Recommended Posts

Hejsan!

Lådvibrationer kom upp till diskussion i en annan tråd (Träet klang, heter den nog?). Det var intressant och kul att se både Mårten bidra samt konsumenter få en större förståelse för vissa mätningar och jag länkade till Stereophile's mätning. Märk väl att man måste skilja på de mätningarna som är gjorda med accelerometer (lådvibrationer) och de som inte är det. Men accelerometer mäter man lådans resonanser och vibrationer (om än bara en plats åt gången) medan den andra mäter på helheten av filter + element. Båda är dock i tidsdomanen och visar på samma sort fenomen...

Jag hade ett lämpligt projekt parallellt med detta, där jag kunde bygga testlåda, mäta och få flera positiva effekter av att undersöka ämnet lite mer - utan att det egentligen kostade sådär vansinnigt mycket extra tid/pengar/resurser. Parallellt har jag haft lite dialog (upplärning) från Calle_jr som väl får anses vara orakel på ämnet (eller iaf mer än mig).

 

Apexorca and calle_jr like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

I detta fall testar jag med enbart diskant och mellanregister (eller kanske bas/mellanregister, för det når rätt djupt för sin storlek). Diskant resp mellan:

bc25sc06-04.jpgsb13pfc25-08.jpg

 

En liten, lätt hornladdad diskant plus ett 4 tums mellanregister som använder sig av ett " Papyrus fiber cone". Otroligt trevliga egenskaper i flera aspekter.

 

calle_jr likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är de första mätningarna jag gjort på lådorna, med respektive utan bitumen enligt bild ovan.

Det visar sig vara en djungel - som vanligt! Allt verkar lätt vid en första anblick men ju mer man kommer in i något, desto mer nyanserat blir det!

Graferna nedan kräver sin man (eller kvinna) att tolka...men enkelt uttryckt kan man ändå säga att bitumenen dämpar bort en hel del medan nån form av grundresonans är kvar i ganska o-utröttad avklingning.

Vv jämför inte dessa mätningar med Stereophiles eftersom det är skillnader i mät-förfarande.

Och igen - jag är ny på detta, så detta är en lärofas för mig.
Efter dialog med @calle_jr så har vi (han :) ) kommit fram till några nästa steg. Men det blir inte ikväll...så att säga. :)

undamped mdf box.png

damped mdf box.png

MatsT and Ampalang like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom lådan är så liten till formatet väcks tanken att det kan vara något annat än dess storlek och egna resonanser som ger den långa utklingningen vid ca 50 Hz. 

När jag skulle bygga nya fronthögtalare plöjde jag igenom en massa rapporter och dokument om CLD. Jepps, -det är inte lätt att hitta bra info på nätet, det mesta kommer in på metallkonstruktioner av ett eller annat slag. Säkert har du stött på Swedacs dämplim DG-A 2 som används mellan skivor i plywood, MDF, spånskiva och gips. Dess skjuvhållfasthet ligger kring 1,1 N/mm², torrhalt kring 68% i vatten-akrylblandning. Det är nog klet med liknande skjuvhållfasthet du bör sikta mot som lämpligt för högtalarlådor. Dom hade tidigare ett bra 3-sidigt papper på nätet om limmet, numera dyker det inte upp längre. Slå dom en signal. (Annars om du får nitlott, kan jag maila dig en pdf-kopia.)

Läsvärt patent: http://www.google.ch/patents/US7799410 Om du kollar in Figur / diagram 5 och läser Tabell 1, framgår det klart att det spelar roll vilken skjuvhållfasthet limmet har för att dämpa olika frekvensområden som allra bäst. En del applikationsråd om CLD från 3M har du här: http://multimedia.3m.com/mws/media/828134O/3m-viscoelastic-damping-polymer-112-series.pdf?fn=Viscoelastic Damping Polymers 11

Har du Byggmax på nära håll, kan du pröva med någon patron Tec7: http://www.novatech.nu/Files/Filer/TekniskNovatech/tec7_info_se_web.pdf Efter härdning ligger hårdheten kring 60 Sh, "typ" halvhårt gummi . (Själv valde jag en annan MS polymer med lägre hårdhet, ca 40 Sh ("typ" gummiband).

 

 

 

 

 

 

 

calle_jr and Engelholm Audio like this

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Adhoc said:

Eftersom lådan är så liten till formatet väcks tanken att det kan vara något annat än dess storlek och egna resonanser som ger den långa utklingningen vid ca 50 Hz. 

Global vibrationsmod från uppställningen.

 

9 hours ago, Adhoc said:

Säkert har du stött på Swedacs dämplim DG-A 2

Eller såhär:

 

Vad blir det för ljudtryck i dessa portade lådor vid 7.5V input?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande start på mätfasen. Bitumenet dämpar som väntat högfrekvensinnehållet i väggen men filtret som dämpningen skapar vid ungefär 500 Hz är oväntat skarpt. Frågan jag är mest intresserad av är om det syns någon påverkan i membranrespons, "akustiskt vattenfall" mätt framför högtalaren eller i impedanskurvan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-07-30 at 19:09, Engelholm Audio said:

Vv jämför inte dessa mätningar med Stereophiles eftersom det är skillnader i mät-förfarande.

Ja jo - man kan ju ändå jämföra för det är samma sorts mätning, men inte gjord på exakt samma sätt. :)

On 2017-07-31 at 00:51, Adhoc said:

Eftersom lådan är så liten till formatet väcks tanken att det kan vara något annat än dess storlek och egna resonanser som ger den långa utklingningen vid ca 50 Hz. 

När jag skulle bygga nya fronthögtalare plöjde jag igenom en massa rapporter och dokument om CLD. Jepps, -det är inte lätt att hitta bra info på nätet, det mesta kommer in på metallkonstruktioner av ett eller annat slag. Säkert har du stött på Swedacs dämplim DG-A 2 som används mellan skivor i plywood, MDF, spånskiva och gips. Dess skjuvhållfasthet ligger kring 1,1 N/mm², torrhalt kring 68% i vatten-akrylblandning. Det är nog klet med liknande skjuvhållfasthet du bör sikta mot som lämpligt för högtalarlådor. Dom hade tidigare ett bra 3-sidigt papper på nätet om limmet, numera dyker det inte upp längre. Slå dom en signal. (Annars om du får nitlott, kan jag maila dig en pdf-kopia.)

Läsvärt patent: http://www.google.ch/patents/US7799410 Om du kollar in Figur / diagram 5 och läser Tabell 1, framgår det klart att det spelar roll vilken skjuvhållfasthet limmet har för att dämpa olika frekvensområden som allra bäst. En del applikationsråd om CLD från 3M har du här: http://multimedia.3m.com/mws/media/828134O/3m-viscoelastic-damping-polymer-112-series.pdf?fn=Viscoelastic Damping Polymers 11

Har du Byggmax på nära håll, kan du pröva med någon patron Tec7: http://www.novatech.nu/Files/Filer/TekniskNovatech/tec7_info_se_web.pdf Efter härdning ligger hårdheten kring 60 Sh, "typ" halvhårt gummi . (Själv valde jag en annan MS polymer med lägre hårdhet, ca 40 Sh ("typ" gummiband).

50 Hz tror jag också är en mät-defekt-artefakt, eller vad jag ska säga.

 Byggmax ligger nära... :)

On 2017-07-31 at 10:28, calle_jr said:

Vad blir det för ljudtryck i dessa portade lådor vid 7.5V input?

87dBs känslighet betyder väl ca 92 dB vid 7.55?

On 2017-07-31 at 10:37, MatsT said:

Spännande start på mätfasen. Bitumenet dämpar som väntat högfrekvensinnehållet i väggen men filtret som dämpningen skapar vid ungefär 500 Hz är oväntat skarpt. Frågan jag är mest intresserad av är om det syns någon påverkan i membranrespons, "akustiskt vattenfall" mätt framför högtalaren eller i impedanskurvan.

Bra fråga och ganska lätt att verifiera om än såklart inte de längsta tids-aspekterna (kräver super-duper-mät-rum).

On 2017-07-31 at 10:39, MatsT said:

En aspekt som jag glömde i min kommentar:

Låter det annorlunda? Släpper ljudet bättre från den dämpade lådan?

Nja... NULL. :) Se nästa post.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt va detta en ingress, en start, baby-steps. Nu behöver jag få bättre ordning, mer precision, bättre repeterbarhet. Ovanstående mätning är till exempel gjord med bara SB12'an, alltså bara bas/mellanregistret. Orsaker är den enkla att jag hade inte gjort klart ens ett första filter. :) Nu är 2 filter gjorda och enligt plan kommer en forum-medlem hit (i andra ärenden) men jag tänkte "kapa honom" till iaf lyssna och "tycka något" om dessa småttingar. Med det i ryggen kommer det kännas lite mer stabilt.

Nästa steg är att få till en testbänk, fysiskt sett. Nästa igen blir att göra applicerandet av accelerometern på ytan mer repeterbar. Bla krävs att mäta ut en fix punkt. Nu gjordes det med ögonmått - inte riktigt vetenskapligt! :D:)

Jag har även kontaktat supporten för mitt mätsystem, Audiomatica Clio, för jag tycker en funktion saknas - eller är det jag som inte fattar hur man gör! :blush Anyhow - detta tar en del tid.

Tanken är att skaffa rutiner och processer och sen utföra en serie mätningar i ett mer "skarpt" läge.

Jag är tacksam för allas input och hurra-rop! Keep it comming!

Share this post


Link to post
Share on other sites


Egenfrekvenserna för en tunn isotrop fritt upplagd platta med tjocklek h, sidlängder a x b och upplag runtom är:

frequency.jpg

D är plattstyvheten, ρ är plattans densitet, m och n är modnummer.
E är elasticitetsmodulen och v är tvärkontraktionstalet.

Om plattan är tillverkad i 19mm MDF med sidlängder 220x350mm, så blir lägsta egenfrekvens 570Hz. Jag vet inte vilka dimensioner som använts utan gissar bara från bilderna.

 

On 8/2/2017 at 09:51, Engelholm Audio said:

87dBs känslighet betyder väl ca 92 dB vid 7.55?

Då får jag det till 0.8 N/m2 för p0=2x10-5 N/m2.

Den statiska maxutböjningen för samma platta är då ungefär:

utbojning.jpg

I vårt fall handlar det alltså om 0.01µm.

För att bedöma amplituden på vibrationer i maxpunkten kan man multiplicera ovan utböjning med den dynamiska förstoringsfaktorn:

DMF.jpg

Där β är förhållandet mellan påförd frekvens och plattans egenfrekvens, och ξ är dämpkvoten.

 

Obs! Det finns en massa om och men i ovanstående, men det duger såhär i detta läge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt jobbat såhär långt :app:
Man behöver göra sånt här stegvis.

 

5 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag är tacksam för allas input och hurra-rop!

Min input är en fråga. När är man nöjd? Vad är bra? Hur ser vattenfallet ut då?
Givetvis handlar det i första hand om det som @MatsT tog upp, alltså påverkan på membranresponsen, men även där är samma fråga relevant.

Good is the enemy of great, som någon sa :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På bilden har vi bytt från högtalarna/lådorna som vi egentligen avhandlar här i tråden, till dessa 10-tums koaxial-element. Men först lyssnade vi på det "små gråa" från tidigare bilder här i tråden.

IMG_8873.jpg

Edited by Engelholm Audio
Snavfel och tillägg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Engelholm Audio said:

På bilden har vi bytt från högtalarna/lådorna som vi egentligen avhandlar här i tråden, till dessa 10-tums koaxial-element. Men först lyssnade vi på det "små gråa" från tidigare bilder här i tråden.

http://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2017_08/IMG_8873.jpg.ff3d8445d1b37e7f30749af4255c24aa.jpg

Det där var ju förvillande likt mig :D
Just när jag skulle åka från Smålands hufvudstad (;)) till Blekinges dito ringde naturligtvis telefonen och jag glömde därför en riktig kamera. Men några mobilbilder med kommentarer kommer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

forsta_ht1.jpg

(Stulen fast beskuren bild från samma tråd :-))
Först ut för lyssning var denna högtalare bestående av baslåda med keramiskt element och basport samt topp med diskant och mellanregister ståendes på Engelholms egna Coda på bägge nivåer. 
Detta var absolut första alfaalfa-versionen och lät riktigt bra i synnerhet med tanke på ett så tidigt stadium. Alla register fanns där, jag kunde inte hitta några fel i sömmarna mellan registren. Ljudbilden i bredd och djup var riktigt bra. Det man möjligen kunde påpeka, vilket vi var helt överens om, var att de var lite laid back. Även om de var lättdrivna så släppte det inte hur lätt som helst. Om jag förstod det rätt på Pär så var det något i tidsdomänen mellan diskant och mellanregister som skulle justeras vidare. 
Detta kan bli en riktigt bra högtalare då den justerats klart och ligger i en låda. Tanken är, om jag förstod det rätt, att Pär labbar med olika lådor för att det ska vara enklare med justeringar. Ex.vis talade han om en förskjutning bakåt av diskanten ett par cm och det säger sig då "sigsjälvt" att det är lättare att göra detta i endast den övre lådan än i en hel fullvuxen frontare.  

 

Edit: Pär, rätta mig i alla eventuella felaktigheter i detta och kommande inlägg. :-)

Bebop likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

20170804_113740.jpg

Som signalkälla använder Pär antingen Vinylspelare Pro-Ject (minns inte modellen) men företrädesvis mac-dator med aiff-filer och Devialetens dac. Förstärkare till detta är Devialet till toppen och eftersom denna erbjuder massor av konfigurationsmöjligheter är den konfigurerad så att ytterligare förstärkning till baslådorna sköts av ett extra slutsteg från Svenska Lab.Gruppen.. Just detta slutsteg med utbytt fläkt eftersom den initialt väsnades lite. Efter denna åtgärd hördes minimalt med fläktljud. Eller som undertecknad påpekade (som själv satt in akvarium med porlande pump i musikrummet) man måste ju försöka leva som en "vanlig" människa också. :icon_smile_cool:   

Share this post


Link to post
Share on other sites

diff_v4.jpg
Lånar åter en bild av Engelholm Audio.

Pär är ju sedan ett antal år akustikkonsult för Svanå och har en hel vägg med dessa produkter. Diffusorerna omges både uppåt och nedåt av Varitune 4. Vingarna som i vanliga fall har en höjd på 120 cm är här flera dm längre. Med en takhöjd på 250 cm och en väl tilltagen storlek på rummet, frågade aldrig men skulle tro åtminstone 30 kanske 35 kvadrat, så finns det gott om utrymme för att musiken ska få chans att spela ut. Rummet lät utmärkt. Det där med högt i tak kan jag ibland vara lite avundsjuk på då jag ju har mitt musikrum i källaren och en takhöjd på endast 220 cm.  
Det finns endast akustikprodukter bak frontarna men det verkar som att bägge första sidoreflexerna är automatiskt lösta "av ren tur".. ;). Den vänstra går ut i köket och den högra krockar med soffan såvida man inte är förskräckligt lång. Detta med en öppen planlösning har jag vid något tillfälle upptäckt vara väldigt bra för akustiken för de nedersta frekvenserna. Har en god vän som har ett liknande upplägg och vid mätning hade han en oförskämt bra frekvensgång i de lägre frekvenserna troligen beroende på detta. De låga tonerna rullar troligen ut i resten av huset istället för att komma tillbaka.    

Share this post


Link to post
Share on other sites

20170804_113701.jpg

Då var det dags att lyssna på andra toppar. 
Även detta ett projekt med topp ovanpå samma baslåda.
Detta är ett koaxialelement alltså egentligen med två separata element i samma. Efter lite nivåjustering var det dags att lyssna. 
Här var det fullt ös från början. På samma sätt som med de förra var det utmärkt ljudbild. Här var det dock mera driv, väldigt dynamiska och inte en tillstymmelse till distorsion trots att det drogs på ordentligt. Tyckte nog även att det ökade ordentligt i bredd. 

20170804_115209.jpg


Så här ser det ut från sweetspot med stereobänken införlivad mellan diffusorer och V4:or. Här ser vi även vinylspelaren.

Nu dags för lunch; långgrillad kyckling med bulgur och tzatziki i uterummet. :thumbsup: :mm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Richard said:

Nu dags för lunch; långgrillad kyckling med bulgur och tzatziki i uterummet. :thumbsup: :mm:

:mm: Det lät inte så illa, men du äter sen lunch tycker iaf jag!
(Om tidsangivelserna stämmer var det vid dygnsskiftet, i alla fall inom tidszonen i Dalarna)

Fräcka toppar i senaste inkarnationen, vad är det för element i dessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, AlfaGTV said:

:mm: Det lät inte så illa, men du äter sen lunch tycker iaf jag!
(Om tidsangivelserna stämmer var det vid dygnsskiftet, i alla fall inom tidszonen i Dalarna)

Fräcka toppar i senaste inkarnationen, vad är det för element i dessa?

Ja, allt blir så konstigt i semestertider. ;) :)

Vi får ropa på @Engelholm Audio för att reda ut den detaljen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter lunchen var det dags för ett besök i labbet.

Pär använder ARTA då han mäter rumsakustik hemma hos kunder. 
För mätning och labbande av högtalare använder han en italiensk produkt som heter Clio.

Utöver detta används flera program för att simulera elementens inbördes passning. Jag förstod faktiskt en hel del när Pär visade men det betyder inte att jag klarar av att återge det hela här... Väldigt intressant!!

20170804_122008.jpg

Här ses värden i labbet (tyvärr på dålig mobilbild). Till höger mätutrustning under laptopen, i övrigt utanför bild diverse element som håller på att labbas med eller ska snart påbörjas.
Undertecknad hade med sina subbar eftersom en visat sig inte fungera. Pär lovade att titta på det hela så vi satte dem till musiksignal och det hela funkade naturligtvis. Hmmm. Ja, jag är säker på att det var knäpptyst tidigare men antingen har det varit glapp inne i subben eller i kabeln. Kör med en supra-konverterare från kabelsko till banan (högnivå). Förhoppningsvis är det där felet varit. Nu är iaf bägge hemma och fungerar som det ska. 

20170804_122018.jpg 

När vi nu ändå är inne på subbar...
Detta element är ett ytterligare projekt som är i antågande. En 15-tums bas från Amerikanska AE Speakers. Just denna driver med en känslighet på 95 dB.:mm: 
Ska bli spännande att följa detta projekt. Kanske skulle kunna bli så att det hamnar ett par aktiva Engelholm Audio subbar i min källare vart det lider...

Efter ytterligare lite lyssning var det så dags att bege sig hemåt. Hoppas att det inte var sista gången jag var på besök. Det var både mycket trevligt och lärorikt. 
Ber åter om ursäkt för bildkvaliteten. Eftersom jag glömde riktig kamera blir det inte heller tillräckligt många bilder tagna. Lovar att bättra mig. 
Stort Tack Pär för besöket!!
//Richard
  
 

 

 

Engelholm Audio likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this