Jump to content

Högtalarplacering


Richard

Recommended Posts

Quote

 

Alla vi som hållt på ett tag vet att detta med högtalarplacering är ett kärt ämne. Kan för den oinvigde verka vara ett simpelt problem att lösa men så är sannerligen inte alltid fallet. Någon som testat detta? 

 

Visst är det amerikanskt upplägg men rätt intressant. Eller? 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Richard said:

Alla vi som hållt på ett tag vet att detta med högtalarplacering är ett kärt ämne. Kan för den oinvigde verka vara ett simpelt problem att lösa men så är sannerligen inte alltid fallet. Någon som testat detta? 

https://youtu.be/84P 

Visst är det amerikanskt upplägg men rätt intressant. Eller? 

Svårt att svara på när länken säger så här: "Videoklippet finns inte. Vi ber om ursäkt för det." :o

Videoklippet finns inte.

Vi ber om ursäkt för det.
Link to comment
Share on other sites

Är det Sumikos Master Set Procedure du pratar om?

Vet att det var på tal för ca ett år sedan i bigblues tråd (har jag då för mig). 

Edit: Såg att du hade fixat länken, det är samma video som länkades i bigblues tråd.

Provade det på min och en polares anläggningar med goda resultat. Varken någon av oss har så optimala rum just nu men båda tyckte då det löste en hel del problem med bas och stereobilden.

Högtalarna står väldigt konstigt så något för den med ocd är det inte! :icon_smile_cool:

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Var det den i bigblues tråd så fick jag ut ytterligare väljud när jag gjort som de förklarade. Jag hamnade inte helt fel redan innan, men det blev lite justeringar ffa vred jag in högtalarna betydligt mer med mycket god resultat och flyttade ihop dem. Avstånd till väggen var perfekt redan. Det om sångerskans höjd över marken hade jag inga problem med. Hon hade normal höjd , men det vet jag kompisar som justerat så att det inte låter så som om sångerskan står på knäna. Rösten skall vara vid kanske ca 160 cm över golvet i de flesta fall få att kännas naturlig. Är de nere på runt en meter blir det lite konstigt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Apexorca said:

Var det den i bigblues tråd så fick jag ut ytterligare väljud när jag gjort som de förklarade. Jag hamnade inte helt fel redan innan, men det blev lite justeringar ffa vred jag in högtalarna betydligt mer med mycket god resultat och flyttade ihop dem. Avstånd till väggen var perfekt redan. Det om sångerskans höjd över marken hade jag inga problem med. Hon hade normal höjd , men det vet jag kompisar som justerat så att det inte låter så som om sångerskan står på knäna. Rösten skall vara vid kanske ca 160 cm över golvet i de flesta fall få att kännas naturlig. Är de nere på runt en meter blir det lite konstigt.

Vet inte om jag hänger med här. Tänker du att rösters höjd över golvet styrs av hur tätt högtalarna står?

I mitt fall är det avhängigt olika inspelningar om en röst befinner sig nästan i taket, eller mitt i prick.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, sprudel said:

Vet inte om jag hänger med här. Tänker du att rösters höjd över golvet styrs av hur tätt högtalarna står?

Du skulle öka/minska lutningen på högtalarna för att ändra höjden på stereobilden i denna procedur.

Jag märkte då ingen markant skillnad när jag prövade det. 

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med uddatalsmetoden och finjusterar därifrån, dvs baffeln 1/9-del av rumslängden in från bakväggen eller 1/7-del eller 1/5- del.

De räta linjerna från membranen skall korsas bakom lyssningspositionen motsvarande dubbla avståndet från lyssningsposition till membranytan (även om denna teoretiska linje hamnar i trädgården). Minns inte var jag läste det men det funkar rätt väl.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, sprudel said:

Vet inte om jag hänger med här. Tänker du att rösters höjd över golvet styrs av hur tätt högtalarna står?

I mitt fall är det avhängigt olika inspelningar om en röst befinner sig nästan i taket, eller mitt i prick.

Provade nu. Tryckte ihop högtalarna kanske 5-6 cm och rösten åkte ner! :o

Bättre nu. F--n, man blir aldrig klok på det här.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Vet inte om jag hänger med här. Tänker du att rösters höjd över golvet styrs av hur tätt högtalarna står?

 

Nej. Jag refererar till vad killen i filmen förklarar. Se filmen så fattar du. Ang. höjden på rösten så handlar det om lutningen på högtalaren. Höj framkanten och rösten åker upp.

Link to comment
Share on other sites

Jo det var nog i min tråd som jag länkade till denna video. Har också haft mail-konversation med honom för att höra om han skulle tänka sig att komma över och köra lite demos. Och det hade han :).

Men det var innan jag köpte en Gryphon och fick ordning på basen...

Köpte CD skivan som han refererar till och körde Jennifer Warnes - Ballad of the runaway horse - om och om och om och om igen. Vill minnas att högtalarna hamnade 2 cm längre ut från väggen, jämfört med vad jag hade dem innan. Avståndet mellan högtalarna behölls, toe in ökades på (skär nu framför näsan) och så placerade jag en kolfiber-puck under främre spiksen så att Jennifer W kom upp till ståendes. Dvs att det upplevs som om rösten kommer från en punkt ca 160 cm över golvet. (mina högtalare är 116 cm höga)

Bästa tipset för den som vill sig på detta (vilket jag tycker att man ska göra om man tror att det finns mer att hämta från sin högtalarplacering) är att markera den ursprungliga platsen noggrant samt att man är två pers som genomför övningen. Och att man har god tid på sig. Räkna med kanske 4 timmars knuffande och puttande. Oavsett utkomsten är det lärorikt för hur ens högtalare och rum samspelar. 

 

Edited by bigblue
Stavning
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JWE said:

För den som inte orkar titta på hela videon även fast jag starkt avråder från det är proceduren beskriven såhär på engelska:

Jag borde varnat om längden på videon, bra att du puttade in en skriven instruktion. :)

Vad är skälet till att du avråder? (Edit: missförstod dig kanske? Menade du videon och inte metoden?)  Själv har jag ännu inte testat men tycker att en del av innehållet är intressant. 
Jag testade lite i helgen att flytta runt eftersom jag relativt nyligen har bytt högtalare och fått "lite blodad tand". Har ibland haft lite dåligt samvete mot anläggningen att jag inte lagt ner mitt yttersta på att lyssna mig fram tillräckligt. Jag är hyggligt ense med mig själv att jag har fått in första högtalaren rätt och har för avsikt att med hjälp av två kompisar testa att flytta den andra samt därefter köra toe in och lutning när de är på plats. 
Min erfarenhet sedan tidigare är att det är i princip omöjligt att göra detta på egen hand då minnet är på tok för kort. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, bigblue said:

Bästa tipset för den som vill sig på detta (vilket jag tycker att man ska göra om man tror att det finns mer att hämta från sin högtalarplacering) är att markera den ursprungliga platsen noggrant samt att man är två pers som genomför övningen. Och att man har god tid på sig. Räkna med kanske 4 timmars knuffande och puttande. Oavsett utkomsten är det lärorikt för hur ens högtalare och rum samspelar. 

Ja detta ska man vara mycket noggrann med så fort man ger sig ut på djupt vatten. Man kan hamna i läget då man letar ihjäl sig efter ursprungsläget som var bäst från början :D

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Richard said:

Jag borde varnat om längden på videon, bra att du puttade in en skriven instruktion. :)

Vad är skälet till att du avråder? Själv har jag ännu inte testat men tycker att en del av innehållet är intressant. 
Jag testade lite i helgen att flytta runt eftersom jag relativt nyligen har bytt högtalare och fått "lite blodad tand". Har ibland haft lite dåligt samvete mot anläggningen att jag inte lagt ner mitt yttersta på att lyssna mig fram tillräckligt. Jag är hyggligt ense med mig själv att jag har fått in första högtalaren rätt och har för avsikt att med hjälp av två kompisar testa att flytta den andra samt därefter köra toe in och lutning när de är på plats. 
Min erfarenhet sedan tidigare är att det är i princip omöjligt att göra detta på egen hand då minnet är på tok för kort. 

Kanske skrev lite konstigt, avråder starkt från att inte titta. Ändrade det nu.
Det jag länkade och videon går hand i hand, dels varför man gör det man gör och resultatet av det hela.

Själv har jag fått upp min anläggning så bra jag kan få det just nu. Mitt planerade lyssningsrum har varit en uthyrningsdel tidigare så det är en wc i mitten av rummet.
Som sagt inte så optimalt men fungerar ändå, som att sitta just framför scenen på en konsert ungefär. Provade mot kortväggen till vänster först men det blev inte bra.
Se min 1 minutsskiss nedan, rummet ca 360x550. Roligt nog är det inte så konstiga reflexer, men har det rätt dämpat.

Uppstllning_zps9uklcqcg.jpg

Polaren hade ett normalt avlångt vardagsrum gjorde detta i, blev mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

 

4 minutes ago, JWE said:

Kanske skrev lite konstigt, avråder starkt från att inte titta. Ändrade det nu.
Det jag länkade och videon går hand i hand, dels varför man gör det man gör och resultatet av det hela.

Härligt.

5 minutes ago, JWE said:

Själv har jag fått upp min anläggning så bra jag kan få det just nu. Mitt planerade lyssningsrum har varit en uthyrningsdel tidigare så det är en wc i mitten av rummet.
Som sagt inte så optimalt men fungerar ändå, som att sitta just framför scenen på en konsert ungefär. Provade mot kortväggen till vänster först men det blev inte bra.
Se min 1 minutsskiss nedan, rummet ca 360x550. Roligt nog är det inte så konstiga reflexer, men har det rätt dämpat.

Spännande!!
Det jag mest slogs av i videon, förutom att det tog halva förmiddagen :D, var att åtminstone jag varit så fokuserad på att det ska vara symmetrisk högtalaruppställning. Detta ska bli spännande att helt koppla bort den tanken. Nu har jag ett symmetriskt rum förutom en "smutt" vid ytterdörren men har ingen möjlighet att som du, JWE, spela på andra hållet av rummet. Det skulle kräva oerhört mycket arbete. 

För övrigt konstigt att jag missat denna video i Bigblues tråd vilken jag trodde jag följt helt och hållet... hoppas det inte blir återupprepning. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Richard said:

För övrigt konstigt att jag missat denna video i Bigblues tråd vilken jag trodde jag följt helt och hållet... hoppas det inte blir återupprepning. 

Tål att upprepas, bra tips som kanske får någon att testa. Inte så jättejobbigt* att märka upp ursprungsposition med lite tejp och prova.

* Såvida du inte har några 300kg's bestar att flytta runt. (Tänkte på apex i första hand :mm: )

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett filmen men läst dokumentet. Gillar den typen av metodik som utgår från det man defacto har att arbeta med, ungefär som Adjust+. Det är inte en schablon och inte en beräkning, utan baseras på hur ljudtryck från dina högtalare uppför sig i ditt rum. Wyhiwyg - what you hear is what you get.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke i detta är att man ju faktiskt kan kombinera även med mätning. När jag i helgen "satte" första högtalaren gjorde jag kontrollmätning med HT från bakväggen och framåt. Detta gav en alltför dålig frekvensgång som jag inte kan stå ut med. Mätning "hjälper" örat i detta fall. Är också rätt tjurig med att låta sweetspot följa med i förflyttning av högtalare om det är stor förflyttning. Likriktig triangel eller något mer till Sweetspot är en förutsättning. Kan inte minnas att detta tas upp i metoden.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Richard said:

Är också rätt tjurig med att låta sweetspot följa med i förflyttning av högtalare om det är stor förflyttning. Likriktig triangel eller något mer till Sweetspot är en förutsättning. Kan inte minnas att detta tas upp i metoden.

Det är just det, låt fåtöljen vara kvar där den är!

Det var enklare att koppla bort ena högtalaren när du ska få till ankarhögtalaren.

Link to comment
Share on other sites

"Note: if you are having trouble discerning any difference in the bass with both speakers playing,you may wish to disconnect the speaker set against the wall temporarily, in order to better hear any bass differences"
Min kommentar: Ta det försiktigt med att lämna en högtalarutgång obelastad på förstärkaren, det kan bränna förstärkaren om den är konstruerad så! :dead:
Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, JWE said:

Glöm allt vad liksidig triangel heter, högtalarna kommer stå konstigt. :D 

Hehe, ja det var ju jäkligt korkat uttryckt i just detta sammanhang :blush. Det jag menar är ändå att jag vill vara på någon slags "triangelavstånd", har trots allt svårt att tro att sweetspot alltför långt från högtalarna skulle ge den rätta närvaron och soundstage. Har dock haft fel förr... :)

Link to comment
Share on other sites

Min son och jag gjorde en Master Set-uppställning av juniors högtalare förra hösten, strax efter att vi läst om metoden i bigblues tråd. Första försöket misslyckades, andra försöket blev riktigt bra, och vi har inte ändrat på högtalaruppställningen sedan dess. Vi gjorde dock inga försök med högtalarlutning så det kanske kan finnas mer att hämta. Resultatet blev en behaglig och avslappad musikåtergivning, utan spår av lyssningströtthet trots lyssning på ofta ganska höga ljudnivåer. En intressant sak noterade vi: Förstareflexerna i golv och tak minskade med 6 dB relativt direktljudet, vilket medfört att vi inte längre använder några absorbenter/diffusorer för att "ta" dessa reflexer. Vidare känns det som att vi inte vrider upp volymkontrollen så högt för samma ljudnivå. Jag tolkar detta som att direktljudet ökat 6 dB genom den koppling som åstadkommits mellan rum och högtalare.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Jamo said:

Första försöket misslyckades, andra försöket blev riktigt bra, och vi har inte ändrat på högtalaruppställningen sedan dess.

:thumbsup:

Blir mer och mer sugen på detta men får ge mig till tåls tills hjälp finnes.

Hör bara positiva erfareerfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Muffin said:

Min kommentar: Ta det försiktigt med att lämna en högtalarutgång obelastad på förstärkaren, det kan bränna förstärkaren om den är konstruerad så!

Att dra ur signalkabeln till slutsteget från den ena kanalen borde väl fungera utan att man skadar något va?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Svanteborg said:

Att dra ur signalkabeln till slutsteget från den ena kanalen borde väl fungera utan att man skadar något va?

Då låter du istället förstegets ena kanal vara obelastad! Konstruktioner av förstärkare skiljer åt - det finns ju  rör-, solid state- och digitalförstärkare. Jag skulle kolla med tillverkare/importör om det är ok att låta en kanal vara obelastad! Jag har själv bränt ett digitalt slutsteg p.g.a. en obelastad utgång av misstag! :(

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett par intressanta observationer gjorde vi vid Master Set-uppställningen:

Tidigare exciterade basen golv och möbler, man kände tydligt hur "allting" vibrerade i takt med basen. Efter Master Set-uppställningen nära nog försvann dessa vibrationer.

En annan detalj: Sweetspot har så gott som förlorat sin betydelse. Man kan röra sig ordentligt i sidled utan att ljudbilden "tippar över". Vid stora förflyttningar ändras ljudperspektivet, men det gör det nog i en konsertsal också.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Jamo said:

 

En annan detalj: Sweetspot har så gott som förlorat sin betydelse. Man kan röra sig ordentligt i sidled utan att ljudbilden "tippar över". Vid stora förflyttningar ändras ljudperspektivet, men det gör det nog i en konsertsal också.

Något av det bästa jag hört på den fronten var Pathos rum i München High-End 2017. Man kunde stå utanför högtalarna vid sidan och får bra perspektiv och upplevelse.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...