Sign in to follow this  
Bebop

Hälsokontroll av rör

Recommended Posts

Vid tilltagande ålder blir hälsokontroller allt mer frekventa, men det bör man faktiskt göra lite då och då. Här handlar det om förstärkarrör som det finns anledning att mäta upp pga ålder eller för matchning. Det här lilla paketet innehåller verktyget. 

KMiPoW.jpgA

Följande detalj visar att det finns val att göra... Det här skall bli intressant att sätta sig in i.

yqmUem.jpg

 

calle_jr likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst är det en rörprovare. Det finns en hel del sådana på marknaden men det finns inte så många som har den flexibilitet som den jag köpt, eller rättare sagt som jag och calle_jr köpt tillsammans. Längst ner till höger finns en vridomkopplare med 12 lägen, ett för varje lysdiod på plinten. On/Off och viktigt i sammanhanget är att den skall vara avstängd när man sätter i det rör man vill testa. Ett par säkringar, en voltmeter och rörsocklar för olika typer av rör. Vän av ordning undrar kanske om det inte är ström man mäter när man testar rör? Jo, så är det och det återkommer jag till.

J2Qgs3.jpg

Rörtestaren, med namn RM 1 kommer från Tyskland och tillverkas av Beck Elektroakustik som är lättkommunicerade vare sig man pratar tyska eller engelska.

8VRrgY.jpg

Som ni ser av chassiplåten, så kan man testa många typer av rör. Översta raden är för effektrör och den undre "småsignalsrör". Just denna kombination täcker calle_jr och mina behov men den kan anpassas även för andra rör och den kan även byggas om i efterhand om man vill ha tillgång till andra rör. Becks hemsida har mer information om vilka rörtyper man kan bygga den för.

0zaPGk.jpg

 

new order, JWE, calle_jr and 1 other like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande!:o En sådan där borde jag ha med optionen att mäta ef86 också. När jag var hemma och rotade i källaren i Linköping kunde jag notera att jag hade ett bra gäng ecc82, ecc81, e88cc, el84, ef86 etc

Såg att den säljs härifrån DE, ska bli spännande att ta del av era erfarenheter av den!:mm: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med åren samlas en del rör på hyllor och i lådor. På bilden en skokartong med effektrör 6550 som jag använder. Jag spelar rätt ofta och mycket och jag brukar byta rör effektrör efter ett par år eller kanske lite mer. De använda rören lägger jag i en låda typ "bra att ha". Ibland går ett rör i slutsteget. Mina monoblock visar vilket rör det är som har gått åt pipan och då ersätter jag det med ett av de skolådan vilket inte vållat några problem. Effektrör är dyra, omkring 5-600:- styck för 6550-rör och i mina VTL-block sitter 16 stycken...

Det kan alltså vara idé att vara lite mer omsorgsfull om vad som kasseras eller inte.

S9H6nO.jpg

Det är ju samma sak med smårören. De kostar inte så mycket som effektrör och de varar längre, men det finns ju ingen anledning att byta enbart pga att det gått en viss tid. Det är funktion som är det intressanta och livslängd kan variera betydligt mellan olika tillverkare. Gamla dubbeltrioder för militärbruk sas ha tjockare lager av "elektroner" på sin platta och varade därför längre. 

uNgMpN.jpg

Rörtestaren mäter anodströmmen som är specificerad för varje rörtyp. Ett exempel:

EL 34 specificerar ett önskvärt värde på "plate current" på 100 mA. När man testar rör kommer man att få ett utslag på voltmetern och detta värde skall sedan multipliceras med en koefficient som är olika mellan olika rörtyper. 1 volt på mätaren är för detta rör ungefär lika med 10mA vilket innebär att mätvärdet skall multipliceras med 10. Så om värdet på voltmetern ger 10,5 volt så blir strömmen 105 mA vilket är maxvärdet enligt databladet för EL 34. Röret är alltså ok.

Med rörtestaren finns både beskrivning och börvärden för olika rörtyper. Jag har gjort en kalkylblad i Excel för de olika typer av rör jag har så det är bara att skriva in värdet jag läser av och sedan  får jag resultatet i nästa kolumn vars värde blir grönt respektive rött beroende på värde.

Vad man inte kan se i rörtestare är hur mycket ett rör brusar (dessvärre). Det måste man lyssna sig till via anläggningen.

Så långt teori... nu skall jag prova på riktigt... 

eliot, calle_jr, UffeZ and 4 others like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

All mina "överblivna" rör har nu testats. Resultatet ser ni på följande bild. Slutstegsrören i stora vänstra kartongen är helt OK och ligger inom +/-10 % av börvärdet 120 mA. Men det är inte det mest intressanta. Än mer intressant är vilka matchningspar jag kan få ihop. Slutstegsrör arbetar i pull-push, dvs parvis. Anta att du har 4 slutstegsrör där ett visar följande värden: 115, 125, 120 resp 130 mA. Alla dessa världen är OK men kan innebära lite problem beroende på hur du parar ihop dem. Mina slutsteg har en mikroprocessor som säger ifrån. Det skedde för några månader sedan, då en lysdiod visade på "defekt rör" vilket skall läsas som avvikelse från det andra röret i push-pull-kretsen. 

I exemplet parar jag 115 & 120 samt 125 & 130 så fungerar det utmärkt. (Man kan också mäta förstärkningskurvans branthet, s k transkonduktivitet, då olika spänning tillförs som ger ytterligare data för perfekt anpassning. VTL är inte så känsliga för detta som t ex Jadis). Så nästa gång VTL annonserar att matchningsproblem, så plockar jag ut då båda rören och mäter och hittar en bättre matchning. Mycket förnämligt.

För att få störst kontroll måste man mäta även nya rör och anteckna värdena på t ex tomkartongen. Anta att ett nytt rör visar 130 mA och efter 3 år visar 115 mA. Då kan det vara läge att byta. Men om det nya röret visade 120 mA när det var nytt och 115 mA efter tre år så har det röret åldrats mindre.

HsI2fs.jpg

Skokartongen bak till höger visar en samling kasserade rör och förgrunden rör som jag matchat om av typ 12AU7, 12AX7, 12AT7 och 12BH7. (Rörkartongerna i röda bunken är tomkartonger för sopsorteringen). De flesta av dessa har ett börvärde på ca 10mA och de jag sparat ligger också mellan +/- 10 %. När man matchar smårör bör man inte blanda tillverkare eftersom det ofta finns en liten skillnad i ljud som kan ställa till det lite. Den risken är mindre med slutstegsrör, framför allt i förstärkare med många rörpar som i mitt fall. De rör jag kastar har värden som avviker 30 % eller mer mot börvärdena. Även här skall man mäta nyinköpta rör. Dels för att senare kunna se hur de åldras men också för att kontrollera att ens leverans motsvarar det man beställt.

Det är, som jag tidigare skrivit, synd att man inte kan mäta brusnivån också. Om det finns ett sådan instrument så ligger det högt på min önskelista.

Rörprovaren kostade ca 7,000 kronor som jag och calle_jr delar på. Besparingen efter förmiddagens övningar är nästan 10,000 kronor i rör som jag inte behöver ersätta än på ett bra tag. Jag är välförsedd för några år framåt (med reservation för brusnivåer). 

Tack till Peo som gav mig en snabblektion om hur man tyder de resultat man får. Men som sagt, full nytta får man först när man antecknar ett startvärde på nya rör så att man sedan kan mäta hur mycket av röret som är förbrukat, men jag kan i vart fall se från de värden jag noterat idag plus att jag kunnat matcha de rör jag har till passande par.

 

Nik, Rydberg, JWE and 2 others like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta är jäkligt spännande! Och i längden kostnadseffektivt. 

Det är ju faktiskt ganska svårt att veta när ett rör börjar bli gammalt eftersom det ju inte händer över en natt utan istället försämras gradvis.

De rören som med denna maskin går att testa är ju på den vanligare skalan. Finns det adaptrar som kan användas som även tillåter udda fåglar. Har ju själv 811-rör som ytterligare krånglar till det genom att ha toppanod.   

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-08-12 at 14:32, Bebop said:

All mina "överblivna" rör har nu testats. Resultatet ser ni på följande bild. Slutstegsrören i stora vänstra kartongen är helt OK och ligger inom +/-10 % av börvärdet 120 mA. Men det är inte det mest intressanta. Än mer intressant är vilka matchningspar jag kan få ihop. Slutstegsrör arbetar i pull-push, dvs parvis. Anta att du har 4 slutstegsrör där ett visar följande värden: 115, 125, 120 resp 130 mA. Alla dessa världen är OK men kan innebära lite problem beroende på hur du parar ihop dem. Mina slutsteg har en mikroprocessor som säger ifrån. Det skedde för några månader sedan, då en lysdiod visade på "defekt rör" vilket skall läsas som avvikelse från det andra röret i push-pull-kretsen. 

I exemplet parar jag 115 & 120 samt 125 & 130 så fungerar det utmärkt. (Man kan också mäta förstärkningskurvans branthet, s k transkonduktivitet, då olika spänning tillförs som ger ytterligare data för perfekt anpassning. VTL är inte så känsliga för detta som t ex Jadis). Så nästa gång VTL annonserar att matchningsproblem, så plockar jag ut då båda rören och mäter och hittar en bättre matchning. Mycket förnämligt.

För att få störst kontroll måste man mäta även nya rör och anteckna värdena på t ex tomkartongen. Anta att ett nytt rör visar 130 mA och efter 3 år visar 115 mA. Då kan det vara läge att byta. Men om det nya röret visade 120 mA när det var nytt och 115 mA efter tre år så har det röret åldrats mindre.

HsI2fs.jpg

Skokartongen bak till höger visar en samling kasserade rör och förgrunden rör som jag matchat om av typ 12AU7, 12AX7, 12AT7 och 12BH7. (Rörkartongerna i röda bunken är tomkartonger för sopsorteringen). De flesta av dessa har ett börvärde på ca 10mA och de jag sparat ligger också mellan +/- 10 %. När man matchar smårör bör man inte blanda tillverkare eftersom det ofta finns en liten skillnad i ljud som kan ställa till det lite. Den risken är mindre med slutstegsrör, framför allt i förstärkare med många rörpar som i mitt fall. De rör jag kastar har värden som avviker 30 % eller mer mot börvärdena. Även här skall man mäta nyinköpta rör. Dels för att senare kunna se hur de åldras men också för att kontrollera att ens leverans motsvarar det man beställt.

Det är, som jag tidigare skrivit, synd att man inte kan mäta brusnivån också. Om det finns ett sådan instrument så ligger det högt på min önskelista.

Rörprovaren kostade ca 7,000 kronor som jag och calle_jr delar på. Besparingen efter förmiddagens övningar är nästan 10,000 kronor i rör som jag inte behöver ersätta än på ett bra tag. Jag är välförsedd för några år framåt (med reservation för brusnivåer). 

Tack till Peo som gav mig en snabblektion om hur man tyder de resultat man får. Men som sagt, full nytta får man först när man antecknar ett startvärde på nya rör så att man sedan kan mäta hur mycket av röret som är förbrukat, men jag kan i vart fall se från de värden jag noterat idag plus att jag kunnat matcha de rör jag har till passande par.

 

Kul! Jag har haft en Beck i snart 10 år. Den har som sagt sparat en massa huvudbry och pengar. Jag har en hel del NOS-rör som passar fint i mina Aesthetix. Särskilt Telefunken 12AX7, Siemens Cca och Philips E88CC SQ. De inte bara låter fint i mina apparater de håller i en evighet också. Man inser att vissa rör kostade mer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Daniel said:

Särskilt Telefunken 12AX7, Siemens Cca och Philips E88CC SQ. De inte bara låter fint i mina apparater de håller i en evighet också. Man inser att vissa rör kostade mer. 

När jag köpte mitt VTL-försteg satt ett par franska 12au7 från franska Mazda/CIFTE. Det är ett mycket eftertraktat NOS-rör och svårt att få tag på. Det är det bästa rör jag haft än så länge och är nästintill helt brusfritt. Jag bytte ut dem efter 4-5 år baserat på att de måste gått minst 10,000 timmar. Det har legat i skokartongen sedan dess.

Börvärdet är 10 mA och det är också vad det fortfarande mäter. Dessvärre vet jag inte startvärdet, men det är fortfarande helt intakt och därmed en utmärkt ersättare när nuvarande rör gjort sitt efter ytterligare 3, 4, 5... år(?). Sist jag såg dessa rör på nätet kostade de ca 2,000 kronor paret i bästa sortering inkl moms o frakt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this