Jump to content

I Nils Dackes fotspår - besök hos Richard


Bebop

Recommended Posts

Nils Dacke - småländsk frihetskämpe som kämpade mot Gutav Vasas framväxande centralmakt i det bondeupprop som blivit känt som Dackefejden, vars kamp utspelades i gränstrakterna mellan Blekinge och Småland på 1500-talet. Det slutade dock med att Dackes huvud avskildes från kroppen. Än idag är Nils Dacke ett respekterat namn i Småland och han har blivit en symbol för smålänningarnas frihetspatos och ifrågasättande av den centrala maktapparaten.

Engelholm och jag färdades i Dackes spår...

dacke11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Söndag, mitt i sommaren, kraftig östan och regntunga moln. Jag och Engelholm lämnade Blekinge (Smålands framsida) och tog oss från var sitt håll till Richard i Kronobergs huvudstad Växjö. Engelholm var nyfiken på hans nya högtalare och jag hängde med och vi mötte ett Växjö i full sol.

Kbw4xS.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så stor njutning av de yttre väderförhållandena blev det inte. Richard har sitt lyssningsrum i källaren utan utblick. Det första man lägger märke till är hur mycket akustikfix Richard gjort med sitt källarrum som från början var olyssningsbart, säger Richard. Richard har själv skrivit om detta och vägen fram i egen tråd så det lämnade vi hän. Han har dock lyckats väl, vilket intygades av Engelholm som är certifierad av Svanå-Mats i ämnet.

Det som annars sticker ut ordentligt är Richards rörslutsteg som heter NAT Audio Generator. Det är ett par biffiga pjäser som levererar ca 180 watt per kanal via de kraftfulla transformatorerna och de båda effektrören 811A. Normalt glöder rör med en liten blå ton men här är det full speta. De snarare lyser än glöder vilket framgår av första bilden som är tagen i befintligt ljus.

SIGLNN.jpg

När jag lättar upp med en liten stödblixt framgår lite fler detaljer.

TCcr6j.jpg

mcjcTQ.jpg

Det är alltid svårt att avgöra vad det är som låter si eller så i en anläggning men det är inte tu tal om att dessa monoblock bär stort ansvar för det vi fick vara med om...:app:

fEL4DT.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det krävs också ett försteg och jag vet med säkerhet att det kommer från Abbingdon Music Research eller mer vanligt AMR. Om jag förstod det rätt så är det snarare en digital processor som klarar filer upp till 24/192 men det är också ett försteg med ett par analoga ingångar. Jag tror modellen heter DP-777 (rätta mig om jag har fel, Richard).

AMR var rätt så omskrivna i Sverige för något år sedan och det är de väl värda. AMR gör utmärkta och välljudande produkter. Som ni kan se är det lite rödglögdat på ovansidan vilket kommer från ett antal rör som jag gissar är likriktarrör som jag vet de har i någon modell. Du kan väl berätta lite mer, Richard(!)

Bakom syns ett par småburkar från iFi. Den ena är deras riaa-del men vad är den andra för burk tro? :39: Eftersom detta är ett "budget-reportage" så har jag inte bilder på allt. Notera för övrigt namnet på bänken. Bakom Locatech står vår egen calle_jr

P2bMiC.jpg

Och naturligtvis har även Richard tagit plats bland vinylvännerna. Det är inte mer än ett par år sedan och redan nu ser jag välfyllda vinylhyllor. Skivspelaren är en mycket prisvärd skapelse som man når väldigt långt med. Lyssningen gav klara besked därom. 

7fYAMl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilken dag! :) Pullad gris i hambrurger-kostym plus detta system som har vuxit fram genom åren!

Richard berättade om minnen från 2008 på Arken och det är härligt hur tiden springer iväg och man inser att man har en historia med hifikompisar runt om Sverige.

Mina 2 stora intressen för denna träffen, utöver värden him-self och Bebop, var JMLab och akustikrummet (som jag tydligen har påverkat via dialog :blush). JM Lab har alltid varit fullpackat på de mässor jag ställt ut på och jag har heller aldrig lyckats träffa in nån vettig butiksdemo.

Dags att lyssna i någorlunda optimala förhållande. (Någorlunda eftersom Richard inte trimmat in placering till 100% än och heller inte fått upp på rätt fötter).

 

Link to comment
Share on other sites

Tack bägge två för en MYCKET trevlig dag. :thumbsup: :) Har ju träffat er båda tidigare, Bebop flera gånger och Engelholm Audio mer i förbifarten.
Fantastiskt fina bilder Bebop, min fru har en bra kamera men jag har aldrig lärt mig att använda den. Får nog gå en grundkurs. Jag klickar bara med olika inställningar miljoner ggr och hoppas att den blinde hönan hittar ett korn. Med mycket medioker framgång i jämförelse.  
Kändes som att ni stod ut med vad ni hörde och hoppas att hundarna inte var allt för påflugna.

IFI-burken som inte är RIIA:t är en IFI USB Power som jag köpte efter att det fanns misstanke om att min dator (stationär) skickade "fulström" till USB-ingången AMR:en. Enligt uppgift kan detta vara större risk på just stationära datorer. Datorn är numer utbytt till en bättre men även den stationär.    

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Söndag, mitt i sommaren, kraftig östan och regntunga moln. Jag och Engelholm lämnade Blekinge (Smålands framsida) och tog oss från var sitt håll till Richard i Kronobergs huvudstad Växjö. Engelholm var nyfiken på hans nya högtalare och jag hängde med och vi mötte ett Växjö i full sol.

http://imageshack.com/a/img924/9837/Kbw4xS.jpg

Det där är inte Richard numero uno. Det måste vara hans bror.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Som ni kan se är det lite rödglögdat på ovansidan vilket kommer från ett antal rör som jag gissar är likriktarrör som jag vet de har i någon modell.

Det är mycket riktigt en AMR DP-777 och min är uppgraderad till tillägget SE som kom för ett par år sedan.
Det sitter tre rör (NOS) i den 2 x 6H1n-EV och 1 x 6H11P och jag vill minnas att den senare endast är för S/PDIF-ingången.  Jag tror att de förra är vanliga förstegsrör men vågar inte svära på det. 
Det var tveklöst AMR:en som fick in mig på rör-banan och där verkar det ju som att man kommer att stanna.... 

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt fin elektronik. :mm:

NAT har jag hört några gånger i system jag också hört med annan elektronik och de spelar grymt bra.  

Fina bilder också bebop. Det är något trevligt med rörglöden både för öga och öra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för er uppskattning... Förr hade vi hemreportage lite oftare. Kan väl passa på att efterlysa fler. Det är alltid uppskattat att få följa med hem.:app:

Richards skivspelarval kommer från England och märket heter Avid, modellen Diva II. De gör mycket fina spelare som t o m får betraktas som prisvärda. Den har även separat motorstyrningsenhet. Richard har varit inne på att byta upp sig någon modell och den längtan har vi lite till mans, ligger liksom i hobbyn. Men högtalarbytet ger betydligt mer än vad ett skivspelarbyte gör vilket också var Richards analys.

0GUVBR.jpg

Avid gör inga egna tonarmar men har samarbete med SME, framför allt för deras översta skikt som man ofta ser med SME's finaste tonarm SME V. Det hindrar ju inte att även andra armar passar utmärkt. Det skall ju också passa med vald pickup. Richards tonarm kommer från tyska Acoustic Signature med modellbeteckningen TA-1000. Till denna har han valt en japansk MC-pickup från ZYX. Jag tror modellen heter R50 Bloom. Kombinationen tycks passar förträffligt tillsammans.

UMzvxa.jpg

Link to comment
Share on other sites

trevliga bilder, alltid kul med hemma hos reportage. lyskraften hos NAT blocken är betagande, Focal har varit i mitt blickfång under en längre tid. nu ser jag fram emot fler bilder och lyssningsintryck

 

//Nik

Link to comment
Share on other sites

Huvudnumret för dagen var dock Richards nya högtalare som kommer från franska Focal och heter Utopia Scala Mk II. Första bilden visar deras välkända berylliumdiskant som är inverterad s a s (konkav). Beryllium har ungefär samma egenskaper som diamantkalotter i ett avseende. De går mycket högt upp i frekvens vilket därmed höjer egenresonansen utanför det hörbara vilket ger låg distorsion. Det är en diskant som är väldigt upplöst och fin. Med fel matchning kan den kanske t o m uppfattas som "vass" men inte här. Hög upplösning är inga problem om det låter rent och hos Richard tonar diskanten fram lika klar som en fjällbäck och spelar välbalanserat mot övriga frekvensområden.

F5LkvP.jpg

Mellanregistret sitter ovanför diskanten och lutar lite nedåt. Även den spelar med fint. Samtidigt anser Focal att deras nya mellanregister är ett strå vassare. I den nya editionen, Utopia Scala III Evo som lanseras just nu har man satt in samma mellanregister som i Sopra 3. Övriga element är de samma. Man har också kablat om internt och gjort den del smärre ändringar i delningsfiltret. Dessutom har man separerat delningsfiltret och det är nu möjligt att bi-wira eller bi-ampa. Lådan i övrigt är densamma. Om detta står att läsa i senaste numret av engelska HiFi News. Om jag läser testet rätt så känns ljudet igen från Richards modell. Ingen revolution men de redovisar inget resultat av att t ex bi-amping. 

IKfRIk.jpg

Och så här ter den sig i helfigur. Notera Elacs subbas i bakgrunden som Richard har två av för bättre och större ambience och djup. De var dock inte igång idag då den ena pajat. Så det får bli en resa till när han fått igång dessa.

yn8VhF.jpg

Det är en majestätisk pjäs. Jag tycker dessutom att de är vackra, inte minst i denna svartvita variant. Enligt specifikationen spelar den ner till 27 Hz. Engelholm var ganska säker på att så djupt når den inte i Richards rum. Engelholm tror dock att detta kan förbättras med ett par åtgärder och dessutom att få lite mer fasthet i basen. Det var inte dåligt på något sätt men vi misstänker att högtalarna kan än mer. Efter läsning av HiFi-News test av den nya upplagan så redovisas ungefär samma siffror, men mätning 1 meter från högtalaren visar snarare 40 Hz och man rekommenderar också ett par subbar för att få ut max. Richard är m a o på rätt väg...

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med hemmahos reportage!:thumbsup: Fina Bilder!

Trevligt också att vi fått följa detta systems utveckling under åren och musikrummets. De två besökarna tycktes gilla vad de hörde och vad jag förstår så blev de riktigt nöjda både med den musikaliska och lekamliga spisen!:mm:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här är hela bänken med elektronik. I undre hyllan står till vänster IsoTek strömfilter som jag villas minnas heter Aquarius och till höger en  som i Richards fall i huvudsak används som DVD/BlueRay-spelare. Richard är en hängiven operafantast som han helst lyssnar på med bild över projektor och en ordentlig filmduk. Den äran har vi ännu inte tillkommit oss. ;)  Måste vara fantastiskt i detta rum.

orhJaH.jpg

All digital mjukvara finns i ett rum vid sidan om där Richard använder både JRiver och Roon men har mer och mer återgått till JRiver enbart. I samband med att vi diskuterade detta menade Richard att en av de stora fördelarna med Roon är informationen till "credits" och andra/liknande utgåvor. Jag tog en liten kik på detta och den typen av koppling har jag via Allmusic som visar motsvarande och t o m mer. Här är ett exempel på Miles Davis och ytterligare ett exempel om man klickar på albumet Miles Smiles. Mapparna på de olika sidorna ger dig en hint om innehåll. Jag använder den mycket både för att hitta nya plattor inom mitt intresseområde, läsa recensioner och ibland även lyssna på något spår. Det är ett betydligt kraftigare verktyg än det jag såg Roon presentera och är dessutom kostnadsfritt. Rekommenderas för varje skivsamlare. Allmusics recensioner har gott anseende och används ofta som referens. En fördel är också att man kan jämföra köparnas omdöme med de satta betygen och man kan själv bidra med att ge sitt betyg.

9mH5f8.jpg

Zkugh8.jpg

Om jag vänder mig lite åt vänster så ser vi även racket till skivspelaren som också är en sandfylld Locatech-skapelse. Här har Richard gjutit en armerad cementplatta på vilken han applicerat en dubbellimmad plywood som ger ett hyllplan på ca 8-10 cm. Detta vilar på fyra kräkgröna Sylodyn-kuddar (som han färgat med svart tusch av förklarliga skäl.)

VVogh5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det närmar sig lyssning men först några översiksbilder... Jag tar ett par steg tillbaka och knäpper halva uppställningen från vänster där en av Richards favoriter Bob Dylan tittar ner. Minns inte om detta bara är en bild eller om den också täcker någon form av absorbent. :?:

CMXVyV.jpg

 

Ytterligare ett steg tillbaka. Huvuen på golvet tillhör skivspelaren.

qMqZbJ.jpg

 

Så här ser det ut från sweetspoten, en välbekant vy från Richards egna trådar.

HcgvaK.jpg

Om jag vänder blicken snett bakåt mot vänster ser vi dörren in till den digitala skattkammaren. Dörren har också försetts med någon form av akustikregleringsdetalj. Som ni ser har skivhyllan vuxit en hel del sedan Richard återuppväckte sitt vinylintresse för något år sedan.

 

AQiF81.jpgDe

Den svarta ytan till höger om dörren ovan består av vingar som tar upp förstareflexen från högtalarna. De framgår lite bättre på följande bild.

8ybD3Q.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är dags att runda av och det blir med lite musik och mina personliga intryck.

I vintras var jag hemma hos Richard och lyssnade på hans dåvarande QRS. Mitt omdöme då var en kraftfull återgivning med mycket värme och gosighet. Ibland t o m lite för mycket i min smak men ändå stort och fint ljud. Med Utopia Scala så blir det en annan balans i ljudet. Betydligt mer upplöst uppåt där basen får stå tillbaka något. Engelholm var som tidigare sagt övertygad om att det går att skruva till lite bättre med placering och flytta om några akustikregleringar. Med hög upplösning menar jag inte att det var vasst som det ibland tolkas som. Det var rent och fint med mycket detaljer som smälte in fint i hela registret. Ljudbilden var förstklassig.

Som underlag för detta utlåtande hade jag med mig en dubblett från min skivsamling som stannar kvar hos Richard. Det är en utmärkt upptagning både musikaliskt och ljudmässigt av Felix Mendelssohns En midsommarnattsdröm. Musiken är förföriskt (med undantag av den uttjatade bröllopsmarschen). Upptagningen av stråkarna är i mästarklass och skivan har en härlig dynamik. Möjligen ett litet minus för upptagningen av sång och kör. Det är en skiva jag är väl bekant med och det lät strålande hemma hos Richard. När den plattan låter bra brukar även annat låta bra och så var det hos Richard.

knhrRL.jpg

Engelholm har redan tackat för maten så jag avslutar med att tacka för att vi fick komma och vi lämnade för att åter följa i Dackes fotspår till våra utgångspunkter. 

Jag är säker på att rörglöden fortsatte även efter det vi lämnat...

QHZby9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Underbart! Fina bilder, och ett till synes väldigt mysigt rum. Det känns som att det är sammansatt med stor omsorg. Smakfullt, trots all akustikfix som jag normalt ogillar (av estetiska skäl)-

Kul också att se att fler än jag gillar Marriner's Midsommarnattsdröm. :app: Den skivan har hängt med mig i många år, jag gillar den mycket.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Minns inte om detta bara är en bild eller om den också täcker någon form av absorbent. 

Jodå det är en absorbent som jag gjorde i rummets begynnelse då alla väggar bestod av betong. Gjorde ett helt koppel absorbenter som gjorde underverk under de förutsättningarna. I takt med att akustikåtgärder företagits har en efter en försvunnit. Nu endast denna kvar.

Stort tack för mycket trevligt besök, fantastiska bilder och mycket trevligt reportage!! Jag håller med i alla avseenden beträffande ljudet och ser fram emot att få tid att ställa fininställa högtalarna och därefter sätta dem på spikes. Vidare kommer det säkert att bli utmärkt att koppla in subbarna när den trasiga är lagad för att få till det allra djupaste som ger ytterligare luft i inspelningarna. 
Opera på Bluray får vi ta nästa gång!! :D  
Och tack för Mendelsohn-vinylen!!

Link to comment
Share on other sites

Håller med om ett trevligt reportage och för sällan hemma-hos numera, tror dock att det sker lite varstans i vårt avlånga land och att det kanske ligger opublicerade sådana av någon anledning? Har själv bjudit in folk men ingen ”jävel” vill verken komma och lyssna på dansbandsmusik eller dansa med mig:dead:;););)

@Richard gillar också Dylan och har länge (minst tio år) funderat på en ny idolbild att ha på väggen, de gamla bilderna var nog från tidningar typ ”bildjournalen” och försvann antagligen när man flyttade hemifrån. Skulle nog vilja ha en bild på Freddie Mercury, Monika Zetterlund, några jazzlegender m.fl. lite svårt med utrymme bara, ett collage med alla kanske vore en idé? Ja vi får väl se hur det blir med den saken……

Ett förbaskat trevligt rum du har och grattis till fin elektronik också.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag tog endast en (mobil-) bild och den ger inget extra till Bebops utmärkta bilder.

Men lyssna, det gjorde jag och ganska tidigt utbrast jag "det låter som riktigt bra stativare fast med bas, botten och ljudtryck"!
Som helhet upplever jag att Focal (inte JM Lab... :blush) spelar homogent och väl integrerat över hela registret. Högtalare och rum tillsammans, gör att ljudbilden blir behaglig.

Jag tror att subbarna kommer ge ett tillskott som ökar upp ljudbildens dimensioner ytterligare. Likaså när väl Focalarna kommer upp på rätt fötter.

Jag blir inte klok på hur "frekvensomfång" definieras av högtalartillverkare världen runt. Är det dessa Scala som du har Richard?
https://www.excelia-hifi.cz/focal/test/focal-scala-v2-utopia-hifi_critic_05_13.pdf

Diskanten är alltid ett diskussionsämne när det gäller Focal och personligen så upplever jag ingen hårdhet eller nått jobbigt här. Att det sen låter kanske lite mer upp-bländat än genomsnittet är en annan sak...det bidrar givetvis med ökad, upplevd, detaljeringsgrad av vissa musikaliska aspekter. Och jag har egentligen inget emot detta. Kanske är det de +5 dB vid 5-8kHz som hörs (om det är den mätningen i PDF'n ovan)? Som sagt - jag har inget egentligt emot detta.

Igen - tack för att jag fick komma (bjöd nästan in mig själv)! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag blir inte klok på hur "frekvensomfång" definieras av högtalartillverkare världen runt. Är det dessa Scala som du har Richard?
https://www.excelia-hifi.cz/focal/test/focal-scala-v2-utopia-hifi_critic_05_13.pdf

Jo Engelholm Audio, det är denna. 

Tack för omdömet och tips, både nu och tidigare genom åren. :thumbsup: Det är alltid trevligt att träffa likasinnade som gör att man vidgar sina vyer både vad gäller själva systemen, akustik och inte minst musik!

Tack även alla andra för alla vänliga ord!! Jätteroligt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...