Jump to content

På ny rulle - nu till Belgien


Bebop

Recommended Posts

På min tidigare resa till Italien som jag skildrat här i tråden På rulle till Italien besökte jag ett par rullbandsspecialister där framför allt Fabio - The Recorder Man öppnade en helt ny värld för mig som visade sig vara mycket större än jag tidigare trott. Sedan dess har vi fortsatt vår kontakt och jag har fått ännu mer fakta och anekdoter kring framför allt de stora inspelningsstudiorna i Europa och USA. Han har varit med vid flera nu klassiska inspelningar och det är fascinerande att höra hur diskussionerna har gått och hur marknadsavdelningarna har styrt men där teknikerna på sätt och vis trotsat direktiven. Jag kommer att ge en del exempel om det i denna tråd.

Jag fick nämligen en fråga från The Recorder Man om jag hade lust att träffa likasinnade i Belgien under en helg. "Why not" - tänkte jag och flög till Bryssel. Här kommer en rapport från en minst sagt omvälvande helg som gick i musikens tecken med en portion teknik därtill.

n35pBc.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Dags att tända upp lite och se vad som döljer sig i detta rum framför altaret på inledningsbilden som är tagen under lyssning. Jag börjar bakom elektroniken och där dyker det upp vårt svenska Entreq upp med en stapel för att ta hand om elen.

4Muol3.jpg

När jag vänder mig 180 grader så hittar jag ett gigantiskt delningsfiler.

ewinXw.jpg

På hifi-bänken finns lite av varje, bl a denna musikserver från Belgien som heter 432 EVO Master. Några data kan jag inte presentera men jag är övertygad om att det är en kompetent server. Om inte annat fick den en fin utmärkelse på senaste München-mässan. I Sverige säljs den i vart fall av Audio Concept/432 EVO

"Gold Show Award High End Munich Best Sound"

EMioae.jpg

Där fanns också en CD-transport från C.E.C. som det talades om hel del för några år sedan. Att döma av hemsidan, så finns den fortfarande. I Sverige kan man hitta C.E.C. hos Perfect Sense/C.E.C. 

j1Fh4T.jpg

Därmed kan vi lämna kringutrustning som har lite olika ursprung. Själva huvudanläggningen är ett rent systemtänk med delar från en och samma tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

Hur många som hört talas om Aries Cerat räcker upp en hand...! Jag tycker jag sett det mesta men detta märke har gått helt förbi mig. De tillverkar i princip hela kedjan, inklusive kablar.

qgBfUz.jpg

Och inte minst hornhögtalare. Det är inte ofta jag fått höra hornhögtalare i hemmiljö så det var mycket spännande att sätta sig ner och få lyssna till dessa skapelser som går under modellnamnet Symphonia På bilden syns diskanten och mellanregistret i sina konkubiner. Diskanten är intressant i det att hållaren svävar fritt i luften med hjälp av en ringmagnet där endast kabeln har fysisk kontakt med huvudlådan.

Xgi5gI.jpg

Som de flesta horn så är det en lättdriven högtalare med uppgiven känslighet på 101 dB och ett frekvensomfång på 32 - 100,000 Hz.
Högtalaren i det veckade bashornet är en välkänd modell från Fostex som många horntillverkare använder.

aeB2Ea.jpg

Aries Cerat är ett märke från Cypern som vad jag förstått nu, nämns med stor respekt inom "hornlägret". De är dessutom väldigt välgjorda med fint träarbete. På golvet bak syns deras slutsteg...

6IapxC.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Bebop said:

Där fanns också en CD-transport från C.E.C. som det talades om hel del för några år sedan. Att döma av hemsidan, så finns den fortfarande men jag vet inte om den är representerad i Sverige.

En av deras lite mindre transporter kan jag förhoppningsvis snart kommentera lite närmare :)

Tillverkaren huserar i Sverige via Perfect Sense.

Link to comment
Share on other sites

Slutstegen, vars beteckning jag inte hittat, är ett par monoblock som kan avge 65 watt, vilket räcker mer än väl till de lättdrivna hornen.

at0w2F.jpg

Försteget, även det från Aries Cerat förstås, med benämningen Impera II Signature. 

Rkt10M.jpg

Mittsektionen innehåller också en DAC och det är nog den mäktigaste jag sett i hela min karriär. Det är de två stora boxarna nederst i hyllan.

zcJmcV.jpg

Benämningen är Kassandra II Signature

UQ2nco.jpg

Vi diskuterade vare sig högtalare eller elektronik så väldigt mycket eller i stort sett inte alls. Högtalarna har t ex möjligheter för att finjustera nivåer på lite olika sätt för att trimma in ljudet. Men exakt hur gick vi inte in på. Syftet med resan var något helt annat, men det är ju ändå väsentligt och intressant att lista vad vi lyssnade på.

Aries Cerat är en väldig exklusiv tillverkare och kostar en rejäl slant vilket inte gör dem till var mans egendom. Om du vill veta mer om detta märke, rekommenderar jag dig att läsa deras hemsida: Aries Cerat. I Sverige är det Audio Concept/Audio Cerat som har agenturen.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, P-pan said:

Svanå-paneler hela vägen till level 3 ?

Den frågan ställdes naturligtvis. Svaret var att rummet inte riktigt klarar level 3, kanske 2,7 (:39:)

Här fanns mycket av Svanås produkter som kommer att framgå än mer av bilder som kommer. Här fanns både varitunes, vingar av olika slag och material och de senaste "bubblorna" som verkar vara bakvända (?). På de flesta bilder jag sett är bubblorna utåt. Skulle vara intressant att höra @SMT förklara om det finns något rätt eller fel eller vad som händer om de är på ena eller andra hållet.

j989D2.jpg

Elektronik och akustikreglering i all ära, men syftet med resan var något helt annat. Värden, som heter Michel är en stor musikvän, framför allt av klassisk musik. Michel berättade att han älskar stora och pampiga mässor typ J.S. Bachs Matteuspassion och Händels Messias. När han lyssnar så spelar han hela mässorna. Johannes Brahms Ein Deutches Requim finns också på favoritlistan (min också) och ett notställ vid sidan om fanns hela partituret med libretto som han följer med under spelningen då och då.

Dm0hUp.jpg

Det skall också sägas att Michel, vid sidan om sitt ordinarie arbete driver en liten agentur för Benelux där bland annat både Entreq och Aries Cerat ingår. Du kan träna på din flamländska på hans hemsida Ultisone ... :icon_smile_cool: (finns också knapp för engelska). Men orsaken till besöket hade ingen koppling till hans agentur utan det här...

ia7bww.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som nämnts så är Aries Cerat representerade i Sverige genom Audio Concept. http://acshop.audioconcept.se/product/aries-cerat-symphonia/?gclid=EAIaIQobChMI5_r9psOQ1gIVVmcZCh0zigHUEAQYAiABEgJ3HfD_BwE  Tanken vad jag förstod var att presentera märket på mässan i Stockholm men vad jag förstod så hann det inte bli klart till dess. Av Gurkan på AC förstod jag att det är något utöver det vanliga, skall bli spännande att se och lyssna på så småningom. Onekligen lite speciella! Annorlunda koncept lockar alldeles speciellt till provsmakning!:mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Slutstegen, vars beteckning jag inte hittat, är ett par monoblock som kan avge 65 watt, vilket räcker mer än väl till de lättdrivna hornen.

http://imageshack.com/a/img924/2432/at0w2F.jpg

Once more, welcome @flyer

I figure this is Aries Cerat, but is this monobloc a hybrid or what, and what tube types are used? Specs?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, calle_jr said:

Once more, welcome @flyer

I figure this is Aries Cerat, but is this monobloc a hybrid or what, and what tube types are used? Specs?

That is the mono power amplifier from AriesCerat, type Concero 65, a pure Single Ended Triode design.

Input tube is an 814

Output tubes are parallel mounted 813 tubes wired like a SET.

Unique feature of this amplifiers is that not only do they have a high power output for a SET-amplifier but they equally have a huge energy storage, you are invited to compare with the biggest solidstate amplifiers of big brands.

Output power @ 8 ohm 65 Watt        
Noise floor <-100 dB        
Output with three selectable impedance ranges:  1-2ohm , 2-4 ohm, 4-8 ohm (option)  
Tube life 4-6000 hours      
Tubes warranty 6 months        
Amplifier warranty 2 years for parts, lifetime for labor  
Total capacitance per channel 700.000 µFarad      
Loudspeaker taps 4 and 8 ohm      
Choke and supercap energy storage per channel  1500 joule      
Input impedance 22k ohms        
Power bandwith at 1W 10Hz-120kHz (-3dB)      
Power bandwith at 30W 15Hz-110kHz (-3dB)      
Power consumption 500 Watt per channel    
Dimensions 500mmW X 590mmD X 370mmH (including tubes)

 

In essence, these monoblocks were previously able to drive my Rockport Avior speakers as well as the Analysis Audio Omega panel speakers.  And as they are designed to be at their best with horn speakers, they are extremely quiet.

More info can be found here: http://aries-cerat.eu/products/amplifiers/concero-65 

Link to comment
Share on other sites

Tack @flyer för kompletterande uppfifter...

Detta var den stora dagen då Flyer skulle få hem sin första rullbandare och inte vilken bandare som helst utan den mest legendariska av alla Studer-bandspelare, åtminstone mest vanliga och långlivade modell, en Studer A80 och just denna modell med tilläggsbeteckningen "R".

J1687Z.jpg

Det är en modell som används liggande för att fungera för sittande personal i studion, ungefär som ett skrivbord där man har lätt tillgång till huvud och editering.

nkQjfV.jpg

Studer A80 (och A80R samt A80RC) tillverkades från 1970 då den efterträdde C37 fram till 1988 då den efterträddes av A8XX-serien som var mer anpassad till den digitala världen med tillbehör och bryggor för att omvandla till digitala media. Så även om man köper en maskin från sista tillverkningsåret 1988 så är den 30 år gammal. Ett räkneverk (som syns svagt under högra skruven på fronten strax till vänster) skvallrar om hur många driftstimmar den har (jag kollade inte). Även vid låga drifttimmar så bör man göra en ordentlig renovering av maskinen, vilket är möjligt med tanke på att de fortfarande är i drift i tusental och kräver service, vilket skapar underlag för reparatörer att driva sådan verksamhet. 

Denna maskin var inget undantag. Den hade gåtts igenom minutiöst där vitala delar bytts ut. Inte bara sådana som är utslitna utan även sådana som förväntas slås ut inom de närmsta åren eller där risken är stor. Det gäller både mekanik och elektronik. Om man kostar på sig en renovering så håller dessa maskiner många år till.

vyNg8S.jpg

I många stycken är Studer A80 den perfekta bandspelaren för den som vill ha en professionell spelare. Bra servicemöjligheter, låter bra, lätt att arbeta med, kompromisslös design och innehåller de attribut som en amatör behöver, dvs säker bandföring, avspelning, inspelning, snabbspolning och räkneverk i timmar/minuter/sekunder. Vad behövs mer? Det som talar emot den är väl egentligen bara storleken om man inte har platsen plus att den kostar lite mer. Denna version har inga VU-metrar så den är lite billigare. Det går att hitta A80 för ca € 3,000 precis som kan köpa en Mercedes för € 3,000. Men hur är det med skicket... ? En A80 som inte renoverats grundligt av något som kan arbetet och har goda referenser skulle jag aldrig ge mig på. Du får räkna med betydligt mer om du skall få en bra maskin som håller både i närtid och på längre sikt. Men ändå betydligt mindre än esoteriska kablar, vinylriggar, förstärkare och högtalare. Om något anbud ser för bra ut för att vara sant så där det säkert så också.

Flyer valde en maskin utan VU-metrar eftersom han har inget intresse av att spela in. Han tänker endast köpa masterband och då behövs de inte. Skulle han komma på andra tankar så kan de köpas i efterhand.

Dags att lyssna... (Bandspelaren hade inte fått sitt sin slutliga plats när bilden togs. Kablarna räckte inte till. Nu har den placerat på en mindre dominerande plats). Som ni ser är rummet genomgått en kraftig akustikbehandling. I övre delen av bilden, mellan tak och vägg hänger också en filmduk som hissa ner vid filmvisning.  

SeEu6q.jpg

Flyer hade några band, The Recorder Man hade med sig ett demoband som vi spelade utsnitt ur och jag hade med mig ett band också:

  • Mahlers 2:a symfoni ("Resurrection")
  • Aria ur Puccinis "Tosca"
  • Overture och aria från Rossinis "Barberian i Sevilla"
  • Sonny Rollins "Softly as In a Softly Sunrise"
  • Ella Fitzgerald "Soft and Mellow"
  • Några pianostycken av Chopin och Debussy
  • Pergolesi "Stabat Mater"
  • Bachs Matteuspassion
  • Händels Messias

Det var en minst sagt en mäktig upplevelse. Dynamiken är som man häpnar och som @Apexorca varit inne på flera gånger så är det en av de viktigaste parametrarna för en bra återgivning och jag håller med. Hellre dynamik än perfekt frekvensgång. Hade rummet varit än större och framför allt högre till tak så hade det varit ännu häftigare. Det är samma sak hemma hos mig.

Det som stack ut speciellt för mig var inspelningarna med Rossini, Mahler och Bach. Helt makalöst bra. Det är också inspelningar som jag har på LP och/eller digitalt och även om ljudminnet sägs vara kort så är det ingen tvekan om att det är stora skillnader.

Vi  spelad några timmar på fredagen och 5-6 timmar på lördagen. Det var dags att ta farväl av Flyer och det gjorde vi med ett stort leende över läpparna. Det var en magisk spelning. Nu skulle jag och The Recorder Man köra vidare till Flyers kompis som är den "skyldige" till att Flyer också gått in i "bandspelare-klubben". Ett stort tack till Flyer som öppnade upp sitt hem och för sin gästvänlighet (Belgien har ett fantastiskt kök...)

Till vänster har vi Flyer och till höger The Recorder Man - härliga killar.

cTsP2d.jpg

Fortsättning följer ...

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Bebop said:

 

nkQjfV.jpg

 

Det var en minst sagt en mäktig upplevelse. Dynamiken är som man häpnar och som @Apexorca varit inne på flera gånger så är det en av de viktigaste parametrarna för en bra återgivning och jag håller med. Hellre dynamik än perfekt frekvensgång.

 

Yes!

Grym bandare föresten. :mm:

 

Link to comment
Share on other sites

Otroligt spännande och intressant!

Kul @Bebop att du fick möjlighet att vara med vid denna installation. Uppenbarligen blir dynamiken en faktor som skiljer detta medie från all annan utrustning för musikåtergivning. Måste varit en upplevelse att få lyssna på detta. Kul att det spelades pianomusik också som borde varit något utöver det vanliga. Sen är det viktigt att frekvensgången känns naturlig också så att dynamiken inte kombineras med en  onaturlig diskant. Här balanserar man på en slak lina. Minns demo med TAD och Andrew Jones och en bandare och ett masterband kopierat direkt i studion som spelade in det. Demon var onekligen en annorlunda upplevelse i fråga om närvarokänsla och slående dynamik men kanske något mer "rakt i ansiktet"än jag gillar. Inspelningen var en direkt kopia av ett masterband med någon för mig okänd sångare och grupp. Effekten blev något mindre djup i ljudbilden och något mer komprimerad ljudbild och mer studiokänsla än live. Var i går på KTH och avlyssnade Händels Fyrverkerimusik spelad på borggården. Imponerande dynamik och kanske en av det mest dynamiska stycken. Noterade dock att det aldrig blev ansträngande eller jobbigt att lyssna på trots ibland mycket höga ljudnivåer. Men då har man en öppen himmel och en stor publik som dämpar lite av effekten av dynamiken och ekot mellan väggarna. 

Onekligen blir suget än starkare att själv investera i detta. Den enda begränsningen tycks ligga i tillgången till musikmaterial i synnerhet som den genre jag gillar tycks vara ändå mer begränsad.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, calm said:

Den maskin A80 som Fabio levererade tycks vara i avsaknad av inspelningsmätare, men det går säkert att spela in på ändå

Svaret har du delvis i tråden...

2 hours ago, Bebop said:

Flyer valde en maskin utan VU-metrar eftersom han har inget intresse av att spela in. Han tänker endast köpa masterband och då behövs de inte. Skulle han komma på andra tankar så kan de köpas i efterhand.

Det går om man känner till nivåerna från källan. Om man spelar in från från en källa med enbart RCA-utgång och in på XLR-ingången så är det ingen större risk att du överstyr. Det är snarare åt andra hållet. Du kommer att ligga mellan 3-6 dB under 0 dB på VU-mätaren ( jag, calle_jr och eliot har testat). Med en VU-konsoll kan du justera detta. Om man kör från XLR till XLR så är det större risk för att överstyra. Men det finns flera lösningar för detta, både original och OEM.

Vad beträffar den musik du omhuldar mest, dvs triojazz av lite modernare snitt och relativt färska inspelningar så kommer du inte att hitta mycket. Den är ju dessutom inspelad eller mixad/mastrad digitalt vilken gör den ointressant som bandkopior. Det blir som kopia av en CD.

Den musik som finns tillgänglig och som är het på masterband är antingen nya helt analoga inspelningar (t ex Opus3) av musiker som ofta är rätt så okända eller masterkopior från musik inspelad mellan ca 1955 till 1980. Oftast är det jazz och klassisk musik. För egen del kommer jag nästintill uteslutande köpa klassisk musik. Det är där jag upplever de största skillnaderna. 

Några ECM-allbum har jag aldrig sett.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

The machine A80 Fabio delivered appears to be the lack of recording gauges, but it is safe to play on anyway. Were there any VU meter or equivalent that is not visible in the pictures, or maybe just adapted for the hearing?

Calm

I effectively do not intend to record, I wouldn't know what from.  This unit is purely for listening.  And effectively, if one day I would want to record something, as bepop mentioned there are some solutions available to get the VU-metering.

A plus for me was, since I like to listen in pitch dark, I do not have VU-meter lighting up my place :-)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, flyer said:

I effectively do not intend to record, I wouldn't know what from.  This unit is purely for listening.  And effectively, if one day I would want to record something, as bepop mentioned there are some solutions available to get the VU-metering.

A plus for me was, since I like to listen in pitch dark, I do not have VU-meter lighting up my place :-)

Flyer!

First of all thank you for letting us trough Bebop get a glimse of your system. It seems well balanced in every detail and now with the crown on top by the A80. I can image that this is a top notch system in every sense. I also see that you have made a acoustical treatment of the listening room trough SMT. For me that was a experience that lifted my more humble system to a total new level. I always thank Matts Odelmalm of SMT for rescued my musical- and hifi-life.

I understand that the purpose of getting the A80 is to get closer to the real musical experience and therefore real good copies of master tapes are essential. And therefore recording will not be your aim. I understand that. If I will go into the tape-recordworld, witch is likely, my idea of having the opportunity of recording are from rare vinyl and rare radio recordings, and that will be a additional purpose not the first.

Congratulations to a very good musical investment as I see it!

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Bebop said:

Svaret har du delvis i tråden...

Det går om man känner till nivåerna från källan. Om man spelar in från från en källa med enbart RCA-utgång och in på XLR-ingången så är det ingen större risk att du överstyr. Det är snarare åt andra hållet. Du kommer att ligga mellan 3-6 dB under 0 dB på VU-mätaren ( jag, calle_jr och eliot har testat). Med en VU-konsoll kan du justera detta. Om man kör från XLR till XLR så är det större risk för att överstyra. Men det finns flera lösningar för detta, både original och OEM.

Vad beträffar den musik du omhuldar mest, dvs triojazz av lite modernare snitt och relativt färska inspelningar så kommer du inte att hitta mycket. Den är ju dessutom inspelad eller mixad/mastrad digitalt vilken gör den ointressant som bandkopior. Det blir som kopia av en CD.

Den musik som finns tillgänglig och som är het på masterband är antingen nya helt analoga inspelningar (t ex Opus3) av musiker som ofta är rätt så okända eller masterkopior från musik inspelad mellan ca 1955 till 1980. Oftast är det jazz och klassisk musik. För egen del kommer jag nästintill uteslutande köpa klassisk musik. Det är där jag upplever de största skillnaderna. 

Några ECM-allbum har jag aldrig sett.

Nej några ECM-band lär väl aldrig släppas om inte det skulle bli ett ordentligt tryck från marknaden. Det finns i och för sig nya vinylreleaser från gamla masterband hos dem så man skall aldrig säga aldrig. Eftersom mitt intresse för triojazz börjar i nutid och jobbar sig bakåt i jazzhistorien, inte minst genom min nyligen avslutade universitetskurs i musikhistoria, så ökar också mitt intresse för äldre inspelningar. Antar att det finns mer att hämta där med sådana pianister som Evans, Peterson mfl. Såg att t.ex. Waltz for Debby, finns på tape, men kvaliteten är naturligtvis osäker. Men kanske också intresset för klassisk musik kommer att återuppstå efter mina vedermödor med eget pianospel i tidiga barnaår. De eviga skalövningarna tog död på alla musikaliska ambitioner för egen del, jag längtade bara efter att få uttrycka mig fritt och odisciplinerat och det funkar inte så väl med klassisk musik. Men njutbart definitivt för mig med den som kan spela ordentligt. Här hoppas jag att man kan finna en del intressanta kopior. Blir lite som moment 22, utan bra musik, inget intresse för bandare och utan bandare kan man inte lyssna.

 

Calm

Edited by calm
felstavning
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Detta var den stora dagen då Flyer skulle få hem sin första rullbandare och inte vilken bandare som helst utan den mest legendariska av alla Studer-bandspelare, åtminstone mest vanliga och långlivade modell, en Studer A80

Tack för mycket fina bilder men saknar lite intryck från högtalarna :mm:

Studer A80 är en stor milstolpe för Studer men visst är det Studer C37 som är legendaren. Det var den som satte standarden för alla framtida spelare. Det är den som fick stå till tjänst vid alla de fina inspelningarna. Att den sedan var en pina för teknikerna på grund av sina rör som värmde upp den trånga studion är en annan fråga.
Det är som din kompis i Italien skriver på sin hemsida.

The Studer C37 can be considered the recorder that started the Studer legend. It was first presented in 1960 and for the following 10 years it has been the main protagonist of all the most famous recordings. In 1970 it has been replaced by its heir the A80. Just to mention the most famous artists, The Beatles to record their successful hits, used the J37 that was the 1 inch/4 tracks version of the C37. The modular Dual-Mono tube electronics was an absolute innovation at that time. The different sections are modular and can be pulled out for maintenance, the input and output preamp boards are separate and independent for the two stereo channels. It is the first real Studer Master Recorder. There's not much to say: it's enough to see a C37 opened to admire a galaxy of high precision electro mechanics.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UffeZ said:

Tack för mycket fina bilder men saknar lite intryck från högtalarna :mm:

Tack själv...

Jag brukar undvika att djupdyka alltför mycket vad jag tycker om anläggningar. Dels är det mycket subjektivt och ett annat skäl är att det är svårt att avgöra vad som påverkar det man hör. En klassiker är min kompis som på en mässa en gång yttrade ungefär så här: Jag tyckte högtalarna spretade lite, förstärkaren hade inte tillräckligt med luft och skivspelaren släppte inte loss men pickupen lät fantastiskt. 

Man lyssnar på ett system som inkluderar elektronik, högtalare, kablar, rum och lyssningsposition. Hos Flyer imponerades jag som tidigare nämnts av dynamik och av den stora fina ljudbilden. Om jag jämför med det jag har hemma så går mitt system lite djupare. Flyer menar att hans hornhögtalare behöver ett större rum för att veckla ut de lägsta frekvenserna än mer och ett sådant rum planeras. Högtalarna har en banddiskant med mycket bra spridning. Det låter annorlunda än mina Dynaudiodiskanter vilket jag reagerade på i början men ju mer vi spelade desto bättre tyckte jag om dem. Det krävs också en tillvänjning för det som är ovant.

Flyer informerade mig också i efterhand att det går att ställa de olika registren några dB (+/-) för att hitta det som passar en bäst.

Systemet är ytterst kompetent. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, calm said:

Den maskin A80 som Fabio levererade tycks vara i avsaknad av inspelningsmätare,

UV- metrar är också "avspelningsmätare" och det finns en aspekt på det har jag lärt mig efter de senaste banden jag har köpt.

En del leverantörer levererar band där de i början eller i slutet spelar in en 1 kHz-ton, 320 nW/m vid 38 cm/sek (15"/sek) som skall visa 0 dB på VU-mätaren. Det ena bandet jag fick visade 0 dB i vänster kanal och -1 dB i höger. Jag justerade med utnivåvredet så att båda hamnade på 0 dB. Idag fick jag en ny leverans och där visade vänster kanal -3 dB och höger -1 dB, vilket jag också justerade till 0 dB.

Med denna operation säkerställer jag rätt balans mellan kanalerna. Jag får också en nivå som inte kommer att skapa överstyrning av elektronik plus att jag kan använda tonen till att ställa in "rätt" lyssningsnivå vid lyssningsposition. Jag har lärt mig av Fabio att den ligger normalt kring 90 dB vid uppspelning av referenstonen. Jag spelar alltså upp tonen igen och mäter från mina örons position och ställer volymen med en SPL-mätare till 90 dB vilket skall motsvara lyssningsintrycket från ungefär 3:e bänkrad. Jag pratar då om klassisk musik. 

Om nu du tror att detta är lågt så misstar du dig. Det låter faktisk väldigt realistiskt. Sedan kan man ju höja eller sänka men det funkar bra som en tumregel och det är en nivå som på något sätt känns rätt så optimal. I en lägenhet kan jag tänka mig att man får ner ett antal dB.

Jag kommer begära av samtliga leverantörer att spela in en 1 kHz-ton framöver till det magnetflux de använt vid inspelningen vilket normalt är 320 nW/m vid 38 cm/sek. Men det finns också de som använder 250 nW/m vilket ger ungefär 2 dB lägre dynamik jämfört med potentialen, vilket inte är dåligt det heller men topparna kan påverka negativt med distorsion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...