock, soul och blues är ointressant att köpa på band, tycker jag men det har ju mer med intresse att göra. Det finns heller inte så stort utbud).

Så har även Mr D resonerat och samlingen växer år från år. Men han har ju också några tusen LP och CD, så det är ingen risk att det blir tyst i huset. Här är en liten del av Mr D's band. Nederst till vänster är samtliga inspelningar av Glenn Goulds Goldbergvariations på 10 band som är Mr. D-s absoluta favorit.

G8L7sD.jpg

Men kvällens höjdpunkt var Corelli. Mr. D spelade upp en alldeles ny utgåva från italienska bolaget Open Reel Records som gör helt analoga inspelningar av klassisk musik. De har också en del gamla masterband som man ger ut, både med klassisk musik och jazz. Katalogen växer med ca ett 10-tal band per år. Jag blev helt tagen av det jag hörde. Både musik och ljud gick rätt in i själen och det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa Corelli-banden (2 band). I farten beställde jag också Haydn's Cello Concerto. Jag bekräftade ordern i tisdags och i fredags hade jag banden i handen. Corelli skall jag spela ikväll. Igår spelade jag Haydn-banden tre gånger. Både jag och fru Bebop var helt tagna. Att musiken var bra visste vi men det här var något över det vanliga. Tolkningarna är dessutom ypperliga. Cellisten och dirigenten Enrico Dindo har framträtt med bl a Radiosymfonikerna och spelat in på Decca.

Just banden från Open Reel Records är det mest exklusiva jag sett hitintills. Banden kostar en hel del och då känns det lite bättre med en förpackning med bra information, snyggt paketerat, livstids garanti och analogcertifikat, numrerade ex och liknande. Garantin fungerar så att om man har sabbat ett band, så skickar man det till Italien och får en ny bandkaka som man monterar i spolen.

y4YV7i.jpg

rwkdmE.jpg

Haydn ryms på ett band medan Corelli upptar två band.

På certifikatet beställs via nätet med angivande av koden på det man band man köpt. Då kommer ett bevis med detaljer bakom inspelning och kopiering. Bl a framgår att just detta är inspelat med en Nagra T. Vid kopieringen har man använt en Studer A812 och kopian är gjord på en Studer A807. Bandet är SM900. Redan i det bifogade materialet finns också en del information om inspelningen.

YvjPF9.jpg

Här finns också en del kring kalibrering, nivåer och testtoner som jag varit inne på tidigare.

MVfyp8.jpg

Just Open Reel Records är ett undantag i exklusivitet. Det funkar eftersom innehållet är lika exklusivt. Det är dock inte det vanliga. När det gäller s k masterband så skall man vara medveten om att det finns många fällor. Mitt tips är att undvika Ebay som inköpskälla. Det kan naturligtvis finnas undantag, men de har väldigt dåligt rykte med usla kopior, kopior som är kopia på kopia upp till 8-10 led. Det florerar också en massa s k radiokopior. Det är masterband som skivbolagen gav eller sålde till skivbolagen i framför allt USA och de var ofta kopior av band som var mastrade för vinyl, dvs beskurna i dynamik och frekvensomfång. Det förekommer också band där nivån har satts till 250 nWb/m, dvs till  "konsumentspelare" om jag får uttrycka mig lite slarvigt. Några av dessa band kan låta hyggligt bra men problemet är att man vet inte vad man får och det är inte särskilt billigt.

Jag har gått på ett par nitar och jag kommer att hålla mig till officiella utgåvor som man vet var de kommer ifrån, med information om både innehåll och hur de kopierats. Det är en lärdom jag har gjort. Var kan man då köpa dessa band?

Här blir det lite knepigare. Det finns de som gärna marknadsför sig på nätet, framför allt bolag som gör nyinspelningar, men det finns också de som håller lägre profil. Open Reel Record, Opus3, Acoustic Sounds, Elusive Disc och The Tape Project är helt öppna källor. Det är bara att kontakta dem och beställa. Men andra når man ofta via rekommendation. Det finns två orsaker till det. Det är begränsat hur många kopior man kan göra av en grundmasterkopia. Jag har hört siffror på mellan 50-100. Därefter måste de beställa en ny grundmaster från originalmastern som sedan används för att göra kopior. En del vill helt enkelt säkerställa sig om banden når seriösa köpare och inte spekulativa sådana. De vill dela en passion med andra som har samma passion, s a s.

En annan orsak är att det förekommer en hel del kopieringar och en del av dessa når nätet typ Ebay där vederbörande vill tjäna pengar på att sälja kopior av kopior. Det är inget som gagnar seriösa handlare som kan få dåligt rykte och det försvårar även för dem att köpa in nya masterkopior. Jag har fått ett antal kontakter nu och det på rekommendation. Några vill också ha intyg och bekräftelse på att man inte kommer att ägna sig åt att kopiera och de har även spelat individuell kod på varje band så att eventuella kopior kan spåras. 

Vi kan tycka vad vi vill om detta men det är så det fungerar. Den som har ett seriöst intresse träffar snart likasinnade och då är det inget problem. Mr D och Flyer är exempel på sådana.

Därmed sätter jag punkt för denna tråden. Snart är det dags för Corellis Concerti Grosso No 6

GM7AQ9.jpg

Ett stort tack till Fabio för att han ordnade att jag fick träffa likasinnade i Belgien. Och till alla dessa fantastisk berättelser om hur det gått till i studievärlden. Tre exempel:

  • En av de sista inspelningarna med Herbert von Karajan var Tchaikovskis violinkonsert med Anne-Sophie Mutter. På både LP och CD står en flagga uppe i högra hörnet med "Digital Recording". Men det intressanta är att parallellt med detta gjordes en analog inspelning som var tänkt att användas för vinylen. Men den analoga tagningen las i arkivet. Anledningen till detta var att om man ville sälja vinyl vid denna tiden så var digital recording ett starkt säljargument. Fabio var med under denna inspelning. Det finns ett visst tryck och förhoppning om att den analoga tagningen släpps både på vinyl och kanske som masterbandkopia.
  • Det finns liknande exempel från Philips digra katalog, t ex José Carreras inspelning av Missa Creola där det på LP'n står Digital recording. Om jag förstod det rätt så hade man där en analog inspelning men konverterade den till en digital kopia som man gjorde vinylmaster från. Även här var det för att kunna sälja. Analogt var dött under denna period.
  • I USA ville Columbia etablera sig inom den klassiska musiken. Problemet var att alla de stora dirigenterna var kontrakterade i Europa av främst EMI och DG. Bruno Walther var en av dem. Han åkte emellertid till USA pga hjärtproblem och då blev han uppvaktad av Columbia som gav honom fria händer att skriva ett kontrakt. "Skriv vad du vill - vi skriver på". Det passade maestro Walther bra med tanke på att han behövde behandlingen där. Bruno Walther satte ihop Columbia Symphony Orchestra och gjorde några inspelningar. Jag minns inte alla detaljer men kontentan av det hela var att banden lät uruselt pga något tekniskt fel med band eller utrustning. Teknikerna ville inte ge ut det men tvingades av ledningen att ge ut ett album. Det såldes som smör i solsken och även de andra albumen släpptes. Dessa album låter inget vidare.
    När Sony köpte upp Columbia och vill göra återutgåvor så upptäckte de hur dåliga inspelningarna var. Det satte in "hela sin stab av experter" för att försöka restaurera banden cm för cm. Så idag finns det betydligt bättre bandkopior av dessa inspelningar än originalen. Även dessa finns det hopp om att kunna köpa som masterbandkopior någon gång.

Slutligen ett stort tack till Flyer och Mr. D för deras gästvänlighet och inspiration och musiktips under besöket. Jag hoppas att vi får tillfälle att träffas någon gång framöver också. :)

Link to comment
Share on other sites

Tråden tog inte slut här... jag fick just ett mejl från Mr. D med mer bakgrund till hans Studer A80RC MkII. Jag tycker det är ett intressant exempel på vad dessa spelare varit med om.

- - - - - - - - - -

Some additional background on my A80RC MKII. 

It originally belonged to a well reknown recording studio in Paris (Studio Grande Armée which still exists today https://www.studiograndearmee.com). In the early 90s, they sold my A80 RC to a smaller studio in Paris. The studio owner thought that some of his clients would still be interested by analog recording. It proved to be wrong and the tape deck got barely used. Actually, my A80RC was not intensively used with less than 2000 hours on the counter.

 

When he decided to remodel his studio, the studio owner put it on sale on a French professional website for musicians and recording engineers. As I was on the hunt for a A80RC, I contacted the owner, who first believed that I was mad or trying to scam him. I sent him a picture of my system and told him that I could drive to Paris to pick the unit as soon as possible and that I had a studio pro technician ready for working on it.
 

Regarding the overhaul, I asked my tech to bring the unit back to original specs. He told me that not only he would do that but he could also improve the electronics. You will see below pictures of the stabilizer card before and after modification (before and after)

v5mEhP.jpg

 

KsKEfT.jpg

All cards went through the same process. All large capacitors were changed as well as many resistors. The transport got also fully refurbished (new bearings, new butterfly heads - those are vey expensive, pinch roller, etc.). Overall my tech has worked about 100 hours to fully refurbish the tape deck. I will soon send him the repro cards as he was looking for higher grade transistors which he has found. According to him, this will improve the quality of the output. 

 

By the way, my tech is against the use of external tape preamp for several reasons:

- he does not like to modify the integrity of the machine.

- increased risk of interference. He claims that when these machines were developed and manufactured, GSM, WiFi, CPL and the likes were not existing. Some of the improvements he brought consisted in improving the « shielding » of the electronics against possible interferences.

 

Here are some additional pictures taken by my tech along the renovation process.

 

dsyGPe.jpg

 

Renovering 0.jpg

 

Renovering 3.jpg

 

Renovering 5.jpg

 

Renovering 6.jpg

 

Renovering 7.jpg

 

Renovering 8.jpg

 

Renovering 9.jpg

 

Regards

"Mr. D"

 

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för ett (som vanligt) bra reportage. :41:

Mycket intressant och det var kul att se de sista bilderna på den omfattande renoveringen. 
Riktigt kul också att se att han använt sig av Nagravox reparations-kit. Jag har ställt frågan flera gånger på olika techforum under några år utan att få ett bra svar. Meningarna har varit delade men nu behöver jag inte fundera mer. Om din kontakt använder sig av Nagravox är det bra grejer :thumbsup:

Mina spelare kommer åka på renovering i oktober. I och med dessa bilder kommer jag skicka med dessa kit för montering. Spelarna är fullt fungerande men jag vill att de skall vara i perfekt skick och genomgångna för många års problemfritt spelade. 
Motorerna, två spolmotorer och kapstanmotor kommer jag ta hand om själv under resans gång. 
Revox och Studer verkade enbart använt Papst motorer vilket är trevliga motorer att renovera. De äldre hade SKF rullager och de senare hade glidlager i sintrat brons.

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis! Bara det bästa är gott nog! Jag antar att du har gjort lika noggrann undersökning när det gäller rullbandspelare som du gjorde innan ditt köp av skivspelare. Dvs du köper en slutprodukt direkt. 

Ser fram emot att följa din tråd och resa under både installation och upplevelsen, karaktärsskillnaden mot din cd-spelare och skivspelare. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Finally, a big thanks to Flyer and Dr. D for their hospitality and inspiration and music recommendations during the visit . I hope we get the opportunity to meet some time in the future too. :)

On behalf of Mr. D and myself I thank you for having spent the time and money to come over here!  We were very honored that you did so, even without knowing us at all or only via via.

It has been an inspiring and enriching experience for us as well.  On my account, I certainly hope to be able to meet you in Sweden to see your discoveries :thumbsup:.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UffeZ said:

Many thanks for a (usually) good story. :41:

Very interesting and it was fun to see the last pictures of the extensive renovation. 
Really fun also to see that he used the Nagravox repair kits. I have posed the question several times on various tech forums for a few years without getting a good response. The sentences have been shared, but now I do not think more. If your contact uses Nagravox is good stuff :thumbsup:

My players will go to the renovation in October. With these images, I will send with these kits for assembly. The players are fully functional but I want them to be in perfect condition and the past of many years of trouble free playing. 
The engines, two spolmotorer capstan and I will take care of yourself along the way. 
Revox and Studer appeared only used Papst motors which are nice engines to renovate. The elderly had SKF bearings and the latter had plain bearings in sintered bronze.

 

Hello. I am Mr. D, the owner of the Studer A80 RC.

Audio House does not have the large capacitors with the nut bolt in stock anymore. My tech therefore ordered these from Nagravox in Australia. He tested them all with his Audioprecision in order to ensure that they were up to specs. These are the only parts that were supplied from Nagravox. 

Link to comment
Share on other sites

Tack själva. I sådana här reportage kan det kanske bli lite tjatigt ensidigt om ett märke och en leverantör. Det får ni leva med. Det är ju trots allt inte så ofta vi har haft bandspelarteman på Euphonia genom åren. 

Nu inväntar jag en ny beställning som har med ämnet att göra. Leverans om ett par, tre veckor...

Roligt att ni uppskattar tråden. Och till mina nya vänner...

Vous êtes bienvenu en Suède. Me and my friends will take good care of you...

Link to comment
Share on other sites

Thank you Bebop, Mr D and Flyer!

This tread and the other that Bebop started from Italy with mr. Fabio Liberatore, had been a great inspiration for me in the search of the holy graal of hifi and music. It will surely have effect on my behalf and it´s likely that I will make a new investment in this field. Great photos and great systems! Hope we can meet in Sweden in the near future.

calm

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2017 at 15:00, Bebop said:

Jag saknar inget i ljudet från min spelare så drivkraften är inte stark för den här typen av tweaks men dörren är inte helt stängd. Om jag inte minns fel så nämns lägre distorsion och lägre brus som argument men brus i samband med bandspelare kommer i huvudsak från band och inspelningar. Distorsionen har redan låga värden så varför? Majoriteten av världen mest klassiska inspelningar av all typ av musik, både ljud och musik fram till slutet av 70-talet är inspelade, mixade och mastrade med Studer, Nagra, Telefunken, Otari eller Ampex. Jag är nöjd med det dessa maskiner presterar utan att släppa in tweaks. Det gäller f.ö. övriga komponenter i mitt rack. Men om det kommer något som Studer rekommenderar så är jag öppen.

Svårt att förneka detta. Och det framstår nästan som att Bebop fått en dos back to basic-medicin.

Det som är intressant är att de inte hade ett VTL-försteg, och alldeles säkert ingen Audionote M5 phono :D. Ett ingrepp som detta kommer man aldrig bli rekommenderad av varken Studer eller Fabio. Men det behöver inte betyda att det inte finns potential till bättre anpassning i kedjan. Åtminstone för avspelning.

Du behöver inte ens berätta att du hade bytt åsikt på en millisekund om Luke hade sagt att han har en krets som passar i ditt VTL-riaa.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bebop said:

En av de sista inspelningarna med Herbert von Karajan var Tchaikovskis violinkonsert med Anne-Sophie Mutter. På både LP och CD står en flagga uppe i högra hörnet med "Digital Recording". Men det intressanta är att parallellt med detta gjordes en analog inspelning som var tänkt att användas för vinylen. Men den analoga tagningen las i arkivet. Anledningen till detta var att om man ville sälja vinyl vid denna tiden så var digital recording ett starkt säljargument. Fabio var med under denna inspelning. Det finns ett visst tryck och förhoppning om att den analoga tagningen släpps både på vinyl och kanske som masterbandkopia.

Vilken grej. De 6-7 violinkonserterna de gjorde tillsammans under ett decennie från slutet av '70-talet är bra allihop. Det vore fantasiskt att kunna ta del av nyutgåvor på LP eller band. Man märker ju att DG är på gång, och det är verkligen dags att lyfta fram Mutter+Karajan från den tiden igen. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Du behöver inte ens berätta att du hade bytt åsikt på en millisekund om Luke hade sagt att han har en krets som passar i ditt VTL-riaa.

Exakt @calle_jr. Men då är det inte någon tweaks utan en uppgradering från konstruktören. Men att t ex Bottleneck, Master Tape Project eller någon annan "entusiast" har lösningar som de menar är bättre så är jag rätt kallsinnig till det. Om de får välsignelse från t ex Studer eller VTL blir det lite annorlunda. Samma sak vid en renovering som i Mr. D's fall där de valde Nagravox kondensatorer pga att de ursprungliga inte finns att köpa längre. Om man väljer Nagra eller Studer  eller Mark Levinson kontra McIntosh kallar inte jag för tweaks.

On 2017-09-09 at 10:15, Bebop said:

Men om det kommer något som Studer rekommenderar så är jag öppen.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:
  • En av de sista inspelningarna med Herbert von Karajan var Tchaikovskis violinkonsert med Anne-Sophie Mutter. På både LP och CD står en flagga uppe i högra hörnet med "Digital Recording". Men det intressanta är att parallellt med detta gjordes en analog inspelning som var tänkt att användas för vinylen. Men den analoga tagningen las i arkivet. Anledningen till detta var att om man ville sälja vinyl vid denna tiden så var digital recording ett starkt säljargument. Fabio var med under denna inspelning. Det finns ett visst tryck och förhoppning om att den analoga tagningen släpps både på vinyl och kanske som masterbandkopia.

Den inspelningen med Karajan och Ann-Sophie Mutter spelades in 1988 - tre år tidigare, 1985, släpptes boxen Beethoven Die Sinfonien, Dresdner Philharmonie, Herbert Kegel, Dresdner Philharmonie, på östtyska skivbolaget Eterna som det står Digital Recording på och det är en mycket bra box som är eftersökt i samlarkretsar. Lyssnar man på skivorna så blir man eftertänksam om det verkligen kan vara digitala inspelningar från tidigt 80-tal. Jürg Schopper rekommenderade boxen och enligt honom var det uppenbart att det var en analog inspelning och man använde beteckningen "digital recording" som något positivt :thumbsup:

Eterna är överlag ett mycket bra skivbolag och flera av deras inspelningar har på senare tid återutgivits på vinyl. Bland annat har AAA, Analogue Audio Association, gett ut skivor som Edition Phönix, bl.a. den berömda Die Kluge som jag anser vara en av de bästa "du är där" inspelningarna (tillsammans med Brittens Noye's Fludde) :mm:

I västeuropa var det Philips som gav ut Eterna på licens och många inspelningar har släppts på vinyl i serien Berliner Classics, man kan finna dem på jpc.de, bl.a. en nyutgåva av Die Kluge och där kan man också läsa lite om inspelningen:

Quote

»Eine legendäre Opernaufnahme, die das Medium Schallplatte bis Anschlag ausreizt – unbedingte Kaufempfehlung!« (LP, Ausgabe 6 / 2017)

Horch House ger ut Carmina Burana på rullband och AAA ger nu även ut rullband, se länk

Tack för att vi fick följa med till Belgien :mm:

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, eliot said:

uppenbart att det var en analog inspelning och man använde beteckningen "digital recording" som något positivt

Man visste inte då att det skulle komma bli mycket svårsålt ett decennie senare, just pga denna marknadsföring. Deutsche Grammophon försökte t.o.m digitalisera tulpanerna i grafiken. Det såg hemskt ut.

IMG_3326.JPG

Jag har hört för många skivor som är bra från denna tiden för att kategorisera. Det behöver inte alls låta dåligt för att det står Digital Aufnahme på dem. Just den här Apelsinfonin har jag dock ingen aning om. 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, calle_jr said:

Jag har hört för många skivor som är bra från denna tiden för att kategorisera. Det behöver inte alls låta dåligt för att det står Digital Aufnahme på dem.

Jag delar den upplevelsen, det låter ofta påtagligt bra om LP som är märkta så. Kanske finns det en förklaring?

Lite inspirerad av bilder i den här tråden på band med RCA Living Stereo lyssnade jag igår på CD-varianten av Rimsky-Korsakov's Scheherezade. Jag har även en LP-version (dock inte förstautgåva) och har lyssnat många gånger på den. Utan att jämföra direkt så upplevde jag att CD-versionen på något sätt saknade liv och efter en stunds lyssnande kom jag fram till att det nog är "tvättning" som är största boven. Det är rätt vanligt att brus och bakgrundsbuller från upptagningen i lokal tas bort vid mastring och tyvärr påverkar det även den musikbärande signalen i viss utsträckning. Jag satt och tänkte att ett pålagt brus kanske skulle kunna ge mer liv tillbaka i musiken och då fick jag hjälp av någon högre makt som drog på brus och lite lågfrekvensbuller. Det började regna rätt kraftigt och frågan är om det inte blev lite mer liv i presentationen med mer höjd i ljudbilden och en presentation som påminde mer om LP-versionen!? Jag känner folk som hävdar att CD inspelade på bandspelare av god kvalitet låter bättre från band än från CD direkt. Vad som är bättre kan förstås ifrågasättas men att det kan ge en positiv effekt på ljudet håller jag inte för osannolikt. Nu finns det ju folk som kan prova det här så ni kan ta det som ett tips på kommande lyssningsövning.

En inte helt osannolik förklaring är att PCM uppspelat via lite brusigt analogt media får de digitala artefakterna maskerade av bruset. Det låter helt enkelt mer analogt och enligt en del är det nog sämre men det är inte säkert att alla tycker det.

Jag tycker generellt att jakten på tyst bakgrund ofta går lite till överdrift, bakgrundsbuller från upptagningsmiljön och lite brus kan göra att det låter lite mer "live" och åtminstone jag uppskattar det. "Live" kan vara bättre än "perfekt".

 

Link to comment
Share on other sites

Det som på engelska heter "ambience" (miljö, atmosfär, stämning) handlar mycket om det MatsT är inne på. Förr, på den gamla goda inspelningtiden, så gick mycket tid åt att hitta en inspelningslokal med den rätta "ambiensen" som togs upp i inspelningen och var en betydande del i ljudkvaliteten. Idag försker man skapa detta mer eller mindre arificiellt och det verkar som att den typ av artificiell ambiens blivit en måttstock vilket man "påtvingar" även gamla inspelningar, dvs att tvätta bort den.

Fabio berättade för mig att det gjorts helt nya inspelningar, bl a i New York där man försökt återskapa det "gamla" sättet att använda naturlig ambiens men med digital inspelningsteknik med användning av få mikrofoner och utan mixning. Man mixar genom mikrofonplacering s a s. Enligt Fabio låter dessa inspelningar mycket bra och kan matcha de gamla analoga inspelningarna från Kings Hall, London och Sofiensaal i Wien utan problem. Vi kom sedan in på annat... Jag skall försöka få information om det är något som finns utgivet.

I samband med att digital teknik infördes har det ju också blivit en inflation i "mångkanalanvändning". Ur ett ljudkvalitetsperspektiv så har det knappast fört välljudet framåt. Fabio uttryckte det så här i ett mejl:

We know how hard it is to maintain the correct phasing between two stereo signals, we can only imagine what happen when we record with 16/24/48/96 microphones/tracks and next we work on each track separately. So, we should not fool ourself, hoping that the "manipulated" masters on a lot of recordings, can have the transparency, dynamic and phase coherence of the greatest recordings of the first ten years (more or less) of stereophony.

M a o, det är för enkelt att förklara bra och dåligt ljud med enbart analogt/digitalt. Men man kan nog med gott fog säga att den digitala revolutionen har fört in element/teknik som inte varit välgörande för hög ljudkvalitet

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

We know how hard it is to maintain the correct phasing between two stereo signals, we can only imagine what happen when we record with 16/24/48/96 microphones/tracks and next we work on each track separately. So, we should not fool ourself, hoping that the "manipulated" masters on a lot of recordings, can have the transparency, dynamic and phase coherence of the greatest recordings of the first ten years (more or less) of stereophony.

:app:

Det är lika självklart som att det inte går att göra en bearnaise från ett pulver.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-09 at 13:07, Bebop said:

Med samma spendering kommer jag istället att få ungefär 10-15 album på masterband med några av de bästa inspelningarna av klassisk musik och jazz vi känner till.

Ni som är mer insatta i utbudet på R2R, vilka är godbitarna inspelnings-mässigt på jazz-sidan?

Finns de "klassiska" utgåvorna ofta som 15 ips? (Kind of Blue, Time Out, Side by Side). 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett några officiella utgåvor av dessa. Däremot finns inofficiella kanaler där även dessa kan hittas men knappast med bolagens godkännande. Dess ursprung är också tvivelaktiga liksom kvalitet. Jag har gjort ett par sådana inköp och gått på pumpen. Om du eller andra är intresserade att handla den typen av utgåvor så får du söka runt på nätet. Vi kan inte upplåta Euphonìa till att sprida den typen av kanaler eftersom lagligheten i den försäljningen inte är alldeles klar och vi vill inte få någon stämning på halsen för att vi sprider den typ av länkar.

Jag har i andra sammanhang skrivit om detta. Så här ser det ut.

  • Ett masterband på skivbolagen är ofta ett 1/2"-band som spelas av med 76 cm/sek (30 ips/sek) men det finns också de som enbart jobbar med 1/4"-band, t ex Opus3 och Open Reel. Ibland gjordes flera sådana band. Något för arkivet och andra för kopiering.
  • Av dessa gjordes/görs sedan masterbandkopior på 1/4"-band 
  • De bästa masterbandkopiorna är överförda direkt från 1/2"-band där hela dynamiken och frekvensomfånget finns med. Officiella masterbandkopior kan vara sådana. Men även kopior från andra ledet på 1/4" låter fantastiskt. 
  • Utöver dessa gjordes speciella mastringar för vinylutgåvor. De drog ner på basen och dynamiken för att möjliggöra gravering. Jag har sett siffror på dynamiknerdragning med 10-11 dB på t ex Pink Floyds "The Wall" och RCA Living Stereos inspelningar av klassisk musik.
  • Det fanns många graverstudios i världen och det gjordes många gånger hundratals kopior som skickades ut. När skivpressarna la av rensades många av dessa band ut men några blev kvar och det är förmodligen kopior av dessa som cirkulerar och säljs som "masterbandkopior" vilket är ett falsarium. Det låter inte illa och säkert bättre än vinylen men det är ju inte de man är ute efter, åtminstone inte jag. Bland dessa band kan man säkert hitta de klassiker du nämner, åtminstone storsäljarna.
  • Sedan finns det de som köpt dessa band som kopierar en gång till och den som köper dessa kopierar ytterligare en gång osv ooch utger sig för att sälja masterband. Man vet inte hur och med vad de är kopierade och på vilken typ av band (nya eller restlager av 30-40 år gamla band, t ex).
  • I USA framför allt, gjordes det också mixade band av de vinylanpassade mastrarna som skickades ut till radiostationer. De finns också en del som säljer kopior av dessa
  • Många band har digitaliserats och tanken har sedan varit att banden skall förstöras. Så är inte alltid fallet och en del av dessa har hamnat som kopior i rätt så dolda kanaler.

. Om man vill säkerställa sig om äkta vara så finns det inte så många vägar dessvärre. Utbudet är också begränsat men det ökar. En annan kvalitetsfaktor med band på svarta marknaden är att de kan ha blandat kalibrering. Orignalet kan vara inspelat efter NAB-standard och kopian med IEC/CCIR och näsfa kopia med NAB. De låter inte bra. Men visst, det går säkert hitta bra kopior också från riktiga masterbandkopior men vilka är vilka och hur många gånger skall man bli lurad?

Här är ytterligare en officiell kanal som jag inte nämnt tidigare. Horch House De och andra officiella siter har rättigheter till de band de säljer. Bl a kan man här hitta masterkopior på MPS Basf. De flesta titlar består av två band med ca 25 minuter musik per band. Ett band tar max 33 minuter.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Bebop för att du delar med dig av din kompetens och dina resor, men trådar om Rullbandspelare triggar igång tankar hos mig som jag inte vill ha för tillfället. :70:
För närvarande har jag fullt upp med att få ordning på försteg och RIAA-steg och då vill jag inte bli lockad att vidareutveckla mitt nuvarande rullbandssystem (Live Recording - A77). Det får bli en senare aktivitet. :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Takk for en fantastisk flott tråd! Virkelig god lesning. 

 

Setter stor pris på all den gode kunnskapen, de fine bildene og formidlingen.

 

Jeg skriver under på kvaliteten i opptakene fra Open Reel, dette er virkelig noe av det beste jeg har vært borti, så helt enig i beskrivelsen.

 

Er forresten Nagravox som er benyttet ved renovering av min A80.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...