Jump to content

Med anledning av förändrade villkor på Photobucket


Richard

Recommended Posts

Hej 
Som tidigare uppmärksammats har Photobucket inskränkt möjligheterna att länka från deras sajt till 3:e partsapplikationer vilket euphonia är tillsammans med alla andra forum. Om man ska ha kvar denna möjlighet vill Photobucket att man ska betala 399$ om året vilket förmodligen alla inte är intresserade av. Euphonia är naturligtvis intresserade av att trådarna hålls intakta och bilder är ju en stor del av upplevelsen av forumet. Flera medlemmars bilder har redan blivit disablade och detta kommer att hända samtliga som inte har "rätt" licens enligt Photobuckets nya regler.    

Har i helgen labbat lite med detta och har lyckats föra över bilder (både undertecknads, P-pans och Bebops) till euphonias webbserver och därefter ändrat alla länkar i databasen. Vi har diskuterat lite om det hela och kommit fram till att medlemmar på euphonia-audioforum som nu har möjlighet att ladda upp bilder (Medlem +) erbjuds att få sina bilder flyttade till euphonias webbserver. (Medlem + blir man automatiskt när man har lagt in fler än 200 poster). 

För att detta ska fungera krävs att:

  • Bilderna som läggs här är avsedda för Euphonia. Vi vill inte härbärgera varken semester- eller bröllopsbilder på servern.
     
  • Det är minst 200 bilder eftersom det innebär ett arbete att göra för varje konto. Med färre bilder föreslås att man ändrar i inläggen.
     
  • Aktuella album från Photobucket laddas ner av medlemmen själv och läggs i en mappstruktur på exakt samma sätt som den finns på Photobucket. Exakt samma mappstruktur är ett måste för att länkarna ska fungera. PM:a därefter undertecknad (Richard) och bestäm hur bilderna ska skickas till mig. 

Vi gör detta som en engångstjänst och kommer efter detta är gjort inte kunna erbjuda någon ytterligare "support" på bilderna. De ligger liksom där de ligger, i en mapp med aktuellt användarnamn. Med detta menas inte att euphonia "äger" bilderna och kan göra anspråk på dem men vi vill inte ha ytterligare administration mer än att ta över dem hit.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Richard said:

Hej 
Som tidigare uppmärksammats har Photobucket inskränkt möjligheterna att länka från deras sajt till 3:e partsapplikationer vilket euphonia är tillsammans med alla andra forum. Om man ska ha kvar denna möjlighet vill Photobucket att man ska betala 399$ om året vilket förmodligen alla inte är intresserade av. Euphonia är naturligtvis intresserade av att trådarna hålls intakta och bilder är ju en stor del av upplevelsen av forumet. Flera medlemmars bilder har redan blivit disablade och detta kommer att hända samtliga som inte har "rätt" licens enligt Photobuckets nya regler.    

Har i helgen labbat lite med detta och har lyckats föra över bilder (både undertecknads, P-pans och Bebops) till euphonias webbserver och därefter ändrat alla länkar i databasen. Vi har diskuterat lite om det hela och kommit fram till att medlemmar på euphonia-audioforum som nu har möjlighet att ladda upp bilder (Medlem +) erbjuds att få sina bilder flyttade till euphonias webbserver. (Medlem + blir man automatiskt när man har lagt in fler än 200 poster). 

För att detta ska fungera krävs att:

  • Bilderna som läggs här är avsedda för Euphonia. Vi vill inte härbärgera varken semester- eller bröllopsbilder på servern.
     
  • Det är minst 200 bilder eftersom det innebär ett arbete att göra för varje konto. Med färre bilder föreslås att man ändrar i inläggen.
     
  • Aktuella album från Photobucket laddas ner av medlemmen själv och läggs i en mappstruktur på exakt samma sätt som den finns på Photobucket. Exakt samma mappstruktur är ett måste för att länkarna ska fungera. PM:a därefter undertecknad (Richard) och bestäm hur bilderna ska skickas till mig. 

Vi gör detta som en engångstjänst och kommer efter detta är gjort inte kunna erbjuda någon ytterligare "support" på bilderna. De ligger liksom där de ligger, i en mapp med aktuellt användarnamn. Med detta menas inte att euphonia "äger" bilderna och kan göra anspråk på dem men vi vill inte ha ytterligare administration mer än att ta över dem hit.

Inget mindre än helt fantastiskt bra jobbat. :41:

 

Link to comment
Share on other sites

För några dagar sedan ställde jag en fråga till Photobuckets support om det fanns någon möjlighet att ladda ner samtliga album på samma gång istället för att vara tvungen att ta ett album i taget. Fick idag följande svar:

 

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är tyvärr förmodligen bara tillrättalagt marknadsmässigt prat . Tror inte de kommer underlätta att folk tar med sig sina album i detta läget.

Fixa det i din takt, när jag väl fått dina album så ordnar jag det på ett par timmar. Det är dock viktigt (nödvändigt) att de ligger i samma struktur som på PB. My bucket först och underalbum under. Har du "album i album" måste detta också vara precis som det är på PB så att länkarna stämmer i mappstrukturen då jag lägger över. Se det som surt arbete men engångs... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Förba**ade Photobucket!!
Har försökt ladda ner album i flera dagar utan att lyckas.Får följande meddelande:

pbwrong.jpg

För någon vecka sedan gick det utmärkt.
Någon annan som har samma problem? 
När jag nu testat säkert 50 ggr på olika tider, olika veckodagar, olika browsers har jag nu mailat Photobuckets support. 
Mailade dem även om möjligheten att ladda ner flera album samtidigt för en tid sedan. Det tog dem 1 vecka att svara att det inte går.... :icon_smile_angry:
Gode gud!!!!
 

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades inte heller att ladda ner hela album. Jag fick ta det bild för bild. Styvt 400 bilder tog två kvällar, sidan är ju ganska långsam.
För er som har många bilder är den här metoden ohållbar, så det är nog bara att vänta på att de löser problemet.

När jag skickade ett supportärende till dem fick jag följande svar 6 dagar senare.

"Hello there!
I am very sorry for the inconvenience that this has caused you. This is a known issue affecting several users and our engineering team is troubleshooting the problem. We will get this resolved as soon as we can!
Sorry, but for the time being you will need to download images individually.
Thank you for your patience and again, I am terribly sorry for this inconvenience!"

Nu har jag inget kvar hos PB och så lär det förbli.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Peo said:

Jag lyckades inte heller att ladda ner hela album. Jag fick ta det bild för bild. Styvt 400 bilder tog två kvällar, sidan är ju ganska långsam.
För er som har många bilder är den här metoden ohållbar, så det är nog bara att vänta på att de löser problemet.

När jag skickade ett supportärende till dem fick jag följande svar 6 dagar senare.

"Hello there!
I am very sorry for the inconvenience that this has caused you. This is a known issue affecting several users and our engineering team is troubleshooting the problem. We will get this resolved as soon as we can!
Sorry, but for the time being you will need to download images individually.
Thank you for your patience and again, I am terribly sorry for this inconvenience!"

Nu har jag inget kvar hos PB och så lär det förbli.

/PEO

Herregud. Det var ju inte så för en dryg vecka sedan. 

Hur i h-e tror de att de ska kunna behålla kunder (och som förväntas betala för eländet) om de inte lyckas med detta. Jag har testat men mina egna album som nu inte funkar men som alltså gjorde det alldeles nyligen. Det är således ngt som hänt sedan dess... Jag har själv ett litet!! mjukvaruftg vid sidan om mitt ordinarie jobb och skulle jobba med detta all ledig tid om motsvarande hände. Jag har 4 kunder!!

Tack för info @Peo !!

Ni som är berörda får väl  ligga lågt. Jag bevakar det hela och informerar i denna tråd.

Richard

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem och då slog det mig - varför gå in och ladda ner bilderna en och en från PB? Det går ju lika bra att i Euphonia gå till den post man vill ändra (dvs ladda upp samma bild fast från annan källa än PB) dra bilden direkt till sitt skrivbord, klicka på edit i posten, slänga den gamla bilen och sedan ladda upp den du har på skrivbordet. Det blir fortfarande lite pill men mycket lättare att hitta rätt bild, särskilt om man har flera hundra i albumet. Eller, hade jag otur när jag tänkte nu... :39:

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Jag har samma problem och då slog det mig - varför gå in och ladda ner bilderna en och en från PB? Det går ju lika bra att i Euphonia gå till den post man vill ändra (dvs ladda upp samma bild fast från annan källa än PB) dra bilden direkt till sitt skrivbord, klicka på edit i posten, slänga den gamla bilen och sedan ladda upp den du har på skrivbordet. Det blir fortfarande lite pill men mycket lättare att hitta rätt bild, särskilt om man har flera hundra i albumet. Eller, hade jag otur när jag tänkte nu... :39:

 

Du har helt rätt i att det går att göra så. Men har man många bilder är det mycket tidsödande. Kan man få ner sina album så kan man ju bara skicka de till mig så löser jag det... Hoppas verkligen att de löser detta och att det inte är en massflykt från pb som är orsak till denna "bugg".... 

Link to comment
Share on other sites

Har nu fått svar på supportfrågan till Photobucket angående problem att ladda ner album:

Link to comment
Share on other sites

Testade igår kväll med mina egna album men fortfarande utan att lyckas.. :icon_smile_angry:

Om någon kan ladda ner sina album (och inte bara bild för bild) vore det mycket intressant att få veta detta. Isf är jag även intresserad av huruvida ni har betal eller gratisversion av photobucket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Photobucket fungerar fortfarande inte med nedladdning av hela album.

Har just skickat detta supportärende till dem:

More than 2 weeks ago I asked about the trouble in downloading entire albums. I received the following answer:

"Thank you for emailing us. There is a known issue with the album download feature and our team is currently looking into it.
In the meantime, you can still download your images with the following steps:
Step 1. Login to your Photobucket Account
Step 2. Navigate to your library page
Step 3. View a photo and click the download button
Step 4. The picture will be saved to your computer
Thank you for your patience at this time."

Do you work with this issue? One week before my question I was able to download my albums without any problems. Would it be possible to download if I had another type of account?

Regards 
Richard  
 

Link to comment
Share on other sites

Tack Richard för att du tar dig tid med detta minst sagt sorgliga ärende.

Kikade in på deras F.B sida för en tid sedan och kommentarerna runt situationen som har uppstått var inte nådiga.

Hoppas att du åtminstone får ett svar vad det lider.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

Tack Richard för att du tar dig tid med detta minst sagt sorgliga ärende.

Kikade in på deras F.B sida för en tid sedan och kommentarerna runt situationen som har uppstått var inte nådiga.

Hoppas att du åtminstone får ett svar vad det lider.

Läste också "en aning sura" kommentarer på nätet häromdagen. Valde att vara trevlig för att förhoppningsvis få svar på om de har andra outtalade regler för de som betalar.  

Link to comment
Share on other sites

Ooops. Redan svar från photobucket. :o

"We understand that this is not convenient, and are working to fix the album download issue.

Please follow the steps we provided to download your original images.

Thank you,"

Min fråga om det var skillnad om man han hade betaltjänst (annan kontotyp) besvarades inte...

Link to comment
Share on other sites

"Steps provided" tar väl en 10 sek. per bild (just nu när jag provade på förekommen anledning) men sen ska man gå tillbaka till albumet och in på nästa bild och ytterligare 10 sek. 

Har man då 2000 bilder så är det rätt surt... 12 sek * 2000 bilder = 24 000 sek = 400 min = 6,7 timmar om inga avblåsningar :icon_smile_cool:. Och har man då olika mappar måste man hålla tungan rätt i mun...så att inte undertecknad blir förgrymmad om det inte funkar efter att jag ändrat länkarna i databasen :D
 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Richard said:

 

43 minutes ago, Richard said:

Har man då 2000 bilder så är det rätt surt... 12 sek * 2000 bilder = 24 000 sek = 400 min = 6,7 timmar om inga avblåsningar :icon_smile_cool:

Eftersom PB's egna "experter" inte verkar komma runt problemet så är det väl bara att spotta i nävarna och skicka en faktura :closedeyes:

Skulle det bli invändningar så kan det ju kanske bli tal om gratisabonnemang i ett par år :D

Allt till trots så får jag ändå önska er en trevlig helg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...