Jump to content

Bästa systemet ?


Hans-Tommy

Recommended Posts

Det skall bli väldigt roligt att se vad detta leder till - något i hästväg verkar det som :mm:

...jag blir också nyfiken på "bästa systemet". Hur mäter man det? Vad är definitionen? Men det kanske var avsett att provocera lite? :)

Link to comment
Share on other sites

Att utnämna ett "bästa system" bland många tänkbara kan man ju göra, men det är otroligt svårt att veta vad det innebär. Nu skriver ju också  Hans-Tommy detta som en fråga, men det betyder nog i alla fall att det lirar i absoluta toppklass. Nyfiken blir man ju i alla fall. :icon_smile_cool:

Du har inte spelat in ett lite ljudtexempel? :thumbsup:

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-23 at 19:32, Apexorca said:

Att utnämna ett "bästa system" bland många tänkbara kan man ju göra, men det är otroligt svårt att veta vad det innebär. Nu skriver ju också  Hans-Tommy detta som en fråga, men det betyder nog i alla fall att det lirar i absoluta toppklass. Nyfiken blir man ju i alla fall. :icon_smile_cool:

Du har inte spelat in ett lite ljudtexempel? :thumbsup:

 

Hej

har haft problem med att lägga in bilder, måste gå en kurs först. Är bortrest för tillfället men återkommer till helgen

jag har ingen inspelning på telefon av anläggningen, skulle vara oförskämt mot den om jag la ut den isåfall tycker Tommy 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2017-07-23 at 17:11, Hans-Tommy said:

Jag var hemma hos en man med en oerhört fin anläggning, mycket homogent balanserat ljud där han lagt stor omsorg om alla detaljer, akustik, kablar, elektronik. Ett helt dedicerat ljudrum, det är det bästa ljudet som jag hört. Bäst i Sverige? Om man skulle ha en tävling

Jag har provat med att komprimera bilderna så detta är en test för att se hur det. Observera att bilderna är tagen med min telefon

Hälsar Tommy 

 

36FC76D3-854A-48B3-A460-6221325C4D53L0001--8FF7CC09-2AF4-4843-8D5B-AEFED49D52A9.JPG.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahh... Det rummet har jag besökt för ett antal år sedan.

Många fina "Ljudförmedlare"som passerat revy där men nu vette tusan om inte innehavaren borde slå sig till ro ?

Fast det förstås... Varför låta gräset gro under "högtalarna"  :icon_smile_cool:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul!

Detta system har jag bara hört talas om och förutsättningarna är nog de allra bästa för att det skall låta i absoluta toppklass. Delkomponenterna har jag haft möjlighet att lyssna på och de låter fantastiskt var för sig, så tillsammans blir det nog en ren ståpälskombo. Ser att det senaste tillskottet tycks vara dels vinylspelaren vilket jag också misstänker är en Techdas Airforce 3,  men också en StromTank. Batteridrift är utan tvekan en garanti för att strömmen också är av bästa kvalitet. Vet också att Matts Odelmalm har flera fingrar med i akustiksammanhanget och ytterligare garanti att det låter på topp. :mm::mm:

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, P-pan said:

Ahh... Det rummet har jag besökt för ett antal år sedan.

Många fina "Ljudförmedlare"som passerat revy där men nu vette tusan om inte innehavaren borde slå sig till ro ?

Fast det förstås... Varför låta gräset gro under "högtalarna"  :icon_smile_cool:

 

 

Jovisst har det säkert passerat en hel del i systemet både i form av elektronik och högtalare. Men nya högtalare? Var inte länge sedan sist som dessa sköna Kanadensare kom på plats. Säkert högst ett år? I sådant fall blir det säkert något spektakulärt och inte så standardbetonat?:thumbsup: Ägaren har har onekligen en känsla för det exklusiva. :mm::mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Besökte denne herre i våras tillsammans med en kamrat och vad som skiljer rummet från vårt besök, är att reflektorbafflarna som stod bakom varje högtalare är borttagna.  Tyckte det var en anakronism och tillsammans med dynavector puppan var ljudet kargt analytiskt.  När jag skrev till Kanadensarna om att jag tyckte högtalarna deras lät analytiskt, så förstod dom ingenting.  Så när jag besökte deras rum på Munchen mässan i år, så blev jag närmast religiöst lättad när jag upptäckte att högtalarna spelar som alla beskrivit ljudet.  Sammetslent. Jag är ingen fan av analytiskt ljud och det finns olika skolor givetvis och allt jag kan säga att ägaren var verkligen tillmötesgående och vi hade mycket trevligt ihop och det är min kamrat och jag båda tacksamma över.  Jag skrev tidigare på forumet om mina upplevelser från Munchen mässan och Muraudio rummet presterade det allra bästa ljudet på den mässan.  VAC och Von Sweikert rummet var ju riktigt bra, men det kostade ju en 1 miljon Dollar.  Muraudio körde mellan Moon och digitalt i ett litet rum som fick mig att nästan gråta av hänförelse.  Tycker för övrigt att Audio Concept borde ha spelat dessa högtalare på deras mässa i våras istället för sina favoriter MBL, så att folk får upp ögonen för vad dessa högtalare är kapabla till,för mig finns inga bättre högtalare än dessa.

Link to comment
Share on other sites

hej

tänkte bara redovisa vad det var jag lyssnade på:

Försteg, RIAA och monoslutsteg från Tenor audio

Skivspelare Tech Das III från TechDas

Nätrenare från Stromtank  som är kopplad till allt utom slutstegen

högalare från muraudio

Diverse puckar , kablar mm från Harmonix samt även kablar från Bibacord

Basfällor, vingar, bubbeltak från SMT

Personen som har det tycker jag har fullföljt sitt ljudideal med allt han skaffat sig och jag tycker det levererar ett mycket harmoniskt ljud som jag finner högst avundsvärt. Det spelar musik till skillnad från många system som spelar HIFI. Tycker Tenor levererar ett ljud med mycket kropp helt skilt från någon höganalytisk förstärkare. Jag kan inte förstå att ljudet skulle vara kargt, analytiskt. Så upplevde inte jag det. Däremot plockar systemet ut mycket information från skivorna, bakgrunden är så tyst, vilket jag tror beror på stromtank.

Kommentaren ovan visar att det är svårt att ha det bästa systemet. Den som vinner första priset måste ha samma ljudideal som domarna. Jag vet vilket system jag skulle rösta på

 

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perfect sense said:

Var Acoustical Systems (tonarm och pickup) och Vertere (tonarmskabel) installerade när du hörde systemet senast?

/ Marcus

Så här såg det ut, Acoustical system Aquilar med Palladium pickup, SMEV12 med dynavector XV-s mono , sista tonarmen Ortofon RS309D med SPUA95 jubileumpickup

kablar är Vertere Pulse-HB furetech silverarrows och till sist ortofon original kabel

B8AFA2AC-EB35-4673-BF9C-26A324067DAEL0001--6342A2B1-6961-4F88-A3ED-CEEFD5EC5A8B.JPG.jpg

Edited by Hans-Tommy
Link to comment
Share on other sites

När jag var där så spelades det med en Dynavector pickup och reflektor bafflarna bakom högtalarna gjorde att det blev en direktverkande ljudbild. och den upplevde jag som väldigt hård.     Hela iden med högtalarna är ju 360 graders förmedling av ljudet och det fanns ingenting av den sammetslena tonen från systemet.   Enligt kanadensarna, så har dom i sitt eget lyssningsrum flera soffor utställda, för att visa att man inte behöver sitta i exakt rätt position och i Munchen, så var det inte så noga med var man satt heller. 

Jag har hyfsat svår tinnitus, så Dynavector är ingenting för mig och ljudet är garanterat annorlunda nu utan reflektorerna.   Dom var säkert en rest från när ägaren hade Guiya.

Högtalarna är ju fantastiska och i mina sargade öron är dom som rent balsam.    Spelglädje om jag får sammanfatta det i ett ord.

Hälsningar,

Vinylba

Link to comment
Share on other sites

MBL det visste jag inte, men som jag skrev om MBL rummet och ljudet i Munchen, så är det något med basen, för jag tycker den bumlar.  Det var ett litet lyssnings utrymme i ett ganska så stort rum och mycket folk som både stod, satt och pratade lite varstans, förmodligen många kära återseenden, så det var svårt att kunna koncentrera sig på ljudet.

Murray Harman har adresserat problem områden inom ljudteknik/förmedling och hans lösning är ju unik och resultatet är tycker jag häpnadsväckande bra.   Vilket bevisar att hans ide är rätt.

Jag väntar på TAS Munchen rapport, för jag undrar om inte en av dom satt framför mig när  Rob Runolfson från MurAudio spelade high life med Arne och co live at the pawnshop plattan.

Hans fötter kunde inte sitta still efter ett litet tag och jag nästan grät av lycka över närvaron i ljudet.

Trevlig helg,

Vinylba

Ps. har ni möjlighet försök få till ett besök! Ds.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...