Jump to content

På rulle till Italien - en bandspelartråd


Bebop

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det är nått magiskt med rullbandspelare, själv har jag dock ingen men min stora dröm var en 4 kanalers när jag var 18 år för att kunna göra remixer! Samt det var speciellt med en 8 kanals bandare i studion jag brukade besöka!

 

Är att man lätt blir lite nostalgisk och hade man för mycket tid och pengar så skulle det nog kunna sluta som för den här herren med sin samling med VHS spelare: 

 

Hoppas ingen tar illa vid, att man kan se det här lite med en glimt i ögat! För alla hobbyn har ju sina passionerade människor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har i helgen lest igjennom hele tråden. Nydelige bilder, mye kunnskap og god lesning. 

 

Takk til trådstarter for en fin reiseskildring i Italia og ikke minst på hjemmebane. 

 

Jeg er nylig bitt av bassillen selv. Safety Masters låter så avsindig bra og har en dynamikk og ro man bare kan glemme på vinyl. 

 

Hvordan legger jeg ut bilde her? 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Fosse
Link to comment
Share on other sites

Takk!

 

Litt ukjent metode for meg med den opplastingen og linkingen. 

 

Nærmeste jeg kommer er dette bildet fra Instagram (beklager) av min blodtrimmede A80.

 

 

 

Har forresten nettopp pakket ut safety master pannekake av Dire Straits - Love Over Gold. 

 

 

 

 

Edited by Fosse
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder mono så har jeg en EMT TSD15 (med super fine line sliping) og en EMT TMD25 som kan byttes i løpet av sekunder. De sitter på EMT997, bananarmen til høyre på Garrarden. Slik går skifte fra stereo til mono på sekunder og det er moro å kunne sammenligne direkte. 

 

Den seneste uken er SME20 solgt og jeg håper også å bli av med Avid Acutus Reference SP. Hvorfor? Jo fordi jeg må få plass til Studeren, den kan ikke stå slik den gjør nå. Jeg vil da kun få plass til to spillere og jeg har ikke tenkt å nedskalere på antall armer, pickuper og trafoer. Det betyr at jeg må skaffe meg en spiller som kan ta flere armer. Garrarden blir beholdt som vintage-spiller. 

 

Når det gjelder sjanger så er det nok mer slik at det er noen pickuper jeg i større grad bruker på noen musikkformer enn andre. Jan Allaerts MC2 Finish Gold er god på klassisk og en del jazz men benyttes i mindre grad på rock. EMT benyttes mer på rock og jazz og Dynavector XV-1s er en allrounder. For tiden er det en Decca London i hus men den har dessverre fått lite spilletid ennå pga Studeren. Jeg hamstrer tapes om dagen og hadde senest i går en herlig dag med å pakke opp safety masters i pannekakeform av Dire Straits - Love over Gold, Dire Straits  - Dire Straits, Neil Young - Harvest, Bruce Springsteen - Tunnel of Love og Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town. I dag vanker Beatles St. Peppers Lonely Heart Club band på tape, mono. 

 

(Jeg kan dessverre ikke avsløre hvor jeg skaffer disse tapene, håper dere har forståelse for det).

 

Edited by Fosse
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-31 at 12:29, Sammy said:

Det är nått magiskt med rullbandspelare, själv har jag dock ingen men min stora dröm var en 4 kanalers när jag var 18 år för att kunna göra remixer! Samt det var speciellt med en 8 kanals bandare i studion jag brukade besöka!

 

Är att man lätt blir lite nostalgisk och hade man för mycket tid och pengar så skulle det nog kunna sluta som för den här herren med sin samling med VHS spelare: 

 

Hoppas ingen tar illa vid, att man kan se det här lite med en glimt i ögat! För alla hobbyn har ju sina passionerade människor.

 

 

Klassiker! ;-)

Panasonic är ju bra.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2017-08-12 at 06:10, calle_jr said:

Anledningen jag tar upp detta är att det finns en uppfattning att VU-mätare degraderar signalen. Som jag ser det handlar det nog mer om potentiometrar än om VU-mätare. Om man vill är det ju ingen stor sak att byta dessa. Kan vara ett trevligt projekt som förvisso inbegriper lödning. Det sitter 2st 10K potar per kanal på VU-panelen till B62:

 

Kommentaren att potentiometrarna skulle vara ett problem har jag lite svårt att köpa eftersom flertalet/alla (?) bandspelare ändå har potentiometrar som används för kalibreringen. Min har ju även en cal/uncal-knapp som man kan välja om man vill göra bypass på VU-panelens potentiometrar, alternativt kalibreringspotentiometrarna.

 

I schemat nedan ser man hur trim- resp frontpanelpotentiometrarna kommer i/ur spel beroende på läget på cal/uncal-knappen.

 

IMG_3241.thumb.jpg.16aba6cc8c44cec49075c5257b68b77c.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

Kommentaren att potentiometrarna skulle vara ett problem har jag lite svårt att köpa eftersom flertalet/alla (?) bandspelare ändå har potentiometrar som används för kalibreringen.

Det är en relevant kommentar, men det finns som bekant "potar" och "potar".

Speciellt om de är 40 år gamla.

Många anser att detta har en jättestor inverkan i sina försteg, och då bör det ju ha inverkan även i en vu-mätarbrygga.

 

IMG_3227.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Absolut - det säger jag inte emot, men frågan jag ställer mig är om vi silar mygg och sväljer kameler. Är potarna i VU-mätarbryggan en större bov i dramat än trimpotarna på de olika ljudkorten? Det kanske är så, och de som sitter på korten kanske är av superkvalitet - jag har ingen aning (är ingen expert på potar :)) - jag försöker bara lära mig mer. 

 

Som referens kan man jämföra mitt orenoverade kort (ovan) och Bebops renoverade kort (nedan, lånad bild från annan tråd). Det är mycket möjligt att Bebops potar är bytta i samband med renoveringen hos Fabio, men i så fall ser det ut att vara nya trimpotar av samma typ.

 

DSC_3267.jpg.4f29996a8f272175cd7590bbe0c3fa74.jpg.b285b6b2685bc7735b1e933241fee137.jpg

 

Utgångskort Studer B67 MkII bild 1.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2018 at 16:25, Taxmannen said:

frågan jag ställer mig är om vi silar mygg och sväljer kameler

 

Helt plötsligt kom ett gammalt citat väl till pass:

IMG_3695.PNG

 

Rent allmänt är det väl inte kamelfrossa om man eliminerar en av tre bruskomponenter. Eller en av fyra hur man nu ser det.

Vridpotentiometrarna används ju dagligen, medan trimpotarna bara används vid omkalibrering.

Men det gör ju också att vridpotar är mer mekaniskt robusta än trimpotar, eftersom de måste vara det.

 

Jag kan alltså inte svara på din fråga :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...