Jump to content

Hemma hos Bebop


Apexorca

Recommended Posts

Jag släpte motvilligt ratten i båten, tog av mig flytvästen, borstade saltet ur håret och tog tag i ratten i bilen för omväxlings skull och gasade mig genom södra delarna av Sverige. Färden var från kust till kust, från salt till bräkt vatten, och dit där solen går upp över vattnet, till Bebop. Bigblue hängde på.

Jag känner ju bebop... på nätet och via korta handslag på någon mässa eller demo, men det är alltid kul att se människan bakom tangentbordet och lära känna den delen på riktigt också. The real thing är alltid bäst. Detta var inget undantag.

Nu skulle vi ju också träffa ett gäng musik/HiFi-gubbar till som jag bara kort pratat med tidigare, vilket inte gjorde förväntningarna lägre.  

Bebop startade aldeles nyligen en tråd om sin HiFi historia och om sitt system komponenter så jag går inte in på att beskriva alla detaljer igen om modeller etc utan hänvisar dit med denna länk i stället.

Bebops system

Här är dock prylarna uppstaplade. 

Högtalare: Dynaudio Evidence Temptation

Subwoofer: 2 st Dynaudio SUB-600

Försteg: VTL TL 6.5

Slutsteg: VTL MB-450 Series III Signature

Rullbandspelare: Tandberg TD-20A SE (HS 19/38 cm/sek)

Sommarslutsteg: Lyngdorf SDA 2175

Skivspelare: Simon Yorke S7

Pickup: Ortofon Windfeld

Phonosteg: VTL TP 6.5 Signature

StepUp: Ortofon ST-80SE

Phonokabel (tonarm - SUT): Ortofon 6NX-TSW 1010R

Phonokabel (SUT - RIAA): Ortofon 6NX-TSW 1010R

Signalkablar: Transparent Music Link Ultra MM2 XLR

Elkablar: Transparent Power Link Plus och Power Link Super

Högtalarkablar: Dynaudio Ocos One

Radio: Kenwood KT-1100

CD-spelare/DAC: Aesthetix Romulus Signature

Strömrenare: Isotek Sigmas GII

Jord: Entreq Silver Tellus

Rack: Solid Steel

Ackustikreglering: Svanå (V6, V4, V3, Vingar, Golden Horn)

____________________________________________________________________________________________________________

 

Här har vi gänget. Apexorca bakom linsen.

Medsols från vänster är det Bebop och han gömmer sin fru bakom sig, men utan henne hade denna begivenhet inte gått lika smidigt, tack för det. Förstående och säkert eget intresse för välljud och musik har helt uppenbart haft en stor del i bebops förmåga att få till välljudet hemma. Det är ju faktiskt en förutsättning för att vi skall kunna hålla på... att våra livskamrater är med på det.

Sedan har vi Eliots kompis som jag inte vet om han är med på euphonia, Här saknades verkligen inte gedigna kunskaper eller intresse för denna hobby. 

Bigblue sträcker calle_jr den utsökta lunchen, som var som sommaren själv. Grymt god rökt lax med potatis och massa såser. Blev man torr i munnen fanns öl. Bigblue och calle_jr  kräver inte mycket presentation. Grymma gubbar båda två.

Med ryggen till höger sitter Storhövdingen (känd från TV). Han är inte aktiv på euphonia men följer flitigt detta forum. En levande legend i min värld. 

Eliot besitter också extrema kunskaper om denna hobby och verkar kunna precis hur mycket som helst om musik, vinyl, pressningar, och bandspelare och skivspelare mm. Viljan att dela med sig är stor och mycket uppskattad. Tack för alla tips.

Med tanke på denna mycket höga nivå på kunskaper om hifi och musik som de flesta runt detta bord besitter så är jag själv en liten spoling som bara kan imponeras. Verkligen kul att lyssna och lära sig.

Ett glatt och mycket socialt gäng. Lunchen var världsklass och avslappnad skön semesterkänsla fanns i hela kroppen. 

_49U7622.jpg.8b9de8606027bb3a9b1f4794aa25878f.jpg

Bebop har sysslat med HiFi och musik, med min horisont, sedan urminnes tider. Kunnandet och erfarenheten om musik, HiFi och allt där kring är enastående.

_49U7619.jpg.30df0361688b6a4fb68c6dfdcd0bc6d0.jpg_49U7620.jpg.d1591b6ca5c068db30a602c3757cdfa4.jpg

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Bebops mängd musik på både CD, digitalt lagrad och på vinyl är gigantisk, tror inte samlingen var lika stor på rullband vilket är naturligt minst sagt.

Det digitala finns runt anläggningen och Vinylen en trappa upp. Där finns också "konversationsanläggningen" där man har härlig utsikt över vattnet.

 

_49U7618.jpg.b15a7ba07d131c14e0e38519c5fb31d3.jpg

Vinyl från golv till tak längs högra långväggen och en stor dos till i bebops arbetsrum. Mycket bra ordning bland skivorna och de jag såg och de som spelades var i mycket gott skick. 

_49U7614.jpg.c703619ccc7b5b5a92fd55f2f0f01189.jpg_49U7616.jpg.222dea5b271e19fe4171eb3b88f0b380.jpg_49U7615.jpg.2c8ea3251a8c25ac252a2fcc0372fb7c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter all bilder jag sett genom åren på Bebops system trodde jag det var trängre och ett större djup in till stereon. Högra väggen var kortare än jag trodde vilket gjorde att det var en öppnare planlösning till övriga markplan med allrum och kök än jag trodde.

Att få rätt känsla på bild är svårt, jag hade också begränsade brännvidder med mig, men gör ett försök.

_49U7660.jpg.0639572bc9ee05fe041a2a1b54883c50.jpg

Bild från racket.

_49U7652.jpg.05bca6615078241c005e9fd14e801f08.jpg

 

Bebop har med Engelholms hjälpt lyckats tämja svåra basproblem med mängder av basfällor och det är även en del diffusion. Akustiken är helt klart bra, i alla fall för mina öron. Akustik fix samt CD förvaring har kombinerats på ett skräddarsytt sätt med optimal funktion för förvaring och aksustik tycker jag.

_49U7645.jpg.3626b7cd629ac4eb265a72c6e5fb7d2c.jpg_49U7604-2.jpg.f3f1c335de7042f61d3d6b2b6367b492.jpg

Basfällor högt och lågt med diffusion och musikförvaring mitt emellan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Trevligt med ännu ett hemma-hos reportage, duggar tätt nu i semestertider, kul:)

Det där gänget besitter mycket kunskap och det är som du skriver @Apexorca, det är bara att lyssna och försöka att lära sig.

Ser framemot fortsättningen…………:mm:

/byZan

Den "svenska sommaren" bjuder lixom in till hifi-träffar! :)

Självklart även jag dras med av Bebops berättande om musik, musiker, inspelningar och spännande anekdoter. Samma sak hos Richard här om dagen!

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Apexorca said:

Efter all bilder jag sett genom åren på Bebops system trodde jag det var trängre och ett större djup in till stereon. Högra väggen var kortare än jag trodde vilket gjorde att det var en öppnare planlösning till övriga markplan med allrum och kök än jag trodde.

Att få rätt känsla på bild är svårt, jag hade också begränsade brännvidder med mig, men gör ett försök.

http://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2017_07/_49U7660.jpg.0639572bc9ee05fe041a2a1b54883c50.jpg

Bild från racket.

http://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2017_07/_49U7652.jpg.05bca6615078241c005e9fd14e801f08.jpg

Bebop har med Engelholms hjälpt lyckats tämja svåra basproblem med mängder av basfällor och det är även en del diffusion. Akustiken är helt klart bra, i alla fall för mina öron. Akustik fix samt CD förvaring har kombinerats på ett skräddarsytt sätt med optimal funktion för förvaring och aksustik tycker jag.

Basfällor högt och lågt med diffusion och musikförvaring mitt emellan.

Jag försöker här kränga en spelare på Storhövdingen. Jag tror att han egentligen är extremt intresserad, men visar inte en gest. En av hans många pantomimer...

Det låter mycket bra i detta rummet, men jag tror att Bebop har gjort någon olämplig ändring sedan senast då det var i absolut toppklass. Om man har hört potentialen så vill man att det ska nå dit.
 

Link to comment
Share on other sites

I taket var det några moduler Golden Horn som verkade var placerade vid första reflexen med sweetspot i fokus.

_49U7665.jpg.9cd1e8d1c2b648cf04dd0cd464c4ee35.jpg

Här kommer lite bilder på de olika enheterna också. Här är den nya HiFi-möbeln fullproppad med HiFi. Som det skall vara._49U7593.jpg.d1e5bfddc1beea0eeef93bf319a65777.jpg_49U7610.jpg.083aab87e05b668f4539c808ed36e00f.jpg

Som signalkälla finns det mesta.  Digitalt lagrat på datorn i olika upplösning och på CD, rullband och vinyl. Rullband är överlägset i detta system... också._49U7609.jpg.ea53bbe1be435e7c53257ca80d73c3d3.jpg_49U7638.jpg.db9a03e0841fa8cdd14207e5d3b10406.jpg

Vinylspelaren från Simon York har rönt stor framgång genom åren. M. Fremer har ett mycket gott öga till denna spelare och det är bara att hålla med. 

_49U7602-2.jpg.1e97468937de2933367cb3704305f22a.jpg

_49U7648.jpg.cf3cf3e5ea04c05bdf25b1728b946306.jpg

_49U7651.jpg.fc18006bcc23faaf05eaa1470b2a07ea.jpg_49U7650.jpg.e6b2b7a15dba2fd9a0466ab7a3deec5b.jpg_49U7599-2.jpg.d71211e6ff06286f827bd3bc67dc328c.jpg

Räkneverk håller ordning på antal spelade plattor...

_49U7598-2.jpg.af20aeca2fdd81ada8ded7a343047da5.jpg

 

... så bebop vet när denna puppa från Ortofon bör bytas.

_49U7597-2.jpg.3b03d69696e6ea16645b385e3b25632c.jpg

VTL Riaa spelar med MM ingången.

 

_49U7595.jpg.be90f8a6b02976a0fe7abdca25e2ef39.jpg

Eftersom det är en MC pickup använder Bebop Ortofons egna Step up. 

_49U7596.jpg.88efe78b843bb45fac272f980c7fbf1c.jpg

De mässingsfärgade cylindrarna man ser på en del enheter är någon vibrationsdämpare.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Aesthetix Romulus Signature används mest som DAC, verkar det som, men den har ett inbyggt drivverk också. Av egen erfarenhet vet jag att detta är en mycket trevlig digital signalkälla, som när den kom visade prov på klara förbättringar i detta medie. Den har lite mer analoga känsla i ljudet än tidigare. Denna utveckling har ju fortsatt även hos andra märken som tur är sedan dess. Jag tror bebop gjort någon uppdatering också, men är osäker på det. _49U7603-2.jpg.d50876c8cc3ebdca94af698b248fb796.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag försöker här kränga en spelare på Storhövdingen. Jag tror att han egentligen är extremt intresserad, men visar inte en gest. En av hans många pantomimer...

Det låter mycket bra i detta rummet, men jag tror att Bebop har gjort någon olämplig ändring sedan senast då det var i absolut toppklass. Om man har hört potentialen så vill man att det ska nå dit.
 

Jag som inte hört systemet tidigare hade inget att klaga på, men om man har det och det inte låt lika bra nu så är det klart att man hör det och vill ha tillbaka det bättre ljudet. Hoppas Bebop hittar det igen. Var det något med högtalarplaceringen?

 

Link to comment
Share on other sites

Musiken är ju målet och denna anläggning kan verkligen spela musik. Denna dag hade en perfekt blandning av hifi-snack och mycket musik. Bebop vände plattor i bra tempo och inemellan zappade han lite på paddan.

_49U7624.jpg.6fb8d83a15d5f3e94cd6e6176813c5f5.jpg

Det var rätt blandat. Mest jazz och klassiskt och en del Frank Zappa. Allt lät bra. 

 

_49U7629.jpg.aacfaf5f629009a0b6be1386889667d4.jpg

Vi fick höra en massa Jazz jag inte hade hört tidigare. Den var verkligen bra. Bebop har örnkoll på jazz. 

_49U7628.jpg.c0b2fd3ae16232ac0a2d5403e28f7c4f.jpg_49U7653.jpg.ff45728e0bb60e6f2d0ab3984a79b946.jpg

Zappa...

_49U7632.jpg.fe3d3a11460bd089710b4b9b8d6694e3.jpg

 

Bebop har mängder av plattor och de var kalasbra skick på de jag såg. Tysta i vinylen och omslagen var jättefina. Han tar väl hand om dem.

 

_49U7646.jpg.8c2ea1eff55cc58aaebf73d99448c68a.jpg

_49U7625.jpg

_49U7626.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Trevligt att se Bebops system igen. :thumbsup:Det har uppenbarligen skett en hel del sedan jag var där för ett par år sedan. Redan då var det imponerande ljudkvalitet. Så frågan är om det är en avgörande skillnad eller en ytterligare putsning på ett redan då utmärkt ljud?

Calm

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Apexorca said:

..men det är alltid kul att se människan bakom tangentbordet och lära känna den delen på riktigt också. The real thing är alltid bäst. Detta var inget undantag.

Instämmer, mötet med personen är nog roligare än mötet med systemet. Det ser jag som en bonus istället.

Fina bilder som alltid Apex, roligt att se övriga rummet och bilda om sin uppfattning precis som du säger.

Men det måste vara enkelt att fota i vackra miljöer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Just now, JWE said:

Instämmer, mötet med personen är nog roligare än mötet med systemet. Det ser jag som en bonus istället.

Fina bilder som alltid Apex, roligt att se övriga rummet och bilda om sin uppfattning precis som du säger.

Men det måste vara enkelt att fota i vackra miljöer. ;)

Tack!

Ja och miljön är förförisk. Bebop bor fint i härlig kustmiljö med hus och tomt som fyller på intrycket.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, calm said:

Trevligt att se Bebops system igen. :thumbsup:Det har uppenbarligen skett en hel del sedan jag var där för ett par år sedan. Redan då var det imponerande ljudkvalitet. Så frågan är om det är en avgörande skillnad eller en ytterligare putsning på ett redan då utmärkt ljud?

Calm

Gissar att grunden är genuint bra i ljudet och att det är detaljer som förbättras, men de kan vara nog så viktiga.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Så frågan är om det är en avgörande skillnad eller en ytterligare putsning på ett redan då utmärkt ljud?

När man gör justeringar så pendlar man oftast mellan olika kompromisser. Det må vara byte av elektronik, högtalarplacering eller kablar. Men allt blir ju inte bara bättre varje gång :)

Jag tycker att Bebops system peakade de två senaste gångerna jag varit där (säg inom ett år). Förra gången var jag allvarligt tagen efteråt. Men att han i min smak gjort något olämpligt med högtalarplacering vilket också resulterat i något högre nivå på subbarna.

Det kan såklart finnas andra fördelar som han föredrar tex för viss sorts musik, men ibland blir man också hemmablind. Vilket är en jäkla bra anledning att ses emellanåt.

Jag har själv dippat betydligt mer hos mig själv otaliga gånger, och systemen är hursomhelst ganska olika klangmässigt. Men, som sagt, VTL + Temptation och de källor han har nu har en jäkla potential, men stora högtalare och rumsakustik kräver att man hittar och håller sig i spåret.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

När man gör justeringar så pendlar man oftast mellan olika kompromisser. Det må vara byte av elektronik, högtalarplacering eller kablar. Men allt blir ju inte bara bättre varje gång :)

Jag tycker att Bebops system peakade de två senaste gångerna jag varit där (säg inom ett år). Förra gången var jag allvarligt tagen efteråt. Men att han i min smak gjort något olämpligt med högtalarplacering vilket också resulterat i något högre nivå på subbarna.

Det kan såklart finnas andra fördelar som han föredrar tex för viss sorts musik, men ibland blir man också hemmablind. Vilket är en jäkla bra anledning att ses emellanåt.

Jag har själv dippat betydligt mer hos mig själv otaliga gånger, och systemen är hursomhelst ganska olika klangmässigt. Men, som sagt, VTL + Temptation och de källor han har nu har en jäkla potential, men stora högtalare och rumsakustik kräver att man hittar och håller sig i spåret.

 

Bra synpunkter. 

Link to comment
Share on other sites

Först av allt, tack för ditt reportage så långt, @Apexorca. Bilderna är nog de häftigaste som har tagits hemma. Du är en fena på att hitta vinklar som tidigare inte setts. 

1 hour ago, calle_jr said:

När man gör justeringar så pendlar man oftast mellan olika kompromisser. Det må vara byte av elektronik, högtalarplacering eller kablar. Men allt blir ju inte bara bättre varje gång 

Det är verkligen så. Calle_jr har hört mitt system så många gånger att hans synpunkter är extra värdefulla för mig. Även Storhövdingen har ett bra öra som jag har respekt för. Det var någon skiva som också jag tyckte lät lite grötigare eller "kompaktare" än vad jag kan minnas innan. Tänkte att det kan vara för att jag spelade rätt högt eller att det var 7 personer i rummet. Calle meddelade mig redan på morgonen det han skrivit ovan. 

Jag gick ner och kikade vad som kan ha blivit fel och jag hittade något. I samband med att jag satte upp nya racken, flyttade jag fram högtalarna ca 20-25 cm för att komma åt bättre. När jag gör det minskar basen en del vilket jag tydligen kompenserat med att skruva upp subbarna. Jag flyttade tillbaka högtalarna till den tidigare markeringen (blå tejp under högtalarna) och sänkte nivån på subbarna med 1, 5 "timslag" på potentiometern. Och vips så blev basen något mer distinkt och övre registren kändes mer upplösta. Inte gigantiskt men ändå märkbart. Vi får väl se om jag får bifall av calle_jr nästa gång han kommer hit. Men än viktigare... jag tycker det blev bättre.

Det där med hur det låter är också knutet till dagsform. Vissa dagar låter det bättre, andra dagar sämre. En del skyller på strömmen men jag tror det sitter i skallen på mer än ett sätt. T ex skräp i bihålor men även rent känslomässigt, stressnivå och liknande. På motsvarande sätt känner vi olika för samma musik från dag till annan, samma vin med samma ost smakar inte samma alltid. Så vad är hänförbart till hjärnspöken och vilka upplevda skillnader kan hänföras till själva hårdvaran? Intte alltid så lätt att avgöra. Men denna gång hittade jag trots allt en förändring som jag inte återställt till den position jag arbetat så frenetiskt att få till tidigare.

För övrigt kan tilläggas att mitt "Euphoniamöte" under sommaren var det sjunde på raken. Det brukar vara en fast styrka på 4-5 personer men de senaste åren har jag bjudit in 2-3 andra "Euphonianer" som livar upp tillställningen lite. Jag hoppas hitta nya intressenter även nästa år.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Jag tror bebop gjort någon uppdatering också, men är osäker på det.

Kommentaren avser min CD/DAC Aesthetix Romulus som är instegsmodellen s a s. Nästa nivå är Romulus Signature. Om man har instegsmodellen kan man uppgradera den till en Signature vilket jag har gjort. Och har man en Signatute så kan man uppgradera den till Eclipse-nivån. Det har jag dock inte gjort. Jag är lite tveksam om det ger så mycket. Det är dock rätt stor skillnad på en Signature och på instegsnivån.

Link to comment
Share on other sites

Som @bigblue var inne på är det massa bra ny musik man får höra på dessa träffar. Jag lyckades hitta några på Bengans i Göteborg.

images.jpeg.9af9706a5e25a9df222a91ec8418cdbd.jpegUnknown.jpeg.d60488055b47603f523f468db17cb0af.jpeg

Njae! Inte ny musik kanske, snarare gammal, men jag har inte lyssnat så aktivt på detta. Blev inspirerad att göra det. 

Har haft lite svårt att fastna för Zappa. Jag har faktiskt provat lite sporadiskt. Denna plattan skulle man visst ha sa Bebop, calle_jr och storhövdingen. Ok då. Värt ett försök. 

Frank Zappa tillhör den kategori musikaliska konstnärer som jag hör är makalöst duktiga och inser det unika och allt det där, men det går inte in i mitt hjärta. Dock har detta hänt förr och så hux flux har poletten trillat ner och då är man evigt tacksam för det. Så denna platta skall jag lyssna in mig på noga. Det är Zappa värd hoppas jag.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...