Jump to content

BeRÖRANDe nyhet hos Adagio


Adagio

Recommended Posts

Har tyvärr inte alltid tålamod att leverera lika fina foton som många andra här på forumet, ska väl bli bättring på den fronten.

Mitt i semestern skulle de dyka upp, men eftersom jag var på resande fot bad jag Banzai tubes om ett specefikt leveransdatum och de levererades av en söt tjej från FedEx första vardagen hemma igen. Det var med stor spänning som jag öppnade paketet. Under ganska lång tid har jag funderat över vilka rör som skulle få äran att driva mitt slutsteg. 

Jag har kört med både KT88 och EL34B. Svårt att bestämma sig, EL34B har ju ett såå trevligt mellanregister, å andra sidan har ju KT88 en mäktig basstämma och fina detaljer.......Expressen eller Aftonbladet??

Min Cary V-12r kan köras med....håll i er 6L6, 6V6, KT-66, KT77, KT88, 6550, KT-90, KT-99 eller EL34 och dess eqvivalenter.

Det blev mycket kvällsliteratur av reviews av såväl olika rör samt fabrikat. KT-77 blev ett mer o mer intressant alternativ, tänk om det gick att få EL-34ornas mellanregister parat med pondus och detaljer/luft från KT-88? Gold Lion omskrivs ofta låta väldigt bra, de ska vara ganska nära orginalrören  enl de få som har dessa dyrgripar hemma. En herre skrev att han aldrig mer behövde köpa NOSrör efter att ha köpt dessa. Vad vet jag, det lät lovande iaf.

IMG_1951.JPG.c092b4e4d9439c0ba8b91cc88673b9f7.JPG

Det blir ju rätt många rör till en fullladdad Cary V-12r. Jag blev till en början MYCKET imponerad av byggkvaliteten, alla rören såg nästan exakt lika ut. Både glasform/storlek och internt, inga avvikelser till skillnad från mina gamla Kinaproducerade EL34B som verkligen var olika individer trots påstådd matchning

.IMG_1953.JPG.784d9f9dac2a3023d69b295cb3a5ae94.JPG

Tjusigt värre! Fin glöd..... Banzai hade bränt in rören 24 timmar innan de matchades så helt NIB var de ju inte, jag valde en Bias på 220mA dvs 36,66/rör. Dessa pallar mycket högre strömmar än så men Cary rekomenderar 220-230mA detta kommer ju göra att de kommer hålla väldigt länge, hoppas jag iaf.

IMG_1954.JPG.eb3397b738695f91b0d4fee3d9508ea0.JPG

KT-77 är en Tetrod inte en pentod som El-34 ändå är de drop ins för varandra. Den amerikanska varianten av de europeska EL-34 var 6CA7 om jag förstått det rätt och KT-77 var den europeiska "kick assvarianten" av 6CA7, vet inte om det stämmer men det är vad som sägs.

IMG_1955.JPG.06886b523b3e68587cd7ffbe50e958e9.JPG

OK fulladdade magasin!!

Första lyssningen, höga förväntningar. På något sätt förväntade jag mig en omskakande dynamik, fett mellanregister, mullrande åska och kanske lite vass topp innan de spelat in sig, hade iofs läst att de behövde minst 100 timmar innan framför allt basen utvecklats.

Men det som strömmade ur högtalaren var silkeslent, sofistikerat väljud. Elegant aningen återhållsamt men fantastiskt balanserat.

Dessa rör fick mina gamla kineser att framstå som oborstade vildar, spretiga, dynamiska och bombastiska.....

Den senaste veckan, har det spelats mycket musik och karaktären har utvecklats ytterligare, dynamiken bara ökar, den silkeslena toppen med fina detaljer och nyanser paras med ett närvarande organiskt mellanregister, basen är tight, nyanserad och djup, så djup som mina Maggies tillåter iaf. Överlag är ljudet ljusare än både EL-34B och KT-88 men varmare och mer organiskt än KT-88. Iaf de jag har. Det är klart att det vore intressant att höra Gold Lion KT-88 någon gång. 

Detta är ett bra rör för den som uppskattar naturliga instrument och nyanserad klang. Kontroll och balans är nyckelord, dynamiken är i brist på andra ord "tight" rapp, snabb, kontrollerad. Inte alls lika lösa tyglar som EL-34 eller samma volym som KT-88. Dessa har kanske något sämre känsla av 3D som de andra två, dvs jag upplever ljudbilden som väldigt prydlig men plattare, hoppas de kommer bli bättre på denna parameter. Vissa saker ligger väldigt snyggt, djupt i ljudbilden så det finns hopp?

Allt som allt är humöret på topp! Hoppas på en lång relation med dessa guld lejon som bara ska utvecklas till nya höjder. 

 

 

 

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Tack! Med fabrikat på rör måste man ju prova för att få veta. Hade man endast en quad hade det ju varit en sak, det hade ju kostat lika mycket att testa 3 uppsättningar premiumrör till samma kostnad som denna best. Jag tror dock att jag kan gå i god för de tillverkade  Gold Lion. Jag gillar dom skarpt!

Är det någon annan som har erfarenheter med KT-77 eller just Gold Lion?

Link to comment
Share on other sites

Jag hör ingen större skillnad mellan effektrör, i mitt fall 6550. Jag har provat Svetlana, både "Wing" (dyra) och vanliga, Electro Harmonix (EH) från nya och gamla fabriken, JJ och OEM-rör som Tube Amp Doctor i Tyskland märker med sin egen TAD-logo. De låter lika och eventuella skillnader är så små att de är svåra att säkerställa. Just nu har jag en blandning av EH och TAD. Det funkar bra med VTL som analyserar alla rören och skruvar till biasen individuellt per rör.

Lite knepigare är det med smårör, framför allt sådana som används i spänningsdelen. Det jag tänker främst på är brusnivån. Samma rörtyp från samma tillverkare kan skilja enormt i brus. Dessvärre mäter tillverkarna inte upp brusnivån. Det är kopplat till det enskilda röret. När samma rör används i t ex min dac, är de helt tysta, men där används de inte till nätdelen. 

Jag fick lånat några klassiska Telefunken-rör av Stylus. De lät lite annorlunda men inte så stor skillnad som det ibland antyds.

Link to comment
Share on other sites

Kul när det blir lyckat - Inter minst när det handlar om så många rör! :thumbsup:

Jag börjar själv närma mig rörbyte i mitt slutsteg, men får nog betrakta mig som oskuld på området eftersom jag bara skaffat rör via tillverkaren tidigare. Efter att ha surfat lite ser jag t ex att The tubestore har standardrör, uppgraderingsrör och "ultimata" rör till min ARC ref 75 (4 x KT120) för $279, $289, resp $815, men utan att det finns några egentliga detaljer om vad som skiljer. Hur vet ni som har erfarenhet vad ni skall satsa på och vad man kan förvänta sig? Det går ju inte att komma ifrån att det känns tryggast att köpa på rekommendation av tillverkaren, men samtidigt kanske inte så spännande :blush

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att tex ARC köper in stora mängder som de sedan screenar, sen ska ju alla led i distributionen ha sin "cut", därför blir dessa "ARC-rör" dyrare än vad de är om du köper samma märke direkt från tex Tubestore, Banzai Tubes, TAD mfl. Jag håller med om att det kan leda till en del beslutsångetst. 

Man får gå på reveiws och magkänsla. Men jag skulle oavsett välja screenade rör från någon europeisk distributör, varför?

Det borgar ändå för viss driftpålitlighet, om något rör skulle falera inom garantitid är det billigare och snabbare inom Europa. Jag kommer aldrig köpa oscreenade rör mer. 

Utifrån detta kan man välja det som känns mest rätt. Jag kan i alla fall rekommendera Gold Lion så här långt. By far de bästa effektrör jag haft i mitt slutsteg. Smaken är ju olika och är skillnaden så liten att man inte hör skillnad i en förstärkare är det ju ett enkelt val, även om jag betvivlar att det är så i alla förstärkare. 

Link to comment
Share on other sites

Tubestore är bra leverantör. Han är dessutom bra att ha med att göra. Han köper kn stora mängder rör och sorterar, även till förstärkartillverkare som slipper ha eget folk. Istället köper de tjänsten av bl a Tubestore. Det finns fler som sysslar med detta.

Att köpa rör från förstärkartillverkaren ser jag som en service de tillhandahåller. Det finns inga specialtillverkade rör för Audio Research, VTL eller McIntosh. Ibland märker de dock rören med sina namn.

Det är standardrör som erbjuds men de är testade och matchade elektriskt i par, kvartetter, sextetter osv. Vissa förstärkare är lite känsligare för rörens konduktans, t ex Jadis och därför har de med det i sin testprofil. Småsignalsröret 12au7 är känsliga på så sätt att de kan vara brusiga. Då måste även det testas. Ju fler testparametrar desto dyrare rör. 

Luke Manley på VTL uttalade sig vid något tillfälle att han kasserar mer än hälften av de rör han köper in. Möjligen var det en viss rörtyp.

Att NOS är dyra är inte lika med att då låter bra. Det är helt enkelt svårare att få tag på. Peo, som kan mycket om rör, säger också att en del av dom hade en bastantare konstruktion, typ tjockare glas och bättre tätning för att klara militärspecifikationer. En del varade dessutom längre pga att de hade tjockare "elektronlager" men elektriskt är t ex KT88 en och samma konstruktion.

Tubestore har bra på fötterna vad olika tillverkare kräver, även de som är olistade typ Aesthetix och VTL. Han är en av de jag litar på.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Adagio said:

Men jag skulle oavsett välja screenade rör från någon europeisk distributör, varför?

Det har jag sympati för. Jag fick 3 sändningar från TAD av 12au7 innan jag blev nöjd. De första leveranserna brusade åt helsike för mycket. Deras specialitet är gitarrförstärkare och de förstod inte problemet. De bad mig skicka tillbaka dem så de kunde prova i en förförstärkare. Sedan fick jag brusfria rör.

Det problemet har jag inte haft från Tubestore. Däremot fick jag ett rör som hade lite andra oljud. Skrev ett mejl och inom en vecka fick jag två ersättningsrör plus ett annat par från annan tillverkare som han tyckte jag kunde prova. 

Jag tycker båda är bra att handla av. Båda levererar inom en vecka. Glöm inte att lägga till moms och förtullning från Kanada. Jag brukar lägga till 35% som brukar ge ett hyggligt värde inklusive frakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fina Gold Lion!

 

On 7/29/2017 at 15:57, Adagio said:

Dessa pallar mycket högre strömmar än så men Cary rekomenderar 220-230mA detta kommer ju göra att de kommer hålla väldigt länge, hoppas jag iaf.

Detta tycker jag är det viktigaste. Stabila och långlivade rör som inte körs för hårt så de spontanpajar hux flux. Med många rör i förstärkeriet kan man ju bli knäpp om rören strular stup i kvarten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...