Jump to content

Janne "Loffe"Karlsson död


calm

Recommended Posts

Nu på morgonen meddelades att Janne "Loffe" Karlsson dött 80 år gammal. Många minns honom som en skådis och underhållare, men för mig är det främst som trummis i den legendariska gruppen Hansson och Karlsson tillsammans med Bo Hansson. Gruppen var en föregångare inom den psydeliska rocken, men i gränslandet till jazz. Sättningen var Hammondorgel och trummor som då var unik. De drev tillsammans med Bill Öhrström, tidigare gift med Lisa Ekdal och sångare i Merrymen, klubben Filips på Regeringsgatan i Stockholm,  som var kanske den första klubben för lite mer experimentell musik i slutet av -60 talet. Jag var där en gång och hörde H&K och minns att jag blev helt tagen av musiken som upplevdes då som helt nydanande och annorlunda mot den rådande brittpopen. Halvtimmes långa låtar i improviserade långa slingor. För er som inte hört dem så kan jag rekommendera skivan Hansson & Karlsson som introduktion. Finns på cd från Polydor. Första låten Richard Lionheart kan ses som en signaturlåt.

R.I.P.

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

:diss:

Kan även rekommendera albumet "Did You Give The World Some Love Today, Baby".

 

Håller med @calle_jrom detta album.

Janne "Loffe" Karlsson var en skön lirare som jag redan som barn gillade. Han hade en skön utstrålning tycker jag. Dels var det med bla DORIS som trummis men även i de filmer han var med i. 

Vila i frid.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Detta är Janne Carlsson för mig...

Hansson & Carlsson

Det var en revolution när det här kom. På discogolven gungade vi i takt till Aretha Frankling och Otis Redding som började få konkurrens av Flower Power-rörelsen och där dök bl a Hansson & Carlsson och Jimmie Hendrix upp som satte oerhörda avtryck hos en 16, 17-årig Bebop. Bland de rena jazzdiggarna var Janne känd långt innan. Han var en av våra främsta jazztrummisar och jag minns när Hansson & Carlsson återuppstod under en kort period på 90-talet och spelade på jazzfestivalen i Kristianstad. Den konserten var väl si sådär men efter huvudkonserten blev det jamsession som höll på att välta huset. Inte minst pga Jannes enorma force och driv. Han var en av dessa fantastiska trummisar som kunde höja temperaturen och ta fram allt ur solisterna. Han var en fantastisk musiker.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte en Dodge Van i slutet på 80-talet under ett event så var Loffe det stora dragplåstret, provkörde med honom och vi snackade och garvade så han tyckte att vi skulle ta en extra sväng så han fick ha lite kul också. En roligt minne av en entertainer av stora mått. Ett roligt minne jag tar med mig.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...