Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

Diskussionerna runt ethernet, usb, smutsiga nät etc. inspirerade mig idag till lite lödövningar!

jord.jpg

Egentligen så började dagen med funderingar kring vad min Minimus egentligen bidrar med? Gör den nåt alls? Jag har ju haft den ansluten till jord-anslutningen på mitt RIAA-steg sedan jag köpte den och då upplevde jag iaf en förbättring som stod i proportion till kostnaden.

Så, jag kopplade bort den från RIAA-steget och provade istället att ansluta den till ett flertal olika platser i anläggningen. Jag har bara en kabel som jag tror heter Eartha (Kitt?) med en usel RCA-imitation i änden. Jag provade ansluta denna RCA till de analoga utgångarna på Embla (som är ansluten till Karan KA L Mk 2.5 med Jorma XLR kablage) och spelade från lite olika källor, från intern SSD, via den digitala SPDIF-ingången från en Pi med Roon Bridge på och även via UPnP (Servern är Twonky på NAS).

Jag kan inte med säkerhet säga att Minimus bidrog eller ens eliminerade något. Nåväl, jag provade att ansluta Minimus till den digitala RCA-kontakten på Pi'en då? Det i sig gjorde att jag tvingades ansluta Pi'en med optisk kabel istället. Nu då? Tja, nu tyckte jag nog att jag kunde identifiera en något tydligare svärta och ett lite tydligare rum i studion! Vilket i sig var förvånande för jag brukar föredra elektrisk SPDIF där alternativet ges. :39: Jag kan förvisso se en poäng med att galvaniskt skilja Pi'en från stereo-komponenterna men de sitter ändå på samma fas o säkring.

Med de något tveksamma resultaten väcktes tanken på att prova jorda av nätverkskomponenterna och även det digitala. Därav den lilla DIY-sessionen med kablarna på bilden ovan!

Traskade iväg till Kjell & Co och handlade på mig en mindre påse skärmad RJ-45-kontakter. En av dessa fick en stump (ca 60-70cm) EKK fastlödd i skärmen och en gaffel i den andra.
Eftersom det inte finns någon utpekad signaljord i ethernet-kablaget tänkte jag mig att skärmen var det bästa alternativet. Ni som har en Entreq RJ-45-kabel kanske kan bekräfta eller förneka detta? 

Slaktade även en gammal USB A till USB B där jag inte anslöt skärmen utan signal o spänningsmatningjord. Dessa fick en gaffel liksom ethernetkabeln. 

Till verket! Jag har provat igenom så gott jag kunnat att ansluta min Entreq Minimus till följande apparater:
NAS (QNAP TS-470 Pro) - Här finns både USB A och Ethernet att tillgå. Jag inbillade mig att skärmen på ethernet skulle vara internt ansluten till USB'ns jordplan men se där gick jag bet. Jag mätte (med ett enkelt mätinstrument) upp 0,23V likspänning mellan dessa!?!? 

Router (Asus RT-N66U) - Även här finns både USB och Ethernetuttag att prova. På denna apparat fanns ingen spänningskillnad eller annan antydan till att ethernet-skärm och USB-jord skulle vara åtskilda, de verkar vara anlutna helt enkelt.

Switch (HP ProCurve 1400-8G) - Här finns givetvis bara Ethernet-anslutningar.

Pi 2B & Hifiberry Digi+ Pro m linjär PSU (DietPi/Roon Bridge) - Här kunde jag bara testa ett av de onyttjade USB-uttagen. Men tidigare har jag provat ansluta jorden på 3.5mm uttaget till Minimus utan märkbar effekt.

Bladelius Embla (Utnyttjad som DAC via elektrisk SPDIF) - Här provade jag Entreq originalkabeln till elektrisk SPDIF Ut samt USB A kabeln till USB ingången.

Jag spelade några välbekanta stycken via Roon till Pi och vidare från Hifiberry Digi+ Pro-kortet till Embla. Filerna kom i detta fall från lokal (spinnande) disk på NAS som även är den dator där min Roon-server körs på. Jag ska inte trötta er med någon avancerad matris över hur detta uppfattades. Jag väljer istället att nämna de anslutningar som jag upplevde hade effekt. 

Bästa effekten: USB A-kabel ansluten i NAS'en till Minimus! Den här anslutningen har jag provat flera gånger nu och den bekräftar mina "illusioner" varje gång! 
Några andra anslutningar upplevde jag som positiva för ljudet också, men inte riktigt i samma omfattning som den ovan. Det gällde USB B i Embla till Minimus, men även den elektriska SPDIF-utgången (via Entreq-kabel) som hade liknande effekt men i mindre skala. Jag gjorde en annan manöver som också hade märkbar effekt innan jag började mina övningar, och det var att dra ur strömpluggarna till ett par apparater i min skrubb som var anslutna men inte på. Det handlar om ett par datorer och en bildskärm, och samtliga har switchade nätagg och stod i Stdby-läge. Ett par av dessa är ju också anslutna till nätverket med kabel. Detta påminde mycket om effekten av att jorda USB uttaget i NASen, men är givetvis mycket billigare! :D

Sammantaget har jag haft en lärorik dag med intressanta tester! Rekommenderar er som har en Minimus eller annan jord-lådda att prova lite alternativa placeringar! 

Link to comment
Share on other sites

Ska definitivt prova detta på min digital front end. Den behöver ett lyft.

 

11 hours ago, AlfaGTV said:

Egentligen så började dagen med funderingar kring vad min Minimus egentligen bidrar med? Gör den nåt alls?

Man får väl inte hitta på komponenter hur som helst, men varför inte kalla den för jordkondensator?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag gjorde ett återbesök i detta ämne häromdagen. Jag höll mig dock till att prova med och utan jordning av NAS samt att flytta jordlådan till min Bluesound Vault som fungerar både som Roon Endpoint och BluOS apparat. Jag ville testa jorda av denna också via sin USB A-anslutning. Denna används normalt för extern hårddisk/CD-spelare/USB Sticka etc.

Trots att Entreq Minimus och min hemma-jorda (:D) USB-kabel ENBART ansluter USB-anslutningens jord, GND så tvärstannar Bluesound Vault! Och det går INTE att få igång/boota den...
D11ll.jpg

Kabeln är verifierad att den inte kortsluter GND med någon annan kontakt eller skärm. Teorier om varför detta uppstår? Jag är förvirrad...

OBS! Bluesound mår bra, det är inget problem med den, bara att dra ur kablen/boota så fungerar det utmärkt igen.

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...