Jump to content

Nyheter från mässan i Hong Kong


Recommended Posts

On ‎2017‎-‎08‎-‎21 at 15:01, Transient Design said:

Jelco hade nya armar på gång som släpps i nästa månad på marknaden: TK-950 och TK-850

Något nytt om när de är tillgängliga? Jag funderar på att byta och även dessa ser ut att vara ett fint alternativ.

Link to comment
Share on other sites

De nya armarna från Jelco har fått stort intresse från både kunder och butiker vilket känns jättekul! Jag kommer att försöka få hem dem i tid till mässan i Malmö men törs inte lova någonting ännu. De släpps i "mitten" av oktober. Sedan tar det alltid nån vecka att få hem dem osv. Men jag ska göra vad jag kan! JAg har lagt en order på 3 st av varje modell (totalt 12 st). 

Link to comment
Share on other sites

Kort svar om klangbalans: Nej, min reflektion är att jag ofta gillar saker som i andras ögon "saknar" bas och diskant. Jag lever sedan ett antal år tillbaka med ett par bredbands högtalare med dubbla 4" Fostex hemma. Visst, de spelar ner snyggt till ca 35 Hz i mitt rum (mätmässigt) men mina vänner som kör aktiva stora basar eller 15" i botten har givetvis ett annat tryck. Min uppfattning är att jag lättare kan acceptera ett system som spelar "slankt" då jag kanske är mer van vid det än andra. Ska där vara bas alls så vill jag att den ska vara mycket bra. Annars är jag hellre utan... 

Om Kineser eller asiater lättare accepterar slanka system vet jag inte säkert men är en uppfattning som jag fått genom åren på olika sätt. Det gäller garanterat inte alls "alla" utan är en grov generalisering som ni förstår.

Personligen så tycker jag lite som Bosse Hansson sade: "Frekvensgång är den minst intressanta parametern hos en högtalare" och vad han troligen menade är att designers av högtalare lägger på tok för stor vikt vid en spikrak frekvensgång och istället glömmer andra parametrar som just transient-respons och dynamikkomprimering osv. Detta kan man säkert skriva och diskutera hur mycket som helst om men kanske det är bättre att göra det i någon separat tråd? 

Link to comment
Share on other sites

Återigen, jättekul läsning. Tack!

Känner inte till Phasemation. Värt att kolla upp.

Vad var det för material i den där bikupeväggen?

 

On 9/13/2017 at 15:32, Transient Design said:

Detta system var välupplöst och rent men lite slankt för vår smak. Men tydligen så är den asiatiska smaken lite ljusare? 

Jag förstår vad du menar och har samma erfarenhet från Japan och Kina som är de enda länder jag varit i i Asien, förutom Turkiet, som jag antar att du inte avser. Det var vanligare att system tweakats till för pling-plong än för fet heavy. Det stämmer såklart inte alls generellt, det finns mängder med undergroundscener som är precis tvärtom sedan tidigt 70-tal till idag. Men i den sfär som du avser tycker jag att det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

I samma rum som de skräckinjagande Tesserakt fanns det andra modeller från Avalon synliga. Vem har Avalon i Sverige? Det är sällan man ser dem här? Extra kul tycker jag att det är att Entreq syns så mycket på mässor ute i världen! Här i en stor tung anläggning av värsta klass så valde de att placera en trälåda med grus från Skåne... :-) Grymt bra reklam! 

aDSC04509 kopia.jpeg

aDSC04511 kopia.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...