Transient Design

Nyheter från mässan i Hong Kong

Recommended Posts

Dessa snubblade vi på i en monter: 

Jelco hade nya armar på gång som släpps i nästa månad på marknaden: TK-950 och TK-850. Båda kommer att finnas i en 9" och en 12" version som syns på bilderna nedan. 

Förväntade listpriser är som följer: 

TK-950L (12") 16000kr
TK-950S (9") 15000kr

TK-850L (12") 12000kr
TK-850S (9") 11000kr

Dessa nya armar skiljer sig genom att ha nyutvecklade knivlager! TK-950 har dessutom dynamisk balansering och digital nålvåg (om jag förstår deras info rätt...) inbyggd. 

Jelco.jpg

UffeZ and YYZ like this

Posted (edited)

Först måste vi väl ha lite förspel? Här är utsikten från hotell-fönstret på 23 våningen i Hong Kong. Det bor en väldig massa människor på en mycket liten plats! 

a_DSC04412 kopia.jpg

Edited by Transient Design

Där staden slutar så börjar berg och skog och man ser knappt några hus uppe på kullarna. Hade detta varit stockholm så hade det varit nerlusat av hus överallt redan. Istället så bygger man på höjden för att få plats med alla. 

a_DSC04410 kopia.jpg

Kul att få följa med till Hong-Kong i detta reportage. Har längtat dit hela tiden sedan jag var där för 5-6 år sedan.  Jag tror Hong- Kong är den stad i världen med flest hus över 100m.

Jelco gör ju också armarna till Ortofon. Vet du vad som skiljer? Det lär vara någon skillnad men jag vet inte på vilket sätt.

Jelco gör armar till en massa andra tillverkare och har så gjort under lång tid. Dock så jobbar jag inte med de övriga så tyvärr vet jag inte vad som skiljer dem åt. 

Efter en lunch av duva och kycklingfötter (jag som tydligen är en okunnig barbar fick bestick...) var vi redo för lite hifi!

a_2017-08-09 13 29 16.jpg

On ‎2017‎-‎08‎-‎22 at 08:14, Transient Design said:

Där staden slutar så börjar berg och skog och man ser knappt några hus uppe på kullarna. Hade detta varit stockholm så hade det varit nerlusat av hus överallt redan. Istället så bygger man på höjden för att få plats med alla. 

a_DSC04410 kopia.jpg

Kanske beroende på att rasrisken vid skyfall är större i Hong Kong ä i Stockholm.

Jag gillar helt klart maten och drycken i Hong Kong och Kina! Ingen mjölk någonstans, knappt nåt vetemjöl och det finns gott te (jag dricker ju inte kaffe...) överallt. Så det var klart att måste dricka lite té! Jisses så han plaskade innan vi fick en liten äggkopp att dricka ur... Men då kan man ju dricka desto fler istället. :-) 

a_DSC04383 kopia.jpg

Vi som åkte på denna resa tillsammans var Peter från Akkelis Audio i Göteborg, Jan från Tur-Pex i Finland och jag (Lasse på Transient Design). Det som överraskade mig med mässan i Hong Kong var nog mest att det inte alls var så mycket kina-märken som jag hade trott. Detta är helt klart en internationell mässa med massor av utländska utställare på plats. 

a_DSC04433 kopia.jpeg

Jag tror vi stod i kö i över 30 minuter innan vi fick köpa biljetter för att komma in. Det var kineser så långt ögat nådde och inte någon västerlänning i sikte. Sedan fick vi reda på att de istället hade skaffat VIP-pass så de slapp att stå i kö... Men det var ju en upplevelse detta också! 

aDSC04414 kopia.jpeg

Detta är Line Magnetics rum på mässan med deras handbyggda serie och de stora LM-3 högtalarna (varför jag åkte till HK var till stor del för att få höra dessa!) Jag gissar på att de är ca 2 meter höga. 1 st 18" i basen ger rätt bra tryck och hög känslighet... OK, visst kan man ge dem kritik för saknad kontroll i basen, detta är inte för "alla". 

aDSC04428 kopia.jpeg

aDSC04429 kopia.jpeg

calle_jr likes this

Kul med mässor utanför de vanliga stråken. Brukar dyka upp lite för oss okända prylar. I mitt nästa liv skall jag bygga ett annat hus och skaffa hornhögtalare. :closedeyes:

2 hours ago, Bebop said:

I mitt nästa liv skall jag bygga ett annat hus och skaffa hornhögtalare. :closedeyes:

Känns inte ok. Du får ta i tu med det innan tycker jag. Man skall leva ut sina drömmar. Det är inte säkert det finns ett nästa liv...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now